Capitolul iv - Supravegherea depozitarului central - Regulamentul 10/2017 privind depozitarii centrali emis în aplicarea Regulamentului (UE) nr. 909/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012

M.Of. 772

În vigoare
Versiune de la: 20 Mai 2024
CAPITOLUL IV:Supravegherea depozitarului central
Art. 85
(1)Supravegherea depozitarului central cu privire la respectarea condiţiilor impuse la acordarea autorizaţiei, la desfăşurarea ordonată şi transparentă a serviciilor notariale, de administrare centralizată şi de decontare a instrumentelor financiare, precum şi cu privire la îndeplinirea cerinţelor privind protecţia investitorilor se efectuează de către A.S.F. pe baza raportărilor, informaţiilor şi evidenţelor prevăzute în prezentul regulament, în Regulamentul (UE) 909/2014, în Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017 şi prin inspecţii efectuate la sediul depozitarului central.
(2)Supravegherea sistemului de decontare administrat de către depozitarul central se efectuează de către A.S.F. şi B.N.R. conform atribuţiilor specifice fiecărei instituţii.
(3)Depozitarul central transmite, la cererea B.N.R., rapoartele şi informaţiile necesare cu privire la activitatea de decontare în vederea îndeplinirii de către B.N.R. a atribuţiilor de evaluare a riscului sistemic indus de sistemele de decontare de importanţă sistemică sau de importanţă deosebită.
(4)Examinarea şi evaluarea depozitarului central se efectuează în conformitate cu prevederile art. 22 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, ale capitolului V din Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017 şi ale capitolului II din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 394/2017.
Art. 86
Depozitarul central notifică de îndată A.S.F. cel puţin următoarele situaţii:
a)încălcarea regulamentelor şi procedurilor depozitarului central de către participanţii în sistem, precum şi măsurile adoptate;
b)erorile semnificative ale structurilor tehnologice şi ale sistemelor informatice;
c)planificarea activităţilor corespunzătoare obiectivelor depozitarului central;
d)încălcarea legislaţiei pieţei de capital şi a reglementărilor emise de A.S.F.;
e)orice eveniment relevant care ar putea avea consecinţe asupra organizării şi funcţionării sale.
Art. 87
(1)Depozitarul central are obligaţia de a transmite A.S.F. toate hotărârile adunărilor generale ale acţionarilor şi ale consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere referitoare la serviciile notariale, de administrare centralizată şi de decontare a instrumentelor financiare, în termen de maximum 10 zile de la data la care au avut loc şedinţele.
(2)La cererea A.S.F. depozitarul central va transmite procesele-verbale aferente şedinţelor adunărilor generale ale acţionarilor.
Art. 88
Depozitarul central are obligaţia să transmită A.S.F., anual, în termen de maximum 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, următoarele informaţii şi documente:
a)situaţia financiară anuală;
b)raportul auditorului financiar;

c)raportul consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere;
d)lista emitenţilor cu care a încheiat contract de depozitare;
e)lista participanţilor admişi în sistem;
f)structura acţionarilor depozitarului central, cu indicarea pentru fiecare acţionar a numărului şi tipului de acţiuni deţinute, precum şi a procentului de acţiuni cu drept de vot deţinute;
g)raportul de activitate al depozitarului central întocmit de directori sau membrii directoratului şi aprobat de consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere;
h)lista agenţilor custode;
i)lista agenţilor de plată;
j)lista participanţilor compensatori;
k)lista societăţilor cu care a încheiat contract de registru, alta decât cea de la lit. d);
l)raportul anual de audit intern.
Art. 89
(1)Raportul de activitate menţionat la art. 88 lit. g) se întocmeşte şi se prezintă ţinând cont de următoarele cerinţe organizaţionale:
a)separarea funcţiilor de administrare a riscurilor, de tehnologie, de conformitate şi de control intern şi de audit intern, precum şi procedura de administrare a conflictelor de interese;
b)controlul operaţiunilor, cu specificarea sarcinilor şi responsabilităţilor, cu privire, în special, la monitorizarea şi corectarea neregulilor;
c)procedurile de raportare la diferite niveluri ale structurii de conducere, cu indicarea specifică a raportării erorilor apărute şi a măsurilor luate pentru eliminarea acestora.
(2)Raportul menţionat la alin. (1) trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
a)organigrama şi structura funcţională;
b)delegarea atribuţiilor;
c)structura sistemului de control intern;
d)măsurile luate pentru a asigura funcţionarea ordonată a serviciilor notariale, de administrare centralizată şi de decontare, cu referire în special la mijloacele tehnice şi respectarea reglementărilor, la păstrarea conturilor, înregistrarea transferurilor de proprietate, precum şi măsurile luate în vederea combaterii spălării banilor;
e)evaluarea măsurilor adoptate pentru limitarea riscurilor, subliniind orice problemă de natură operaţională apărută;
f)principalele rezultate ale activităţii de control la toate nivelele structurii organizatorice.
(3)Raportul sintetic de activitate a depozitarului central care conţine informaţii transmise A.S.F., conform prevederilor art. 88, va fi publicat pe site-ul propriu în termenul prevăzut la art. 88.
Art. 90
(1)Depozitarul central are obligaţia să transmită A.S.F., în termenul legal stabilit prin reglementările A.S.F., raportările contabile semestriale, care cuprind următoarele situaţii:
1.situaţia activelor, datoriilor şi capitalurilor;
2.situaţia veniturilor şi cheltuielilor;
3.date informative.
(2)Depozitarul central are obligaţia de a transmite A.S.F., trimestrial, un raport cuprinzând următoarele informaţii:
a)situaţia activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii şi situaţia veniturilor şi cheltuielilor, respectând structura raportărilor semestriale;
b)situaţia activelor financiare cu grad mare de lichiditate;
c)cauzele care au determinat apariţia unor modificări faţă de conţinutul raportărilor trimestriale anterioare, dacă este cazul.
(3)Raportările trimestriale se transmit A.S.F. în cel mult 45 de zile de la sfârşitul fiecărui trimestru.
Art. 91
(1)În scopul exercitării atribuţiilor A.S.F. de supraveghere a activităţii depozitarului central, auditorii financiari ai depozitarului vor raporta A.S.F. orice fapt sau act în legătură cu activitatea depozitarului central.

(2)Informaţiile cuprinse în raportul auditorului financiar prevăzut la alin. (1) cu privire la operaţiunile de decontare efectuate de depozitarul central vor fi transmise şi B.N.R.
Art. 92
Depozitarul central notifică de îndată A.S.F. şi, după caz, B.N.R. cu privire la orice alianţă sau cooperare care ar putea avea consecinţe asupra organizării şi funcţionării serviciilor notariale, de administrare centralizată şi decontare.
Art. 93
(1)La solicitarea A.S.F., depozitarul central furnizează orice informaţie şi/sau document în legătură cu activitatea desfăşurată de acesta, inclusiv cu privire la instrumentele financiare şi participanţii admişi în sistemul de decontare, precum şi date şi informaţii cu privire la ordinele de transfer între conturi, concordanţa dintre numărul de instrumente financiare înregistrate în conturile deschise în sistemul depozitarului central şi numărul de instrumente financiare emise.
(11)La solicitarea ESMA, prin intermediul A.S.F., depozitarul central transmite ESMA orice raportare, informaţie şi/sau document în legătură cu activitatea desfăşurată de acesta în condiţiile prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 909/2014, regulamentele europene delegate şi ghidurile ESMA emise în aplicarea Regulamentului (UE) nr. 909/2014.

(2)Datele şi informaţiile se pot obţine prin:
a)fluxuri periodice de informaţii în formă electronică, în care datele sunt procesate în modalitatea stabilită de către A.S.F./ESMA;

b)cereri punctuale referitoare la anumite informaţii, în formă electronică sau pe suport hârtie.
Art. 94
(1)Depozitarul central are obligaţia de a raporta la A.S.F. apariţia oricărui incident în legătură cu activitatea de decontare.
(2)Raportul se transmite până la sfârşitul zilei de decontare în care se constată că, la data decontării, unul sau mai mulţi participanţi nu au suficiente disponibilităţi în contul de decontare pentru acoperirea obligaţiei de plată sau nu au suficiente instrumente financiare disponibile în cont.
(3)Raportul conţine următoarele informaţii: volumul şi valoarea tranzacţiilor vizate, data efectuării tranzacţiilor respective şi data decontării acestora, ISIN-ul instrumentelor financiare vizate, participanţii la sistemul de decontare şi participanţii compensatori implicaţi, motivele care au dus la apariţia incidentului în decontare, măsurile dispuse, măsurile adoptate de participanţii la sistemul de decontare sau participanţii compensatori implicaţi.
Art. 95
Orice act sau fapt susceptibil a avea consecinţe semnificative asupra transparenţei, desfăşurării ordonate a serviciilor notariale şi protecţiei investitorilor, precum şi asupra organizării şi funcţionării serviciilor de decontare trebuie notificat A.S.F. şi, după caz, B.N.R., în termen de două zile de la data la care a avut loc.