Capitolul i - Autorizaţia de funcţionare a depozitarului central - Regulamentul 10/2017 privind depozitarii centrali emis în aplicarea Regulamentului (UE) nr. 909/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012
M.Of. 772
În vigoare Versiune de la: 20 Mai 2024
CAPITOLUL I:Autorizaţia de funcţionare a depozitarului central
Art. 6
În vederea autorizării şi pe toată durata de funcţionare, depozitarii centrali trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 909/2014, în standardele tehnice de reglementare şi punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 909/2014, precum şi în prezentul regulament.
Art. 7
În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare, depozitarul central va transmite A.S.F. o cerere de autorizare semnată de persoana desemnată pentru solicitarea autorizaţiei de funcţionare, în conformitate cu art. 16 şi 17 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, cu prevederile capitolului III din Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017 al Comisiei din 11 noiembrie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 909/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului cu privire la standarde tehnice de reglementare în materie de autorizare, supraveghere şi cerinţe operaţionale pentru depozitarii centrali de titluri de valoare, denumit în continuare Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017, şi cu prevederile capitolului I din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 394/2017 al Comisiei din 11 noiembrie 2016 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare în ceea ce priveşte formulare, modele şi proceduri standard pentru autorizarea, examinarea şi evaluarea depozitarilor centrali de titluri de valoare, pentru cooperarea dintre autorităţile din statul membru de origine şi statul membru gazdă, pentru consultarea autorităţilor implicate în procesul de autorizare pentru furnizarea de servicii auxiliare de tip bancar, pentru accesul care implică depozitarii centrali de titluri de valoare, precum şi în ceea ce priveşte formatul evidenţelor care trebuie păstrate de către depozitarii centrali de titluri de valoare în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 909/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului, denumit în continuare Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 394/2017.
Art. 8
d)raportul de audit realizat de un auditor de sisteme informatice extern, conform Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 4/2018 privind gestionarea riscurilor operaţionale generate de sistemele informatice utilizate de entităţile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate şi/sau supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Norma A.S.F. nr. 4/2018;
În baza prevederilor art. 38 din Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017, în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare depozitarul central transmite suplimentar A.S.F. următoarele documente şi informaţii:
a)copia contractului încheiat cu entităţile care administrează locurile de tranzacţionare, pentru tranzacţiile din sistemul cărora efectuează operaţiuni de decontare;
b)copia contractului încheiat cu un auditor financiar, membru al Camerei Auditorilor Financiari din România şi care îndeplineşte criteriile comune stabilite de A.S.F. şi Camera Auditorilor Financiari din România;
c)lista şi dovada deţinerii cu titlu legal a echipamentelor tehnice, în copie, respectiv dovada dreptului de utilizare şi acces la acestea, care vor fi folosite în scop unic pentru realizarea obiectului de activitate supus autorizării;
d)raportul de audit realizat de un auditor de sisteme informatice extern, conform Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 4/2018 privind gestionarea riscurilor operaţionale generate de sistemele informatice utilizate de entităţile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate şi/sau supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Norma A.S.F. nr. 4/2018;e)lista cuprinzând specimenele de semnături pentru reprezentantul/reprezentanţii depozitarului central în relaţia cu A.S.F.;
f)dovada achitării în contul A.S.F. a tarifului pentru eliberarea autorizaţiei de funcţionare a depozitarului central şi înscrierea depozitarului central în Registrul A.S.F.;
g)orice alte documente pe care A.S.F. le poate solicita pentru evaluarea respectării condiţiilor de autorizare.
Art. 9
(4)Depozitarul central deţine şi pune în aplicare o procedură adecvată prin care să asigure decontarea şi transferul rapid şi ordonat al activelor clienţilor şi participanţilor către un alt depozitar central în cazul retragerii autorizaţiei, potrivit dispoziţiilor art. 20 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014.
(1)A.S.F. va decide cu privire la autorizaţia de funcţionare a depozitarului central în conformitate cu procedura de autorizare prevăzută în titlul III, capitolul I din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, cu Regulamentul delegat (UE) nr. 392/2017 şi cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 394/2017.
(2)Cererea de autorizare pentru funcţionarea depozitarului central poate fi respinsă, după caz, dacă:
c)nu sunt respectate prevederile Regulamentului (UE) nr. 909/2014, ale standardelor tehnice de reglementare şi punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 909/2014 sau ale reglementărilor A.S.F.
a)documentaţia prezentată nu este întocmită în conformitate cu reglementările în vigoare sau datele furnizate sunt incomplete ori incorecte;
b)documentaţia prezentată este insuficientă pentru a se stabili dacă depozitarul central îşi va desfăşura activitatea în conformitate cu reglementările în vigoare;
c)nu sunt respectate prevederile Regulamentului (UE) nr. 909/2014, ale standardelor tehnice de reglementare şi punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 909/2014 sau ale reglementărilor A.S.F.(3)Retragerea autorizaţiei depozitarului central se realizează în condiţiile prevăzute la art. 20 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014.
(4)Depozitarul central deţine şi pune în aplicare o procedură adecvată prin care să asigure decontarea şi transferul rapid şi ordonat al activelor clienţilor şi participanţilor către un alt depozitar central în cazul retragerii autorizaţiei, potrivit dispoziţiilor art. 20 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014.