Capitolul vi - Drepturile, îndatoririle, răspunderea disciplinară, incompatibilităţile şi interdicţiile auditorilor de justiţie - Regulament din 2023 al Institutului Naţional al Magistraturii

M.Of. 499

În vigoare
Versiune de la: 21 Iunie 2024
CAPITOLUL VI:Drepturile, îndatoririle, răspunderea disciplinară, incompatibilităţile şi interdicţiile auditorilor de justiţie
Art. 22
(1)Auditorii de justiţie au, în principal, următoarele drepturi:
a)să beneficieze de o pregătire unitară pentru funcţia de judecător sau procuror;
b)să îşi aleagă un reprezentant în Consiliul ştiinţific al Institutului, potrivit dispoziţiilor prezentului regulament.
(2)Auditorii de justiţie beneficiază de toate celelalte drepturi prevăzute de lege.
Art. 23
Directorul Institutului stabileşte anual, după aprobarea bugetului Institutului, în raport cu necesităţile de formare şi cu limita fondurilor bugetare aprobate pentru această destinaţie, plafonul lunar în limita căruia se vor pune la dispoziţia auditorilor de justiţie materiale didactice, create în cadrul Institutului sau achiziţionate în acest scop.
Art. 24
(1)Auditorii de justiţie beneficiază în mod gratuit de cazare în spaţiile de cazare ale Institutului, în limita locurilor disponibile. Cheltuielile de întreţinere se suportă de Institut. În cazul epuizării locurilor disponibile în spaţiile de cazare ale Institutului, precum şi în situaţiile în care auditorii de justiţie îşi desfăşoară activitatea de formare în afara municipiului Bucureşti, aceştia au dreptul la decontarea contravalorii chiriei pentru o locuinţă, într-un plafon de până la 50% din suma care s-ar cuveni, cu acest titlu, judecătorilor şi procurorilor, în condiţiile legii.
(2)Prin decizie a directorului Institutului sunt stabilite, anual, numărul de locuri disponibile în căminul pentru cazarea auditorilor de justiţie ce vor fi alocate fiecărui an de formare aferent formării iniţiale, respectiv fondului de rezervă destinat cazării magistraţilor recrutaţi în condiţiile art. 63 din Legea nr. 303/2022 sau altor situaţii excepţionale.
(3)Auditorii de justiţie optează, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, respectiv în ordinea descrescătoare a mediilor de absolvire a anului anterior de formare, fie pentru ocuparea unui loc de cazare în cămin, fie pentru decontarea chiriei, potrivit unei proceduri detaliate în Regulamentul de ordine interioară al căminului pentru cazarea auditorilor de justiţie. Pentru a putea beneficia de decontarea chiriei este necesară epuizarea locurilor disponibile în căminul pentru cazarea auditorilor de justiţie.
Art. 25
(1)Auditorii de justiţie au, în principal, următoarele obligaţii:
a)să respecte orarul şi planificarea activităţilor de formare;
b)să aducă la cunoştinţa conducerii orice împrejurări de natură a împiedica sau îngreuna participarea, chiar şi temporară, la activităţile de formare;
c)să îndeplinească îndatoririle ce le revin şi să respecte obligaţiile cu caracter administrativ stabilite prin legi, regulamente, metodologii sau decizii ale directorului şi ale Consiliului ştiinţific;
d)să completeze chestionarele de evaluare a personalului de instruire, a programelor de formare, precum şi a oricăror alte activităţi, în termenele stabilite în acest sens de conducerea Institutului;
e)să folosească resursele şi mijloacele materiale care le sunt puse la dispoziţie, conform destinaţiei lor;
f)să păstreze confidenţialitatea informaţiilor ce rezultă din conţinutul dosarelor sau al actelor de procedură utilizate pe parcursul formării;
g)să păstreze secretul deliberărilor, atunci când participă la activităţi în instanţele de judecată.
(2)Dispoziţiile legale privind incompatibilităţile şi interdicţiile judecătorilor şi procurorilor, precum şi cele ale art. 223 din Legea nr. 303/2022 se aplică în mod corespunzător şi auditorilor de justiţie.
Art. 26
(1)Abaterile auditorilor de justiţie de la îndatoririle ce le revin potrivit legii sau prezentului regulament se sancţionează disciplinar.
(2)Constituie abateri disciplinare:
a)atitudinile care aduc atingere bunelor moravuri sau ordinii publice, atitudinile ireverenţioase faţă de colegi, personalul de instruire şi de conducere al Institutului, precum şi faţă de persoanele cu care intră în contact în perioada cursurilor;
b)absenţele nemotivate de la activităţile obligatorii stabilite prin programul de formare, dacă acestea depăşesc 8 ore într-o lună;
c)faptele prevăzute la art. 32 alin. (4) şi art. 271 lit. a), c), i), k), l), m) şi p) din Legea nr. 303/2022, dispoziţii care se aplică în mod corespunzător.
(3)Sancţiunile disciplinare aplicabile auditorilor de justiţie sunt:
a)avertismentul;
b)diminuarea indemnizaţiei de auditor de justiţie cu până la 15% pe o perioadă de la o lună la 3 luni;
c)diminuarea indemnizaţiei de auditor de justiţie proporţional cu numărul absenţelor nemotivate, dacă acestea depăşesc 8 ore într-o lună;
d)exmatricularea din Institutul Naţional al Magistraturii.
Art. 27
(1)Sancţiunile prevăzute la art. 26 alin. (3) se aplică de Consiliul ştiinţific al Institutului, după efectuarea cercetării disciplinare. Răspunderea disciplinară se prescrie în termen de un an de la săvârşirea faptei.
(2)Hotărârile de sancţionare se motivează şi se comunică în termen de 10 zile de la aplicarea sancţiunii.
(3)Hotărârile Consiliului ştiinţific prevăzute la alin. (2) pot fi atacate la instanţa de contencios administrativ şi fiscal competentă, potrivit legii contenciosului administrativ.
(4)Sancţiunile aplicate auditorilor de justiţie prin hotărâri definitive se consemnează în dosarul personal al acestora.
(5)În cazul exmatriculării din Institut, cel sancţionat este obligat să restituie indemnizaţiile de auditor primite şi cheltuielile de formare.
(6)Cheltuielile de formare reprezintă cheltuielile cu personalul de instruire implicat în procesul de pregătire profesională a auditorilor de justiţie, cheltuielile cu personalul de instruire implicat în examenul de absolvire al auditorilor de justiţie în cazul în care auditorul de justiţie participă la acest examen, cheltuielile cu decontarea materialelor didactice, cheltuielile de întreţinere suportate de Institut pentru spaţiile de cazare deţinute de acesta sau contravaloarea chiriei decontate, cheltuielile cu decontarea transportului.
Art. 28
(1)Aplicarea sancţiunii disciplinare este în mod obligatoriu precedată de efectuarea cercetării disciplinare.
(2)Cercetarea disciplinară se efectuează de către directorul adjunct responsabil cu formarea iniţială sau persoana desemnată de acesta, din oficiu sau la sesizare.
(3)Cercetarea disciplinară se efectuează în termen de maximum 60 de zile de la data sesizării.
(4)În cadrul cercetării disciplinare se stabilesc faptele şi urmările acestora, împrejurările în care au fost săvârşite, precum şi orice alte date concludente ce pot fi avute în vedere pentru calificarea faptelor drept abateri disciplinare şi pentru aprecierea vinovăţiei persoanei cercetate.
(5)Persoana cercetată are dreptul să cunoască toate actele cercetării, să solicite probe în apărare şi să fie ascultată cu privire la faptele sesizate.
(6)Persoana cercetată poate fi asistată sau reprezentată de un avocat. Neprezentarea auditorului de justiţie cercetat în procedura disciplinară nu împiedică desfăşurarea în continuare a procedurii.
(7)Cercetarea disciplinară se desfăşoară cu respectarea dispoziţiilor legale, inclusiv a celor cu privire la protecţia datelor cu caracter personal.
(8)Cercetarea disciplinară se finalizează printr-un proces-verbal în care se consemnează rezultatul constatărilor. După efectuarea cercetării disciplinare, directorul adjunct responsabil cu formarea iniţială sau persoana desemnată de acesta poate dispune sesizarea Consiliului ştiinţific sau respingerea sesizării.
(9)Consiliul ştiinţific, în cazul în care constată că sesizarea este întemeiată, aplică una dintre sancţiunile disciplinare prevăzute de lege, în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârşite de auditorul de justiţie şi cu circumstanţele personale ale acestuia.
(10)Sancţiunea disciplinară se aplică în maximum 45 de zile de la finalizarea cercetării disciplinare, dar nu mai târziu de un an de la data săvârşirii abaterii disciplinare.
(11)Hotărârea Consiliului ştiinţific de aplicare a sancţiunii disciplinare cuprinde, în principal, următoarele:
a)descrierea faptei care constituie abatere disciplinară şi încadrarea juridică a acesteia;
b)temeiul de drept al aplicării sancţiunii;
c)motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate de către auditorul de justiţie;
d)sancţiunea aplicată şi motivele care au stat la baza aplicării acesteia;
e)calea de atac şi termenul în care hotărârea poate fi atacată;
f)instanţa competentă să judece calea de atac.
(12)Hotărârea Consiliului ştiinţific de aplicare a sancţiunii disciplinare este executorie şi se comunică, în scris, auditorului de justiţie vizat.
(13)În cazul în care auditorului de justiţie i-a fost aplicată sancţiunea prevăzută la art. 26 alin. (3) lit. d), hotărârea definitivă se transmite Consiliului Superior al Magistraturii.
(14)Pe durata procedurii disciplinare, Consiliul ştiinţific poate dispune suspendarea din calitatea de auditor de justiţie, până la soluţionarea definitivă, dacă exercitarea în continuare a calităţii ar putea afecta desfăşurarea procedurii sau dacă aceasta este de natură să aducă atingere gravă prestigiului Institutului. Hotărârea prin care s-a dispus suspendarea din funcţie se comunică, în scris, auditorului de justiţie vizat.
(15)Cercetarea disciplinară se suspendă atunci când împotriva auditorului de justiţie s-a dispus trimiterea în judecată pentru aceeaşi faptă.
(16)Organul de urmărire penală este obligat să comunice, de îndată, Institutului actul prin care s-a dispus trimiterea în judecată a auditorului de justiţie.
(17)Suspendarea cercetării disciplinare se dispune de către directorul Institutului şi operează până când soluţia pronunţată în cauza care a motivat suspendarea a devenit definitivă. Hotărârea definitivă este comunicată de îndată Institutului. Pe durata suspendării cercetării disciplinare, cursul prescripţiei răspunderii disciplinare este suspendat.
Art. 29
(1)Pe perioada formării profesionale în cadrul Institutului, auditorii de justiţie trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)să aibă cetăţenia română, domiciliul în România şi capacitate deplină de exerciţiu;
b)să nu aibă antecedente penale şi să se bucure de o bună reputaţie;
c)să fie apţi, din punct de vedere medical şi psihologic, pentru exercitarea funcţiei.
(2)În situaţia în care există indicii că auditorul suferă de o boală psihică, la propunerea directorului sau a directorului adjunct al Institutului, Consiliul ştiinţific dispune prezentarea auditorului la expertiza medicală de specialitate. Expertiza de specialitate este efectuată de o comisie medicală de specialitate numită de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, pe baza propunerilor nominale ale ministrului sănătăţii. În cazul în care comisia constată că auditorul suferă de o boală psihică ce îl împiedică să continue activitatea de formare în cadrul Institutului, calitatea de auditor de justiţie este suspendată prin hotărâre a Consiliului ştiinţific al Institutului. Prin raportul de expertiză comisia stabileşte şi termenul la care auditorul urmează să revină la reexaminare. Metodologia privind efectuarea expertizei medicale de specialitate se aprobă de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, pe baza propunerilor comisiei medicale de specialitate.
(3)Suspendarea din calitatea de auditor se dispune până la însănătoşire, constatată printr-o nouă expertiză de specialitate efectuată de comisia medicală. Dacă în urma noului raport de expertiză se constată însănătoşirea, Consiliul ştiinţific hotărăşte încetarea suspendării. În caz contrar se poate dispune prelungirea suspendării până la o nouă reexaminare sau, dacă boala este ireversibilă, exmatricularea. Dacă suspendarea încetează, auditorul de justiţie va relua întregul an de formare la Institut în cursul căruia a intervenit suspendarea. Pe perioada suspendării, auditorului de justiţie i se plăteşte 80% din indemnizaţia de auditor de justiţie.
(4)Refuzul auditorului de a se prezenta la expertiza de specialitate constituie abatere disciplinară, care se sancţionează potrivit art. 31 din Legea nr. 303/2022.
(5)În cazul în care faţă de auditor s-a dispus condamnarea definitivă pentru o infracţiune, precum şi în cazul în care s-a dispus renunţarea la urmărirea penală confirmată de judecătorul de cameră preliminară ori amânarea aplicării pedepsei sau renunţarea la aplicarea pedepsei dispuse printr-o hotărâre judecătorească definitivă, cu excepţia situaţiilor în care aceste din urmă soluţii au fost pronunţate pentru infracţiuni din culpă pentru care Consiliul ştiinţific al Institutului a apreciat că nu afectează demnitatea calităţii de auditor sau imaginea Institutului, auditorul este exmatriculat din Institut şi este obligat la restituirea indemnizaţiilor de auditor primite şi a cheltuielilor de formare. Pe perioada arestului preventiv sau a arestului la domiciliu, precum şi, în cazul trimiterii în judecată, de la momentul rămânerii definitive a încheierii prin care judecătorul de cameră preliminară a dispus începerea judecăţii şi până la pronunţarea unei soluţii definitive, calitatea de auditor se suspendă. Pe perioada suspendării auditorul nu beneficiază de indemnizaţie de auditor şi de alte drepturi ale auditorilor.
(6)Neîndeplinirea celorlalte condiţii prevăzute la alin. (1) se constată de Consiliul ştiinţific al Institutului şi atrage exmatricularea, precum şi obligarea la restituirea indemnizaţiilor de auditor primite şi a cheltuielilor de formare profesională, în acele situaţii imputabile auditorilor.
(7)Consiliul ştiinţific este sesizat de directorul Institutului atunci când acesta, ca urmare a sesizărilor primite şi a cercetărilor efectuate, are indicii temeinice că auditorul de justiţie nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile prevăzute la alin. (1).
(8)În vederea verificării îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (1) lit. b), Departamentul de formare profesională iniţială solicită anual cazierul judiciar pentru auditorii de justiţie.
(9)Hotărârile Consiliului ştiinţific pot fi atacate la instanţa de contencios administrativ şi fiscal competentă.
Art. 30
Auditorii de justiţie răspund pentru pagubele aduse patrimoniului Institutului, conform dispoziţiilor legale.