Capitolul viii - Servicii tehnico-medicale de diagnostic - Regulament din 2024 privind organizarea şi funcţionarea Spitalului ''Prof. dr. Constantin Angelescu''

M.Of. 880

În vigoare
Versiune de la: 2 Septembrie 2024
CAPITOLUL VIII:Servicii tehnico-medicale de diagnostic
SECŢIUNEA 1:Laboratorul de analize medicale
Art. 118
(1)Laboratorul de analize medicale, denumit în continuare laboratorul, este organizat conform Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 1.301/2007 pentru aprobarea Normelor privind funcţionarea laboratoarelor de analize medicale, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Laboratorul de analize medicale prestează servicii tehnico-medicale de diagnostic.
(3)Accesul în spaţiul de lucru al laboratorului este permis doar personalului autorizat care îşi desfăşoară activitatea în cadrul laboratorului în timpul programului de lucru.
(4)Medicul-şef al laboratorului stabileşte necesarul de produse în vederea unei funcţionări normale a laboratorului, realizând partea corespunzătoare a programului anual de achiziţii publice al Spitalului.
(5)Colectarea, depozitarea, evacuarea şi neutralizarea deşeurilor rezultate în urma desfăşurării activităţii medicale se fac în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(6)Accesul pacienţilor este permis numai în spaţiile destinate acestora şi numai în timpul programului de lucru.
(7)Laboratorul deserveşte atât secţiile cu paturi, cât şi ambulatoriul integrat, fiind în subordinea directorului medical.
(8)Laboratorul funcţionează pe baza unui program de lucru stabilit prin regulamentul intern şi este adus la cunoştinţa secţiilor cu paturi şi cabinetelor din ambulatoriul integrat al Spitalului.
(9)Laboratorul ţine evidenţa serviciilor medicale oferite, astfel încât să fie identificabil atât asiguratul, cât şi persoana care a oferit serviciul, diagnosticul, tratamentul, precum şi data şi ora când acesta a fost furnizat.
(10)Laboratorul deţine şi utilizează tipizate conform reglementărilor legale în vigoare.
(11)Personalul încadrat în laborator are obligaţia păstrării confidenţialităţii asupra tuturor informaţiilor obţinute din serviciile medicale acordate asiguraţilor.
(12)Laboratorul nu utilizează materiale şi instrumente ale căror condiţii de sterilizare nu sunt sigure.
(13)Personalul care lucrează în cadrul laboratorului de analize medicale poartă în permanenţă echipament specific şi ecuson pe care se află inscripţionate numele şi calificarea angajatului respectiv.
(14)Laboratorul de analize medicale este condus de un medic-şef de laborator.
Art. 119
(1)Atribuţiile laboratorului de analize medicale sunt următoarele:
a)examinarea materialelor provenite din corpul uman prin diverse metode şi tehnici de biochimie, hematologie, imunohematologie, imunologie, microbiologie, genetică, citologie, anatomie patologică, toxicologie, biologie celulară şi moleculară, biofizică etc., cu scopul de a furniza informaţii pentru diagnosticul, tratamentul şi prevenirea bolilor sau pentru evaluarea stării de sănătate a populaţiei;
b)consultanţa privind interpretarea rezultatelor investigaţiilor efectuate şi ale eventualelor investigaţii ulterioare necesare. În cadrul laboratorului se efectuează analize de: biochimie medicală, hematologie-morfologie, imunologie, microbiologie-bacteriologie, micologie, parazitologie, corespunzătoare fiecărui compartiment din structura laboratorului;
c)întocmeşte, menţine actualizată şi afişează lista serviciilor medicale pe care le efectuează. În listă vor fi precizate serviciile medicale subcontractate şi laboratoarele în care se efectuează acestea;
d)este obligat să ţină evidenţa de gestiune cantitativă şi valorică corectă şi la zi a reactivilor, să procedeze la calibrarea şi spălarea aparatelor de laborator conform specificaţiilor tehnice şi să consemneze aceste operaţiuni pentru conformitate şi regularitate în documentele obligatorii de control în termen conform legii, să recepţioneze produsele sosite pentru examene de laborator şi să le înscrie corect, să asigure recipientele necesare recoltării produselor patologice, să recolteze corect şi să distribuie la timp rezultatele examenelor efectuate.
(2)Transportul produselor biologice din Spital către laborator se asigură în condiţii corespunzătoare de către cadrele medii şi auxiliare din secţiile cu paturi.
(3)Rezultatul examenului de laborator se pune la dispoziţia secţiilor cu paturi în aceeaşi zi sau cât mai curând după efectuarea şi obţinerea rezultatului.
Art. 120
(1)În cadrul laboratorului îşi desfăşoară activitatea următoarele categorii de personal: medicul-şef de laborator, medicul de specialitate, chimistul, biologul şi alţi specialişti cu pregătire superioară, asistentul de laborator.
(2)Medicul-şef de laborator are în principal următoarele atribuţii generale:
a)organizează şi răspunde de activitatea laboratorului din punct de vedere profesional, organizatoric, gestionar;
b)repartizează atribuţiile personalului medico-sanitar din subordine; îndrumă, controlează şi răspunde de munca acestuia;
c)foloseşte metodele şi tehnicile cele mai moderne de diagnostic şi tratament în specialitatea respectivă;
d)execută împreună cu întreg colectivul pe care îl conduce examenele şi tratamentele cerute de medicii din secţiile cu paturi, din ambulatoriul de specialitate sau de familie;
e)analizează modul cum se înregistrează rezultatele examenelor şi indicii calitativi ai muncii medicale din laborator;
f)aduce la cunoştinţa directorului medical al Spitalului toate faptele deosebite petrecute în laborator, precum şi măsurile luate;
g)controlează şi conduce instruirea cadrelor din subordine;
h)gestionează inventarul laboratorului, face propuneri pentru asigurarea bazei materiale necesare desfăşurării activităţii;
i)controlează şi răspunde de buna întreţinere şi utilizare a aparatelor, instrumentelor, instalaţiilor de orice fel şi a altor obiecte de inventar;
j)verifică în cadrul laboratorului şi prin sondaj în secţiile Spitalului modul de recoltare pentru analize;
k)colaborează cu medicii-şefi ai secţiilor cu paturi şi ai celorlalte laboratoare în vederea stabilirii diagnosticului, aplicării tratamentului şi a modului în care se solicită analizele şi se folosesc rezultatele;
l)urmăreşte aplicarea măsurilor de protecţie a muncii şi de prevenire a contaminării cu produse infectate;
m)asigură şi răspunde de aplicarea măsurilor de igienă şi antiepidemice;
n)întocmeşte fişele anuale de evaluare a performanţelor profesionale individuale pentru personalul din subordine;
o)îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea unităţii.
(3)Medicul-şef de laborator îndeplineşte atribuţii specifice de prevenire şi control al infecţiilor asociate asistenţei medicale:
a)implementarea sistemului de asigurare a calităţii, care reprezintă un ansamblu de acţiuni prestabilite şi sistematice necesare pentru a demonstra faptul că serviciile oferite (analize medicale) satisfac cerinţele referitoare la calitate;
b)elaborarea ghidurilor pentru recoltarea, manipularea, transportul şi prelevarea corectă a probelor biologice, care vor fi însoţite de cererea de analiză completată corect;
c)elaborarea manualului de biosiguranţă al laboratorului, utilizând recomandările din Ghidul naţional de biosiguranţă pentru laboratoarele medicale (ediţia 1/2005 sau cea mai recentă ediţie) în scopul evitării contaminării personalului şi a mediului;
d)întocmirea şi derularea programului de instruire a personalului din subordine în domeniul specific al prevenirii şi controlului infecţiilor asociate asistenţei medicale;
e)identificarea corectă a microorganismelor patogene; în cazul suspiciunii de infecţie asociată asistenţei medicale va asigura identificarea cât mai rapidă a agentului etiologic al infecţiilor, în colaborare cu medicul epidemiolog şi medicul clinician, din produsele patologice recoltate de la bolnavi/purtători (dacă este necesar, până la nivel de tipare intraspecie);
f)furnizarea rezultatelor testărilor într-o formă organizată, uşor accesibilă, în cel mai scurt timp;
g)testează sensibilitatea/rezistenţa la substanţe antimicrobiene a microorganismelor cu semnificaţie clinică, utilizând metode standardizate; îşi va selecta seturile de substanţe antimicrobiene adecvate pe care le va testa, în funcţie de particularităţile locale/regionale ale rezistenţelor semnalate în ultima perioadă de timp, şi antibioticele utilizate, cu respectarea integrală a recomandărilor standardului aplicat;
h)furnizează rezultatele testării cât mai rapid, pentru îmbunătăţirea calităţii actului medical, prin adoptarea unor decizii care să conducă la reducerea riscului de apariţie a unor infecţii cauzate de bacterii rezistente la antibiotice, dificil sau imposibil de tratat;
i)realizează baza de date privind rezistenţa la antibiotice, preferabil pe suport electronic;
j)monitorizează rezultatele neobişnuite şi semnalează riscul apariţiei unui focar de infecţie nozocomială pe baza izolării repetate a unor microorganisme cu acelaşi fenotip (mai ales antibiotic), a unor microorganisme rare ori prin izolarea unor microorganisme înalt patogene sau/şi mult rezistente;
k)raportează, în regim de urgenţă, aspectele neobişnuite identificate prin monitorizarea izolărilor de microorganisme şi a rezistenţei la antibiotice şi periodic, trimestrial, serviciului de supraveghere şi control al infecţiilor asociate asistenţei medicale rezultatele cumulate privind izolarea microorganismelor patogene şi evoluţia rezistenţei la antibiotice;
l)monitorizează rezultatele tratamentului pentru fiecare pacient, la recomandarea clinicianului şi a medicului epidemiolog;
m)monitorizează impactul utilizării de antibiotice şi al politicilor de control al infecţiilor la nivelul Spitalului;
n)spitalele care primesc finanţare pentru controlul infecţiilor asociate asistenţei medicale asigură în cadrul programului naţional de supraveghere a infecţiilor asociate asistenţei medicale în sistem santinelă izolarea, identificarea şi testarea rezistenţei la antibiotice a microorganismelor patogene, conform metodologiei transmise de Centrul pentru Prevenirea şi Controlul Bolilor Transmisibile, şi colaborează la nivel naţional pentru aplicarea protocoalelor Sistemului european de supraveghere a rezistenţei la antibiotice;
o)stochează tulpini microbiene de importanţă epidemiologică în vederea studiilor epidemiologice comparative, cu respectarea reglementărilor legale privind biosecuritatea şi biosiguranţa;
p)trimite tulpini microbiene, conform metodologiei de supraveghere în sistem santinelă a infecţiilor asociate asistenţei medicale şi protocoalelor EARSS, şi/sau în orice suspiciune de infecţie nozocomială, pentru identificare prin tehnici de biologie moleculară şi aprofundarea mecanismelor de rezistenţă la antibiotice.
(4)Medicul de specialitate din laborator are în principal următoarele atribuţii:
a)efectuează analize, investigaţii sau tratamente de specialitate;
b)prezintă cazurile deosebite medicului şef de laborator;
c)întocmeşte şi semnează documentele privind investigaţiile sau tratamentele efectuate;
d)urmăreşte perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului din subordine;
e)răspunde prompt la solicitările în caz de urgenţe medico-chirurgicale sau de consulturi cu alţi medici;
f)controlează activitatea personalului subordonat;
g)urmăreşte introducerea în practică a metodelor şi tehnicilor noi;
h)foloseşte corect bunurile în grijă şi ia măsuri pentru conservarea, repararea şi înlocuirea lor;
i)răspunde de asigurarea condiţiilor igienico-sanitare la locul de muncă, de disciplina, ţinuta şi comportamentul personalului din subordine;
j)respectă prevederile legale aplicabile în unităţile sanitare.
(5)Chimistul, biologul şi ceilalţi specialişti cu pregătire superioară din laboratorul de analize medicale au în principal următoarele atribuţii:
a)efectuează analizele şi determinările stabilite de medicul-şef, în conformitate cu pregătirea lor de bază;
b)întocmesc şi semnează buletinele analizelor pe care leau efectuat;
c)controlează şi îndrumă activitatea personalului subordonat;
d)răspund de păstrarea, întreţinerea şi utilizarea judicioasă a aparaturii, precum şi de gestionarea şi manipularea substanţelor toxice, în conformitate cu prevederile legale;
e)răspund de respectarea condiţiilor de igienă şi sanitare-antiepidemice la locul de muncă.
(6)Asistentul din laborator are în principal următoarele atribuţii:
a)sterilizează materialele necesare investigaţiilor de laborator;
b)prelucrează unele produse biologice necesare investigaţiilor de laborator;
c)prepară şi pregăteşte coloranţi, medii de cultură şi anumiţi reactivi necesari pentru tehnicile de laborator;
d)prepară soluţii dezinfectante;
e)pregăteşte materialele pentru experienţe, urmăreşte evoluţia lor, participă la recoltări, inoculări şi evaluarea rezultatelor;
f)asigură autoclavarea produselor biologice;
g)efectuează tehnicile de laborator (hematologice, biochimice, bacteriologice, parazitologice, serologice, toxicologice, citologice şi de anatomie patologică);
h)respectă normele de păstrare şi conservare a reactivilor de laborator cu care lucrează;
i)acordă primul ajutor în situaţii de urgenţă (accidente produse în timpul recoltării etc.);
j)întocmeşte documente (buletine de analiză, înregistrarea rezultatelor de laborator etc.);
k)introduce şi stochează electronic datele de laborator, după caz;
l)răspunde de corectitudinea datelor înregistrate;
m)întocmeşte şi comunică datele statistice din laboratorul clinic;
n)asigură păstrarea şi utilizarea instrumentarului şi a aparaturii din dotare;
o)supraveghează şi controlează efectuarea curăţeniei şi dezinfecţiei laboratorului;
p)respectă normele igienico-sanitare şi de protecţie a muncii;
q)utilizează şi păstrează în bune condiţii echipamentele şi instrumentarul din dotare, supraveghează colectarea materialelor şi instrumentarului de unică folosinţă utilizat şi se asigură de depozitarea acestora în vederea distrugerii;
r)respectă reglementările în vigoare privind prevenirea, controlul şi combaterea infecţiilor asociate asistenţei medicale;
s)participă la realizarea programelor pentru sănătate;
ş)informează persoana ierarhic superioară asupra deteriorării reactivilor şi a aparaturii din dotarea laboratorului;
t)respectă secretul profesional şi codul de etică al asistentului medical;
ţ)se preocupă de actualizarea cunoştinţelor profesionale şi de utilizare a echipamentelor, prin studiu individual sau alte forme de educaţie continuă;
u)participă la procesul de formare a viitorilor asistenţi medicali de laborator;
v)respectă regulamentul de ordine interioară;
w)respectă prevederile legale aplicabile în unităţile sanitare.
SECŢIUNEA 2:Serviciul de anatomie patologică
Art. 121
(1)Serviciul de anatomie patologică este un serviciu compus din compartimentul citologie, compartimentul histopatologie şi prosectură.
(2)Serviciul de anatomie patologică deţine încăperile şi dotările necesare pentru: prepararea pieselor de examinare; păstrarea, depunerea şi conservarea cadavrelor; necropsie; cameră pentru eliberarea cadavrelor.
(3)Serviciul de anatomie patologică execută examenele anatomo-patologice şi necropsiile în vederea stabilirii şi confirmării diagnosticului, precum şi a precizării cauzei morţii.
(4)Activitatea serviciului de anatomie patologică se află sub coordonarea directorului medical.
Art. 122
Serviciul de anatomie patologică are următoarele atribuţii:
a)executarea de necropsii la toate cazurile decedate în Spital în vederea stabilirii sau confirmării diagnosticului şi precizării cauzei medicale a morţii; la cererea scrisă a aparţinătorilor decedatului, directorul medical al Spitalului poate aproba scutirea de necropsie, cu avizul medicului-şef al secţiei şi al medicului anatomopatolog;
b)efectuarea de îmbălsămări;
c)cercetarea histopatologică a materialului provenit de la necropsie, a pieselor operatorii, a pieselor de la biopsii şi biopuncţii, citologie exfoliativă;
d)colaborarea cu celelalte laboratoare din cadrul Spitalului în vederea efectuării unor cercetări complementare speciale (bacteriologice, biochimice, experimentale);
e)eliberarea certificatului constatator de deces completat şi semnat de medicul curant şi anatomopatolog sau medicul care a efectuat necropsia;
f)eliberarea cadavrelor în conformitate cu normele în vigoare;
g)colaborarea cu laboratorul de medicină legală în cazurile prevăzute de lege.
Art. 123
(1)Medicul din serviciul de anatomie patologică are în principal următoarele atribuţii:
a)efectuează necropsia în termen de 24 de ore de la deces, în prezenţa medicului care a îngrijit bolnavul şi a medicului şef de secţie;
b)efectuează toate examenele histopatologice pe piesele operatorii, biopsice şi necropsice;
c)consemnează în registrul de protocoale datele necropsice, iar în foaia de observaţie, diagnosticul necropsic;
d)dispune îmbălsămarea cadavrelor şi ia măsuri pentru eliberarea cadavrelor în termen de cel mult 3 zile de la deces;
e)completează, împreună cu medicul curant, certificatul constatator de deces şi îl semnează;
f)ia măsurile prevăzute în dispoziţiile în vigoare pentru cadavrele decedaţilor de boli transmisibile, precum şi pentru cazurile medico-legale;
g)respectă prevederile legale aplicabile în unităţile sanitare.
(2)Asistentul din serviciul de anatomie patologică are în principal următoarele atribuţii:
a)primeşte, înregistrează şi prelucrează piesele (operatorii, biopsice-necropsice) pentru examenele histopatologice şi materiale pentru examenele citologice, prepară coloranţii şi reactivii;
b)ajută medicul la efectuarea necropsiei;
c)răspunde de buna păstrare şi utilizarea aparaturii, utilajelor şi instrumentarului din dotare;
d)respectă prevederile legale aplicabile în unităţile sanitare.
(3)Asistentul medical care efectuează autopsiile din serviciul de anatomie patologică are în principal următoarele atribuţii:
a)stabileşte şi răspunde de identitatea cadavrelor;
b)înregistrează şi eliberează aparţinătorilor cadavrele, conform normelor în vigoare;
c)pregăteşte cadavrele şi instrumentarul pentru necropsie, ajută medicul la efectuarea autopsiei;
d)îmbălsămează şi toaletează cadavrele în vederea predării lor.
SECŢIUNEA 3:Laboratorul de radiologie şi imagistică medicală, cu compartiment CT (tomografie computerizată)
Art. 124
Laboratorul de radiologie şi imagistică medicală este organizat şi funcţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare şi respectă normele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, asigurând:
a)efectuarea investigaţiilor medicale, conform solicitărilor medicilor de specialitate, în raport cu dotarea existentă;
b)efectuarea examenelor radiologice şi imagistice în laborator şi la patul bolnavului, la indicaţia medicului primar sau a medicului specialist;
c)înregistrarea tuturor examinărilor efectuate;
d)aplicarea măsurilor pentru prevenirea iradierii bolnavilor şi personalului din laborator;
e)respectarea tuturor prevederilor legale specifice domeniului elaborate de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare şi Ministerul Sănătăţii;
f)întocmirea propunerilor fundamentate pentru necesarul de achiziţii publice de filme şi materiale de laborator specifice;
g)raportarea statistică a numărului de examinări efectuate pe bolnavii internaţi şi în ambulatoriu.
Art. 125
Atribuţiile laboratorului de radiologie şi imagistică medicală sunt:
a)efectuează examenele radiologice în laborator şi la patul bolnavului, în prezenţa medicului curant;
b)organizează şi utilizează corespunzător filmoteca;
c)aplică măsurile pentru prevenirea iradierii bolnavilor şi personalului din laborator;
d)stochează în arhiva proprie imaginile rezultate ca urmare a investigaţiilor medicale paraclinice de radiologie şi imagistică medicală pentru asiguraţii cărora le-a furnizat aceste servicii;
e)organizează programarea examinărilor radiologice şi de imagistică în timp util;
f)organizează redactarea corectă şi distribuirea la timp a rezultatelor;
g)colaborează cu medicii clinicieni în scopul precizării diagnosticului, ori de câte ori este necesar.
Art. 126
(1)Medicul coordonator al laboratorului de radiologie şi imagistică medicală are în principal următoarele atribuţii:
a)organizează şi răspunde de activitatea laboratorului;
b)repartizează atribuţiile personalului medico-sanitar din subordine;
c)îndrumă, controlează şi răspunde de munca personalului medico-sanitar din subordine;
d)execută, împreună cu întreg colectivul pe care îl conduce, examenele şi tratamentele cerute de medicii din secţiile cu paturi şi ambulatoriul de specialitate;
e)analizează modul în care se înregistrează rezultatele examenelor şi indicii calitativi ai muncii medicale din laborator;
f)aduce la cunoştinţa Comitetului director al Spitalului toate faptele deosebite petrecute în laborator, precum şi măsurile luate;
g)controlează şi conduce instruirea cadrelor din subordine;
h)gestionează inventarul laboratorului, face propuneri pentru asigurarea bazei materiale necesare desfăşurării activităţii;
i)răspunde de bună gestionare a surselor radioactive;
j)controlează şi răspunde de buna întreţinere şi utilizare a aparatelor, instrumentelor, instalaţiilor de orice fel şi a altor obiecte de inventar;
k)supraveghează ca developarea filmelor radiografice să se execute corect şi în aceeaşi zi;
l)răspunde de buna conservare şi depozitare a filmelor radiografice;
m)urmăreşte aplicarea măsurilor de protecţie contra iradierii, atât pentru personalul din subordine, cât şi pentru bolnavii care se prezintă pentru examene radiologice şi tratament;
n)stabileşte precis dozajul, filtrul, kilovoltajul, timpul de iradiere, numărul şedinţelor şi data aplicării lor etc. şi tratamentul radioterapic;
o)urmăreşte evoluţia afecţiunii bolnavului iradiat, precum şi a zonei tegumentare iradiate şi consemnează în fişa de tratament a bolnavului cele constatate;
p)colaborează cu medicii-şefi ai secţiilor cu paturi şi ai celorlalte laboratoare în vederea stabilirii diagnosticului, aplicării tratamentului şi a modului în care se folosesc rezultatele;
q)asigură respectarea şi respectă confidenţialitatea tuturor aspectelor legate de locul de muncă, indiferent de natura acestora, iar în cazul părăsirii serviciului, prin desfacere de contract de muncă, transfer, detaşare sau demisie, orice declaraţie publică cu referire la fostul loc de muncă este supusă procedurilor judiciare;
r)îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea Spitalului, în limita competenţelor.
(2)Medicul de specialitate, pe lângă atribuţiile profesionale generale, mai are şi următoarele atribuţii specifice:
a)efectuează investigaţii de specialitate;
b)prezintă cazurile deosebite medicului coordonator;
c)întocmeşte şi semnează documentele privind investigaţiile efectuate;
d)urmăreşte perfecţionarea pregătirii profesionale a personalului din subordine;
e)răspunde prompt la solicitări în caz de urgenţe medico-chirurgicale sau de consulturi cu alţi medici;
f)controlează activitatea personalului subordonat;
g)urmăreşte introducerea în practică a metodelor şi tehnicilor noi;
h)foloseşte corect aparatura şi ia măsuri în caz de defecţiune prin anunţarea personalului tehnic în vederea reparaţiilor;
i)răspunde de asigurarea condiţiilor igienico-sanitare la locul de muncă, de disciplina, ţinuta şi comportamentul personalului din subordine;
j)supraveghează ca imprimarea filmelor radiografice să se execute corect şi în aceeaşi zi, răspunde de buna conservare şi depozitare a filmelor radiografice;
k)urmăreşte aplicarea măsurilor de protecţie contra iradierii atât pentru personalul sanitar, cât şi pentru bolnavii care se prezintă pentru investigaţii radiologice şi tratament;
l)stabileşte precis dozajul, filtrul, kilovoltajul, timpul de iradiere, numărul şedinţelor şi data aplicării lor etc.;
m)urmăreşte evoluţia afecţiunii la bolnavul iradiat, precum şi a zonei tegumentare iradiate şi consemnează în fişa de tratament a bolnavului cele constatate;
n)asigură respectarea şi respectă confidenţialitatea tuturor aspectelor legate de locul de muncă, indiferent de natura acestora, iar în cazul părăsirii serviciului, prin desfacere de contract de muncă, transfer, detaşare sau demisie, orice declaraţie publică cu referire la fostul loc de muncă este supusă procedurilor judiciare;
o)îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea Spitalului, în limitele competenţelor.
(3)Asistentul medical de radiologie are în principal următoarele atribuţii:
a)pregăteşte bolnavul şi materialele necesare examenului radiologic;
b)înregistrează bolnavii în registrul de consultaţii pentru radioscopii, radiografii, cu datele necesare;
c)efectuează radiografiile sub supravegherea şi indicaţiile medicului de specialitate;
d)execută imprimarea filmelor radiologice pe care le ataşează la foaia de observaţie, conform indicaţiilor medicului;
e)ţine evidenţa filmelor şi materialelor consumabile;
f)asigură evidenţa examenelor radioscopice şi radiografice şi de tomografie computerizată;
g)păstrează evidenţă la zi a filmelor consumate;
h)asigură păstrarea, conform instrucţiunilor în vigoare, a aparaturii, materialelor şi a altor bunuri de inventar;
i)participă împreună cu medicul radiolog la procesul de învăţământ şi la activitatea de cercetare ştiinţifică;
j)utilizează şi păstrează în bune condiţii echipamentele şi instrumentarul din dotare, supraveghează colectarea materialelor şi instrumentarului de unică folosinţă utilizat şi se asigură de depozitarea acestora în vederea distrugerii;
k)respectă regulamentul de ordine interioară;
l)respectă reglementările în vigoare privind prevenirea, controlul şi combaterea infecţiilor asociate asistenţei medicale;
m)supraveghează ordinea şi curăţenia la locul de muncă;
n)asigură respectarea şi respectă confidenţialitatea tuturor aspectelor legate de locul de muncă, indiferent de natura acestora, iar în cazul părăsirii serviciului, prin desfacere de contract de muncă, transfer, detaşare sau demisie, orice declaraţie publică cu referire la fostul loc de muncă este supusă procedurilor judiciare;
o)îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea Spitalului, în limitele competenţelor.
(4)Îngrijitorul care asigură curăţenia în laborator are atribuţia de a efectua curăţenia încăperilor şi suprafeţelor de lucru din laborator şi de a executa operaţiile de dezinfecţie curentă, după caz, la indicaţiile şi sub supravegherea asistentului medical din laborator.
SECŢIUNEA 4:Compartimentul de explorări funcţionale
Art. 127
(1)Compartimentul de explorări funcţionale este organizat la nivelul cabinetelor medicale de specialitate.
(2)La nivelul compartimentului de explorări funcţionale se efectuează următoarele proceduri diagnostice: electrocardiograma; EKG de efort; holter EKG; holter TA; electroencefalograma; spirometrie; ultrasonografie etc.
Art. 128
Compartimentul de explorări funcţionale asigură efectuarea investigaţiilor medicale conform solicitărilor medicilor de specialitate şi în raport cu dotarea existentă, pentru bolnavii spitalizaţi şi din ambulatoriu.
Art. 129
Asistentul medical din compartimentul de explorări funcţionale are următoarele atribuţii:
a)sterilizează materialele necesare investigaţiilor;
b)prepară soluţii dezinfectante;
c)acordă primul ajutor în situaţii de urgenţă (accidente produse în timpul recoltării etc.);
d)întocmeşte documente (buletine de analiză etc.);
e)înmagazinează datele de laborator pe calculator, după caz;
f)răspunde de corectitudinea datelor înregistrate;
g)întocmeşte şi comunică datele statistice;
h)asigură păstrarea şi utilizarea instrumentarului şi a aparaturii din dotare;
i)supraveghează şi controlează efectuarea curăţeniei şi dezinfecţiei;
j)respectă normele igienico-sanitare şi de protecţie a muncii;
k)utilizează şi păstrează în bune condiţii echipamentele şi instrumentarul din dotare, supraveghează colectarea materialelor şi instrumentarului de unică folosinţă utilizat şi se asigură de depozitarea acestora în vederea distrugerii;
l)respectă reglementările în vigoare privind prevenirea, controlul şi combaterea infecţiilor asociate asistenţei medicale;
m)participă la realizarea programelor pentru sănătate;
n)informează persoana ierarhic superioară asupra deteriorării aparaturii din dotarea laboratorului;
o)respectă secretul profesional şi codul de etică al asistentului medical;
p)se preocupă de actualizarea cunoştinţelor profesionale şi de utilizare a echipamentelor, prin studiu individual sau alte forme de educaţie continuă;
q)participă la procesul de formare a viitorilor asistenţi medicali;
r)respectă regulamentul de ordine interioară;
s)respectă prevederile legale aplicabile în unităţile sanitare.