Art. 46. - Consiliul etic este constituit conform legislaţiei aplicabile pentru aprobarea componenţei şi a atribuţiilor Consiliului etic ce funcţionează în cadrul spitalului. Este alcătuit din 7 membri, cu următoarea reprezentare: - Regulament din 2024 de organizare şi funcţionare a Spitalului de Psihiatrie şi pentru Măsuri de Siguranţă Pădureni-Grajduri

M.Of. 1217

În vigoare
Versiune de la: 4 Decembrie 2024
Art. 46
(1)Consiliul etic este constituit conform legislaţiei aplicabile pentru aprobarea componenţei şi a atribuţiilor Consiliului etic ce funcţionează în cadrul spitalului. Este alcătuit din 7 membri, cu următoarea reprezentare:
a)4 reprezentanţi aleşi ai corpului medical al spitalului;
b)2 reprezentanţi aleşi ai asistenţilor medicali din spital;
c)un reprezentant ales al asociaţiilor de pacienţi.
(2)Consilierul juridic va asigura suportul legislativ pentru activitatea Consiliului etic al spitalului.
(3)Secretarul Consiliului etic este un angajat cu studii superioare, desemnat prin decizia managerului să sprijine activitatea Consiliului etic. Secretarul şi consilierul juridic au obligaţia participării la toate şedinţele Consiliului etic, fără a avea drept de vot.
(4)Consiliul etic are următoarele atribuţii:
a)promovarea valorilor etice medicale şi organizaţionale în rândul personalului medico-sanitar, auxiliar şi administrativ al spitalului;
b)identificarea şi analizarea vulnerabilităţilor etice şi propunerea către manager a adoptării şi implementării măsurilor de prevenţie a acestora la nivelul spitalului;
c)primirea din partea managerului spitalului a sesizărilor adresate direct Consiliului etic şi a altor sesizări transmise spitalului care conţin speţe ce cad în atribuţiile consiliului;
d)analizarea, cu scopul de a determina existenţa unui incident de etică sau a unei vulnerabilităţi etice, a speţelor ce privesc:
(i)cazurile de încălcare a principiilor morale sau deontologice în relaţia pacient-cadru medico-sanitar şi auxiliar din cadrul spitalului, prevăzute în legislaţia specifică;
(ii)încălcarea drepturilor pacienţilor de către personalul medico-sanitar şi auxiliar, prevăzute în legislaţia specifică;
(iii)abuzuri săvârşite de către pacienţi sau personalul medical asupra personalului medico-sanitar şi auxiliar, prevăzute în legislaţia specifică;
(iv)nerespectarea demnităţii umane;
e)emiterea de avize etice, ca urmare a analizei situaţiilor definite de lit. d);
f)sesizarea organelor abilitate ale statului ori de câte ori consideră că aspectele unei speţe pot face obiectul unei infracţiuni, dacă acestea nu au fost sesizate de reprezentanţii spitalului sau de către petent;
g)sesizarea Colegiului Medicilor din România ori de câte ori consideră că aspectele unei speţe pot face obiectul unei situaţii de malpraxis;
h)asigurarea informării managerului şi a Compartimentului de integritate din cadrul Ministerului Sănătăţii privind conţinutul avizului etic. Managerul poartă răspunderea punerii în aplicare a soluţiilor stabilite de avizul etic;
i)întocmirea conţinutului comunicărilor adresate petenţilor, ca răspuns la sesizările acestora;
j)emiterea de hotărâri cu caracter general ce vizează spitalul;
k)aprobarea conţinutului rapoartelor întocmite semestrial şi anual de secretarul Consiliului etic;
l)analizarea rezultatelor implementării mecanismului de feedback al pacientului;
m)analizarea şi avizarea regulamentului de ordine interioară al spitalului şi emiterea de propuneri pentru îmbunătăţirea acestuia;
n)analizarea din punctul de vedere al vulnerabilităţilor etice şi de integritate şi al respectării drepturilor pacienţilor şi oferirea unui aviz consultativ Comisiei de etică din cadrul spitalului, pentru fiecare studiu clinic desfăşurat în cadrul spitalului;
o)oferirea, la cerere, de consiliere etică pacienţilor, aparţinătorilor, personalului medico-sanitar şi auxiliar.
(5)Consiliul etic poate solicita documente şi informaţii în legătură cu cauza supusă analizei şi poate invita la şedinţele sale persoane care pot să contribuie la soluţionarea speţei prezentate.
(6)Consiliul etic se întruneşte lunar sau ori de câte ori apar noi sesizări ce necesită analiză de urgenţă, la convocarea managerului, a preşedintelui Consiliului etic sau a cel puţin 4 dintre membrii acestuia.