Subcapitolul 2 - 3.2. Dispoziţii generale privind recepţia documentaţiilor cadastrale - Regulament din 2023 de recepţie şi înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară
M.Of. 125 bis
În vigoare Versiune de la: 18 Noiembrie 2025
SUBCAPITOLUL 2:3.2. Dispoziţii generale privind recepţia documentaţiilor cadastrale
Art. 36
După înregistrarea în registrul general de intrare, cererea şi documentele aferente se transmit spre soluţionare pe flux persoanelor alocate.
Art. 37
(1)Recepţia documentaţiei cadastrale constă în verificarea din punct de vedere tehnic a următoarelor aspecte:
a)serviciul solicitat, raportat la situaţia imobilului, astfel cum rezultă din evidenţele de cadastru şi publicitate imobiliară;
b)corespondenţa între situaţia juridică/tehnică a imobilului rezultată din actele de proprietate şi cea prezentată în documentaţia cadastrală cu privire la informaţiile care se menţionează în partea I a cărţii funciare;
c)identificarea amplasamentului şi limitele acestora în conformitate cu actele de proprietate
d)corespondenţa categoriei de autorizare cu tipul lucrării executate de persoana autorizată, precum şi verificarea existenţei în baza de date ANCPI a persoanei autorizate care a întocmit documentaţia şi valabilitatea autorizaţiei;
e)verificare existenţei suprapunerilor şi stabilirea tipului acestora;
f)corespondenţa dintre datele din documentaţia cadastrală în format .pdf şi datele introduse de persoana autorizată în sistemul informatic;
g)modul de utilizare a datelor preluate din sistemul integrat de cadastru şi carte funciară/furnizate de oficiul teritorial pentru realizarea documentaţiei;
h)verificarea geometriei imobilului pe suport ortofotoplan şi alte suporturi cartografice existente în arhiva analogică şi digitală;
i)verificarea localizării imobilului în baza de date grafică, a corectitudinii încadrării limitelor imobilului faţă de imobilele vecine;
j)verificarea informaţiilor utilizând aplicaţia DDAPT, pentru imobilele care au făcut obiectul restituirii în baza legilor fondului funciar;
k)corespondenţa între detaliile cadastrale conţinute în planul de amplasament şi delimitare şi cele existente pe ortofotoplan, în cazul constatării diferenţelor se procedează la verificarea în teren;
l)calitatea şi corectitudinea operaţiunilor, măsurătorilor şi încadrarea lor în erorile admise, dacă se impune;
m)corespondenţa între atributele descriptive şi elementele grafice.
(2)După emiterea încheierii de carte funciară, dacă imobilul a făcut obiectul legilor proprietăţii, registratorul comunică persoanei responsabile cu DDAPT numărul cadastral aferent imobilului, în vederea completării acestuia în aplicaţia DDAPT.
(3)Oficiile teritoriale efectuează verificări pe teren cu privire la corectitudinea măsurătorilor şi a modului de întocmire a documentaţiei realizate, prin sondaj sau ori de câte ori se impune.
Art. 38
Recepţia documentaţiei cadastrale se finalizează cu emiterea unui referat de admitere în care se menţionează numărul şi data cererii, solicitantul, persoana autorizată care a întocmit documentaţia, obiectul cererii de recepţie, identificatorii imobilului, respectiv numărul de carte funciară, UAT-ul unde este situat imobilul, numărul cadastral, numele şi prenumele inspectorului, semnătura inspectorului/inginerului-şef sau sigiliul electronic al Agenţiei Naţionale în cazurile prevăzute de lege.Art. 39
(1)Inspectorul verifică documentaţia din punct de vedere tehnic, ţinând cont de toate piesele existente la dosar, iar în cazul în care documentaţia este incompletă şi nu este refăcută în termenul acordat prin referatul de completare sau este incorectă, inspectorul emite nota de respingere care se transmite în aplicaţia informatică asistentului registrator sau persoanei autorizate în cazul în care recepţia s-a efectuat pe flux întrerupt.
(2)Referatul ce cuprinde nota de respingere pentru o documentaţie de recepţie/recepţie şi înscriere în cartea funciară se redactează în comun de către serviciul de cadastru şi cel de publicitate imobiliară.
(3)Persoanele autorizate au obligaţia să urmărească în sistemul electronic informatic cererile înregistrate la oficiile/birourile teritoriale şi să răspundă convocării în termenul stabilit, neprezentarea fiind sancţionată conform reglementărilor în vigoare.
(4)Dacă documentaţia nu a fost recepţionată din cauza nerespectării prevederilor cu privire la convocarea pentru lămuriri, inspectorul care a verificat documentaţia completează nota de respingere din referat şi o transmite împreună cu documentaţia serviciului de publicitate imobiliară în vederea întocmirii încheierii de respingere sau persoanei autorizate, în cazul în care recepţia s-a efectuat pe flux întrerupt.
(5)Asistentul registrator şi registratorul verifică documentaţia din punct de vedere juridic, iar în cazul constatării unor neconcordanţe între actele de proprietate depuse în susţinerea cererii, va fi emisă încheierea de respingere, care va fi motivată atât din punct de vedere tehnic, cât şi din punct de vedere juridic. Motivarea încheierii de respingere din punct de vedere tehnic va fi preluată din nota inspectorului.
Art. 40
(1)Prin documentaţie întocmită incorect se înţelege:
a)integrarea incorectă a imobilului în sistemul naţional de referinţă şi ridicarea punctelor de detaliu pe bază de măsurători greşite;
b)neîncadrarea în erorile admise de determinare ale punctelor care definesc limitele imobilului;
c)neconcordanţe între detaliile topografice conţinute în planul de amplasament şi delimitare şi cele existente pe teren, în cazul verificărilor la teren;
d)serviciul incorect solicitat, raportat la situaţia imobilului, astfel cum rezultă din evidenţele de cadastru şi publicitate imobiliară;
e)neconcordanţa între datele de identificare şi amplasamentul imobilului înscrise în acte şi cele ale imobilului din planul de amplasament şi delimitare;
f)neconcordanţe între datele din documentaţia cadastrală în format.pdf şi datele introduse de persoana autorizată în sistemul informatic;
g)documentaţie întocmită fără executarea măsurătorilor la teren;
h)tipul documentaţiei nu corespunde categoriei de lucrări în care persoana executantă este autorizată, există alte incompatibilităţi ale persoanei autorizate, autorizaţie expirată ori suspendată;
i)generarea de suprapuneri în planul cadastral digital, după caz, cu excepţiile prevăzute de lege;
j)neconcordanţe cu planul parcelar recepţionat de oficiul teritorial.
(2)Inginerul-şef coordonează, verifică şi controlează activitatea desfăşurată de inspectorii din cadrul oficiului teritorial.
Art. 41
În activitatea specifică, inspectorul realizează:
a)verificarea şi recepţia documentaţiilor cadastrale în vederea înscrierii în cartea funciară, cu respectarea normelor şi regulamentelor în vigoare;
b)verificarea şi recepţia suportului topografic din documentaţiile de urbanism şi amenajarea teritoriului şi cele întocmite în vederea emiterii autorizaţiei de construire/desfiinţare;
c)recepţia lucrărilor de specialitate, definite potrivit prezentului regulament;
d)verificarea bazelor de date grafice şi textuale;
e)verificarea la teren, ori de câte ori se impune, a modului de întocmire a documentaţiilor supuse recepţiei;
f)emiterea referatului cu nota de respingere pentru documentaţiile întocmite incorect;
g)recepţia tehnică, la solicitarea instanţei de judecată, a planului de amplasament şi delimitare aferent expertizelor topografice întocmite de experţii judiciari;
h)întocmirea documentaţiilor în format digital, conform prevederilor legale, din oficiu din dispoziţia şefului ierarhic, pentru rectificarea unor erori şi pentru actualizarea bazei de date grafice, pentru modificarea înscrierilor din cărţile funciare deschise ca urmare a finalizării înregistrării sistematice, prevăzute la art. 14 alin. (7) din lege, pentru înscrierea în cartea funciară a imobilelor pentru care s-au eliberat titluri de proprietate în conformitate cu prevederile legilor fondului funciar, care se înscriu din oficiu în cartea funciară, înaintea transmiterii acestora către comisia locală de fond funciar;
i)constatarea şi propunerea sancţionării persoanelor fizice şi juridice autorizate;
j)conversia geometriilor imobilelor (teren şi construcţie, după caz) determinate în sistemul naţional de referinţă, înregistrate în evidenţele de cadastru şi carte funciară, aflate în arhiva oficiului teritorial;
k)recepţia planurilor topografice realizate în vederea actualizării evidenţelor fiscale şi a registrului agricol;
l)recepţia altor tipuri de planuri topografice solicitate în vederea emiterii actelor de către autorităţile publice centrale sau locale;
m)în vederea efectuării înscrierii în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară a imobilului care a făcut obiectul unui litigiu, atribuie numărul cadastral, ulterior pronunţării hotărârii judecătoreşti, la cererea persoanelor interesate, dacă situaţia tehnico - juridică a imobilului nu a fost modificată prin înregistrări ulterioare recepţiei tehnice a planului de amplasament şi delimitare aferent expertizei judiciare.