Art. 179. - Regulament din 2024 privind organizarea şi funcţionarea Spitalului ''Prof. dr. Constantin Angelescu''
M.Of. 880
În vigoare Versiune de la: 2 Septembrie 2024
Art. 179
Atribuţiile personalului desemnat pentru securitatea muncii, PSI, protecţie civilă şi situaţii de urgenţă specifice postului sunt identificate prin Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi sunt cuprinse în fişa postului astfel:
1.a) identifică pericolele şi evaluează riscurile pentru fiecare componentă a sistemului de muncă, respectiv executant, sarcină de muncă, mijloace de muncă/echipamente de muncă şi mediul de muncă, pe locuri de muncă/posturi de lucru, pe care le supune spre verificare şi aprobare;
2.b) elaborează şi actualizează planul de prevenire şi protecţie, prezentându-l spre verificare şi aprobare;
3.c) elaborează instrucţiuni proprii pentru completarea şi/sau aplicarea reglementărilor de securitate şi sănătate în muncă, ţinând seama de particularităţile activităţilor şi ale Spitalului, precum şi ale locurilor de muncă/posturilor de lucru;
4.d) propune atribuţii şi răspunderi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, ce revin lucrătorilor, corespunzător funcţiilor exercitate, care se consemnează în fişa postului, cu aprobarea angajatorului;
5.e) verifică cunoaşterea şi aplicarea de către toţi lucrătorii a măsurilor prevăzute în planul de prevenire şi protecţie, precum şi a atribuţiilor şi responsabilităţilor ce le revin în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, stabilite prin fişa postului;
6.f) întocmeşte şi asigură documentaţia cu caracter tehnic necesară informării şi instruirii lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
7.g) elaborează tematici pentru toate fazele de instruire, stabileşte periodicităţi adecvate pentru fiecare loc de muncă, le supune verificării coordonatorului de compartiment şi aprobării managerului, asigură informarea şi instruirea lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi verifică cunoaşterea şi aplicarea de către lucrători a informaţiilor primite;
8.h) elaborează programul de instruire-testare la nivelul Spitalului şi îl supune verificării şi aprobării;
9.i) asigură întocmirea planului de acţiune în caz de pericol grav şi iminent, conform prevederilor art. 101-107 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare, pe care îl supune verificării şi aprobării, şi se asigură ca toţi lucrătorii să fie instruiţi pentru aplicarea lui, ţine evidenţa zonelor cu risc ridicat şi specific;
10.j) identifică şi stabileşte zonele care necesită semnalizare de securitate şi sănătate în muncă, stabileşte tipul de semnalizare necesar şi amplasarea conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 971/2006 privind cerinţele minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă, cu modificările şi completările ulterioare;
11.k) ţine evidenţa meseriilor şi a profesiilor prevăzute de legislaţia specifică, pentru care este necesară autorizarea exercitării lor;
12.l) ţine evidenţa posturilor de lucru care necesită examene medicale suplimentare;
13.m) ţine evidenţa posturilor de lucru care, la recomandarea medicului de medicina muncii, necesită testarea aptitudinilor şi/sau control psihologic periodic;
14.n) monitorizează funcţionarea sistemelor şi dispozitivelor de protecţie, a aparaturii de măsură şi control, precum şi a instalaţiilor de ventilare sau a altor instalaţii pentru controlul noxelor în mediul de muncă;
15.o) verifică starea de funcţionare a sistemelor de alarmare, avertizare, semnalizare de urgenţă, precum şi a sistemelor de siguranţă;
16.p) informează angajatorul, în scris, asupra deficienţelor constatate în timpul controalelor efectuate la locul de muncă şi propune măsuri de prevenire şi protecţie;
17.q) ţine evidenţa echipamentelor de muncă şi urmăreşte ca verificările periodice şi, dacă este cazul, încercările periodice ale echipamentelor de muncă să fie efectuate de persoane competente, conform prevederilor din Hotărârea Guvernului nr. 1.146/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea în muncă de către lucrători a echipamentelor de muncă;
18.r) identifică echipamentele individuale de protecţie necesare pentru posturile de lucru din Spital şi întocmeşte necesarul de dotare a lucrătorilor cu echipament individual de protecţie, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecţie la locul de muncă, republicată;
19.s) urmăreşte întreţinerea, manipularea şi depozitarea adecvată a echipamentelor individuale de protecţie şi a înlocuirii lor la termenele stabilite, precum şi în celelalte situaţii prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecţie la locul de muncă, republicată;
20.ş) participă la cercetarea evenimentelor conform componentelor prevăzute la art. 108-177 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
21.t) întocmeşte evidenţele conform componentelor prevăzute la art. 108-177 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
22.ţ) elaborează rapoarte privind accidentele de muncă suferite de angajaţii Spitalului, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
23.u) urmăreşte realizarea măsurilor dispuse de către inspectorii de muncă, cu prilejul vizitelor de control şi al cercetării evenimentelor;
24.v) colaborează cu lucrătorii şi/sau reprezentanţii lucrătorilor, medicul de medicina muncii, în vederea coordonării măsurilor de prevenire şi protecţie;
25.w) participă la actualizarea planului de avertizare, a planului de prevenire şi protecţie;
26.x) face propunere de sancţiuni şi stimulente pentru lucrători, pe criteriul îndeplinirii atribuţiilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
27.y) face propunerea de clauze privind securitatea şi sănătatea în muncă la încheierea contractelor de prestări de servicii cu alţi angajatori, inclusiv la cele încheiate cu angajatorii străini;
28.z) întocmeşte un necesar de mijloace materiale pentru desfăşurarea acestor activităţi;
29.aa) efectuează activităţile legate de supravegherea stării de sănătate a lucrătorilor în conformitate cu prevederile art. 24 şi 25 din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
30.ab) participă la expertizarea şi evaluarea punctelor de lucru (secţii, compartimente, servicii, laboratoare) pentru reînnoirea avizelor de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite, împreună cu reprezentanţii direcţiei de sănătate publică (compartiment medicina muncii) şi reprezentanţii inspectoratului teritorial de muncă (compartiment S.S.M.) sau, după caz, ai Inspecţiei Muncii;
31.ac) verifică efectuarea instructajelor periodice la fiecare punct de lucru şi consemnează verificarea în fişa de instruire individuală privind securitatea şi sănătatea muncii;
32.ad) efectuează instruirea introductiv generală pentru personalul nou-angajat;
33.ae) instruieşte conducătorii locurilor de muncă desemnaţi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
34.af) execută alte atribuţii trasate de şefii ierarhici în vederea îndeplinirii obiectivelor compartimentului;
35.ag) respectă prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare, ale regulamentului intern, ale Codului de conduită a personalului contractual şi ale contractului individual de muncă;
36.ah) monitorizează activitatea de protecţie a mediului la toate secţiile/compartimentele/serviciile/laboratoarele Spitalului;
37.ai) face parte din comisiile de achiziţie a tuturor lucrărilor pe linie de mediu;
38.aj) organizează, potrivit legislaţiei în vigoare, activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor în toate locurile de muncă aparţinătoare Spitalului, întocmirea actelor de autoritate referitoare la activitatea PSI;
39.ak) împreună cu responsabilul de specialitate în domeniul protecţiei civile, organizează şi asigură instruirea salariaţilor din cadrul Spitalului în domeniul situaţiilor de urgenţă, potrivit legislaţiei specifice;
40.al) execută controale sistematice în vederea respectării prevederilor şi instrucţiunilor de prevenire şi stingere a incendiilor;
41.am) urmăreşte dotarea, conform normelor, a tuturor locurilor de muncă din cadrul Spitalului cu instalaţii, mijloace de stingere a incendiilor şi cu echipamentele de protecţie necesare pentru prevenirea şi stingerea incendiilor, precum şi cu sistemele, aparatele şi dispozitivele de protecţie împotriva incendiilor; asigură şi răspunde de menţinerea în permanentă stare de funcţionare a acestor dotări, asigură utilizarea, verificarea, întreţinerea şi repararea mijloacelor de apărare împotriva incendiilor cu personal atestat, conform instrucţiunilor furnizate de proiectant;
42.an) asigură şi răspunde de pregătirea corespunzătoare a întregului personal din unitate în ceea ce priveşte modul de comportare şi de acţiune în cazul unui incendiu;
43.ao) în caz de incendiu, coordonează acţiunile de intervenţie ale forţelor şi mijloacelor proprii sectorului respectiv şi cooperează cu pompierii militari sau alţi specialişti sosiţi la locul incendiului, comunicând acestora elemente tehnice specifice instalaţiilor afectate, pentru a se asigura eficienţa intervenţiei;
44.ap) controlează modul în care se execută lucrările cu foc deschis, instruirea şi dotarea corespunzătoare a personalului respectiv, respectarea normelor şi instrucţiunilor în vigoare în acest domeniu;
45.aq) ia măsuri pentru ca permanent căile de acces să rămână libere, neblocate;
46.ar) ia măsuri pentru întocmirea, actualizarea, afişarea şi însuşirea de către întreg personalul a instrucţiunilor de apărare împotriva incendiilor;
47.as) face propuneri de reglementări tehnice şi organizatorice ale activităţii de apărare împotriva incendiilor în domeniul specific;
48.aş) solicită şi obţine avizele şi autorizaţiile de securitate la incendiu, prevăzute de lege, şi se asigură de respectarea condiţiilor care au stat la baza eliberării acestora;
49.at) îndeplineşte şi răspunde de realizarea la termen de către personalul din Spital a obligaţiilor şi măsurilor ce le revin privind autoapărarea împotriva incendiilor;
50.aţ) îndeplineşte, la termen, măsurile şi atribuţiile de PSI ce revin Spitalului în urma controalelor executate de organele de specialitate;
51.au) ia măsuri pentru întocmirea, actualizarea, afişarea şi însuşirea de către personal a Instrucţiunilor de apărare împotriva incendiilor;
52.av) prezintă conducerii, semestrial sau de câte ori situaţia impune, raportul de evaluare a capacităţii de apărare împotriva incendiilor;
53.aw) îndrumă şi controlează activitatea de apărare împotriva incendiilor;
54.ax) verifică hidranţii de interior din secţiile/compartimentele/serviciile/laboratoarele Spitalului;
55.ay) organizează testarea anuală din punctul de vedere al securităţii muncii şi trecerea rezultatelor testării în fişele individuale ale tuturor angajaţilor Spitalului;
56.az) efectuează instructajului introductiv general al personalului la angajare;
57.ba) verifică toate încăperile din cadrul Spitalului, instalaţiile electrice pentru depistarea improvizaţiilor sau a defecţiunilor;
58.bb) efectuează exerciţiul de alarmare cu privire la: modul de folosire a stingătoarelor, anunţarea şi alarmarea în caz de incendiu, asigurarea căilor de acces, evacuare şi de intervenţie, pentru fiecare secţie/compartiment/serviciu/laborator în parte, conform planificării;
59.bc) întocmeşte planurile de analiză şi de acoperire a riscurilor;
60.bd) participă la organizarea şi coordonarea asistenţei medicale în caz de calamităţi, catastrofe şi alte situaţii deosebite, coordonează evacuarea bunurilor materiale şi a persoanelor, prin stabilirea grupelor de evacuare şi a responsabilităţilor acestora;
61.be) participă la coordonarea acordării primului ajutor calificat împreună cu inspectoratul pentru situaţii de urgenţă şi alte structuri ale administraţiei publice locale şi judeţene, precum şi ale Ministerului Sănătăţii;
62.bf) elaborează şi supune aprobării planul de intervenţie pe tipuri de risc identificate şi planul de evacuare în situaţii de urgenţă;
63.bg) organizează activitatea în domeniul protecţiei civile a structurilor pentru managementul situaţiilor de urgenţă, identificarea riscurilor generatoare de situaţii de urgenţă, elaborarea şi revizuirea periodică a planurilor şi protocoalelor de intervenţie/evacuare a personalului, a pacienţilor şi a bunurilor de patrimoniu, specifice pe fiecare tip de risc identificat, actualizarea permanentă a evidenţelor şi a documentelor de organizare a structurilor pentru managementul situaţiilor de urgenţă;
64.bh) planifică şi organizează activitatea de pregătire a salariaţilor privind protecţia civilă, întocmind tematici de pregătire, planificare şi instructaj periodic;
65.bi) întocmeşte, actualizează permanent şi transmite inspectoratului teritorial pentru situaţii de urgenţă lista cu substanţele periculoase, clasificate potrivit legii, utilizate în activitate sub orice formă;
66.bj) elaborează şi supune spre analiza conducătorului instituţiei raportul anual de evaluare a nivelului de gestionare a situaţiilor de urgenţă din cadrul Spitalului;
67.bk) participă la instruirile periodice sau planificate în domeniul protecţiei civile, organizate de către inspectoratul judeţean pentru situaţii de urgenţă, instituţia prefectului, Ministerul Sănătăţii, direcţia de sănătate publică etc.;
68.bl) participă la aplicaţiile tehnico-tactice organizate de către instituţiile ierarhice superioare, în scopul prevenirii, reducerii sau eliminării riscurilor de producere a situaţiilor de urgenţă şi a consecinţelor acestora, protecţiei populaţiei, mediului, bunurilor şi valorilor de patrimoniu;
69.bm) elaborează şi supune aprobării măsuri specifice obligatorii privind gestionarea situaţiilor de urgenţă;
70.bn) elaborează protocoale de intervenţie şi evacuare a pacienţilor şi a personalului în cazul producerii unor situaţii de urgenţă provocate de incendiu, cutremur sau accident chimic şi le actualizează ori de câte ori situaţia o impune;
71.bo) participă la pregătirea grupelor de intervenţie constituite pe tipuri de risc cuprinse în structurile pentru managementul situaţiilor de urgenţă ale salariaţilor;
72.bp) actualizează permanent documentele de organizare, grupele de intervenţie şi duce la îndeplinire atribuţiile trasate de instituţiile superioare ierarhic pe linie de protecţie civilă;
73.bq) este responsabil de specialitate în domeniul protecţiei civile, organizează exerciţii de alarmare cu specific în domeniul situaţiilor de urgenţă la toate punctele de lucru ale Spitalului;
74.br) organizează activitatea de protecţie a informaţiilor clasificate conform Hotărârii Guvernului nr. 585/2002 privind transportul, predarea şi primirea corespondenţei clasificate;
75.bs) efectuează testări anuale privind modul de însuşire şi nivelul de cunoştinţe privind activităţile ce trebuie desfăşurate în cazul producerii dezastrelor;
76.bş) asigură şi răspunde de pregătirea corespunzătoare a întregului personal din unitate în ceea ce priveşte modul de comportare şi de acţiune în cazul producerii unui dezastru;
77.bt) îndeplineşte la termen măsurile şi atribuţiile în domeniul protecţiei civile rezultate în urma controalelor executate de organele de specialitate.