Art. 46. - Conducătorul manevrei se postează astfel încât: - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare
M.Of. 1064 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
Art. 46
(11)În cazul în care manevra se efectuează numai cu conducătorul de manevră, semnalele se transmit cu instrumente portative şi se comunică prin staţia radiotelefon, fără a se perturba comunicaţiile dintre IDM cu trenurile aflate în circulaţie sau cu alte partide de manevră.
(2)Mecanicul locomotivei care efectuează manevra pune locomotiva în mişcare numai în urma unui semnal primit din partea conducătorului de manevră, transmis direct sau printr-un agent din partida de manevră sau pe baza comunicării făcute de conducătorul de manevră prin radiotelefon sau megafon, cu precizarea numărului locomotivei. Prevederi de amănunt privind transmiterea comunicărilor de executare a manevrei prin radiotelefon sau megafon de către personalul operatorului de transport feroviar se stabilesc prin proceduri specifice proprii, cuprinse în propriul sistem de management al siguranţei, iar cele de la interfaţa administrator infrastructură feroviară - operator de transport feroviar se stabilesc în PTE.
(6)Executarea manevrei pe linia directă a staţiei sau cu traversarea ei, precum şi executarea manevrei peste aparatele de cale extreme din staţiile neînzestrate cu instalaţii CED sau CE sunt admise numai cu încuviinţarea verbală a IDM dispozitor dată personal conducătorului de manevră, pentru fiecare caz în parte, prin instalaţiile TC din dotare, radiotelefon sau transmisă prin revizorul de ace sau acar.
(1)Conducătorul manevrei se postează astfel încât:
b)Să păstreze legătura cu personalul de manevră, de locomotivă, IDM, operatorul de manevră, revizori de ace şi acari, prin mijloace de comunicare precum: semnale şi comunicări verbale directe sau prin instalaţiile TC; în cazul efectuării manevrei numai cu conducătorul de manevră, acesta va comunica şi prin staţia radiotelefon portabilă;
a)să poată supraveghea întreaga zonă de manevră;
b)Să păstreze legătura cu personalul de manevră, de locomotivă, IDM, operatorul de manevră, revizori de ace şi acari, prin mijloace de comunicare precum: semnale şi comunicări verbale directe sau prin instalaţiile TC; în cazul efectuării manevrei numai cu conducătorul de manevră, acesta va comunica şi prin staţia radiotelefon portabilă;c)să poată comunica personalului cu care efectuează manevra şi celui care manipulează macazurile la manevră, liniile la care urmează să se manevreze.
(11)În cazul în care manevra se efectuează numai cu conducătorul de manevră, semnalele se transmit cu instrumente portative şi se comunică prin staţia radiotelefon, fără a se perturba comunicaţiile dintre IDM cu trenurile aflate în circulaţie sau cu alte partide de manevră.
(2)Mecanicul locomotivei care efectuează manevra pune locomotiva în mişcare numai în urma unui semnal primit din partea conducătorului de manevră, transmis direct sau printr-un agent din partida de manevră sau pe baza comunicării făcute de conducătorul de manevră prin radiotelefon sau megafon, cu precizarea numărului locomotivei. Prevederi de amănunt privind transmiterea comunicărilor de executare a manevrei prin radiotelefon sau megafon de către personalul operatorului de transport feroviar se stabilesc prin proceduri specifice proprii, cuprinse în propriul sistem de management al siguranţei, iar cele de la interfaţa administrator infrastructură feroviară - operator de transport feroviar se stabilesc în PTE.(3)În staţiile înzestrate cu semnale fixe de manevră, mecanicul trebuie să se convingă şi de indicaţia permisivă a acestor semnale. În cazul în care indicaţiile semnalelor fixe de manevră nu sunt vizibile de pe locomotivă, mecanicul pune locomotiva în mişcare numai la semnalul primit din partea conducătorului de manevră transmis direct sau printr-un agent din partida de manevră sau numai pe baza comunicării făcute de conducătorul de manevră prin radiotelefon sau prin megafon, cu precizarea numărului locomotivei. Mecanicul ia măsuri de oprire a manevrei dacă nu primeşte semnale corespunzătoare din partea agenţilor care manipulează macazurile la manevră sau dacă semnalele fixe de manevră dau indicaţii de oprire.
(4)După terminarea manevrei vehiculele feroviare cu care s-a manevrat trebuie să fie oprite între mărcile de siguranţă ale liniilor şi asigurate contra fugirii.
(5)La liniile de încărcare-descărcare după terminarea manevrei, vagoanele se acoperă cu discuri roşii, de către personalul care a executat manevra, în ambele capete ale liniei, cu excepţia liniilor prevăzute cu opritor fix la care acoperirea se face numai în partea opusă opritorului fix.
(6)Executarea manevrei pe linia directă a staţiei sau cu traversarea ei, precum şi executarea manevrei peste aparatele de cale extreme din staţiile neînzestrate cu instalaţii CED sau CE sunt admise numai cu încuviinţarea verbală a IDM dispozitor dată personal conducătorului de manevră, pentru fiecare caz în parte, prin instalaţiile TC din dotare, radiotelefon sau transmisă prin revizorul de ace sau acar.(7)În staţiile înzestrate cu instalaţii CED sau CE, depăşirea aparatelor de cale extreme ale staţiei se face pe baza indicaţiilor permisive ale semnalelor luminoase de manevră.
(8)Mişcările de manevră peste aparatele de cale extreme ale staţiei se efectuează, de regulă, prin tragere cu locomotiva aşezată spre linia curentă. În cazul executării manevrei prin împingere peste aparatele de cale extreme spre linia curentă, vehiculele feroviare se leagă între ele şi la locomotivă, semiacuplările de aer se cuplează pe toată lungimea trenului, iar conducta generală de aer se leagă la sursa de aer a locomotivei.
(9)Manevrarea vehiculelor feroviare peste aparatele de cale extreme ale staţiei spre linia curentă este permisă până la limita incintei staţiei.
(10)Depăşirea limitei incintei staţiei de către convoiul de manevră sau numai de către locomotivă, este admisă pe baza dispoziţiei scrise a operatorului de circulaţie, care stabileşte ora până la care este permisă manevra cu depăşirea limitei incintei staţiei şi pe baza căii libere obţinute de către IDM dispozitor al staţiei în care se execută manevra, de la IDM dispozitor din staţia vecină, utilizând formulele de cale liberă 1 şi 10 adaptată acestui caz.
(11)Pe secţiile de circulaţie înzestrate cu BLA în funcţiune, depăşirea limitei incintei staţiei la manevră este admisă fără a se trece peste limita primului sector de bloc, în următoarele condiţii îndeplinite cumulativ:
a)pe baza dispoziţiei scrise a operatorului de circulaţie dată impiegaţilor de mişcare din staţiile care delimitează linia curentă pe care se execută manevră;
b)numai după eliberarea primului sector de bloc de către ultimul tren expediat.
În această situaţie, după transmiterea dispoziţiei operatorului de circulaţie, nu se vor expedia trenuri pe linia curentă pe care urmează să se execute manevra.
(12)În cazul depăşirii limitei incintei staţiei la manevră, mecanicul trebuie avizat prin ordin de circulaţie, în care se menţionează ora până la care este permisă depăşirea limitei incintei staţiei.