Capitolul i - Principii generale - Regulamentul 2/2008 al SERVICIULUI INTERIOR - R.G.-2
M.Of. 815
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Noiembrie 2008
CAPITOLUL I:Principii generale
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 1
Regulamentul serviciului interior stabileşte regulile generale, responsabilităţile şi modul de organizare şi executare a serviciului interior în obiectivele militare pentru coordonarea activităţilor, îndeplinirea misiunilor, asigurarea respectării ordinii interioare, menţinerea capacităţii de acţiune şi asigurarea pazei acestora.
............................................
Art. 3
În obiectivele militare puse la dispoziţia forţelor altor state, serviciul interior se organizează şi execută în conformitate cu acordurile încheiate între statul român şi statele respective.
Art. 4
Sensul unor termeni şi expresii utilizate în prezentul regulament este precizat în anexa nr. 1.
SECŢIUNEA 2:Serviciul interior: scop şi conţinut
Art. 5
Serviciul interior are scopul de a asigura respectarea ordinii interioare în obiectivele militare, menţinerea capacităţii de acţiune, paza acestora.
............................................
SECŢIUNEA 3:Selecţionarea şi numirea personalului din serviciul interior
Art. 13
(1)Selecţionarea personalului pentru executarea serviciului interior se face anual, în luna noiembrie sau ori de câte ori este nevoie, din rândul întregului personal al unităţii şi al studenţilor/elevilor/cursanţilor din cadrul instituţiilor militare de învăţământ, de către şeful de stat major, împreună cu comandanţii de subunităţi, medicul şi psihologul unităţii sau psihologul care are arondată unitatea pentru asigurarea cunoaşterii şi asistenţei psihologice. Selecţionarea personalului de serviciu pe companie/similare se face de către comandantul companiei/similare.
............................................
Art. 16
Se interzice numirea/introducerea în serviciul interior a persoanelor care:
a)nu au participat la activitatea de pregătire la specificul obiectivului militar;
b)nu au avut asigurat timp de odihnă de cel puţin 8 ore în noaptea precedentă intrării în serviciu;
c)nu sunt apte din punct de vedere psihologic şi medical şi suferă de afecţiuni care ar pune în pericol propria viaţă sau a altora dacă ar deţine ori ar folosi arme şi muniţii;
d)au probleme personale, cunoscute de comandantul unităţii şi care pot influenţa negativ executarea serviciului;
e)sunt cercetate pentru abateri grave ori împotriva lor s-a început urmărirea penală;
f)au săvârşit una din contravenţiile pentru care legea prevede revocarea dreptului de procurare, deţinere sau, după caz, portul şi folosirea armelor;
g)sunt sub influenţa băuturilor alcoolice, produselor sau substanţelor stupefiante, a medicamentelor cu efecte similare acestora ori în stare avansată de oboseală.
Art. 17
Personalul care lipseşte din unitate o perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice se numeşte în serviciul interior numai după ce execută o pregătire cu durata de 2-3 ore în acest sens.
Art. 18
(1)Persoanele care în ziua intrării în serviciu nu sunt apte pentru executarea serviciului interior, din diferite motive, sunt înlocuite cu altele din cadrul subunităţii/unităţii, cu aprobarea comandantului obiectivului militar.
(2)Înlocuirea unor persoane pe timpul executării serviciului interior se face cu personal din cadrul subunităţii/unităţii, apt pentru îndeplinirea serviciului, pregătit şi verificat de către persoana desemnată prin ordinul de zi pe unitate.
(3)Înlocuirea unor persoane din serviciul de pază sau de intervenţie, în afara orelor de program, se execută de către ofiţerul de serviciu, pe baza tabelului cu personalul stabilit de comandantul subunităţii/formaţiunii care asigură serviciul respectiv.
Art. 19
Personalului din serviciul interior îi este interzis să se sustragă de la îndeplinirea atribuţiilor serviciului, chiar dacă îi este pusă viaţa în pericol, integritatea corporală sau sănătatea.
SECŢIUNEA 4:Planificarea şi evidenţa personalului din serviciul interior
............................................
Art. 22
Evidenţa personalului din serviciul interior pe obiectivul militar se ţine de către persoana numită cu planificarea serviciilor, iar pe subunitate, de către administratorul acesteia.
............................................
SECŢIUNEA 6:Controlul medical şi asistenţa psihologică
Art. 27
Personalul nominalizat pentru executarea serviciului interior, în cursul unui an de instrucţie, este evaluat psihologic o dată, în luna noiembrie, la care se mai adaugă alte evaluări/reevaluări, în următoarele situaţii:
a)la sfârşitul perioadei de pregătire, personalul nou-angajat care urmează să fie numit în serviciul interior;
b)înaintea efectuării primului serviciu, personalul care a lipsit din unitate pe o perioadă mai mare de 30 de zile;
c)la sfârşitul perioadei de aviz nefavorabil pentru personalul astfel evaluat;
d)la terminarea concediului medical de refacere a personalului care a fost internat pentru tulburări psihice sau psihosomatice, în vederea numirii în serviciul interior;
e)la recomandarea/solicitarea comandantului obiectivului militar, pentru situaţiile particulare individuale/specifice;
f)la solicitarea expresă a personalului care execută serviciul interior.
Art. 28
Rezultatele obţinute în urma evaluării/reevaluării vor fi consemnate în ordinul de zi pe unitate.
Art. 29
În situaţia în care o persoană aflată în serviciul interior se confruntă cu unele evenimente emoţionale puternice, se recomandă înlocuirea temporară a acesteia din serviciu şi asigurarea unui program de asistenţă psihologică de către persoane specializate.
............................................
SECŢIUNEA 10:Timpul pentru odihnă şi pentru recuperare după executarea serviciului interior
Art. 42
Personalul numit în serviciul interior nu este angrenat în misiuni/activităţi militare în noaptea care precedă intrarea în serviciu.
Art. 43
(1)Personalul din serviciul interior are dreptul la odihnă pe timpul nopţii.
(2)Personalul din serviciul de permanenţă se odihneşte, astfel:
a)ofiţerul de serviciu, cel mult 4 ore, prin alternanţă cu ajutorul său;
b)celelalte persoane din serviciul de permanenţă, cel mult 6 ore, conform precizărilor din atribuţiile serviciului respectiv.
Art. 44
Personalul din serviciul de pază, atunci când serviciul de pază este organizat pe schimburi şi are durata de 24 de ore şi mai mare, se odihneşte pe etape de cel puţin două ore, după graficul întocmit de comandantul pazei şi aprobat de ofiţerul de serviciu pe obiectivul militar, astfel încât timpul total de odihnă într-o zi de serviciu să fie de cel mult 6 ore pentru fiecare persoană din pază.
Art. 45
Personalul din serviciul de intervenţie, care execută serviciul cu durata de 24 de ore, se odihneşte pe timpul nopţii în limita a cel mult 8 ore, conform precizărilor din documentele intervenţiei.
Art. 46
(1)Personalul din serviciul de permanenţă şi pază şi, după caz, cel din serviciul de intervenţie, pe timpul odihnei, îşi poate scoate încălţămintea şi vestonul.
(2)Lenjeria de pat din camera pentru odihna personalului din serviciul de permanenţă, serviciul de intervenţie şi serviciul de pază organizat pe schimburi se înlocuieşte zilnic, obligatoriu.
Art. 47
(1)Personalul care intră în serviciul interior şi iese din serviciu în zile lucrătoare beneficiază de recuperare în ziua în care iese din serviciu.
(2)Personalul care intră în serviciul interior în zile lucrătoare şi iese din serviciu în zile nelucrătoare beneficiază de recuperare în prima zi lucrătoare după ieşirea din serviciu.
(3)Personalul care intră în serviciul interior şi iese din serviciu în zile nelucrătoare beneficiază de două zile recuperare în primele zile lucrătoare după ieşirea din serviciu.
(4)Personalul care intră în serviciul interior în zile nelucrătoare şi iese din serviciu în zile lucrătoare beneficiază de două zile recuperare, în primele zile lucrătoare, prima zi fiind cea în care iese din serviciu.
(5)În cazuri excepţionale, la ordinul sau cu aprobarea comandantului obiectivului, personalul care iese din serviciu poate executa diverse misiuni, situaţie în care se precizează prin ordin de zi data recuperării.
(6)Personalul care asigură serviciul de permanenţă la domiciliu nu beneficiază de recuperare.
(7)Personalul unităţii, nominalizat pentru executarea intervenţiei în timpul programului, nu poate fi învoit şi nu beneficiază de recuperare.
(8)Militarii care execută serviciul de pază şi intervenţie în ture, precum şi personalul ce încadrează dispeceratul tehnic beneficiază de recuperare conform graficului de executare a serviciului.
(9)Militarii care execută serviciul de pază permanent, prevăzut la art. 8 alin. (4), beneficiază de recuperare conform prevederilor actelor normative în vigoare, corespunzător numărului de ore lucrate suplimentare.
(10)Durata de muncă stabilită pentru militarii care execută serviciul de pază şi intervenţie în ture, precum şi pentru personalul ce încadrează dispeceratul tehnic va putea fi prelungită peste 48 de ore pe săptămână, cu condiţia ca media orelor de muncă, calculată pe o perioadă maximă de 3 luni calendaristice, să nu depăşească 48 de ore pe săptămână.
SECŢIUNEA 11:Echipamentul şi materialele personalului din serviciul interior
Art. 48
(1)Ţinuta personalului din serviciul interior se stabileşte de către comandantul obiectivului militar, prin documentele ce reglementează fiecare categorie şi tip de serviciu, în funcţie de anotimp, starea vremii şi condiţiile specifice de îndeplinire a serviciului.
(2)Personalul din serviciul de permanenţă şi comandantul pazei poartă pe mâneca stângă, deasupra cotului, o banderolă de culoarea uniformei categoriilor de forţe ale armatei sau mozaic de culori, lungă de 30-40 de centimetri şi lată de 10 centimetri, pe care sunt aplicate, din material alb, iniţialele denumirii serviciului respectiv.
(3)Prin documentele pazei şi intervenţiei, personalului i se stabileşte modul de ridicare şi de purtare a căştilor, completelor de protecţie şi a vestelor antiglonţ, acolo unde sunt asigurate.
............................................
SECŢIUNEA 12:Încăperile destinate personalului din serviciul interior
Art. 51
Personalul din serviciul interior îşi desfăşoară activitatea în spaţiul special destinat acestui scop.
Art. 52
Încăperile trebuie să fie dotate cu mobilier, instalaţii electrice, sanitare şi echipamente de comunicaţii şi informatică conform normelor în vigoare, iar aparatura de recepţie a emisiunilor radio şi de televiziune, unde este cazul, se propune de către şeful de stat major şi se aprobă de comandantul obiectivului militar.
Art. 53
Orice dotare suplimentară, care ajută la îndeplinirea misiunilor sau la îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă, este admisă cu aprobarea comandantului obiectivului militar.
............................................