Capitolul x - Participarea la expoziţii statice, survoluri şi demonstraţii aeriene - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare
M.Of. 148
În vigoare Versiune de la: 25 Octombrie 2023
CAPITOLUL X:Participarea la expoziţii statice, survoluri şi demonstraţii aeriene
SECŢIUNEA 1:Reguli generale
Art. 229
(1)Participarea aeronavelor de stat la expoziţii statice, survoluri şi demonstraţii aeriene contribuie la promovarea imaginii aviaţiei militare a României şi reprezintă o activitate importantă care necesită pregătire şi măsuri speciale.
(2)Şeful SMCFA, instituţiei sau structurii care deţine aeronave de stat aprobă planurile de participare la expoziţii statice, survoluri şi demonstraţii aeriene.
Art. 230
Pentru toate zborurile organizate în afara teritoriului naţional, echipajele sunt obligate să se conformeze prevederilor reglementărilor naţionale şi ale reglementărilor aeronautice ale ţării gazdă, prevalând cea mai restrictivă dintre acestea.
Art. 231
Survolul reprezintă zborul aeronavelor de stat, în cadrul unor ceremonii militare organizate potrivit reglementărilor de desfăşurare a onorurilor şi ceremoniilor militare, în vigoare, cu respectarea condiţiilor aplicabile zborurilor deasupra zonelor dens populate, prevăzute în Codul aerian.
Art. 232
Expoziţia statică reprezintă prezentarea la sol a aeronavelor de stat, a echipamentelor şi/sau a muniţiilor aferente acestora, în prezenţa publicului.
Art. 233
Pentru pregătirea şi desfăşurarea demonstraţiilor aeriene cu aeronave de stat, şeful SMCFA, instituţiei sau structurii care deţine aeronave de stat are următoarele atribuţii:
a)răspunde cererii de participare, iar în cazul unui răspuns pozitiv precizează forţele şi mijloacele, precum şi perioada în care acestea participă la activitate;
b)stabileşte modalitatea de prezentare a aeronavelor şi nivelul de acces al publicului;
c)desemnează unitatea/unităţile care participă cu personal şi aeronave şi aprobă planul evoluţiilor, pe variante, în funcţie de condiţiile meteorologice, pentru fiecare tip de aeronavă ce participă la activitate;
d)stabileşte criteriile de selecţionare a personalului participant, în funcţie de complexitatea activităţii şi a evoluţiilor aeriene;
e)evaluează piloţii selecţionaţi pentru participarea la activitate privind nivelul de calificare şi antrenament pentru executarea evoluţiilor stabilite;
f)asigură suportul logistic necesar pentru executarea misiunii, în cazul în care sunt depăşite posibilităţile unităţii implicate în activitate.
Art. 234
La activităţile care presupun prezentarea muniţiilor sau elementelor acroşate, cum ar fi rezervoare suplimentare, containere, casete, bombe sau rachete, sunt folosite doar muniţii inerte sau de exerciţiu care, împreună cu dispozitivele de largare pirotehnică aferente, vor fi asigurate conform normelor tehnice în vigoare.
Art. 235
Dacă activitatea nu presupune prezentarea muniţiilor, atunci se detaşează toate elementele de pe pilonii de acroşare sau rampele de lansare ale aeronavelor. Armamentul intern se asigură conform normelor tehnice în vigoare.
Art. 236
Pentru promovarea imaginii aviaţiei militare a României în ţară şi străinătate pot fi înfiinţate formaţiuni speciale destinate executării demonstraţiilor aeriene.
SECŢIUNEA 2:Participarea aeronavelor la expoziţiile statice
Art. 237
Şeful SMCFA, al instituţiei sau al structurii care deţine aeronave de stat stabileşte nivelul de acces al publicului la bordul aeronavelor.
Art. 238
În situaţia în care accesul publicului la aeronave este interzis, organizatorul activităţii dispune măsuri necesare pentru împrejmuirea aeronavelor cu un cordon de siguranţă pentru a limita apropierea publicului.
Art. 239
În situaţia în care accesul publicului la aeronave este permis, iar cabina este închisă, se dispun următoarele măsuri:
a)împrejmuirea aeronavei cu un cordon de siguranţă pentru a controla accesul publicului la aeronavă;
b)asigurarea prezenţei unui membru al delegaţiei lângă aeronavă pe timpul vizionării acesteia de către public;
c)acoperirea prizelor de admisie, ajutajelor şi tuburilor Pitot cu capace ori huse, după caz, în scopul prevenirii deteriorării aeronavei de către corpuri străine;
d)asigurarea cupolelor, uşilor, trapelor, scărilor de acces şi altor elemente ce pot constitui un pericol pentru public.
Art. 240
Un membru al echipajului sau personalul tehnic calificat pe tipul de aeronavă verifică aplicarea măsurilor de siguranţă prevăzute la art. 239, iar în cazul în care nu sunt asigurate, acesta are autoritatea de a limita sau interzice accesul publicului.
Art. 241
(1)În situaţia în care accesul publicului la aeronave este permis, iar cabina este deschisă, se dispun următoarele măsuri suplimentare:
a)decuplarea şi/sau asigurarea tuturor surselor de energie de la bord, a dispozitivelor pirotehnice, pneumatice, hidraulice de la bord şi de sol;
b)înlăturarea tuturor echipamentelor cu caracter clasificat de la bordul aeronavei sau acoperirea acestora pentru a preveni observarea lor de către public;
c)asigurarea prezenţei unui membru al echipajului în cabină, care, înainte de părăsirea cabinei, verifică poziţia tuturor contactelor şi organelor de comandă.
(2)Dacă nu pot fi îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (1), aeronava este expusă publicului cu cabina închisă sau este interzis accesul publicului.
(3)Trapele de acces sau de evacuare ale echipajului care pot prezenta pericol pentru public se blochează cu benzi de interzicere a accesului, iar trapele blocate se supraveghează permanent de către un membru al echipajului aeronavei. În cazul în care aceste cerinţe nu pot fi respectate, trapele respective se închid şi se zăvorăsc.
Art. 242
Selecţionarea echipajelor participante la expoziţii şi demonstraţii se face în funcţie de abilităţile de comunicare şi nivelul acestora de cunoaştere a echipamentelor expuse. La toate întrebările publicului legate de aeronave şi modul de conducere a acestora, membrii echipajelor răspund în limita mandatului de participare la activitate.
SECŢIUNEA 3:Organizarea survolurilor şi a demonstraţiilor aeriene
Art. 243
Şeful AAMN stabileşte proceduri şi instrucţiuni generale de organizare a demonstraţiilor aeriene şi survolurilor în vederea reducerii riscurilor asociate operării aeronavelor la un nivel acceptabil.
Art. 244
Condiţiile meteorologice minime pentru executarea survolurilor sau a zborurilor demonstrative sunt stabilite de către şeful SMCFA, instituţiei sau structurii care deţine aeronave de stat.
Art. 245
Zborul aeronavelor participante la activitate deasupra zonelor destinate spectatorilor este strict interzis.
Art. 246
Toate demonstraţiile aeriene în care au loc paraşutări, opriri sau reporniri ale motorului în zbor, lansări de capcane termice şi dipoli, împrăştierea fumului colorat se planifică şi se execută astfel încât să se prevină căderea vreunui obiect sau substanţe asupra publicului spectator.
Art. 247
(1)În afara zonelor dens populate, survolurile se execută la o înălţime minimă de 50 de metri deasupra solului.
(2)Pentru survolurile executate deasupra unor zone dens populate, înălţimea minimă este de 300 de metri deasupra oricărui obstacol aflat la o distanţă de 600 de metri lateral faţă de traiectoria aeronavei.
(3)Zborurile de survol al aeronavelor de stat, deasupra zonelor dens populate, poate fi autorizat la înălţimi de minimum 50 de metri deasupra solului, în baza unei aprobări speciale emise de AAMN.
SECŢIUNEA 4:Siguranţa aeronautică privind participarea la misiuni de prezentare la sol şi în zbor a tehnicii din dotare
Art. 248
Siguranţa aeronautică este o responsabilitate individuală a întregului personal care participă la planificarea, organizarea, pregătirea, executarea, conducerea şi analiza prezentării la sol şi în zbor a tehnicii din dotare.
Art. 249
Este obligatorie elaborarea/respectarea unui plan de evitare a publicului în eventualitatea apariţiei unei greşeli de pilotaj sau a unor defecţiuni tehnice la aeronave.
Art. 250
Este obligatorie elaborarea/respectarea măsurilor specifice de siguranţă pentru participarea la acest tip de misiune.