Capitolul i - Dispoziţii generale - Regulament din 2023 de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Desegregare Şcolară
M.Of. 73
Ieşit din vigoare Versiune de la: 26 Ianuarie 2024
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
Comisia Naţională pentru Desegregare Şcolară, denumită în continuare Comisia sau CNDŞ, este un organism de specialitate, consultativ, fără personalitate juridică, înfiinţat în coordonarea Ministerului Educaţiei, denumit în continuare ME.
Art. 3
CNDŞ se constituie şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile prezentului regulament, aprobat în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, şi are ca obiectiv coordonarea implementării Planului de acţiune pentru desegregare şcolară şi creşterea calităţii educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar.
Art. 4
CNDŞ are următoarele atribuţii:
a)elaborează şi implementează Planul de acţiune pentru desegregare;
b)avizează, în urma consultării cu organizaţiile neguvernamentale de profil, metodologia de monitorizare a segregării şcolare pentru toate criteriile de segregare şcolară enunţate în prezentul ordin şi metodologia de prevenire şi intervenţie în situaţiile de segregare şcolară;
c)coordonează realizarea unui raport anual privind segregarea şcolară şi calitatea serviciilor educaţionale din România, în conformitate cu prevederile Planului de acţiune pentru desegregare şcolară şi creşterea calităţii educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar din România; în exercitarea acestei atribuţii, Comisia Naţională pentru Desegregare Şcolară poate face propuneri pentru îmbunătăţirea sistemului de indicatori care sunt urmăriţi anual prin Sistemul informatic integrat al învăţământului din România (SIIIR) şi de către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIIP) pentru monitorizarea tuturor formelor de segregare şcolară;
d)elaborează strategii şi/sau norme metodologice privind desegregarea şcolară şi incluziunea educaţională, în conformitate cu nevoile specifice identificate în cadrul raportului anual privind segregarea şcolară şi calitatea serviciilor educaţionale din România;
e)monitorizează, la nivel naţional, implementarea măsurilor corective pentru prevenirea şi eliminarea tuturor formelor de segregare şcolară, în colaborare cu inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, cu alte structuri aflate în subordinea Ministerului Educaţiei şi alţi parteneri educaţionali;
f)acordă asistenţă tehnică comisiilor şcolare pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii în activitatea acestora de monitorizare, prevenire sau combatere a tuturor formelor de segregare şcolară, în mod direct sau prin intermediul inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti;
g)acordă asistenţă tehnică inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti şi centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională (CJRAE)/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CMBRAE) în activitatea acestora de monitorizare, prevenire sau combatere a tuturor formelor de segregare şcolară;
h)colaborează cu Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării în domeniul monitorizării, prevenirii şi eliminării oricăror forme de segregare şcolară;
i)analizează acte normative elaborate de Ministerul Educaţiei sau ale altor ministere sau organisme guvernamentale, în conformitate cu Planul de acţiune pentru desegregare şcolară şi creşterea calităţii educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar, în domeniul prevenirii şi eliminării oricăror forme de segregare şcolară;
j)propune ministrului educaţiei aplicarea sancţiunilor corespunzătoare prevăzute în prezentul regulament, în cazurile identificate de segregare şcolară.
Art. 5
În activitatea sa, CNDŞ formulează recomandări de politică educaţională, pe care le propune spre adoptare ministrului educaţiei, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 6
Adoptarea unei recomandări de politică educaţională de către CNDŞ se face prin întrunirea a minimum 12 voturi.
Art. 7
La propunerea CNDŞ, Ministerul Educaţiei poate încheia protocoale de colaborare cu instituţiile publice cu care CNDŞ va colabora în vederea combaterii segregării şcolare, în conformitate cu Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 6.134/2016 privind interzicerea segregării şcolare în unităţile de învăţământ preuniversitar.