Capitolul ix - Siguranţa aeronautică - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare

M.Of. 148

În vigoare
Versiune de la: 25 Octombrie 2023
CAPITOLUL IX:Siguranţa aeronautică
Art. 212
Siguranţa aeronautică reprezintă starea în care riscurile asociate activităţilor aeronautice militare, în legătură directă cu operarea aeronavelor sau în sprijinul operării aeronavelor, sunt reduse şi controlate la un nivel acceptabil.
Art. 213
Activităţile specifice de siguranţă aeronautică au ca scop principal prevenirea evenimentelor de aviaţie, pe timpul desfăşurării activităţilor aeronautice militare, având la bază cunoaşterea şi aplicarea obligatorie de către întregul personal aeronautic a prevederilor reglementărilor privind desfăşurarea activităţilor aeronautice militare, a măsurilor de siguranţă aeronautică, precum şi a mecanismelor managementului riscului.
Art. 214
Siguranţa aeronautică este domeniul de responsabilitate al comandanţilor/şefilor şi al personalului care desfăşoară activităţi aeronautice militare, care au obligaţia de a aplica şi de a corecta permanent acest sistem complex, pentru a reduce riscurile asociate activităţilor desfăşurate, iar în situaţia în care nu este posibil, să limiteze efectele manifestării riscurilor.
Art. 215
Fiecare agent aeronautic care execută activităţi aeronautice militare prevede în statul de organizare o structură/funcţie responsabilă cu siguranţa aeronautică.
Art. 216
Structurile de siguranţă aeronautică se subordonează direct comandanţilor/şefilor, sunt încadrate cu personal aeronautic cu pregătire în domeniul siguranţei aeronautice şi au competenţe şi atribuţii funcţionale stabilite prin fişele de post care trebuie să fie în acord cu prevederile reglementărilor specifice şi ale RAM emise de către AAMN.
Art. 217
Structura de siguranţă aeronautică emite recomandări de siguranţă în conformitate cu pericolele/ameninţările identificate în baza analizelor de siguranţă aeronautică, a raportărilor sau informărilor de siguranţă aeronautică periodice sau speciale, voluntare sau obligatorii, a rapoartelor în urma desfăşurării investigării privind siguranţa.
Art. 218
(1)Structurile de siguranţă aeronautică, constituite la diferitele eşaloane ierarhice, au rolul de a desfăşura activităţi de conducere, coordonare, analiză şi supraveghere a acţiunilor/activităţilor de implementare a măsurilor de siguranţă aeronautică, de diseminare a recomandărilor de siguranţă, precum şi de consiliere a comandantului/şefului structurii respective pentru elaborarea deciziilor acestuia privind activităţile ce contribuie la îndeplinirea misiunilor de zbor la parametrii planificaţi, cu asigurarea unui nivel corespunzător de siguranţă aeronautică.
(2)Aceste structuri au obligaţia de a disemina/prelucra recomandările de siguranţă aeronautică emise de AAMN, precum şi de a instrui întregul personal aeronautic, pe linie de siguranţă aeronautică.
Art. 219
Principala responsabilitate a comandanţilor/şefilor structurilor care desfăşoară activităţi aeronautice militare este menţinerea unui nivel acceptat al riscului în cadrul sistemului aeronautic prin derularea continuă a proceselor specifice dedicate identificării pericolelor potenţiale şi aplicării măsurilor pentru reducerea şi controlul riscului de producere a evenimentelor de aviaţie şi/sau limitarea efectelor acestora, pentru a permite îndeplinirea misiunilor, conservarea resurselor umane şi materiale şi menţinerea capabilităţilor operaţionale. Prioritatea în desfăşurarea activităţilor aeronautice militare este evitarea pierderii de vieţi omeneşti şi/sau vătămării persoanelor.
Art. 220
(1)În scopul desfăşurării în condiţii de siguranţă a activităţilor aeronautice militare şi a procesului de selecţie/instruire a personalului navigant/operatorilor aeronavelor fără pilot, în cadrul unităţilor din SMCFA, instituţiile sau structurile care deţin aeronave de stat şi în instituţiile militare de învăţământ care desfăşoară astfel de activităţi, se constituie Consiliul de metodică şi siguranţă aeronautică, denumit în continuare CMSA, ca organ consultativ al comandanţilor/şefilor acestora.
(2)Activitatea, componenţa, atribuţiile şi principalele elemente monitorizate şi analizate de CMSA se stabilesc prin PAM a AAMN.
Art. 221
(1)În urma şedinţelor de lucru ale CMSA, secretarul CMSA propune, prin raport de siguranţă aeronautică adresat comandantului/şefului SMCFA, instituţiei sau structurii care deţine aeronave de stat, măsuri/recomandări de siguranţă aeronautică şi/sau elemente de metodică de instruire. Comandanţii/Şefii aprobă raportul de siguranţă, precum şi modul de implementare a propunerilor prin ordine şi dispoziţii, conform competenţelor.
(2)În vederea stabilirii măsurilor de siguranţă şi/sau susţinerii implementării acestora, comandanţii/şefii pot solicita sprijin prin raport adresat şefului AAMN.
Art. 222
(1)Pentru creşterea nivelului general de pregătire de specialitate în domeniul siguranţei, a nivelului culturii de siguranţă aeronautică, precum şi pentru însuşirea cunoştinţelor şi deprinderilor de siguranţă aeronautică se planifică, se organizează şi se desfăşoară activităţi de pregătire în domeniul siguranţei aeronautice pentru toate categoriile de personal care desfăşoară activităţi aeronautice militare.
(2)Pregătirea iniţială şi cea periodică de siguranţă aeronautică în marile unităţi şi unităţi de aviaţie/similar se desfăşoară în baza programelor de siguranţă aeronautică.
Art. 223
Investigaţiile privind siguranţa au ca unic scop prevenirea repetării unor evenimente similare, sunt independente, distincte de orice proceduri judiciare sau administrative şi nu urmăresc în niciun caz stabilirea gradului de vinovăţie, culpei sau a răspunderii individuale.
Art. 224
Raportarea şi investigarea evenimentelor produse pe timpul desfăşurării activităţilor aeronautice militare se fac în conformitate cu reglementările specifice. Structurile sau instituţiile deţinătoare de aeronave de stat/paraşute sunt obligate să raporteze AAMN evenimentele de aviaţie, precum şi orice eveniment cu risc semnificativ pentru siguranţa aviaţiei militare şi să respecte prevederile privind raportarea, colectarea, stocarea, protecţia, schimbul, diseminarea şi analiza informaţiilor relevante privind siguranţa aeronautică, în scopul prevenirii evenimentelor de aviaţie.
Art. 225
Pentru prevenirea evenimentelor de aviaţie, AAMN, SMCFA, instituţiile sau structurile care deţin aeronave de stat pot emite măsuri/recomandări de siguranţă aeronautică în orice stadiu al unei investigaţii privind siguranţa. Recomandarea de siguranţă trebuie să fie clară, concisă şi aplicabilă şi să nu creeze prezumţia de vinovăţie sau răspundere pentru un eveniment de aviaţie.
Art. 226
SMCFA, instituţiile sau structurile care deţin aeronave de stat sunt obligate să implementeze măsurile transmise de AAMN pentru prevenirea evenimentelor de aviaţie, reieşite din analiza evenimentelor de aviaţie, din documentele primite de la eşaloanele superioare şi din studii de caz sau analize proprii.
Art. 227
Activităţile de analiză, evaluare, monitorizare şi supervizare privind siguranţa aeronautică au drept scop fundamental consolidarea şi îmbunătăţirea nivelului de siguranţă pe timpul desfăşurării activităţilor aeronautice militare prin identificarea riscurilor asociate activităţilor aeronautice militare şi stabilirea măsurilor de control al acestora.
Art. 228
Activităţile de analiză, evaluare şi monitorizare în domeniul siguranţei aeronautice se desfăşoară în baza procedurilor stabilite de AAMN, ale şefilor SMCFA, instituţiilor sau structurilor care deţin aeronave de stat sau care desfăşoară activităţi aeronautice militare.