Secţiunea 1 - Standardul 3 Programul de intervenţie specifică pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă - Standarde din 2004 minime obligatorii privind serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă

M.Of. 352

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 1:Standardul 3 Programul de intervenţie specifică pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă
Fiecare copil/tânăr aflat în evidenţa sistemului de protecţie beneficiază de un program de intervenţie specifică pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independenţă în funcţie de nevoile sale individuale şi de contextul socio-familial în care trăieşte şi se dezvoltă. Programul asigură individualizarea procesului de educaţie, socializare la care are dreptul fiecare copil, coerenţa şi continuitatea intervenţiei, respectarea drepturilor copilului, în special cele legate de exprimarea liberă a opiniei, antrenarea şi responsabilizarea copilului/tânărului faţă de propriul proces de educare şi integrare socială, mobilizarea resurselor familiale.
Rezultat
Toţi copiii/tinerii aflaţi în evidenţa sistemului de protecţie beneficiază de servicii şi măsuri adecvate de asistenţă, cu respectarea dreptului fundamental la individualitate, pentru dezvoltarea cu succes a competenţelor de viaţă autonomă.
SUBSECŢIUNEA 1:Condiţii minime de realizare a standardului 3
3.1.SDVI stabileşte proceduri clare referitoare la elaborarea PIS, precum şi la modalităţile de investigare a progresului înregistrat de client, care sunt parte integrantă a metodologiei de organizare şi funcţionare a SDVI şi sunt puse la dispoziţia echipei interdisciplinare.
3.2.PIS conţine obiective pe termen scurt, mediu şi lung, activităţile corespunzătoare acestor obiective, care pot fi periodice, inclusiv de rutină, sau ocazionate de anumite proceduri sau evenimente, durata aferentă activităţilor, personalul de specialitate desemnat şi alte persoane implicate, resursele materiale şi financiare alocate activităţilor, precum şi modalităţile de monitorizare şi evaluare/re-evaluare.
3.3.În elaborarea şi implementarea PIS se iau în considerare aspectele legate de cultură, etnie, limbă, religie, dizabilitate etc.
3.4.Responsabilul de caz iniţiază şi coordonează procesul elaborării PIS şi monitorizează implementarea acestuia în concordanţă cu normele şi etica profesională şi prevederile standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului.
3.5.Copilul/tânărul este consultat în luarea deciziilor cu privire la activităţile şi obiectivele PIS în funcţie de vârstă, experienţă, capacitate de înţelegere şi are dreptul la asistenţă în exercitarea acestui drept.
3.6.PIS stabileşte accesul copilului/tânărului la oportunităţi de dezvoltare (activităţi practice, de învăţare, de exersare, experimentare, activităţi cu caracter profesional etc.) corespunzătoare nevoilor, nivelului achiziţiilor, pasiunilor şi aspiraţiilor lui.
3.7.În implementarea PIS, copilul are acces la mijloace care pot avea un impact asupra dezvoltării personale în sfera autonomizării şi, în limitele legii, este încurajat să exploreze orice cale adecvată, relevantă pentru îmbunătăţirea performanţelor.
3.8.PIS se elaborează şi implementează în colaborare cu familia/reprezentantul legal, precum şi alţi parteneri relevanţi. Parteneriatul cu familia/reprezentantul legal/tânărul este formalizat prin contractul încheiat cu managerul de caz, în care sunt precizate responsabilităţile părţilor cu privire la implementarea planului individualizat de protecţie/planului de servicii. Dacă este cazul, se încheie un contract similar cu responsabilul de caz. Se recomandă adaptarea modelului de contract cu familia din Ordinul secretarului de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, al ministrului educaţiei şi cercetării, al ministrului sănătăţii şi familiei şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru persoanele cu handicap nr. 18/3989/416/142/2003 privind aprobarea Ghidului metodologic pentru evaluarea copilului cu dizabilităţi şi încadrarea într-un grad de handicap.
3.9.Responsabilul de caz urmăreşte modalităţile de pregătire a copiilor şi tinerilor pentru dobândirea de competenţe sociale şi interpersonale şi exersarea în siguranţă a achiziţiilor şi deprinderilor.
3.10.Toţi profesioniştii implicaţi în implementarea PIS iau măsurile necesare pentru prevenirea oricăror evenimente cu posibile consecinţe negative asupra sănătăţii şi integrităţii copiilor/tinerilor.
3.11.PIS este re-evaluat periodic (trimestrial) şi de câte ori este nevoie şi, după caz, revizuit astfel încât măsurile să fie optimizate pentru un maxim de performanţă, rapoartele de re-evaluare fiind redactate de către responsabilul de caz. Revizuirea va preciza motivele pentru care a fost efectuată. Rapoartele de re-evaluare sunt transmise în maxim 7 zile de la întocmire membrilor echipei interdisciplinare, copilului, în raport cu vârsta şi gradul de maturitate, tânărului şi familiei/reprezentantului legal, precum şi managerului de caz.
3.12.Pentru fiecare copil/tânăr aflat în evidenţa SDVI, responsabilul de caz întocmeşte şi actualizează dosarul DVI.
3.13.Încheierea PIS are loc fie când s-au atins obiectivele în sfera DVI în perioada de timp stabilită pentru implementarea planului individualizat de protecţie/planul de servicii, fie odată cu ieşirea copilului/tânărului din sistemul de protecţie a copilului. In situaţia din urmă, când are loc reintegrarea în familie, dacă obiectivele în sfera DVI nu au fost atinse în integralitate se poate continua implementarea PIS în perioada de monitorizare legală de 3 luni. Se recomandă ca această perioadă de monitorizare să fie în medie de 6 luni, cu posibilităţi de prelungire în anumite situaţii, cu avizul directorului SPSPC. In situaţia în care se pregăteşte ieşirea unui tânăr din sistemul de protecţie, managerul de caz împreună cu coordonatorul SDVI se asigură că s-au luat toate măsurile necesare pentru integrarea lui socio-profesională, implicând inclusiv autorităţile locale şi instituţiile relevante.
SUBSECŢIUNEA 2:Indicatorii pentru Standardul 3
3.1.1.Metodologia de organizare şi funcţionare a SDVI conţine proceduri referitoare la elaborarea PIS şi modalităţile de investigare a progresului înregistrat de client.
Procedurile sunt cunoscute de membrii echipei interdisciplinare. Existenţa unor instrucţiuni scrise.
3.1.2.Fişele de evaluare a riscului de stagnare sau de neatingere a obiectivelor educative, fişele de evaluare specifică.
3.2., 3.3.1., 3.9.1. Conţinutul PIS.
3.3.2._
- Metodologia de organizare şi funcţionare a SDVI conţine proceduri referitoare la combaterea discriminării;
- Participanţii la PIS (copil/tânăr, familie/reprezentant legal, echipa multidisciplinară, consultanţi etc.) cunosc principiile nediscriminării, prevederile legislaţiei în vigoare cu privire la discriminare; documente care atestă participarea personalului la cursuri pe teme prevenire şi combatere a discriminării (dosarele angajaţilor, certificatele de absolvire a cursurilor, planul anual de acţiune ş.a.);
- Verificări ale condiţiilor în care se pot produce discriminări, realizate de coodonatorul SDVI, şi măsurile luate pentru înlăturarea preventivă a cauzelor care le determină.
- Numărul de sesizări la SDVI/furnizorul de servicii privind discriminări produse în implementarea PIS.
3.4.1., 3.9.2. Fişa de post a responsabilului de caz.
3.4.2.Responsabilii de caz cunosc normele şi etica profesională, prevederile standardelor minime obligatorii prezente, au cunoştinţe, respectă principiile şi aplică procedurile corespunzătoare managementului de caz.
3.5.1.PIS este semnat de client şi/sau familie/reprezentant legal.
3.5.2.Dosarul DVI - documente care atestă participarea copilului/tânărului şi consultarea sa la reuniunile echipei de luare a deciziilor în procesul elaborării şi implementării PIS.
3.5.3.Instructajul standard specific vârstei, de prezentare a coordonatelor PIS.
3.6.1.Conţinutul PIS. Numărul şi tipul echipamentelor şi a instrumentelor necesare desfăşurării activităţilor din cadrul PIS, care sunt compatibile cu vârsta copilului.
3.6.3.Metodologia SDVI prevede strategii de motivare a copiilor/tinerilor pentru coparticipare.
3.6.4.Numărul de reclamaţii la SDVI/furnizorul de servicii/an cu privire la neacceptarea unora dintre metode şi a nerespectării motivaţiei copilului.
3.7.Baza materială, resursele ş.a. sunt multidimensionale şi permit copilului experienţe multiple, cu impact pozitiv asupra dezvoltării.
3.8.Contractul cu familia/reprezentantul legal, convenţiile de colaborare cu celelalte servicii/instituţii.
3.10.Fişele de post, proceduri referitoare la protecţia împotriva abuzurilor, instrucţiuni scrise în acest sens. Profesioniştii cunosc aceste proceduri şi le aplică unitar, indiferent din ce instituţie provin.
3.11.Planificarea re-evaluărilor PIS, numărul de re-evaluări ale PIS/caz/an, numărul de revizuiri ale PIS/caz/an, consemnarea motivelor efectuării revizuirilor, documentele care atestă transmiterea copiilor rapoartelor de re-evaluare persoanelor menţionate în standardele minime obligatorii prezente.
3.12.1. Existenţa dosarelor DVI pentru fiecare copil/tânăr aflat în evidenţa SDVI.
3.12.2. Conţinutul dosarelor DVI, de exemplu:
- documente primite de la managerul de caz (planul individualizat de protecţie/planul de servicii, evaluarea iniţială a situaţiei copilului/tânărului, raportul de evaluare psihosocială/raportul de evaluare complexă etc.)
- documente realizate în cadrul SDVI şi al instituţiilor/serviciilor partenere (fişele de evaluare specifică a DVI, raportul de evaluare, PIS, fişele şi rapoartele de re-evaluare/revizuire, notificările către managerul de caz şi persoanele implicate în soluţionarea cazului, documente care atestă întâlnirile echipei interdiscipinare, fişe de monitorizare a PIS, recomandări scrise privind îmbunătăţirea PIS din partea membrilor echipei sau consultanţilor, scale de înregistrare a progresului, fişe de urmărire a gradului de satisfacţie a copilului/tânărului etc).
3.13.1. Dosarul copilului aflat în responsabilitatea managerului de caz şi dosarul DVI.
3.13.2. _
- Numărul de copii reintegraţi în familie cu/fară PIS în perioada de monitorizare postservicii. Notificările către autorităţile locale privind ieşirea copilului din sistemul de protecţie în vederea luării măsurilor necesare pentru menţinerea copilului în familie.
- Numărul de tineri (re)integraţi socioprofesional. Solicitările/referirile către autorităţile locale (pentru aplicarea legii privind venitul minim garantat, obţinerea unei locuinţe sociale, alte măsuri privind combaterea marginalizării etc.) şi instituţiile relevante (agenţiile de ocupare a forţei de muncă, unităţi comerciale ş.a. în vederea obţinerii unui loc de muncă) şi soluţiile identificate împreună cu acestea.