Art. 52. - Structura generală a compartimentului de anestezie şi terapie intensivă, denumit în continuare ATI , cuprinde două componente: - Regulament din 2024 privind organizarea şi funcţionarea Spitalului ''Prof. dr. Constantin Angelescu''

M.Of. 880

În vigoare
Versiune de la: 2 Septembrie 2024
Art. 52
(1)Compartimentul anestezie şi terapie intensivă este organizat în conformitate cu prevederile Ordinul ministrului sănătăţii, interimar, nr. 1.500/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a secţiilor şi compartimentelor de anestezie şi terapie intensivă din unităţile sanitare, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Structura generală a compartimentului de anestezie şi terapie intensivă, denumit în continuare ATI, cuprinde două componente:
a)postul de lucru de anestezie, care este locul unde pacientul beneficiază de anestezie generală, locoregională sau sedare efectuată sub responsabilitatea unui medic în specialitatea ATI şi se organizează atât în blocul operator, fiind destinat asigurării anesteziei şi terapiei intensive necesare desfăşurării intervenţiilor chirurgicale, şi poate cuprinde dotări specifice adaptate profilului chirurgical respectiv, cât şi în afara sălii de operaţie, fiind destinat asigurării condiţiilor desfăşurării unor manevre diagnostice şi/sau terapeutice nonchirurgicale ce necesită anestezie, respectiv laboratoarele de radiologie şi imagistică, compartimentul de explorări funcţionale, compartimentul de endoscopie digestivă sau alte structuri în care se justifică;
b)componenta cu paturi, care este formată din paturi de terapie intensivă, denumite în continuare TI, paturi de terapie intermediară/îngrijire postoperatorie, denumite în continuare TIIP, şi paturi de supraveghere post anestezică - SPA, destinate pacienţilor care necesită supraveghere de scurtă durată (ore).
(3)Activitatea de anestezie şi terapie intensivă este desfăşurată de o echipă medicală complexă, formată din: medici, asistenţi, personal auxiliar sanitar şi alte categorii de personal pregătit şi autorizat conform reglementărilor în vigoare.
(4)Internarea/Admisia în compartimentul ATI se efectuează după cum urmează:
a)internarea/admisia pacienţilor în compartimentul ATI se face la propunerea medicilor din compartimentul ATI sau la propunerea medicilor din alte secţii, cu acordul medicului coordonator al compartimentului ATI ori, după caz, al înlocuitorului de drept al acestuia sau al medicului de gardă din compartimentul ATI;
b)decizia de internare/admisia în ATI se bazează pe criteriile de prioritate, diagnostic şi pe parametrii obiectivi;
c)decizia de internare/admisie în TIIP se bazează pe criterii clinice şi paraclinice;
d)criteriile de mutare a pacientului în interiorul compartimentul ATI din TI în TIIP sunt similare cu criteriile de internare/admisie în TIIP; când acestea sunt îndeplinite, pacientul va fi transferat la acel nivel la propunerea medicului curant ATI, cu acordul medicului coordonator al compartimentului ATI sau, după caz, al înlocuitorului de drept al acestuia ori al medicului de gardă din compartimentul ATI;
e)internarea/admisia pacienţilor internaţi pe paturile destinate pentru terapia acută monospecialitate din secţiile de profilul respectiv în compartimentul ATI se face atunci când pacientul necesită mai mult decât terapia specializată a suferinţei acute a unui organ şi se impune fie monitorizarea invazivă cu scop terapeutic complex, fie protezarea unei funcţii vitale (suport ventilator avansat) sau atunci când suferinţa a devenit pluriorganică şi pune în pericol imediat viaţa pacientului. Transferul se face, după caz, cu acordul medicului de salon ATI, al medicului coordonator al compartimentului ATI/înlocuitorului de drept sau al medicului de gardă ATI;
f)pacienţii cu disfuncţii vitale sunt internaţi/admişi cât mai rapid posibil în terapie intensivă pentru a beneficia la maximum de posibilităţile speciale ale secţiei. În aceste condiţii pacientul poate fi internat direct în terapie intensivă sau transferat din orice secţie a Spitalului la solicitarea medicului curant sau a şefului secţiei respective;
g)în situaţiile de internare/admisie, dacă există conflict de opinii, decizia va fi luată de directorul medical al unităţii sau, în absenţa acestuia, de către înlocuitorul de drept al acestuia şi este necesară informarea Comisiei de etică a Spitalului;
h)nu pot fi internaţi în compartimentul ATI pacienţii care declară în scris că nu doresc aceasta;
i)nu pot fi utilizate pentru decizia de internare/admisie în TI scorurile de severitate (de exemplu: APACHE sau SAPS) care estimează mortalitatea intraspitalicească a unor grupuri de pacienţi; compartimentul ATI trebuie să dispună de mijloace adecvate pentru transportul intraspitalicesc al pacienţilor critici în condiţii de maximă securitate (brancardă special dotată cu butelie de oxigen, ventilator de transport, monitor de transport, suport pentru perfuzii/seringi automate şi pompe de perfuzie).
(5)Transferul/Externarea din compartimentul ATI se efectuează după cum urmează: transferul/externarea din compartimentul ATI al/a pacientului care nu mai necesită terapie de specialitate ATI în orice altă secţie se face la propunerea medicului ATI curant, cu acordul medicului coordonator al compartimentului ATI sau, după caz, al înlocuitorului de drept al acestuia ori al medicului de gardă din compartimentul ATI, după anunţarea prealabilă a medicului curant din secţia din care provine pacientul, cu acordul şefului secţiei respective sau, după caz, al înlocuitorului de drept al acestuia ori al medicului de gardă din secţia respectivă.
(6)În situaţiile de transfer/externare, dacă există conflict de opinii, decizia va fi luată de directorul medical al unităţii sau, în absenţa acestuia, de către înlocuitorul de drept al acestuia, fiind necesară informarea Comisiei de etică a Spitalului.
(7)Medicii de alte specialităţi care au transferat pacienţi în compartimentul ATI sunt obligaţi să răspundă ori de câte ori este nevoie solicitărilor medicului curant ATI de a vizita pacienţii respectivi.
(8)Medicii de specialitate solicitaţi pentru consulturi interdisciplinare sunt obligaţi să răspundă solicitării în cel mai scurt timp posibil şi să consemneze consultul şi recomandările în foaia de observaţie clinică. În cazul unor divergenţe de opinii, se efectuează un consult la care participă medicul coordonator al compartimentului ATI şi medicul şef al secţiei din care provine medicul solicitat, care vor hotărî de comun acord conduita terapeutică adecvată.