Art. 196. - Când circulaţia trenurilor se face pe baza înţelegerii telefonice, IDM trebuie să ceară şi să acorde cale liberă cu următoarele formule: - Regulamentul 5/2005 pentru circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare

M.Of. 1064 bis

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2025
Art. 196
(1)Când circulaţia trenurilor se face pe baza înţelegerii telefonice, IDM trebuie să ceară şi să acorde cale liberă cu următoarele formule:
a)IDM din staţia expeditoare cere cale liberă cu:
Formula nr. 1
"Din .............. numărul .......... ora ..............
Liber trenul numărul .................................?"
b)IDM din staţia primitoare răspunde cu:
Formula nr. 2
"Din ............. numărul ............ ora ...........
Primesc trenul numărul .............................
Semnătura ......................"
În cazul expedierii trenului spre staţia vecină, cu oprire neprevăzută în mers, în linie curentă, calea liberă se cere şi se acordă cu formulele 1 şi 2 la care se adaugă menţiunea:
"cu oprire la km .................. timp de ............... minute
c)dacă trenul pentru care se cere cale liberă nu poate fi primit din motive justificate, IDM din staţia primitoare răspunde imediat cu:
Formula nr. 3 "Calea ocupată.
Semnătura ............................ "
Această formulă nu trebuie să conţină preambul.
După eliminarea cauzelor care au împiedicat primirea trenului, IDM din staţia primitoare cheamă din proprie iniţiativă staţia expeditoare, solicitând repetarea cererii de cale liberă.
d)dacă trenul pentru care s-a obţinut cale liberă, din anumite motive nu poate fi expediat, IDM din staţia expeditoare anulează calea liberă cu:
Formula nr. 4
"Din .............. numărul ............... ora ..................
Trenul numărul ..................... reţinut în staţia ...................
Calea liber numărul .............. se anulează.
Semnătura .................."
Dacă pentru trenul respectiv s-a dat şi comanda de ieşire, IDM anulează mai întâi comanda de ieşire şi numai după aceea anulează calea liberă.
e)dacă trenul pentru care s-a acordat cale liberă nu mai poate fi primit, IDM din staţia primitoare transmite staţiei expeditoare telefonograma cu:
Formula nr. 5
"Din ............. numărul ................ ora ................
Reţineţi trenul numărul ............... în staţia ......... din cauza .....
Semnătura .................."
Dacă reţinerea trenului este posibilă, IDM din staţia expeditoare anulează mai întâi comanda de ieşire şi numai după aceea răspunde staţiei primitoare cu formula nr. 4; în cazul în care trenul a plecat, IDM din staţia expeditoare comunică avizul de plecare.
Dacă la cererea şi obţinerea căii libere a participat şi IDM de la un post de mişcare din linie curentă, formulele 4 şi 5 se transmit şi acestuia.
f)în cazul în care IDM dintr-o staţie situată pe o secţie de circulaţie înzestrată cu BLA, nu mai poate primi trenuri la sector de bloc, acesta transmite staţiei expeditoare telefonograma cu:
Formula nr. 6
"Din .............. numărul ............ ora ...................
Nu mai expediaţi trenuri la sector de bloc din cauza ......................
Semnătura ......................"
g)după înlăturarea cauzelor care nu au permis primirea trenurilor la sector de bloc; IDM transmite staţiei expeditoare, telefonograma cu:
Formula nr. 7
"Din ............. numărul ............. ora .................
Expediaţi trenurile la sector de bloc.
Semnătura ........................."
Pe secţiile de circulaţie cu cale dublă înzestrate cu BLA cu sens banalizat, formulele nr. 6 şi nr. 7 se completează cu una din menţiunile: "pe firul I", "pe firul II" sau "pe ambele fire", după caz.
Pe secţiile de circulaţie înzestrate cu BLA, în cazul efectuării manevrei cu depăşirea limitei incintei staţiei, se transmite mai întâi formula nr. 6 staţiei spre care urmează să se facă depăşirea limitei incintei staţiei. După retragerea şi oprirea manevrei în incinta staţiei, se va transmite formula nr. 7.
h)în cazul în care între două staţii vecine există o linie sau o grupă de linii aparţinând unui operator economic, racordate din linia curentă şi deservite de un post ajutător de mişcare în linie curentă, la îndrumarea trenului/convoiului de manevră pe aceste linii, staţia expeditoare cere cale liberă de la staţia vecină cu formula nr. 1, la care adaugă menţiunea:
"cu destinaţia linia (grupa de linii) - denumirea operatorului economic (denumirea grupei de linii) - ......................".
IDM din staţia vecină răspunde cu:
Formula nr. 8
"Din ............ numărul ........... ora ...............
Puteţi expedia trenul/convoiul de manevră numărul ............... pe linia (grupa de linii) - denumirea operatorului economic (denumirea grupei de linii) - ................
Semnătura ....................."
În acest caz, după gararea trenului/convoiului de manevră pe linia respectivă, IDM de la postul ajutător de mişcare manipulează şi asigură macazurile, deservite de acest post, în poziţia normală şi raportează gararea completă a trenului/convoiului de manevră către IDM dispozitor din staţia de care aparţine postul ajutător de mişcare. Numai după aceasta IDM dispozitor transmite reavizul de sosire staţiei vecine şi din acest moment linia curentă devine liberă pentru circulaţia trenurilor.
i)în cazul expedierii trenului/convoiului de manevră de pe linia sau grupa de linii prevăzute la lit. h), către una din staţiile vecine, în urma solicitării verbale a IDM care deserveşte postul ajutător de mişcare în linie curentă, IDM dispozitor din staţia de care aparţine postul ajutător de mişcare în linie curentă cere cale liberă staţiei vecine cu formula nr. 1 la care se adaugă menţiunea:
"de pe linia (grupa de linii) - denumirea operatorului economic (denumirea grupei de linii) - ............. la staţia ................".
IDM din staţia vecină răspunde cu:
Formula nr. 9
"Din .............. numărul ............. ora ...............
Puteţi expedia trenul/convoiul de manevră - numărul ................. de pe linia (grupa de linii) - denumirea operatorului economic (denumirea grupei de linii) - ............. la staţia ...............
Semnătura ......................"
În acest caz, după sosirea trenului/convoiului de manevră în staţie şi după primirea raportării de la IDM care deserveşte postul ajutător de mişcare în linie curentă, că macazurile au fost manipulate şi asigurate în poziţia normală, IDM dispozitor din staţia de care aparţine postul, transmite staţiei vecine reavizul de sosire şi numai după aceasta linia curentă devine liberă pentru circulaţia trenurilor.
j)în cazul în care între două staţii vecine există o linie de cale ferată aparţinând unui operator economic cu racordare în linie curentă, deservită de un post de macazuri în linie curentă, pentru îndrumarea pe linia respectivă a unui tren/convoi de manevră cu înapoiere în staţia de îndrumare, cererea căii libere de către IDM din staţia expeditoare, de la staţia vecină, se face cu formula 1 la care se adaugă menţiunea:
"pe linia ferată industrială (grupa de linii)- denumirea operatorului economic (denumirea grupei de linii) - ................. cu înapoiere în staţia ............ ora ..............".
IDM din staţia vecină răspunde cu:
Formula nr. 10
"Din .............. numărul ........... ora ...............
Puteţi expedia trenul/convoiul de manevră - numărul - ...... pe linia ferată industrială (grupa de linii) - denumirea operatorului economic (denumirea grupei de linii) - .............. cu înapoiere în staţia ............ ora ................
Semnătura ..............."
În acest caz, după înapoierea trenului/convoiului de manevră în staţie şi după primirea raportării că macazurile de la postul de macazuri în linie curentă au fost manipulate şi asigurate în poziţia normală, IDM dispozitor din staţia de care aparţine postul, transmite staţiei vecine reavizul de sosire şi numai după aceasta linia curentă devine liberă pentru circulaţia trenurilor.
Din momentul obţinerii căii libere şi până în momentul transmiterii reavizului de sosire, după înapoierea trenului/convoiului de manevră în staţie, linia curentă dintre cele două staţii vecine se consideră ocupată.
(2)În cazul în care la schimbul de telefonograme este necesar, ca pe lângă staţia expeditoare şi staţia primitoare, să participe şi alte staţii sau posturi de mişcare, acestea, dacă nimic nu se opune, vor consimţi la calea liberă cu:
Formula nr. 11
"Din ............ numărul ............. ora .................
Consimt.
Semnătura ..............."
Prevederi de amănunt cu privire la utilizarea formulei nr. 11 se stabilesc în PTE.
(3)În cazul în care un operator de manevră feroviară sau de transport feroviar trebuie să efectueze manevră cu ieşirea convoiului de manevră de pe liniile staţiei în linie curentă, cu depăşirea limitei incintei staţiei şi înapoierea acestuia pe liniile staţiei, pentru cererea şi acordarea căii libere se utilizează formulele 1 respectiv 10, cu adaptarea termenilor corespunzători la situaţia concretă. În acest caz, după înapoierea convoiului de manevră pe liniile staţiei, IDM dispozitor transmite reavizul de sosire staţiei vecine şi din acest moment linia curentă devine liberă pentru circulaţia trenurilor.
(4)În cazul în care un operator de manevră feroviară sau de transport feroviar trebuie să efectueze manevră cu ieşirea convoiului de manevră de pe linia unui operator economic deservit de un post ajutător de mişcare în linie curentă, cu înapoiere pe linia operatorului economic, pentru cererea şi acordarea căii libere se utilizează formulele 1 şi 10, cu adaptarea termenilor corespunzători la situaţia concretă. În acest caz, după gararea convoiului de manevră pe linia operatorului economic, IDM de la postul ajutător de mişcare manipulează şi asigură macazurile de la post în poziţia normală şi raportează gararea completă a trenului/convoiului de manevră către IDM dispozitor din staţia de care aparţine postul ajutător de mişcare; numai după aceasta, IDM dispozitor transmite reavizul de sosire staţiei vecine şi din acest moment linia curentă devine liberă pentru circulaţia trenurilor.
(5)În cazul expedierii unui tren cu locomotivă împingătoare, care circulă nelegată la tren şi frână, până la un anumit punct din linie curentă, de unde locomotiva împingătoare se înapoiază în staţia de expediere, calea liberă se cere şi se acordă cu formulele nr. 1 şi 2, la care se adaugă menţiunea:
"cu locomotivă împingătoare nelegată la tren şi frână, care de la km ................ se înapoiază în staţia .................."
(6)În cazul expedierii unui tren pe linie falsă, formulele de cale liberă se completează cu menţiunea: "pe linie falsă".
(7)[textul din Art. 196, alin. (7) din partea III, capitolul I, sectiunea 11 a fost abrogat la 30-oct-2014 de Art. III, punctul 10. din Ordinul 1466/2014]
(8)În cazul în care IDM din staţia vecină trebuie înştiinţat asupra unor condiţii speciale de primire a trenului, precum şi în cazul în care mecanicul trebuie să fie înştiinţat asupra unor condiţii speciale de circulaţie, în cererea şi acordarea căii libere se menţionează şi aceste condiţii.