Capitolul i - Dispoziţii generale - Regulament din 2021 pentru zbor al aviaţiei militare

M.Of. 148

În vigoare
Versiune de la: 25 Octombrie 2023
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1:Domeniul de aplicare
Art. 1
(1)Regulamentul pentru zbor al aviaţiei militare stabileşte cadrul normativ şi regulile generale care se aplică activităţilor aeronautice militare.
(2)Activităţilor aeronautice militare cu aeronave de stat româneşti în spaţiul aerian naţional şi pe teritoriul României sau pe timpul zborurilor internaţionale, dincolo de frontierele României şi activităţilor aeronautice cu aeronave de stat străine în spaţiul aerian naţional şi pe teritoriul României, li se aplică prevederile acestui regulament în măsura în care acestea nu sunt incompatibile sau nu contravin cadrului normativ al statului respectiv, situaţie în care se aplică normativul cel mai restrictiv.
Art. 2
Activităţile aeronautice militare în spaţiul aerian naţional şi pe teritoriul României sau pe timpul zborurilor internaţionale, dincolo de frontierele României, sunt reglementate prin prezentul regulament, Legea nr. 35/1990 privind Statutul personalului aeronautic din aviaţia militară a României, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, reglementările Uniunii Europene aplicabile, tratatele internaţionale la care România este parte şi, după caz, Convenţia privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, la care România a aderat prin Decretul nr. 194/1965, cu amendamentele ulterioare, precum şi prin alte acte normative în materie.
Art. 3
(1)Sensul unor termeni şi expresii, precum şi abrevierile utilizate în prezentul regulament sunt prevăzute în anexa nr. 1.
(2)Termenii accident, activităţi aeronautice militare, activităţi aeronautice conexe, administrator al aerodromului, aerodrom, aeronavă, aeronave de stat, aeronave fără pilot la bord, agent aeronautic, căutare şi salvare, certificare, certificat de identitate, certificat de înmatriculare, certificat de navigabilitate, certificat de tip, document de certificare, eveniment de aviaţie, misiune, navigabilitate, operare în câmp vizual direct, operator al aeronavei, regiune de informare a zborurilor, reglementări europene, reglementări specifice, rute internaţionale, securitatea aviaţiei, servicii militare de supraveghere şi control utilizare spaţiu aerian, servitute aeronautică, siguranţa, spaţiu aerian restricţionat, spaţiu aerian segregat, supervizarea siguranţei, standarde şi practici recomandate emise de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale, tehnică aeronautică, tehnică aeronautică de stat, trafic aerian, trafic aerian operaţional, zbor de căutare-salvare, zbor internaţional, zbor de intervenţie în situaţii de urgenţă, zbor special, zbor umanitar, zbor VFR, zone dens populate, zonă de interes militar, zonă de protecţie acustică, zone supuse servituţilor aeronautice au înţelesul prevăzut în Legea nr. 21/2020. Termenii managementul traficului aerian, rută, serviciu de alarmare, serviciu de control al traficului aerian, serviciu de informare a zborurilor, serviciu de navigaţie aeriană, serviciu de trafic aerian şi trafic aerian general au înţelesul prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 martie 2004 de stabilire a cadrului pentru crearea Cerului unic european (regulament-cadru), cu modificările şi completările ulterioare. Termenii incident, incident grav şi investigaţia privind siguranţa au înţelesul prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind investigarea şi prevenirea accidentelor şi incidentelor survenite în aviaţia civilă şi de abrogare a Directivei 94/56/CE, cu modificările ulterioare.
SECŢIUNEA 2:Competenţe şi atribuţii
Art. 4
Pentru exercitarea competenţelor stabilite prin Legea nr. 21/2020, Ministerul Apărării Naţionale, denumit în continuare MApN, deleagă în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi de autoritate aeronautică de stat unele atribuţii specifice către Statul Major al Forţelor Aeriene, denumit în continuare SMFA, în calitate de Autoritate Aeronautică Militară Naţională, denumită în continuare AAMN.
Art. 5
AAMN are următoarele atribuţii:
a)elaborează reglementări specifice privind cadrul normativ şi instituţional pentru desfăşurarea activităţilor aeronautice militare cu aeronave de stat;
b)elaborează reglementări specifice privind organizarea spaţiului aerian naţional în colaborare cu organele specializate ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi asigură serviciile militare de supraveghere şi control al utilizării spaţiului aerian naţional;
c)elaborează reglementări specifice pentru certificarea personalului aeronautic militar, a tehnicii aeronautice de stat, a infrastructurii şi a agenţilor aeronautici care desfăşoară activităţi aeronautice militare;
d)elaborează reglementări specifice privind raportarea şi investigarea evenimentelor de aviaţie militare;
e)elaborează reglementări specifice privind siguranţa şi securitatea activităţilor aeronautice militare;
f)elaborează reglementări specifice privind acţiunile de căutare-salvare pentru aeronavele de stat.
SECŢIUNEA 3:Sistemul de reglementare
Art. 6
Prezentul regulament stă la baza următoarelor reglementări privind activităţile aeronautice militare:
a)manuale din domeniul aeronautic militar şi reglementări aeronautice militare, denumite în continuare RAM, emise de către AAMN;
b)proceduri aeronautice militare, denumite în continuare PAM, emise de către AAMN, pentru punerea în aplicare a actelor normative, actelor normative specifice sau RAM;
c)precizări aeronautice militare, pentru punerea în aplicare a actelor normative, actelor normative specifice sau RAM;
d)publicaţii aeronautice militare;
e)programe-cadru de instrucţie în zbor, denumite în continuare PCIZ, programe de instruire sau documente similare;
f)proceduri de operare standard, denumite în continuare SOP.
Art. 7
Activităţile care se desfăşoară în cadrul procesului de elaborare şi emitere a RAM emise de AAMN sunt următoarele:
a)structura iniţiatoare transmite şefului AAMN solicitarea de emitere a reglementării; această solicitare va fi avizată de structurile de specialitate cu responsabilităţi în implementarea şi aplicarea prevederilor respectivei reglementări şi de către directorul structurii executive a AAMN;
b)şeful AAMN nominalizează structura desemnată cu elaborarea dacă constată necesitatea elaborării reglementării;
c)structura desemnată cu elaborarea RAM stabileşte colectivul de elaborare, proiectul de cuprins al reglementării, planul de activitate al colectivului de elaborare, termenele şi responsabilităţile fiecărui membru în parte;
d)la terminarea procesului de elaborare, structura desemnată înaintează raport de aprobare către şeful AAMN, cu avizele consultative ale structurilor implicate în implementarea prevederilor respectivei reglementări şi avizul structurii juridice/AAMN;
e)în situaţia în care prevederile reglementării sunt aplicabile şi unei instituţii sau structuri din afara MApN, se va solicita un aviz consultativ şi de la respectiva instituţie/structură înainte de emiterea reglementării.
Art. 8
PAM:
a)sunt emise pe baza actelor normative, actelor normative specifice sau a RAM;
b)nu pot depăşi limitele competenţei instituite de reglementarea pe baza căreia au fost emise şi nici nu pot contraveni principiilor şi dispoziţiilor acesteia;
c)furnizează instrucţiuni detaliate cu privire la modalitatea în care se realizează conformarea cu prevederile reglementărilor specifice sau RAM;
d)sunt secrete de stat, secrete de serviciu sau neclasificate, în funcţie de informaţiile deţinute, şi pot fi obligatorii pentru toţi agenţii aeronautici sau doar pentru o parte dintre aceştia;
e)descriu procese sau activităţi aeronautice militare privind planificarea, organizarea, conducerea, controlul-evaluarea, pregătirea, executarea şi analiza activităţilor aeronautice militare şi activităţilor aeronautice militare conexe, operarea aeronavelor de stat în spaţiul aerian naţional şi pe teritoriul României sau pe timpul zborurilor internaţionale, dincolo de frontierele României.
Art. 9
Precizările aeronautice militare:
a)sunt emise pe baza actelor normative, a actelor normative specifice sau RAM;
b)nu pot depăşi limitele competenţei instituite de reglementarea pe baza căreia au fost emise şi nici nu pot contraveni principiilor şi dispoziţiilor acesteia;
c)clarifică anumite aspecte referitoare la aplicarea reglementărilor în vigoare;
d)au un caracter urgent de emitere pentru reglementarea unui domeniu nereglementat sau au un caracter temporar sau limitat ca domeniu de reglementare până la emiterea unei reglementări specifice, RAM sau PAM, în funcţie de situaţie.
Art. 10
Publicaţiile aeronautice militare sunt:
a)publicaţia de informare aeronautică militară, denumită în continuare MIL AIP;
b)notificări pentru aviatori - Notice to Airmen, denumite în continuare NOTAM;
c)circularele de aeronautică militară, denumite în continuare CAM;
d)buletinele de informare, denumite în continuare BI;
e)circulare de siguranţă aeronautică.
Art. 11
(1)În exercitarea funcţiei de supervizare a siguranţei aeronautice în aviaţia militară şi pentru asigurarea aplicării corecte a reglementărilor aeronautice militare, AAMN emite CAM ori de câte ori consideră necesar.
(2)CAM conţin material explicativ şi de îndrumare referitor la cerinţele reglementărilor, procedurilor aplicabile şi mijloacelor de conformare acceptate.
Art. 12
Cerinţele privind formatul şi procesul de elaborare şi emitere a RAM, PAM şi publicaţiilor aeronautice militare se stabilesc de către AAMN, printr-o PAM.
Art. 13
(1)Atunci când se pretează tipului de operaţiune sau de privilegii, pregătirea personalului aeronautic militar trebuie realizată printr-o/un formă/program/curs de pregătire care trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)să existe o programă analitică pentru fiecare formă/program/curs de pregătire;
b)să includă atât cunoştinţe teoretice, cât şi instruire practică, inclusiv pregătire sintetică/pregătire la simulator, dacă este cazul.
(2)Cerinţele/Criteriile minime de selecţie şi programele minime de pregătire a personalului aeronautic militar sunt stabilite prin RAM.
(3)Personalul aeronavigant din MApN se instruieşte conform prevederilor PCIZ sau documentelor similare care sunt aprobate de şeful AAMN.
(4)Personalul navigant din afara MApN se instruieşte conform prevederilor PCIZ sau documentelor similare care sunt aprobate de şeful instituţiei sau al structurii care deţine tipul respectiv de aeronavă cu avizul structurii desemnate de şeful AAMN.
(5)Personalul aeronautic nenavigant de sol se instruieşte conform prevederilor programelor de instruire aplicabile în funcţie de categoria de personal.
Art. 14
Difuzarea reglementărilor şi publicaţiilor aeronautice se face de către emitent tuturor instituţiilor şi structurilor care desfăşoară sau participă la activităţi aeronautice militare sau activităţi aeronautice militare conexe.