Art. 92. - Art. 92 - Regulament din 2023 de ordine interioară al Direcţiei Naţionale Anticorupţie

M.Of. 895 bis

În vigoare
Versiune de la: 11 Iunie 2024
Art. 92
(1)Serviciul financiar, buget şi contabilitate este condus de un şef serviciu.
(2)Serviciul financiar, buget şi contabilitate are următoarele atribuţii:
A.Atribuţii referitoare la operaţiunile de trezorerie:
a)urmăreşte, efectuează şi răspunde de execuţia plăţilor şi încasărilor din fondurile bugetare ori extrabugetare;
b)întocmeşte documentele de plată pentru operaţiunile financiare, potrivit reglementărilor legale în vigoare, şi virează sumele cuvenite;
c)verifică operaţiunile consemnate de Trezoreria Statului în extrasele de cont;
d)ţine evidenţa contabilă a documentelor de încasări şi plăţi prin casierie şi trezorerie, precum şi a celorlalte valori băneşti;
e)întocmeşte situaţia încasărilor din extrasele conturilor de trezorerie şi din registrul de casă;
f)asigură fondurile necesare pentru deplasările în străinătate ale salariaţilor, ţine evidenţa avansurilor acordate şi verifică deconturile, stabilind diferenţele de plată/încasare;
g)asigură fondurile necesare de cofinanţare naţională pentru activităţile desfăşurate în cadrul proiectelor cu finanţare externă nerambursabilă;
h)încasează şi virează la bugetul statului sumele provenite din vânzarea, închirierea, concesionarea bunurilor sau închirierea spaţiilor;
i)verifică documentele justificative în baza cărora se efectuează plăţile din fondurile externe nerambursabile şi întocmeşte documentele de plată.
B.Atribuţii privind planificarea, formarea, administrarea, angajarea şi utilizarea fondurilor alocate Direcţiei Naţionale Anticorupţie:
a)fundamentează şi întocmeşte proiectul de buget, inclusiv proiectul de buget rectificat, conform dispoziţiilor Legii nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale altor reglementări în domeniul fiscal-bugetar;
b)repartizează pe trimestre bugetul aprobat, potrivit legii;
c)întocmeşte necesarul de credite şi urmăreşte atât încadrarea plăţilor în limita creditelor bugetare repartizate, cât şi disponibilul existent în conturile instituţiei şi face propuneri de retragere, când este cazul;
d)analizează situaţia utilizării creditelor bugetare aprobate şi face propuneri de virări de credite sau anulare, în condiţiile legii;
e)întocmeşte note, situaţii şi analize privind finanţarea cheltuielilor aprobate prin bugetul instituţiei, inclusiv a activităţilor cuprinse în programele şi proiectele cu finanţare externă nerambursabilă;
f)evidenţiază veniturile încasate conform normelor legale în vigoare;
g)efectuează plăţi din creditele bugetare, numai după ce cheltuielile au fost angajate, lichidate şi ordonanţate de ordonatorul de credite;
h)asigură aplicarea legislaţiei în domeniu şi aduce la cunoştinţa conducerii apariţia unor situaţii financiare neprevăzute;
i)asigură raportarea în Sistemul naţional de raportare FOREXE a bugetului.
C.Atribuţii referitoare la înregistrările în contabilitate:
a)asigură aplicarea prevederilor legale cu privire la organizarea şi conducerea contabilităţii şi urmăreşte reflectarea în evidenţa contabilă a întregului proces al executării bugetului de cheltuieli, înregistrând cronologic şi sistematic toate operaţiunile privind patrimoniul instituţiei;
b)înregistrează cronologic în contabilitate operaţiunile patrimoniale, cu respectarea succesiunii documentelor justificative, după data de întocmire sau intrare în instituţie, şi sistematic în conturile sintetice şi analitice, cu ajutorul registrului-jurnal;
c)verifică documentele şi efectuează contabilizarea salariilor şi a decontărilor cu personalul, precum şi a celor privind asigurările de sănătate;
d)răspunde de întocmirea registrelor contabile obligatorii prevăzute de Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv: registru-jurnal, registru-inventar, cartea mare;
e)asigură evidenţa contabilă a tuturor conturilor sintetice şi analitice în conformitate cu prevederile legale, în vederea prezentării unei situaţii reale şi exacte a patrimoniului şi a modului de implementare a bugetului.
D.Atribuţii referitoare la situaţiile lunare, trimestriale şi anuale:
a)răspunde de întocmirea situaţiilor financiare trimestriale şi anuale, potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Finanţelor;
b)stabileşte totalul sumelor debitoare şi creditoare, precum şi soldul final al fiecărui cont;
c)întocmeşte şi verifică lunar balanţa de verificare analitică şi sintetică;
d)întocmeşte raportări privind plăţile restante, indicatorii de bilanţ, execuţia cheltuielilor finanţate din fonduri externe nerambursabile ş.a., la termenele şi în condiţiile prevăzute de lege;
e)întocmeşte situaţiile privind monitorizarea cheltuielilor finanţate prin bugetul aprobat pentru Direcţia Naţională Anticorupţie, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
f)asigură raportarea în Sistemul naţional de raportare FOREXE a situaţiilor financiare şi a altor tipuri de rapoarte, stabilite pe baza datelor din contabilitatea proprie, inclusiv a proiectelor cu finanţare externă, în termenele şi condiţiile prevăzute de lege.
E.Atribuţii privind evidenţa patrimoniului, inventarierea şi evaluarea elementelor patrimoniale:
a)asigură înregistrarea în registrul-inventar a rezultatelor inventarierii patrimoniului Direcţiei Naţionale Anticorupţie, potrivit normelor legale, precum şi valorificarea rezultatelor inventarierii;
b)evaluează la valoarea justă bunurile, potrivit legii;
c)stabileşte şi evaluează, potrivit legii, creanţele şi obligaţiile, inclusiv pe cele incerte şi pe cele în litigiu, şi propune măsurile corespunzătoare pentru lichidarea lor;
d)înregistrează în evidenţa contabilă rezultatele evaluării la valoarea justă a fiecărui element din bunurile depreciate, în funcţie de utilitatea bunului în instituţie şi de preţul pieţei;
e)organizează ţinerea evidenţei tuturor imobilelor din proprietatea sau din administrarea Direcţiei Naţionale Anticorupţie, precum şi a celorlalte bunuri aflate în patrimoniul acesteia;
f)înregistrează în evidenţa contabilă rezultatele inventarierii, în baza procesului-verbal de inventariere, aprobat de ordonatorul de credite, în conformitate cu prevederile legale;
g)înregistrează în contabilitate diferenţele dintre soldurile scriptice corespunzătoare bunurilor respective şi stocurile constatate cu ocazia inventarierii, potrivit legii;
h)analizează şi avizează, în limitele competenţelor, propunerile formulate de comisia de inventariere privind scoaterea din funcţiune a unor active fixe, casarea şi declasarea activelor fixe şi a altor bunuri fără mişcare, potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(3)Serviciul financiar, buget şi contabilitate îndeplineşte orice alte sarcini dispuse de managerul economic sau stabilite de conducerea Direcţiei Naţionale Anticorupţie, în condiţiile legii.
(4)Serviciul financiar, buget şi contabilitate îndeplineşte, în mod corespunzător, atribuţiile prevăzute la alin. (2) şi în ceea ce priveşte activitatea Structurii de sprijin a procurorilor europeni delegaţi în România pentru Parchetul European.