Capitolul i - Dispoziţii generale - Regulament din 2024 privind organizarea şi funcţionarea Spitalului ''Prof. dr. Constantin Angelescu''

M.Of. 880

În vigoare
Versiune de la: 2 Septembrie 2024
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
Spitalul "Prof. dr. Constantin Angelescu", denumit în continuare Spitalul, cu sediul în Bucureşti, aleea Căuzaşi nr. 49-51, sectorul 3, este unitate sanitară cu paturi, cu personalitate juridică, care este organizată şi funcţionează în regim de spital public general şi face parte din reţeaua proprie a Ministerului Justiţiei.
Art. 2
Prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 784/2011, modificat prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 118/2016, Spitalul este clasificat în categoria a IV-a, nivel de competenţă bazal.
Art. 3
(1)Activităţile organizatorice şi funcţionale cu caracter medico-sanitar de la nivelul Spitalului sunt reglementate şi supuse controlului structurilor specializate ale Ministerului Justiţiei, Ministerului Sănătăţii şi ale altor organisme abilitate, conform legislaţiei în vigoare.
(2)Spitalul funcţionează conform structurii organizatorice aprobate prin ordin al ministrului justiţiei, cu avizul Ministerului Sănătăţii pentru structura organizatorică medicală, şi autorizaţiei sanitare de funcţionare emise de Direcţia de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti.
Art. 4
Prin sistemul funcţional unic Spitalul asigură:
a)accesul populaţiei la toate formele de asistenţă medicală de care dispune;
b)continuitatea asistenţei medicale în toate stadiile de evoluţie a bolii, prin cooperare permanentă a medicilor din aceeaşi unitate sau din alte unităţi sanitare;
c)participarea la asigurarea stării de sănătate a populaţiei-ţintă;
d)desfăşurarea activităţilor de educaţie medicală continuă (EMC) şi de cercetare pentru medici, asistenţi medicali şi alt personal, costurile fiind suportate de personalul beneficiar, donaţii, sponsorizări şi de către Spital în limitele bugetului alocat.
Art. 5
Principalele atribuţii ale Spitalului sunt:
a)asigură, pe bază de contract încheiat cu Casa de Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti (CASAOPSNAJ), servicii de asistenţă medicală curativă spitalicească şi în ambulatoriul integrat de specialitate clinică şi paraclinică;
b)asigură, pe bază de contract, efectuarea controalelor medicale periodice, altele decât cele prevăzute în contractul-cadru, în condiţiile legislaţiei în vigoare, pentru personalul Ministerului Justiţiei şi al unităţilor subordonate acestuia, precum şi al altor unităţi cu personalitate juridică;
c)acordă asistenţă medicală în cazuri de urgenţe medico-chirurgicale tuturor categoriilor de asiguraţi, indiferent de casa de asigurări de sănătate unde se virează contribuţia la asigurările sociale de sănătate;
d)acordă servicii de asistenţă medicală curativă şi profilactică în specialităţi clinice şi paraclinice, contra cost, la cerere, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
e)eliberează la cerere, contra cost, adeverinţe medicale, certificate de sănătate pentru conducătorii auto, de portarmă, prenupţiale şi alte documente medicale legale, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
f)desfăşoară activităţi de învăţământ universitar, postuniversitar şi de cercetare ştiinţifică medicală şi farmaceutică;
g)stabileşte asocieri investiţionale în domenii medicale şi parteneriate de tip public-privat, cu aprobarea ordonatorului principal de credite;
h)asigură condiţii de investigaţii medicale, tratament, cazare, igienă, alimentaţie şi de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii;
i)asigură condiţii pentru prevenirea şi combaterea bolilor transmisibile, a bolilor profesionale, cronice şi degenerative;
j)acordă servicii medicale preventive, curative, de recuperare şi paliative ce cuprind: consultaţii, investigaţii, stabilirea diagnosticului, tratamente medicale şi/sau chirurgicale, îngrijire, medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale, cazare şi masă;
k)îndeplineşte orice alte funcţiuni şi atribuţii stabilite de lege în domeniul său de activitate;
l)asigură prin camera de gardă îngrijirea pacientului critic - primul ajutor calificat - pentru stabilizarea funcţiilor vitale şi asigură transferul bolnavului în secţia care va asigura tratamentul corespunzător;
m)asigură prim ajutor calificat şi asistenţă medicală de urgenţă, care se acordă fără nicio discriminare legată de venituri, sex, vârstă, etnie, religie, cetăţenie, apartenenţă politică etc. şi indiferent dacă pacientul are sau nu are asigurare medicală;
n)acordă servicii medicale de urgenţă, sub comanda inspectorului-şef al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, în situaţii de accidente colective, calamitaţi şi dezastre.
Art. 6
(1)Principalele obligaţii ale Spitalului sunt următoarele:
a)să asigure baza tehnică medicală de diagnostic şi tratament strict necesară desfăşurării activităţilor medicale spitaliceşti şi în ambulatoriul de specialitate, în funcţie de resursele financiare alocate;
b)să asigure necesarul de medicamente, materiale sanitare, reactivi, în funcţie de resursele financiare alocate prin contractele negociate cu asigurătorii de servicii medicale sau contra cost, la cererea pacienţilor;
c)să asigure finanţarea regiilor şi utilităţilor necesare funcţionării Spitalului din surse financiare provenite din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate, venituri proprii, altele decât cele provenite din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate, şi de la bugetul de stat, în condiţiile prevăzute de lege;
d)să asigure condiţiile materiale şi financiare pentru dezvoltarea profesională continuă a personalului angajat;
e)să asigure resursele materiale şi financiare, precum şi platoul tehnic pentru desfăşurarea activităţilor de cercetare ştiinţifică medicală şi de învăţământ universitar şi postuniversitar;
f)să acorde primul ajutor şi asistenţa medicală de urgenţă oricărei persoane care se prezintă la Spital dacă starea persoanei este critică. După caz, va asigura transportul obligatoriu medicalizat la altă unitate sanitară de profil;
g)să asigure accesul echitabil al pacienţilor la serviciile medicale şi condiţiile de respectare a drepturilor acestora;
h)să participe cu toate resursele pentru asigurarea asistenţei medicale în condiţii de război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale şi alte situaţii de criză;
i)să înregistreze, să stocheze, să prelucreze şi să transmită informaţiile legate de activitatea sa, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate;
j)să respecte periodicitatea şi termenele de raportare a activităţilor către autorităţile abilitate. Documentaţia primară ca sursă a datelor de raportare se păstrează securizată şi asigurată sub formă de document scris şi electronic constituind arhiva Spitalului;
k)să asigure condiţii pentru respectarea normelor privind sănătatea şi securitatea în muncă şi de prevenire şi stingere a incendiilor;
l)să asigure accesul la informaţiile de interes public, cu respectarea legislaţiei în vigoare;
m)să respecte legislaţia în vigoare aplicabilă unităţilor sanitare cu paturi şi în ambulatoriu;
n)să aplice programele şi politicile de sănătate în conformitate cu reglementările emise de Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Justiţiei;
o)să asigure condiţii pentru activitatea de pregătire profesională continuă a personalului medical şi nemedical;
p)să efectueze examinarea medicală a persoanelor care urmează să fie angajate în cadrul Ministerului Justiţiei sau în unităţile subordonate acestuia;
q)să organizeze activitatea în domeniile financiar, contabilitate, administrativ şi resurse umane aferente Spitalului.
(2)Personalul serviciilor de urgenţă spitalicească nu poate participa în timpul programului de activitate la greve sau alte acţiuni revendicative - ce pot scădea capacitatea de intervenţie sau calitatea actului medical.
(3)În cazul unor activităţi medicale sau farmaceutice pentru care Spitalul nu are specialişti în astfel de activităţi sau manopere medicale, Spitalul încheie un contract privind furnizarea unor astfel de servicii medicale sau farmaceutice cu un cabinet medical specializat, respectiv furnizor de servicii farmaceutice ori cu o altă unitate medicală publică sau privată acreditată. Spitalul încheie contracte privind furnizarea de servicii auxiliare, necesare funcţionării Spitalului.
Art. 7
Prezentul regulament este întocmit având în vedere următoarele dispoziţii legale:
1.a) Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
2.b) Legea drepturilor pacientului nr. 46/2003, cu modificările şi completările ulterioare;
3.c) Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
4.d) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 25/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
5.e) Ordinul ministrului sănătăţii nr. 863/2004 pentru aprobarea atribuţiilor şi competenţelor consiliului medical al spitalelor;
6.f) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare;
7.g) Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
8.h) Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.502/2016 pentru aprobarea componenţei şi a atribuţiilor Consiliului etic care funcţionează în cadrul spitalelor publice;
9.i) Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 914/2006 pentru aprobarea normelor privind condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un spital în vederea obţinerii autorizaţiei sanitare de funcţionare, cu modificările şi completările ulterioare;
10.j) Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.101/2016 privind aprobarea Normelor de supraveghere, prevenire şi limitare a infecţiilor asociate asistenţei medicale în unităţile sanitare;
11.k) Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 921/2006 pentru stabilirea atribuţiilor comitetului director din cadrul spitalului public;
12.l) Ordinul ministrului sănătăţii publice şi al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.782/576/2006 privind înregistrarea şi raportarea statistică a pacienţilor care primesc servicii medicale în regim de spitalizare continuă şi spitalizare de zi, cu modificările şi completările ulterioare;
13.m) Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 320/2007 privind aprobarea conţinutului Contractului de administrare a secţiei/laboratorului sau serviciului medical din cadrul spitalului public, cu modificările şi completările ulterioare;
14.n) Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.628/2007 privind aprobarea modelului contractului de administrare a spitalului public din reţeaua Ministerului Sănătăţii, cu modificările ulterioare;
15.o) Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 39/2008 privind reorganizarea ambulatoriului de specialitate al spitalului;
16.p) Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.384/2010 privind aprobarea modelului-cadru al contractului de management şi a listei indicatorilor de performanţă a activităţii managerului spitalului public, cu modificările şi completările ulterioare;
17.q) Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.470/2011 pentru aprobarea criteriilor privind angajarea şi promovarea în funcţii, grade şi trepte profesionale a personalului contractual din unităţile sanitare publice din sectorul sanitar, cu modificările şi completările ulterioare;
18.r) Hotărârea Guvernului nr. 1.336/2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi dezvoltarea carierei personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare;
19.s) Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare;
20.ş) Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.500/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a secţiilor şi compartimentelor de anestezie şi terapie intensivă din unităţile sanitare, cu modificările şi completările ulterioare;
21.t) Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
22.ţ) Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.761/2021 pentru aprobarea Normelor tehnice privind curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea în unităţile sanitare publice şi private, evaluarea eficacităţii procedurilor de curăţenie şi dezinfecţie efectuate în cadrul acestora, procedurile recomandate pentru dezinfecţia mâinilor în funcţie de nivelul de risc, precum şi metodele de evaluare a derulării procesului de sterilizare şi controlul eficienţei acestuia, cu modificările şi completările ulterioare;
23.u) Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.301/2007 pentru aprobarea Normelor privind funcţionarea laboratoarelor de analize medicale, cu modificările şi completările ulterioare;
24.v) Legea farmaciei nr. 266/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
25.w) Legea nr. 339/2005 privind regimul juridic al plantelor, substanţelor şi preparatelor stupefiante şi psihotrope, cu modificările şi completările ulterioare;
26.x) Legea nr. 282/2005 privind organizarea activităţii de transfuzie sanguină, donarea de sânge şi componente sanguine de origine umană, precum şi asigurarea calităţii şi securităţii sanitare, în vederea utilizării lor terapeutice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
27.y) Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.224/2006 pentru aprobarea Normelor privind activitatea unităţilor de transfuzie sanguină din spitale;
28.z) Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, republicată;
29.aa) Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.