Secţiunea 6 - Standardul 7 Monitorizare şi re-evaluare - Standarde din 2004 minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului
M.Of. 539
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 6:Standardul 7 Monitorizare şi re-evaluare
Managerul de caz monitorizează realizarea planului individualizat de protecţie/planului de servicii, respectiv progresele care se înregistrează în soluţionarea situaţiei copilului până când procesul de asistenţă şi/sau protecţie nu se mai dovedeşte necesar.
Rezultat Copilul şi familia sa/reprezentantul legal şi alte persoane importante pentru copil beneficiază de servicii şi intervenţii adecvate permanent situaţiei reale şi prezente, precum şi de sprijinul şi asistenţa specializată a managerului de caz în relaţia cu profesioniştii şi serviciile/instituţiile cuprinse în planul individualizat de protecţie, respectiv planul de servicii.
SUBSECŢIUNEA 1:Proceduri de implementare a standardului 7
7.1.În contextul monitorizării, managerul de caz are în vedere cel puţin următoarele aspecte:
a)verificarea demarării serviciilor/activităţilor prevăzute în planul individualizat de protecţie/planul de servicii, în maxim 2 zile de la termenele de iniţiere stabilite în planul respectiv;
b)verificarea modului de furnizare a serviciilor/activităţilor (de exemplu, progrese obţinute, atingerea obiectivelor, probleme apărute) cel puţin lunar în limita de timp stabilită pentru fiecare serviciu/activitate;
c)răspuns imediat la orice problemă care apare în derularea serviciilor/activităţilor (de exemplu, identificarea de resurse pentru transportul familiei şi copilului, rezolvarea problemelor logistice sau procedurale);
d)asigurarea fluxului de informaţie între membrii echipei, alţi specialişti implicaţi în implementarea planului individualizat de protecţie/planului de servicii, familie şi copil;
e)medierea relaţiei dintre familie şi copil pe de o parte şi profesionişti pe de altă parte (de exemplu, prin acompaniere, negocierea conflictelor);
f)reevaluarea situaţiei copilului, respectiv a modului de implementare a planului individualizat de protecţie/planului de servicii, cel puţin o dată la 3 luni şi, dacă este necesar, revizuirea planului respectiv;
g)înregistrarea permanentă a informaţiilor, progreselor, evoluţiei cazului în dosarul copilului;
h)modificarea contractului cu familia/reprezentantul legal atunci când este cazul.
7.2.În vederea realizării monitorizării, profesioniştii stabiliţi responsabili pentru implementarea planului individualizat de protecţie/planului de servicii au obligaţia de a întocmi rapoarte de monitorizare, lunar sau ori de câte ori este nevoie (de exemplu, la solicitarea managerului de caz, cu ocazia revizuirii programului de intervenţie sau a apariţiei unor modificări a situaţiei copilului şi familiei). La rândul său, managerul de caz este obligat să aducă la cunoştinţa membrilor echipei orice modificare survenită în situaţia copilului care afectează atingerea obiectivelor cuprinse în planul individualizat de protecţie/planul de servicii.
7.3.Rapoartele de monitorizare sunt transmise managerului de caz în maxim 3 zile de la întocmirea lor (pentru cele lunare), respectiv de la apariţia problemei/situaţiei pentru care au fost întocmite (pentru cele ocazionale).
7.4.Managerul de caz împreună cu echipa realizează re-evaluarea situaţiei copilului o dată la 3. luni sau de câte ori este nevoie, precum şi revizuirea planului individualizat de protecţie/planului de servicii dacă acest lucru este necesar.
7.5.Managerul de caz organizează întâlnirile cu echipa în vederea re-evaluării situaţiei copilului şi respectiv revizuirii planului individualizat de protecţie/planului de servicii.
7.6.Re-evaluarea situaţiei copilului şi, după caz, revizuirea planului individualizat de protecţie/planului de servicii au loc în aceleaşi condiţii de implicare activă a familiei/reprezentantului legal şi a copilului (de exemplu, încurajarea exprimării libere a opiniei, inclusiv a temerilor, consultare în luarea deciziilor).
7.7.Re-evaluarea situaţiei copilului şi revizuirea planului individualizat de protecţie/planului de servicii au loc în maxim 48 de ore de la înregistrarea situaţiilor care implică admiterea copilului într-o instituţie de orice tip pentru copii sau pentru copil şi familie care nu au fost prevăzute în planul iniţial (de exemplu, spitalizare, inclusiv în unităţi medico-sociale, măsură de protecţie într-un serviciu pentru protecţia copilului de tip rezidenţial, găzduire în adăposturi pentru victimele violenţei în familie).
7.8.Managerul de caz întocmeşte raportul de re-evaluare sau, după caz, de revizuire care trebuie avizate de şeful ierarhic şi transmise, în termen maxim de 3 zile de la întocmirea acestora, membrilor echipei, familiei şi, după caz, copilului.
7.9.Pe parcursul monitorizării, în situaţii excepţionale, a unor cazuri extrem de dificile, se recomandă ca managerul de caz, cu avizul furnizorului de servicii, să asigure organizarea unei întâlniri (numită conferinţă de caz) sau a unei teleconferinţe a membrilor echipei cu experţi recunoscuţi în domeniul în cauză în vederea soluţionării cazurilor respective.
SUBSECŢIUNEA 2:Indicatorii pentru Standardul 7
7.1.Documentaţia referitoare la monitorizarea şi re-evaluarea cazurilor (dosarele copiilor, metodologiile şi procedurile caracteristice serviciului, fişele de post).
7.2., 7.3. Existenţa şi conţinutul rapoartelor de monitorizare lunare şi, după caz, ocazionale. Numărul de rapoarte de monitorizare/caz/an.
7.4.1., 7.8. Existenţa şi conţinutul rapoartelor trimestriale şi ocazionale de reevaluare, respectiv revizuire. Numărul de rapoarte de revizuire/caz/an.
7.4.2.7.5. Minutele întâlnirilor de re-evaluare/revizuire.
7.6.Dosarele copiilor.
7.7.Numărul de cazuri în care au avut loc revizuiri ale planului individualizat de protecţie/planului de servicii datorate situaţiilor care implică admiterea copilului într-o instituţie. Respectarea termenelor prevăzute de SMO prezente.
7.9.Numărul de cazuri în care se utilizează conferinţa de caz/teleconferinta.