Capitolul 3 - MANAGEMENTUL CENTRULUI MATERNAL - Standarde din 2004 minime obligatorii pentru centrul maternal

M.Of. 736

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2005
CAPITOLUL 3:MANAGEMENTUL CENTRULUI MATERNAL
SECŢIUNEA 1:Standardul 10 - Proiectul instituţional
Centrul materna! funcţionează în acord cu un proiect instituţional întocmit în baza prevederilor standardelor minime obligatorii prezente şi a nevoilor specifice ale cuplurilor beneficiare mama-copil.
Rezultat
Fiecare cuplu mama - copil beneficiază de servicii adecvate şi de calitate, in acord cu standardele minime obligatorii prezente.
Cerinţe de implementare a Standardului 10
10.1.Coordonatorul CM are obligaţia de a elabora, în colaborare cu personalul de specialitate din subordine, un document cadru bazat pe strategia judeţeană din domeniul protecţiei copilului - numit proiect instituţional, care cuprinde cel puţin următoarele: a) definiţia CM, b) misiunea CM, c) principiile de lucru, d) obiectivele de dezvoltare instituţională, e) activităţile, f) clienţii şi nevoile specifice ale acestora, g) resursele umane, materiale şi financiare disponibile şi potenţiale, e) relaţiile de parteneriat in comunitate.
10.2.În vederea elaborării proiectului instituţional, coordonatorul CM realizează o analiza a situaţiei actuale din CM în ceea ce priveşte gradul şi modul de îndeplinire a standardelor minime obligatorii prezente. Această analiză se consemnează într-un raport de evaluare iniţială a CM în termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a standardelor minime obligatorii prezente.
10.3.Proiectul instituţional este re-evaluat şi, după caz, revizuit anual sau de câte ori este nevoie, în aceleaşi condiţii ca şi elaborarea sa.
10.4.Proiectul instituţional al CM este avizat de furnizorul de servicii, care este obligat să monitorizeze punerea în practică a acestuia.
10.5.Standardele minime obligatorii prezente şi proiectul instituţional stau la baza întocmirii celorlalte documente cu care operează CM, respectiv MOF, regulamentul de ordine interioară sau, după caz, normele interne de funcţionare, proceduri de lucru, materiale informative etc.
10.6.Coordonatorul CM asigura managementul proiectului instituţional, fiind direct responsabil de respectarea misiunii si a principiilor, de organizarea activităţilor, de antrenarea resurselor umane, de dezvoltarea relaţiilor de parteneriat, de utilizarea eficienta a resurselor materiale si de evaluarea interna a activităţilor.
10.7.Identificarea si atragerea de surse de finanţare pentru dezvoltarea proiectului instituţional este in responsabilitatea furnizorului de servicii si a coordonatorului CM.
SECŢIUNEA 11:Indicatorii pentru Standardul 10
10.1.Conţinutul proiectului instituţional este în acord cu prevederile standardelor minime obligatorii prezente.
10.2.Conţinutul raportului de evaluare iniţială comparativ cu proiectul instituţional.
10.3.Numărul de reevaluări şi respectiv de revizuiri/an.
10.4.1. Proiectul instituţional este avizat de furnizorul de servicii.
10.4.2. Numărul vizitelor de monitorizare efectuate de persoane desemnate de furnizorul de servicii/an şi conţinutul raportărilor acestora comparativ cu măsurile concrete luate pentru îmbunătăţirea funcţionării CM.
10.5.Documentele cu care operează CM sunt in acord cu proiectul instituţional.
10.7.Bugetul anual al CM.
SECŢIUNEA 2:MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE
SUBSECŢIUNEA 1:Standardul 11.1. - Structura si atribuţiile personalului
Structura de personal trebuie sa răspundă misiunii centrului maternal.
Rezultat
Fiecare cuplu mama - copil beneficiază de sprijin specializat astfel încât serviciile oferite sa se realizeze in condiţii de profesionalism.
Cerinţe de implementare a Standardului 11.1.
11.1.1. Angajatorul este obligat sa angajeze personal calificat care sa răspundă prevederilor standardelor minime obligatorii prezente. Dacă CM funcţionează în regiuni în care locuiesc minorităţi, se recomandă angajarea unor profesionişti care vorbesc limba minorităţilor respective.
11.1.2. Angajatorul prevede o schema de personal flexibila, adaptata nevoilor beneficiarilor si dimensiunii CM.
11.1.3. Personalul de specialitate trebuie să aibă studii socio-umane.
11.1.4. Furnizorul de servicii poate dispune de personal care nu se află pe statul de funcţii al CM însă care serveşte misiunii CM şi este angajat conform prevederilor Codului Muncii.
11.1.5. Coordonatorul CM trebuie să aibă studii superioare socio-umane si experienţa de cel puţin doi ani în servicii pentru copil si familie. La angajare se acorda prioritate profesioniştilor care au pregătire manageriala.
SUBSECŢIUNEA 11:Indicatorii pentru Standardul 11.1.
11.1.1-11.1.5. Dosarul personal al fiecărui angajat include diplome, atestate relevante, precum si toate documentele prevăzute de lege.
SUBSECŢIUNEA 2:Standardul 11.2. - Formarea personalului
Personalul centrului maternal are formare iniţiala de specialitate, beneficiază de acces la informaţii si participa la cursuri de pregătire permanenta pentru aplicarea standardelor minime obligatorii prezente si pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite cuplului mama-copil.
Rezultat
Fiecare angajat are cunoştinţele si competentele necesare aplicării standardelor minime obligatorii prezente si este sprijinit sa se informeze si sa se perfecţioneze permanent.
Cerinţe de implementare a Standardului 11.2.
11.2.1. La angajare, fiecare profesionist, inclusiv coordonatorul CM, beneficiază de formare specifica în acest domeniu (axată pe dezvoltarea şi psihologia copilului, relaţia mamă-copil, ataşament), asigurata din bugetul angajatorului.
11.2.2. Fiecare angajat al CM, inclusiv coordonatorul acestuia, beneficiază de cel puţin 42 de ore de formare continua pe an în domeniul protecţiei mamei si copilului sau domenii conexe, asigurate din bugetul angajatorului.
11.2.3. Fiecare voluntar care îşi desfăşoară activitatea in CM beneficiază de o formare de minimum 15 ore asigurata de angajator, înainte de a începe activitatea.
11.2.4. La angajare, în lipsa unei formări iniţiale în domeniul managerial, coordonatorul CM beneficiază de formare de iniţiere în domeniul managementului de servicii, asigurata din bugetul angajatorului.
11.2.5. Coordonatorul CM beneficiază anual de cel puţin 21 de ore de formare în domeniul managementului de servicii, asigurate din bugetul angajatorului.
11.2.6. Educaţia permanenta si formarea profesionala continua a personalului se realizează conform legislaţiei în vigoare (prin intermediul cursurilor organizate în cadrul sistemului educaţional, sanitar si al formarii profesionale a adulţilor), este promovată, sprijinită şi consemnată de coordonatorul CM.
SUBSECŢIUNEA 21:Indicatorii pentru Standardul 11.2.
11.2.1.-11.2.6. Existenta in Dosarul personal al fiecărui angajat, inclusiv al şefului si voluntarilor, a documentelor care atesta absolvirea cursurilor de formare iniţiala si continua.
SUBSECŢIUNEA 3:Standardul 11.3. - Comunicare interna si munca in echipa
Managementul resurselor umane din centrul maternal asigura intervenţia in echipa pluridisciplinara si o comunicare interna permanenta intre personal, voluntari si specialiştii colaboratori din alte servicii din comunitate.
Rezultat
Fiecare cuplu mama-copil rezident intr-un centru maternal beneficiază de asistenta pluridisciplinara intr-un mod coerent si eficient pentru reuşita (reintegrării sale sociale.
Cerinţe de implementare a Standardului 11.3.
11.3.1. Coordonatorul CM include in fiecare fisa de post atribuţii concrete de relationare cu ceilalţi membrii ai personalului, cu managerii de caz, specialiştii colaboratori din alte servicii si cu voluntarii.
11.3.2. Se organizează cel puţin lunar reuniuni de lucru ale echipei CM, care se consemnează.
11.3.3. Fiecare nou angajat este pregătit sa lucreze in echipa prin intermediul unor cursuri susţinute în CM sau in afara acestuia din bugetul angajatorului.
11.3.4. În spaţiul de lucru alocat personalului exista mijloace specifice de comunicare si informare. ..
SUBSECŢIUNEA 31:Indicatorii pentru Standardul 11.3.
11.3.1. MOF are prevederi referitoare la munca in echipa.
11.3.2. Numărul de reuniuni de lucru ale echipei CM/lună/an.
SUBSECŢIUNEA 4:Standardul 11.4. - Supervizarea profesională
Centrul maternal dispune de un sistem activ de supervizare a resurselor umane care permite funcţionarea sa la nivel optim.
Rezultat
Personalul este motivat si performant, asigurând servicii de calitate pentru cuplul-mama copil.
Cerinţe de implementare a Standardului 11.4.
11.4.1. Şedinţele de supervizare cu personalul au loc periodic sau ori de câte ori este nevoie (la cererea personalului/echipei). Toate şedinţele sunt consemnate.
11.4.2. Şedinţele de supervizare au loc individual si in echipa. Rezultatele pozitive sunt prezentate si discutate pe specializări si profesii, ca stil de lucru, care trebuie preluat.
11.4.3. Coordonatorul CM are obligaţia sa asigure supervizarea interna si externa a personalului de specialitate si a voluntarilor.
11.4.4. Furnizorul de servicii are obligaţia sa asigure supervizarea coordonatorului CM.
11.4.5. Supervizarea se realizează de specialişti cu studii superioare socio-umane cu experienţă de cel puţin 5 ani în servicii pentru copil şi familie, pregătire în supervizare si experienţă de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie în plus faţă de persoanele cărora li se asigură supervizarea respectivă.
11.4.6. Specialişti angajaţi ai furnizorului de servicii care desfăşoară activităţi de supervizare beneficiază de cel puţin 42 de ore de formare continuă în acest domeniu, asigurată din bugetul angajatorului.
SUBSECŢIUNEA 41:Indicatorii pentru Standardul 11.4.
11.4.1.-11.4.2. _
- Număr de întâlniri de supervizare, individuale şi în echipă/angaj at/lună/an.
- Număr de întâlniri de supervizare la solicitarea personalului/echipei/an.
11.4.3.-11.4.5. Documentele înregistrate referitoare la supervizare. Lista specialiştilor care desfăşoară activităţi de supervizare, angajaţi ai furnizorului de servicii şi cu care acesta are încheiate contracte de colaborare.
11.4.6. Programul de pregătire în domeniul supervizării, programarea specialiştilor la cursuri de supervizare.