Secţiunea 3 - Structura aparatului funcţional - Regulament din 2025 de organizare şi funcţionare al Spitalului de Psihiatrie şi pentru Măsuri de Siguranţă Jebel
M.Of. 247
În vigoare Versiune de la: 21 Martie 2025
SECŢIUNEA C:Structura aparatului funcţional
Art. 24
(1)Compartimentul managementul calităţii serviciilor de sănătate este organizat şi funcţionează conform prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate nr. 1.312/250/2020 privind organizarea şi funcţionarea structurii de management al calităţii serviciilor de sănătate în cadrul unităţilor sanitare cu paturi şi serviciilor de ambulanţă, în procesul de implementare a sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului şi are următoarele atribuţii:
a)elaborarea, împreună cu celelalte structuri din unitatea sanitară, a planului de management al calităţii serviciilor de sănătate, precum şi coordonarea şi monitorizarea implementării acestuia;
b)evaluarea periodică a stadiului de implementare a planului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi a nivelului de conformitate cu standardele şi cu cerinţele de monitorizare postacreditare, adoptate de către Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate (ANMCS);
c)informarea periodică a conducerii şi a personalului din cadrul unităţii sanitare cu privire la nivelul de implementare a planului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi, după caz, actualizarea acestuia;
d)coordonarea şi monitorizarea elaborării de către structurile de la nivelul unităţii sanitare a documentelor calităţii;
e)asigurarea instruirii şi informării personalului din cadrul unităţii sanitare cu privire la organizarea şi implementarea sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului;
f)măsurarea şi evaluarea calităţii serviciilor furnizate de către unitatea sanitară, inclusiv investigarea nivelului de satisfacţie a pacienţilor;
g)coordonarea şi controlul activităţii de colectare şi de raportare, conform legislaţiei în vigoare, a datelor şi documentelor necesare în procesul de implementare a sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului;
h)coordonarea şi controlul activităţii de analiză, evaluare şi raportare a indicatorilor de monitorizare a conformităţii cu cerinţele standardelor ANMCS;
i)monitorizarea, centralizarea, analiza şi raportarea către ANMCS a situaţiilor legate de producerea evenimentelor adverse asociate asistenţei medicale, precum şi a altor informaţii necesare pregătirii evaluării unităţii sanitare sau monitorizării nivelului de conformitate cu standardele ANMCS;
j)coordonarea şi participarea, alături de alte structuri din unitatea sanitară, la desfăşurarea activităţilor de audit clinic;
k)îndrumarea responsabililor de riscuri de la nivelul structurilor din unitatea sanitară în activitatea de identificare şi de management al riscurilor;
l)asigurarea consilierii conducerii în domeniul managementului calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului şi participarea la elaborarea şi implementarea politicii de calitate a serviciilor de sănătate la nivelul unităţii sanitare;
m)elaborarea şi înaintarea către conducerea unităţii sanitare a rapoartelor periodice conţinând propuneri şi recomandări ca urmare a activităţilor desfăşurate şi a rezultatelor obţinute;
n)monitorizarea elaborării, implementării şi evaluării eficacităţii şi/sau eficienţei procedurilor şi protocoalelor de bune practici clinice şi manageriale.
(2)Compartimentul managementul calităţii serviciilor de sănătate este condus de un responsabil cu managementul calităţii desemnat de managerul spitalului şi are, în principal, următoarele atribuţii:
a)planifică, organizează, coordonează şi monitorizează întreaga activitate privind implementarea sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului la nivelul unităţii sanitare;
b)coordonează şi controlează funcţionarea structurii de management al calităţii serviciilor de sănătate;
c)analizează şi avizează procedurile interne ale structurii de management al calităţii serviciilor de sănătate, care se aprobă potrivit reglementărilor legale în vigoare;
d)elaborează şi supune aprobării conducătorului unităţii sanitare planul anual de formare şi perfecţionare profesională a personalului din subordine;
e)coordonează şi monitorizează elaborarea documentelor calităţii la nivelul unităţii sanitare;
f)coordonează elaborarea şi avizează planul de management al calităţii serviciilor de sănătate de la nivelul unităţii sanitare;
g)coordonează şi monitorizează activităţile legate de asigurarea şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor de sănătate desfăşurate de către responsabilii desemnaţi la nivelul fiecăreia dintre structurile unităţii sanitare;
h)monitorizează activităţile legate de asigurarea şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor de sănătate desfăşurate de către comisiile, consiliile şi comitetele constituite la nivelul unităţii sanitare, în colaborare cu coordonatorii acestora;
i)elaborează şi înaintează spre aprobare conducătorului unităţii sanitare rapoarte periodice privind activitatea structurii de management al calităţii serviciilor de sănătate;
j)coordonează şi monitorizează activităţile privind raportarea şi monitorizarea evenimentelor adverse asociate asistenţei medicale;
k)colaborează cu şefii celorlalte structuri din cadrul unităţii sanitare în vederea implementării sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului;
l)asigură comunicarea permanentă cu responsabilul regional cu acreditarea desemnat prin ordin al preşedintelui ANMCS, precum şi cu oficiul teritorial al ANMCS.
(3)Responsabilul cu managementul calităţii participă, fără drept de vot, la şedinţele comitetului director pentru a prezenta aspectele relevante ale procesului de îmbunătăţire a calităţii din întreaga unitate sanitară şi a consilia conducerea spitalului cu privire la impactul deciziilor luate asupra managementului calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului.
Art. 25
Serviciul RUNOS are următoarele atribuţii:
1.întocmirea şi gestionarea documentelor de evidenţă a personalului;
2.întocmirea dosarului de pensionare al angajaţilor unităţii, conform legislaţiei în vigoare;
3.întocmirea contractelor individuale de muncă ale angajaţilor unităţii, precum şi a actelor adiţionale la contractele de muncă, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
4.normarea personalului conform legislaţiei în vigoare;
5.calcularea şi păstrarea evidenţei concediilor de odihnă, concediilor medicale, vechimii în specialitate şi în muncă ale angajaţilor unităţii;
6.fundamentarea fondului de salarii necesar personalului din unitate, în vederea întocmirii proiectului de buget de venituri şi cheltuieli al spitalului;
7.întocmirea ordonanţărilor şi ordinelor de plată pentru salarii;
8.completarea la zi a registrului de evidenţă a salariaţilor şi comunicarea oricărei modificări la Inspectoratul Teritorial de Muncă Timiş, conform legislaţiei în vigoare;
9.întocmirea de situaţii solicitate de Ministerul Sănătăţii, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Timiş, Direcţia Sanitară Timiş şi de alte instituţii abilitate;
10.organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante;
11.organizarea examenelor la expirarea perioadei de debutant, precum şi a examenelor de evaluare a angajaţilor, întocmirea dispoziţiilor de promovare în funcţie de rezultatele acestora;
12.întocmirea statului de plată al unităţii;
13.întocmirea şi actualizarea statului de funcţii şi a organigramei unităţii;
14.întocmirea declaraţiilor lunare privind obligaţiile de plată la fondul de asigurări de sănătate, şomaj, pensii şi pentru restituirea sumelor pentru concediile medicale plătite din fondul naţional unic al asigurărilor sociale de sănătate.
Art. 26
Compartimentul financiar contabilitate are următoarele atribuţii:
1.organizarea contabilităţii unităţii conform prevederilor legale;
2.întocmirea la timp şi în conformitate cu dispoziţiile legale a balanţelor de verificare şi a bilanţurilor trimestriale şi anuale;
3.asigurarea şi exercitarea controlului financiar preventiv în conformitate cu legislaţia în vigoare;
4.organizarea evidenţei angajamentelor bugetare şi legale;
5.întocmirea, circulaţia şi păstrarea documentelor justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate;
6.întocmirea instrumentelor de plată;
7.organizarea procesului de inventariere a patrimoniului unităţii şi luarea unor măsuri de regularizare a diferenţelor constatate;
8.elaborarea şi fundamentarea bugetului de venituri şi cheltuieli al unităţii.
Art. 27
Compartimentul juridic are următoarele atribuţii principale:
1.apărarea intereselor instituţiei în faţa instanţelor de judecată, autorităţilor de control şi în relaţiile cu terţi persoane fizice sau juridice;
2.asigurarea legalităţii măsurilor şi documentelor ce urmează să fie încheiate de către conducerea unităţii;
3.acordă consultanţă juridică conducătorului instituţiei şi şefilor de secţii/compartimente;
4.păstrarea evidenţei pacienţilor internaţi conform măsurii de siguranţă a internării medicale prevăzute de art. 110 din Codul penal;
5.avizează din punct de vedere juridic toate contractele încheiate de spital;
6.verifică, avizează şi contrasemnează actele cu caracter juridic şi administrativ.
Art. 28
Serviciul administrativ are în coordonare următorii angajaţi: administratorul, lenjerul, frizerul, şoferul, magazionerul, muncitorii din sectorul pază-poartă, din blocul alimentar, spălătorie, ateliere întreţinere, centrala termică şi îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii:
1.organizarea, administrarea şi monitorizarea activităţilor specifice din sectoarele pe care le coordonează;
2.elaborarea planului de pază al instituţiei;
3.verificarea stării de funcţionare a mijloacelor fixe din dotarea unităţii;
4.inventarierea mijloacelor fixe şi a obiectelor de inventar din unitate, propunându-le pentru casare pe cele care au depăşit termenul normal de funcţionare;
5.realizarea procesului de casare a mijloacelor fixe şi a obiectelor de inventar propuse în acest sens;
6.centralizarea necesarului de mijloace fixe şi consumabile al unităţii;
7.asigurarea de condiţii adecvate pentru recepţionarea, manipularea şi depozitarea corespunzătoare a bunurilor unităţii;
8.amenajarea spaţiilor spitalului astfel încât să fie asigurate circuitele alimentelor, lenjeriei, deşeurilor, medicamentelor, materialelor şi persoanelor, conform normelor în vigoare;
9.administrarea clădirilor spitalului şi a perimetrului acestora;
10.administrarea şi întreţinerea bunurilor mobile şi fixe din dotarea spitalului;
11.administrarea arhivei unităţii;
12.utilizarea, manipularea şi depozitarea corespunzătoare a materialelor, echipamentelor şi recipientelor cu risc de explozie, în unitate;
13.organizarea activităţii de transport auto a unităţii;
14.administrarea parcului auto al spitalului şi obţinerea licenţelor de transport, precum şi a altor documente necesare pentru circulaţia legală pe drumurile publice.
Art. 29
Compartimentul achiziţii publice, contractare are în principal următoarele atribuţii:
1.elaborarea programului anual al achiziţiilor publice al unităţii şi operarea de modificări sau completări ale acestuia, cu aprobarea managerului şi avizul compartimentului financiar-contabilitate;
2.iniţierea, desfăşurarea şi finalizarea procedurilor de achiziţii publice pentru spital, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
3.centralizarea necesarului de produse, bunuri şi servicii la nivelul unităţii, în vederea înaintării propunerilor de achiziţie centralizată a acestora, la solicitarea Ministerului Sănătăţii;
4.elaborarea şi transmiterea de rapoarte către Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, în conformitate cu reglementările legislaţiei în vigoare.
Art. 30
Compartimentul securitatea muncii, PSI, protecţie civilă şi situaţii de urgenţă are, în principal, următoarele atribuţii:
1.identificarea pericolelor şi evaluarea riscurilor pe fiecare loc de muncă/post de lucru din spital;
2.elaborarea şi actualizarea planului de prevenire şi protecţie privind securitatea şi sănătatea în muncă la nivelul spitalului;
3.elaborarea programului de instruire-testare a angajaţilor la nivelul unităţii şi instruirea personalului din unitate pe tema securităţii şi sănătăţii în muncă;
4.întocmirea planului de acţiune în caz de pericol grav şi prelucrarea acestuia angajaţilor spitalului;
5.participarea la cercetarea evenimentelor şi întocmirea evidenţelor, în cazul producerii unui accident de muncă;
6.elaborarea planului de măsuri pentru prevenirea şi stingerea incendiilor în unitate, precum şi a planurilor de intervenţie în sezonul de iarnă, respectiv în cel canicular;
7.implementarea unor măsuri de gestionare a riscului de incendiu.
Art. 31
Compartimentul audit intern este subordonat managerului şi are următoarele atribuţii:
a)elaborarea proiectului planului multianual de audit public intern, de regulă, pe o perioadă de 3 ani;
b)elaborarea, pe baza planului multianual, şi/sau actualizarea proiectului planului anual de audit public intern conform prevederilor legale în domeniu, care va fi aprobat de ordonatorul de credite;
c)efectuarea de activităţi de audit public intern pentru a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale entităţii publice sunt transparente şi conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate. Auditul intern se exercită asupra tuturor activităţilor desfăşurate în unitate cu privire la formarea şi utilizarea fondurilor publice, precum şi la administrarea patrimoniului public. Compartimentul de audit public intern auditează, cel puţin o dată la 4 ani, fără a se limita la acestea, următoarele:
1.activităţile financiare sau cu implicaţii financiare desfăşurate de unitate din momentul constituirii angajamentelor până la utilizarea fondurilor de către beneficiarii finali, inclusiv a fondurilor provenite din finanţare externă;
2.plăţile asumate prin angajamente bugetare şi legale, inclusiv din fondurile comunitare;
3.administrarea patrimoniului, precum şi vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale;
4.concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale;
5.constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare şi stabilire a titlurilor de creanţă, precum şi a facilităţilor acordate la încasarea acestora;
6.alocarea creditelor bugetare;
7.sistemul contabil şi fiabilitatea acestuia;
8.sistemul de luare a deciziilor;
9.sistemele de conducere şi control, precum şi riscurile asociate unor astfel de sisteme;
10.sistemele informatice;
11.achiziţiile publice;
d)efectuarea de misiuni de audit în baza planului de audit public intern sau la cererea managerului, cu întocmirea de rapoarte de audit public intern şi comunicarea acestora structurii auditate, după avizarea de către manager;
e)raportarea periodică asupra constatărilor, concluziilor şi recomandărilor rezultate din activităţile de audit;
f)informarea managerului asupra progreselor înregistrate de structurile auditate prin implementarea recomandărilor;
g)elaborarea raportului anual al activităţii de audit public intern şi transmiterea acestuia la Ministerul Sănătăţii;
h)raportarea imediată către manager şi structurile de control abilitate, în cazul identificării unor iregularităţi sau posibile prejudicii constatate în timpul misiunilor de audit public intern;
i)elaborarea programului de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii auditului intern, care să permită un control continuu al eficacităţii acestuia;
j)efectuarea, cu aprobarea managerului, a unor misiuni de audit ad-hoc, considerate misiuni de audit public intern cu caracter excepţional, necuprinse în planul anual de audit public intern.