Capitolul 1 - Modulul I - Condiţii privind aplicarea metodei managementului de caz în asistenţa socială a persoanelor vârstnice (standardele 1-3) - Standarde din 2023 - STANDARDE MINIME DE CALITATE privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice
M.Of. 1173
În vigoare Versiune de la: 22 Decembrie 2023
CAPITOLUL 1:Modulul I - Condiţii privind aplicarea metodei managementului de caz în asistenţa socială a persoanelor vârstnice (standardele 1-3)
(1)_
Standardul 1 - În toate etapele procesului de acordare a serviciilor sociale prevăzute la art. 46 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, serviciul public de asistenţă socială şi furnizorii publici sau privaţi de servicii sociale au obligaţia aplicării metodei managementului de caz.
Prin managementul de caz se coordonează intervenţiile din diferite domenii pentru realizarea integrată a evaluării nevoilor şi a resurselor, a planificării şi intervenţiei, a monitorizării şi evaluării impactului serviciilor comunitare asigurate persoanelor vârstnice, în vederea implementării principiului centrării pe persoană.
Managementul de caz este asigurat de asistentul social din cadrul SPAS al autorităţii administraţiei publice locale unde are domiciliul sau reşedinţa persoana vârstnică, precum şi de asistentul social/alt specialist din cadrul serviciului social, desemnat de furnizorul de servicii sociale ca RC.
Baza de date privind persoanele vârstnice beneficiare de servicii sociale se constituie de către MC din cadrul SPAS, inclusiv pe baza informaţiilor transmise de furnizorii de servicii sociale, prin responsabilii de caz din cadrul serviciilor sociale, precum şi pe baza informaţiilor privind îngrijitorii informali.
(2)Rezultat: Persoanelor vârstnice dependente li se asigură intervenţii multidisciplinare şi interinstituţionale în mod planificat şi eficient, limitându-se problemele care pot apărea din cauza fragmentării serviciilor, coordonarea neadecvată între diverşi furnizori de servicii şi lipsa personalului.
(3)Cerinţe minime
1.SPAS şi FSS elaborează şi aplică procedura de lucru privind implementarea standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz în protecţia persoanelor vârstnice.
2.Procedura de lucru precizează cel puţin: condiţiile de calificare şi experienţă pentru persoana desemnată ca MC/RC, procedura de desemnare MC/RC, criteriile de eligibilitate a beneficiarilor în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare, sistemul de comunicare internă şi interinstituţională, monitorizarea internă a procesului de management de caz.
3.Poate fi MC/RC asistentul social practicant.
4.SPAS şi FSS asigură resursele necesare aplicării metodei managementului de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
5.SPAS şi FSS se asigură că MC/RC parcurge etapele managementului de caz conform prevederilor standardelor de calitate.
6.MC/RC în toate activităţile desfăşurate în cadrul etapelor managementului de caz respectă codul de etică profesională, se bazează pe principiul respectării demnităţii inalienabile, a autonomiei individuale, inclusiv a libertăţii de a face propriile alegeri, şi a independenţei persoanelor vârstnice.
7.Instrumentele principale de lucru utilizate în aplicarea metodei managementului de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice sunt: fişa de evaluare iniţială, ancheta socială, fişa de consiliere, fişa de evaluare sociomedicală, planul de intervenţie, PIA, fişa de monitorizare a serviciilor, fişa de monitorizare a MC.
8.SPAS şi FSS oferă cadrul pentru ca MC să participe la activităţi de elaborare de proceduri, instrumente de lucru şi alte tipuri de documente necesare în lucrul cu persoana vârstnică prevăzute de standardele minime de calitate.
9.SPAS include în PAASS instruirea/formarea MC.
10.SPAS şi FSS asigură MC/RC resursele necesare constituirii bazei de date privind persoanele vârstnice beneficiare de servicii sociale şi realizării monitorizării şi raportărilor prevăzute de legislaţia în vigoare.
11.MC participă la elaborarea documentelor strategice ale unităţii administrativ-teritoriale în domeniul serviciilor sociale pentru persoane vârstnice: strategia de dezvoltare a serviciilor sociale, programul de acţiuni comunitare pentru combaterea sărăciei şi excluziunii sociale, PAASS.
12.SPAS şi FSS sprijină MC/RC în utilizarea de aplicaţii software pentru managementul de caz şi asigură instruire în utilizarea acestora.
13.FSS cuprinde instruirea/formarea RC în planul anual de instruire şi formare profesională pentru personalul angajat, privind cel puţin temele: prevenirea, recunoaşterea şi raportarea formelor de exploatare, violenţă şi abuz, a situaţiilor/formelor de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante; respect şi încurajare pentru autonomia individuală, demnitate etc. a persoanelor vârstnice.
14.Formarea MC cuprinde cursuri de comunicare, negociere a conflictelor, dezvoltare personală etc., schimburi de experienţă, participări la conferinţe şi seminare tematice.
15.FSS consemnează instruirea/formarea RC în Registrul privind perfecţionarea continuă a personalului.
16.FSS sprijină MC să cunoască în detaliu serviciile sociale din comunitate, să dezvolte relaţii de parteneriat cu acestea, precum şi cu resursele informale de asistenţă din proximitatea beneficiarului, de exemplu: familie, prieteni, vecini, grupuri de suport, altele.
17.FSS sprijină MC cu informaţii şi îndrumări concrete în realizarea calitativă a responsabilităţilor profesionale şi asigură, după caz sau la solicitare, intervenţia suplimentară a altor specialişti.
18.FSS se asigură că documentele utilizate în aplicarea metodei managementului de caz sunt reevaluate periodic şi, după caz, revizuite, în funcţie de cel puţin următorii factori: modificări legislative, dinamica serviciilor, propunerile personalului de specialitate.
(4)Indicatori de monitorizare
Im. 1. La nivelul SPAS există cel puţin un asistent social desemnat ca manager de caz pentru cel mult 50 de persoane vârstnice.
Im. 2. Conţinutul procedurii de lucru privind implementarea standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz respectă cerinţele minime ale standardului. SPAS şi FSS deţin, fizic ori în format electronic, şi aplică procedura de lucru privind implementarea managementului de caz.
Im. 3. Condiţiile de studii şi experienţă profesională referitoare la MC sunt conforme cu prevederile actelor normative în vigoare.
Im. 4. PAASS prevede instruirea/formarea MC.
Im. 5. Conţinutul planului anual de instruire şi formare profesională a RC respectă cerinţele minime ale standardului.
Im. 6. Instruirea/Formarea MC/RC este consemnată în Registrul privind perfecţionarea continuă a personalului.
Im. 7. Instrumentele de lucru ale MC/RC sunt disponibile în format electronic.
Im. 8. SPAS/FSS are planificată asigurarea de aplicaţii software pentru managementul de caz.
(1)Standardul 2 - SPAS şi FSS asigură securitatea datelor şi informaţiilor gestionate în aplicarea MC.
(2)Rezultat: Beneficiarilor le este respectată confidenţialitatea.
(3)Cerinţe minime
1.SPAS şi FSS elaborează şi aplică procedura de lucru privind asigurarea securităţii datelor şi informaţiilor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz disponibilă fizic ori în format electronic.
2.Procedura de lucru precizează cel puţin: tipul de informaţii şi date care trebuie protejate, circuitul comunicării în mediul intern şi extern, riscuri existente şi măsuri de prevenire/eliminare, niveluri de responsabilităţi şi sancţiuni.
3.Toate informaţiile legate de caz sunt confidenţiale faţă de publicul larg, mass-media şi alţi profesionişti care nu sunt implicaţi în cazul respectiv.
4.FSS/MC informează în detaliu beneficiarul/reprezentantul legal despre limitele confidenţialităţii într-o situaţie concretă, despre scopul şi modul în care va fi folosită informaţia.
5.Accesul la dosarele beneficiarilor este permis profesioniştilor care lucrează în echipa multidisciplinară şi altor persoane autorizate în unele cazuri prevăzute de lege.
6.Informaţii sau date legate de identitatea persoanei/persoanelor care a/au semnalat situaţii de neglijare/exploatare/abuz/tortură pot fi făcute cunoscute numai instanţei de judecată, la cererea expresă a acesteia.
7.În situaţia transferului unui caz dintr-o unitate administrativ-teritorială în alta, primul MC va oferi informaţii cuprinzătoare MC care preia, iar în acelaşi timp va comunica acest lucru beneficiarului/reprezentantului legal/familiei.
8.SPAS şi FSS cunosc şi respectă prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.
(4)Indicatori de monitorizare
Im. 1. Conţinutul procedurii de lucru privind asigurarea securităţii datelor şi informaţiilor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz respectă cerinţele minime ale standardului.
Im. 2. FSS deţine, fizic ori în format electronic, şi aplică procedura de lucru privind asigurarea securităţii datelor şi informaţiilor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz.
SECŢIUNEA 3:Standardul 3 - Dosarul de caz
(1)SPAS şi FSS se asigură că MC completează dosarul personal al beneficiarului în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cu cerinţele standardului de calitate.
(2)Rezultat: Dosarele personale ale beneficiarilor sunt gestionate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3)Cerinţe minime
1.Dosarul personal al beneficiarului este structurat în două părţi independente, o parte denumită dosar administrativ şi o parte denumită dosar profesional.
2.Dosarul administrativ reprezintă acea parte din dosarul beneficiarului la care pot avea acces şi alţi specialişti, reprezentanţi ai furnizorilor de servicii, organe de control etc., în conformitate cu prevederile legale, şi cuprinde: cererea de servicii sociale, minute, rapoarte de evaluare, planuri individuale, calendarul acţiunilor, fişe de monitorizare, note de informare, copii de pe acte de stare civilă, dispoziţii/decizii/hotărâri, adrese/solicitări către alte instituţii/furnizori de servicii sociale, documente elaborate de instituţii/furnizori de servicii sociale, contractul de servicii sociale etc.
3.Dosarul profesional reprezintă acea parte din dosarul beneficiarului care poate fi făcută cunoscută doar altor asistenţi sociali, la transferul cazului, încheierea cazului sau în cazul verificării activităţii MC, şi cuprinde informaţii de tip: documentele de sesizare, note de interviu, ghiduri de interviu, solicitări de evaluare specializată (medicală, psihologică), propuneri echipă de intervenţie, listă de servicii sociale, psihologice, medicale, alte note ale MC.
4.MC analizează şi permite, după caz, accesul beneficiarilor/reprezentanţilor legali la orice document din dosarul de caz care poate avea legătură cu persoana lor, protejând totodată confidenţialitatea informaţiilor despre alte persoane la care se referă aceste documente.
5.MC păstrează toate documentele (rapoarte, dosare, anchete etc.) într-un regim de siguranţă astfel încât să nu fie accesate de persoane străine cazului.
6.La încetarea contractului cu FSS, MC are responsabilitatea de a opisa dosarele de caz pentru a asigura atât accesul la informaţie, cât şi protecţia informaţiilor confidenţiale.
7.MC transmite dosarele opisate către FSS, pe baza unui proces-verbal de predare-primire, semnat de ambele părţi.
8.FSS realizează arhivarea în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare şi cu procedurile interne.
(4)Indicatori de monitorizare
Im. 1. Procesele-verbale de predare-primire a dosarelor personale ale beneficiarilor sunt semnate de FSS şi MC.
Im. 2. Structura, conţinutul şi modul de gestionare a dosarelor beneficiarilor respectă cerinţele minime.