Secţiunea 4 - Standardul 5 Echipa multidisciplinară - Standarde din 2004 minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului
M.Of. 539
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2005
SECŢIUNEA 4:Standardul 5 Echipa multidisciplinară
Managerul asigură implicarea şi conlucrarea, pe parcursul tuturor etapelor managementului de caz, a unei echipe de profesionişti, de regulă multidisciplinară şi, după caz, interinstituţională, precum şi intervenţia punctuală a unor specialişti colaboratori atunci când este necesar.
Rezultat Munca în echipă şi parteneriatul interinstituţional asigură abordarea globală a situaţiei copilului, prin acţiuni sinergice şi coerente pe plan individual, familial şi comunitar şi, totodată, contribuie în mod esenţial la soluţionarea cazului.
SUBSECŢIUNEA 1:Proceduri de implementare a standardului 5
5.1.Furnizorul de servicii efectuează demersurile necesare pentru munca în echipă multidisciplinară şi interinstituţională, precum şi pentru expertiza unor specialişti colaboratori, conform propunerilor şi solicitărilor, în scris, ale managerilor de caz.
5.2.Managerul de caz înaintează anual propuneri scrise coordonatorului serviciului în care activează cu privire la modificarea organigramei serviciului în cauză în vederea asigurării muncii în echipă la un randament optim.
5.3.Managerul caz solicită, în scris, şefului ierarhic, ori de câte ori este nevoie, intervenţia suplimentară a unor specialişti din afara echipei, care activează în cadrul altor servicii/instituţii cu care furnizorul de servicii nu are un acord încheiat.
5.4.În vederea formulării propunerilor şi solicitărilor menţionate anterior, precum şi a întocmirii planului individualizat de protecţie/planului de servicii, a referirii sau orientării cazului către alte servicii/instituţii, managerul de caz are acces la cartografierea serviciilor sociale existente la nivelul judeţului/sectorului întocmită de consiliul judeţean/local al sectoarelor municipiului Bucureşti. Totodată, furnizorul de servicii pune la dispoziţia managerului de caz lista cu serviciile/instituţiile şi specialiştii cu care are încheiate contracte de colaborare, precum şi lista cu instituţiile publice pentru copil şi familie existente la nivelul judeţului/sectorului.
5.5.Managerul de caz asigură organizarea întâlnirilor echipei (numite şedinţe de caz) în mod periodic - cel puţin o dată pe săptămână pentru a discuta cazurile şi a lua deciziile necesare soluţionării acestora. În funcţie de situaţie, managerul de caz se poate întâlni şi individual cu profesioniştii implicaţi în rezolvarea cazului. La aceste întâlniri pot participa familia/reprezentantul legal şi copilul dacă echipa/profesioniştii consideră că este necesar.
SUBSECŢIUNEA 2:Indicatorii pentru Standardul 5
5.1.1.Organigrama serviciului. Contractele de colaborare încheiate de furnizorul de servicii şi/sau de către serviciul cu personalitate juridică cu alte servicii/instituţii, precum şi cu specialişti independenţi din domeniul social, medical, educaţional, juridic, financiar etc. Dosarele copiilor.
5.1.2.Metodologiile şi procedurile caracteristice serviciului includ aceste date. De exemplu: componenţa echipei serviciului, procedurile de lucru în echipă (rolul şi responsabilităţile fiecărui membru, programul întâlnirilor, comunicarea între membrii echipei etc.).
5.2.Existenţa propunerilor atât la nivelul coordonatorului serviciului, cât şi la furnizorul de servicii şi măsurile luate în urma acestora, precum şi motivele în cazul în care nu s-au luat măsuri.
5.3.Existenţa solicitărilor scrise pentru expertiză suplimentară şi măsurile luate în urma acestora, precum şi motivele în cazul în care nu s-au luat măsuri.
5.4.Managerul de caz dispune de următoarele documente: cartografierea serviciilor sociale, lista cu servicii/instituţii şi specialiştii cu care furnizorul de servicii are încheiate contracte de colaborare şi lista cu instituţiile publice pentru copil şi familie existente la nivelul judeţului/sectorului (inspectoratul de poliţie, direcţia de sănătate publică, spitale, inspectoratul şcolar etc.).
5.5.1.Programul întâlnirilor echipei.
5.5.2.Minutele/procesele verbale/alte documente care consemnează întâlnirile individuale cu profesioniştii şi cu echipa.
5.5.3.Numărul de întâlniri la care au participat familia şi copilul/caz/an şi per total cazuri/an.