Capitolul vii - Consiliile şi comisiile care funcţionează în cadrul spitalului - Regulament din 2025 de organizare şi funcţionare al Spitalului de Psihiatrie şi pentru Măsuri de Siguranţă Jebel

M.Of. 247

În vigoare
Versiune de la: 21 Martie 2025
CAPITOLUL VII:Consiliile şi comisiile care funcţionează în cadrul spitalului
Art. 34
Consiliul medical este coordonat de directorul medical în calitate de preşedinte şi are, în principal, următoarele atribuţii:
1.îmbunătăţirea standardelor clinice şi modelelor de practică în scopul acordării de servicii medicale de calitate şi creşterii gradului de satisfacţie a pacienţilor;
2.monitorizarea şi evaluarea activităţii medicale desfăşurate în spital, analizarea rezultatelor utilizării protocoalelor şi ghidurilor de practică adoptate în unitate, în scopul creşterii performanţelor profesionale şi utilizării eficiente a resurselor alocate;
3.înaintarea de propuneri, către comitetul director, privind utilizarea fondului de dezvoltare a spitalului;
4.propunerea de măsuri pentru dezvoltarea şi îmbunătăţirea activităţii spitalului în concordanţă cu nevoile de servicii medicale ale populaţiei şi conform ghidurilor şi protocoalelor de practică medicală;
5.alte atribuţii stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii.
Art. 35
Consiliul etic funcţionează în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi are următoarele atribuţii:
1.promovarea valorilor etice medicale şi organizaţionale în rândul personalului medico-sanitar, auxiliar şi administrativ al spitalului;
2.analizarea, cu scopul de a determina existenţa unui incident de etică sau a unei vulnerabilităţi etice, speţelor ce privesc:
a)cazurile de încălcare a principiilor morale sau deontologice în relaţia pacient-cadru medico-sanitar şi auxiliar din cadrul spitalului, prevăzute în legislaţia specifică;
b)încălcarea drepturilor pacienţilor de către personalul medico-sanitar şi auxiliar, prevăzute în legislaţia specifică;
c)abuzurile săvârşite de către pacienţi sau personalul medical asupra personalului medico-sanitar şi auxiliar, prevăzute în legislaţia specifică;
d)nerespectarea demnităţii umane;
3.emiterea de avize etice, ca urmare a analizării situaţiilor definite la pct. 2;
4.sesizarea organelor abilitate ale statului ori de câte ori consideră că aspectele unei speţe pot face obiectul unei infracţiuni, dacă acestea nu au fost sesizate de reprezentanţii spitalului sau de către petent;
5.sesizarea Colegiului Medicilor din România ori de câte ori consideră că aspectele unei speţe pot face obiectul unei situaţii de malpraxis;
6.emiterea de hotărâri cu caracter general ce vizează spitalul;
7.analizarea şi avizarea regulamentului de ordine interioară al spitalului, elaborarea de propuneri pentru îmbunătăţirea acestuia;
8.consiliere etică a pacienţilor, aparţinătorilor, personalului medico-sanitar şi auxiliar, la cererea acestora.
Art. 36
Comitetul de securitate şi sănătate în muncă are următoarele obligaţii, conform legislaţiei în vigoare:
1.elaborarea de propuneri privind politica de securitate şi sănătate în muncă şi planul de prevenire şi protecţie al spitalului, conform regulamentului intern;
2.monitorizarea modului de aplicare a planului de prevenire şi protecţie, inclusiv alocarea mijloacelor necesare realizării prevederilor lui şi eficienţa acestora din punctul de vedere al îmbunătăţirii condiţiilor de muncă în spital;
3.analizarea oportunităţii de introducere a unor noi tehnologii şi echipamente de protecţie colectivă şi individuală, luând în considerare consecinţele asupra securităţii şi sănătăţii lucrătorilor;
4.propunerea de măsuri de amenajare a locurilor de muncă, ţinând seama de prezenţa grupurilor sensibile la riscuri specifice;
5.monitorizarea modului în care se aplică şi se respectă reglementările legale privind securitatea şi sănătatea în muncă, precum şi măsurile dispuse de inspectorul de muncă şi inspectorii sanitari;
6.analizarea propunerilor lucrătorilor privind prevenirea accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale, îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, în vederea introducerii acestora în planul de prevenire şi protecţie;
7.analizarea cauzelor producerii accidentelor de muncă, a îmbolnăvirilor profesionale sau a unor evenimente nedorite, cu propunerea de măsuri tehnice în vederea prevenirii acestora.
Art. 37
Comisia medicamentului are următoarele atribuţii:
1.stabilirea coordonatelor principale privind consumul de medicamente şi materiale sanitare la nivelul spitalului, în vederea utilizării judicioase a fondurilor spitalului, prevenirii polipragmaziei şi a rezistenţei la medicamente;
2.stabilirea priorităţilor în ceea ce priveşte politica de achiziţii de medicamente/materiale sanitare;
3.stabilirea unei liste cu medicamente de bază, obligatorii, care să fie în permanenţă accesibilă în farmacia spitalului;
4.avizarea şi centralizarea referatelor de necesitate, în cazurile documentate medical, în vederea aprobării lor de către comitetul director;
5.monitorizarea permanentă a stocului de medicamente/materiale sanitare de bază;
6.înaintarea către consiliul medical a unor propuneri privind introducerea de noi medicamente în planul anual de achiziţii publice, pe baza rezultatelor evaluării şi analizării cazuisticii tratate în spital.
Art. 38
Comisia de evaluare internări nevoluntare este stabilită prin act administrativ al managerului, are în componenţă medici din specialitatea psihiatrie şi un medic din altă specialitate, conform Legii sănătăţii mintale şi a protecţiei persoanelor cu tulburări psihice nr. 487/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi îndeplineşte următoarele atribuţii:
1.analizarea tuturor propunerilor de internare nevoluntară a pacienţilor;
2.examinarea periodică a pacientului internat nevoluntar;
3.elaborarea şi consemnarea deciziei de internare nevoluntară în dosarul medical al pacientului, aceasta fiind trimisă, ulterior, la Judecătoria Deta, judeţul Timiş, sau altor instanţe de judecată, în funcţie de circumstanţele concrete ale cauzei analizate;
4.consemnarea într-un registru special a tuturor propunerilor de internare nevoluntară, respectiv a celor confirmate de instanţa de judecată.
Art. 39
Comisia de evaluare a pacienţilor încadraţi conform art. 110 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare, are în componenţă medici din specialitatea psihiatrie şi evaluează periodic toţi pacienţii internaţi, încadraţi conform art. 110 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare, propunând măsuri de încetare, înlocuire sau menţinere a internării medicale prevăzute de art. 110 din Legea nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare, cu elaborarea unui referat medical care va fi înaintat către institute/servicii de medicină legală şi organele judiciare.
Art. 40
Comisia de analiză a deceselor are în principal următoarele atribuţii:
1.analizarea cauzelor deceselor survenite la 24 de ore de la internare;
2.înaintarea către comitetul director a unui raport anual privind decesele survenite în unitate în rândul pacienţilor internaţi;
3.realizarea de statistici privind decesele în secţiile medicale, în raport cu numărul de internări din spital, luând în considerare patologia cazurilor şi alţi factori relevanţi.
Art. 41
Comisia de cercetare disciplinară are următoarele atribuţii principale:
1.analizarea cazurilor de abateri disciplinare în rândul angajaţilor unităţii;
2.înaintarea de propuneri privind sancţionarea acestora de către conducerea spitalului.
Art. 42
Comisia pentru stabilirea meniului bolnavilor are, în principal, următoarele atribuţii:
1.întocmirea meniului zilnic al bolnavilor, ţinând cont de normele de alimentaţie optimă, precum şi de bugetul alocat;
2.controlul periodic, prin sondaj, al integrităţii ambalajelor produselor alimentare din magazia de alimente a spitalului, al perioadei de valabilitate, al proprietăţilor organoleptice ale alimentelor etc.;
3.verificarea periodică, prin sondaj, a modului în care se respectă cantităţile de alimente alocate bolnavilor;
4.înaintarea de propuneri către conducerea unităţii privind modificarea meniului bolnavilor şi achiziţionarea de ustensile sau aparate necesare în blocul alimentar;
5.înştiinţarea conducerii unităţii privind orice abatere gravă constatată în legătură cu transportul, depozitarea sau distribuirea alimentelor;
6.analizarea, împreună cu medicul epidemiolog al spitalului, a cauzelor care au declanşat eventuale toxiinfecţii alimentare sau epidemii alimentare în rândul bolnavilor internaţi.
Art. 43
Comisia de analiză DRG are, în principal, următoarele atribuţii:
1.verificarea corectitudinii codificării în sistem DRG;
2.analizarea cazurilor nevalidate şi urmărirea concordanţei dintre diagnosticul la internare şi diagnosticul la externare.
Art. 44
Comisia de verificare a foii de observaţie clinică generală (FOCG) are în componenţă cadre medico-sanitare, reprezentanţi ai Compartimentului evaluare şi statistică medicală şi are ca atribuţii:
1.verificarea lunară, prin sondaj, a respectării circuitului FOCG, precum şi a modului de completare a acestora;
2.comunicarea către medicii curanţi şi şefii de secţie a erorilor identificate în legătură cu completarea FOCG şi anexelor, în vederea analizării şi corectării acestora;
3.transmiterea către consiliul medical a unor propuneri de măsuri, în vederea îmbunătăţirii procedurilor/regulamentelor privind modul de completare a FOCG cu anexe sau modificări ale circuitului unor documente medicale etc.
Art. 45
Comisia de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică a dezvoltării sistemului de control intern managerial are în principal următoarele atribuţii:
1.elaborarea şi actualizarea anuală a programului de dezvoltare a sistemului de control intern managerial al spitalului;
2.urmărirea realizării obiectivelor şi acţiunilor propuse prin program;
3.îndrumarea compartimentelor din cadrul spitalului cu privire la aplicarea programului de dezvoltare şi/sau la alte activităţi legate de controlul managerial;
4.coordonarea procesului de gestionare a riscurilor în unitate, elaborarea şi actualizarea anuală a registrului de riscuri al unităţii;
5.întocmirea de rapoarte periodice către managerul unităţii, precum şi către Ministerul Sănătăţii asupra stadiului implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial în spital, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
Art. 46
Comitetul de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale are următoarele atribuţii:
1.monitorizarea modului în care se aplică şi se respectă în activitatea curentă a spitalului:
a)procedurile şi tehnicile prevăzute în protocoalele unităţii cu rol de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale;
b)normele privind cazarea, alimentaţia şi prestaţiile din spălătorie;
c)condiţiile de igienă oferite pe perioada îngrijirilor acordate bolnavilor;
2.controlul respectării circuitelor funcţionale ale spitalului;
3.monitorizarea procesului de instruire a personalului privind aplicarea la nivelul unităţii a normelor igienico-sanitare prevăzute de legislaţie;
4.monitorizarea implementării măsurilor prevăzute de planul anual de activitate pentru supravegherea, prevenirea şi limitarea infecţiilor asociate asistenţei medicale;
5.înaintarea de propuneri către conducerea unităţii privind măsuri de îmbunătăţire a activităţii de supraveghere, prevenire şi limitare a infecţiilor asociate asistenţei medicale;
6.supravegherea consumului de antibiotice în spital, cu evaluarea permanentă a tendinţei utilizării antibioticelor la pacienţii internaţi;
7.monitorizarea bunelor practici în utilizarea antibioticelor;
8.monitorizarea procesului de înregistrare a suspiciunilor de infecţie la pacienţi, derularea investigaţiei etiologice a sindroamelor infecţioase, aplicarea măsurilor ce se impun.
Art. 47
Comitetul pentru situaţii de urgenţă - Celula de urgenţă:
1.Preşedintele comitetului este managerul unităţii, iar componenţa este stabilită prin decizie managerială.
2.Atribuţii ale Celulei de urgenţă:
a)coordonarea planificării şi realizării activităţilor, a măsurilor de protecţie şi pregătire pentru stări excepţionale de mobilizare sau de război, pentru situaţii de urgenţă de tip incendii, calamităţi naturale, atac cu arme chimice, biologice etc.;
b)pregătirea şi instruirea pentru situaţii de urgenţă a salariaţilor;
c)coordonarea acţiunilor de intervenţie în situaţiile de urgenţă apărute în cadrul unităţii.
Art. 48
Comisia de primire şi soluţionare a cazurilor de hărţuire este constituită din 3 membri titulari, un membru supleant şi un secretar, conform legislaţiei în vigoare, având următoarele atribuţii:
1.informarea oricărui salariat referitor la politicile şi legislaţia în vigoare;
2.asigurarea de suport şi consiliere pentru angajaţii afectaţi de un incident de tip hărţuire;
3.participarea nemijlocită la soluţionarea plângerilor formulate de salariaţi în legătură cu situaţiile de comportament necorespunzător, indiferent dacă aceste plângeri sunt formale sau informale;
4.raportarea către managerul unităţii a tuturor situaţiilor de tip hărţuire care sunt aduse la cunoştinţa comisiei;
5.cooperarea cu angajaţii în toate situaţiile în care aceştia sunt solicitaţi să furnizeze informaţii relevante pentru soluţionarea unui caz de hărţuire;
6.gestionarea, împreună cu conducerea unităţii, a proceselor de soluţionare a plângerilor şi/sau a măsurilor disciplinare în cazurile de hărţuire.