Capitolul iii - Dispoziţii tranzitorii şi finale - Regulament din 2017 de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică
M.Of. 812
În vigoare Versiune de la: 2 Februarie 2023
CAPITOLUL III:Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 48
La licitaţiile şi negocierile de vânzare a masei lemnoase se pot oferi atât partizi, cât şi grupaje de partizi amplasate în acelaşi bazinet, constituite pe principiul teritorialităţii sau al accesibilităţii, în condiţiile art. 1 lit. i).
Art. 49
Grupajul de partizi, constituit cu respectarea prevederilor art. 1 lit. i), se aprobă de organizatorul licitaţiei/negocierii şi este evidenţiat în caietul de sarcini.
Art. 50
(1)Conducătorul organizatorului licitaţiei/negocierii poate aproba ca loturile de lemn fasonat, care nu au fost adjudecate în urma oferirii acestora la cel puţin o licitaţie, respectiv la o negociere, şi cele care au făcut obiectul rezilierilor contractelor de vânzare să se modifice în loturi mai mici sau în piese personalizate sau în loturi mai mari, care vor face obiectul unei noi licitaţii, în condiţiile prezentului regulament sau pot fi valorificate prin vânzare directă în condiţiile art. 45 alin. (1).
(3)Lemnul rotund şi despicat de lucru, provenit din fondul forestier proprietate publică a unei unităţi administrativ-teritoriale, poate face obiectul procesării în instalaţiile proprii ale proprietarului sau ale administratorului acestui fond forestier, cu aprobarea consiliului local.
(1)Conducătorul organizatorului licitaţiei/negocierii poate aproba ca loturile de lemn fasonat, care nu au fost adjudecate în urma oferirii acestora la cel puţin o licitaţie, respectiv la o negociere, şi cele care au făcut obiectul rezilierilor contractelor de vânzare să se modifice în loturi mai mici sau în piese personalizate sau în loturi mai mari, care vor face obiectul unei noi licitaţii, în condiţiile prezentului regulament sau pot fi valorificate prin vânzare directă în condiţiile art. 45 alin. (1).(2)Loturile/Piesele nou-constituite în condiţiile alin. (1), care nu se adjudecă în urma unei licitaţii, pot face obiectul vânzării prin negociere sau vânzării directe prevăzute la art. 45 şi 46 sau pot fi prelucrate primar de către administratorii fondului forestier proprietate publică, urmând ca materialele lemnoase rezultate să fie valorificate potrivit prevederilor legale.
(3)Lemnul rotund şi despicat de lucru, provenit din fondul forestier proprietate publică a unei unităţi administrativ-teritoriale, poate face obiectul procesării în instalaţiile proprii ale proprietarului sau ale administratorului acestui fond forestier, cu aprobarea consiliului local.
Art. 51
Lemnul fasonat, indiferent de specie şi sortiment, care a parcurs toate procedurile de valorificare prin licitaţie/negociere şi care nu a putut fi valorificat nici prin vânzare directă, din lipsă de solicitări, în vederea prevenirii deprecierii acestuia, poate fi vândut direct oricărei persoane fizice sau juridice solicitante, în condiţiile şi la preturile stabilite de administrator, respectiv de către consiliul local, în cazul fondului forestier proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale.Art. 52
(1)Nivelul maxim al tarifelor pentru prestările de servicii de exploatări forestiere, în scopul exploatării masei lemnoase în regie proprie cu operatori economici atestaţi, se stabileşte, în condiţiile reglementărilor în vigoare, de administratorii fondului forestier proprietate publică a statului, respectiv de consiliul local pentru fondul forestier proprietate publică a unei unităţi administrativ-teritoriale, pe baza fundamentării întocmite de ocolul silvic având în vedere procesele tehnologice, normele şi tarifele în vigoare, precum şi oportunitatea şi necesitatea efectuării lucrărilor de îngrijire a arboretelor tinere, extragerea produselor de igienă şi a produselor accidentale, asigurarea necesarului de lemn în condiţiile art. 59 alin. (51)-(57) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi principiile economiei de piaţă.
(2)În cazul partizilor pentru care serviciile de exploatare nu se pot atribui după prima procedură de achiziţie, nivelul maxim al tarifelor prevăzut la alin. (1) se poate majora şi se vor organiza noi proceduri de atribuire.
Art. 53
În scopul promovării tehnologiilor bazate pe funiculare, preţul de pornire la licitaţie al partizilor stabilite de organizatorul licitaţiei a se exploata prin astfel de tehnologii este la nivelul preţului de APV.Art. 54
(1)Contractul de vânzare a masei lemnoase/lemnului fasonat care s-a adjudecat prin licitaţie/negociere se încheie în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data desfăşurării licitaţiei, respectiv a negocierii, la sediul organizatorului sau prin intermediul semnăturii electronice.
(2)Neîncheierea contractului de vânzare a masei lemnoase/lemnului fasonat care s-a adjudecat, în termenul prevăzut la alin. (1), din culpa exclusivă a operatorului economic adjudecatar, atrage anularea adjudecării şi pierderea garanţiei de contractare aferente, precum şi a dreptului de participare a acestuia la licitaţie/negociere, în condiţiile prezentului regulament, pentru o perioadă de 6 luni de la data-limită prevăzută pentru încheierea contractului.
(3)Rezilierea contractului de vânzare a masei lemnoase pe picior/a lemnului fasonat, din culpa cumpărătorului, atrage după sine:
a)pierderea garanţiei de contractare pentru masa lemnoasă rămasă neachitată şi neexploatată la data rezilierii, precum şi a dreptului de participare la licitaţie/negociere pentru masă lemnoasă pe picior, în condiţiile prezentului regulament, pe o perioadă de 6 luni de la data rezilierii, în situaţia masei lemnoase contractate pe picior;
b)pierderea garanţiei de contractare şi a dreptului de participare la licitaţie/negociere pentru lemn fasonat, în condiţiile prezentului regulament, pe o perioadă de 6 luni de la data rezilierii, în situaţia lemnului fasonat contractat.
(5)Adjudecatarii masei lemnoase şi cei ai lemnului fasonat au dreptul de a cesiona contractele de vânzare-cumpărare încheiate în urma licitaţiilor/negocierilor desfăşurate potrivit prezentului regulament doar dacă această posibilitate este prevăzută expres în caietul de sarcini, respectiv în contractul de vânzare. Contractul de vânzare poate fi cesionat numai operatorilor economici pentru care este acordul scris al organizatorului.
(1)Contractul de vânzare a masei lemnoase/lemnului fasonat care s-a adjudecat prin licitaţie/negociere se încheie în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data desfăşurării licitaţiei, respectiv a negocierii, la sediul organizatorului sau prin intermediul semnăturii electronice.
(2)Neîncheierea contractului de vânzare a masei lemnoase/lemnului fasonat care s-a adjudecat, în termenul prevăzut la alin. (1), din culpa exclusivă a operatorului economic adjudecatar, atrage anularea adjudecării şi pierderea garanţiei de contractare aferente, precum şi a dreptului de participare a acestuia la licitaţie/negociere, în condiţiile prezentului regulament, pentru o perioadă de 6 luni de la data-limită prevăzută pentru încheierea contractului.
(3)Rezilierea contractului de vânzare a masei lemnoase pe picior/a lemnului fasonat, din culpa cumpărătorului, atrage după sine:
a)pierderea garanţiei de contractare pentru masa lemnoasă rămasă neachitată şi neexploatată la data rezilierii, precum şi a dreptului de participare la licitaţie/negociere pentru masă lemnoasă pe picior, în condiţiile prezentului regulament, pe o perioadă de 6 luni de la data rezilierii, în situaţia masei lemnoase contractate pe picior;
b)pierderea garanţiei de contractare şi a dreptului de participare la licitaţie/negociere pentru lemn fasonat, în condiţiile prezentului regulament, pe o perioadă de 6 luni de la data rezilierii, în situaţia lemnului fasonat contractat.(4)Neîncheierea contractului de vânzare a masei lemnoase/lemnului fasonat în termenul stabilit prin caietul de sarcini, din culpa exclusivă a organizatorului, atrage aplicarea măsurilor legale referitoare la repararea prejudiciului, organizatorul fiind obligat şi la restituirea garanţiei de contractare depusă.
(5)Adjudecatarii masei lemnoase şi cei ai lemnului fasonat au dreptul de a cesiona contractele de vânzare-cumpărare încheiate în urma licitaţiilor/negocierilor desfăşurate potrivit prezentului regulament doar dacă această posibilitate este prevăzută expres în caietul de sarcini, respectiv în contractul de vânzare. Contractul de vânzare poate fi cesionat numai operatorilor economici pentru care este acordul scris al organizatorului.(6)Posibilul cesionar al contractului, la data cesionării, trebuie să îndeplinească cumulativ condiţiile de admitere la licitaţie prevăzute de prezentul regulament.
(7)Cesionarea unui contract fără respectarea prevederilor de la alin. (5) şi (6) determină neautorizarea la exploatare a masei lemnoase, respectiv nelivrarea lemnului fasonat care face obiectul contractului, iar operatorii economici în cauză pierd şi dreptul de participare la licitaţie/negociere, în condiţiile prezentului regulament, pentru o perioadă de 6 luni de la data cesionării.
(8)În contractul de vânzare, masa lemnoasă adjudecată/lemnul fasonat adjudecat se explicitează cantitativ şi valoric şi se facturează corespunzător, în funcţie de modul de valorificare, astfel:
b)în cazul loturilor şi pieselor de lemn fasonat din sortimente de lemn rotund şi despicat de lucru, facturarea se realizează prin înscrierea volumului brut şi a valorii aferente lotului/piesei, fără TVA;
a)în cazul masei lemnoase, facturarea se realizează prin înscrierea volumului brut, până la incidenţa cu volumul brut din APV şi a valorii aferente, fără TVA;
b)în cazul loturilor şi pieselor de lemn fasonat din sortimente de lemn rotund şi despicat de lucru, facturarea se realizează prin înscrierea volumului brut şi a valorii aferente lotului/piesei, fără TVA;c)în cazul lemnului de foc, facturarea se realizează prin înscrierea volumului brut al acestuia şi a valorii aferente lotului, fără TVA.
(9)[textul din Art. 54, alin. (9) din capitolul III a fost abrogat la 02-feb-2023 de Art. I, punctul 53. din Hotarirea 99/2023]
(10)[textul din Art. 54, alin. (10) din capitolul III a fost abrogat la 02-feb-2023 de Art. I, punctul 53. din Hotarirea 99/2023]
Art. 55
Caietele de sarcini şi contractele de vânzare a masei lemnoase şi a lemnului fasonat trebuie să respecte prevederile prezentului regulament, precum şi prevederile legislaţiei specifice în vigoare.
Art. 56
(1)La licitaţiile/negocierile de vânzare a masei lemnoase şi a lemnului fasonat, organizate potrivit prezentului regulament, pot asista reprezentanţi ai organizaţiilor patronale şi profesionale din domeniile silvicultură, exploatare forestieră, prelucrarea primară şi industrializarea lemnului, precum şi din alte domenii; aceştia au acces la întreaga documentaţie dacă achită tariful de participare la licitaţie stabilit de organizator.
(2)La licitaţii pot participa şi reprezentanţi ai mass-mediei şi din alte domenii.
(3)În cazul în care unul dintre site-urile prevăzute la art. 9 alin. (2) nu este funcţional, publicarea pe site-ul funcţional este suficientă pentru a fi asigurată transparenţa cerută de legislaţia în vigoare.
Art. 57
(1)Administratorii fondului forestier proprietate publică a statului şi consiliile locale de la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale care au fond forestier proprietate publică îşi adoptă, în condiţiile legii, regulamente şi proceduri proprii pentru valorificarea materialelor lemnoase care nu fac obiectul prezentului regulament.
(2)Prevederile prezentului regulament se pot aplica şi pentru valorificarea masei lemnoase care se recoltează şi a lemnului fasonat care se obţine din fondul forestier al deţinătorilor pentru care structurile administratorilor fondului forestier proprietate publică au contracte de administrare sau de prestări servicii silvice, cu acordul scris al acestor deţinători.
Art. 58
Necesarul anual estimat de materiale lemnoase, pe specii, sub formă de lemn fasonat, potrivit prevederilor art. 60 alin. (5) lit. g) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se stabileşte până la data de 31 august a anului de producţie anterior, prin cumularea volumelor aferente capacităţii de industrializare a lemnului fasonat atestată de către comisia de atestare care funcţionează în cadrul asociaţiei patronale şi profesionale din domeniul industriei mobilei, recunoscută la nivel naţional, pentru fiecare producător din industria mobilei, în baza metodologiei aprobate prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament.
Art. 59
Valorificarea masei lemnoase/lemnului fasonat se poate face şi prin intermediul platformelor electronice şi al pieţelor de tranzacţionare administrate de bursele de mărfuri care funcţionează în condiţiile legii, numai dacă administratorii fondului forestier proprietate publică a statului, respectiv proprietarul fondului forestier proprietate publică a unei unităţi administrativ-teritoriale care fac/face valorificarea hotărăsc/hotărăşte astfel, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 60
(1)Lemnul fasonat care a fost cumpărat prin procedura de vânzare directă nu poate face obiectul comercializării, iar în caz de comercializare acesta se consideră fără provenienţă legală.
(2)Lemnul fasonat achiziţionat de operatorii economici care posedă certificat de atestare de producător din industria mobilei prin exercitarea dreptului de preempţiune şi cherestelele rezultate din prelucrarea acestuia nu pot face obiectul comercializării, iar în caz de comercializare acesta se consideră fără provenienţă legală.
Art. 61
(1)În vederea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 59 alin. (51) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la emiterea autorizaţiei de exploatare, emitentul autorizaţiei de exploatare/proprietarul masei lemnoase are obligaţia de a afişa oferta la sediul propriu şi la sediul unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia este amplasat(ă) partida/grupajul de partizi, în care se înscriu volumul de lemn de foc care este oferit spre valorificare persoanelor fizice şi juridice de pe raza acestuia conform prevederilor APV şi eşalonarea la exploatare, precum şi data până la care este valabilă oferta şi date de contact ale ofertantului. Oferta este valabilă pe perioada autorizată la exploatare a postăţii/partizii, precum şi pe o perioadă de maximum 30 de zile calendaristice de la data reprimirii postăţii/partizii, în limita volumului de lemn de foc disponibil. În cazul în care, în termen de 10 zile lucrătoare de la data publicării, nu s-au înregistrat cereri, materialul lemnos va putea fi valorificat direct către orice persoană fizică sau juridică.
(2)Administratorii fondului forestier proprietate publică pot stabili un program de livrare a lemnului de foc, valabil pentru întreg teritoriul unităţii administrativ-teritoriale. Programul de livrare se va afişa la sediul propriu şi la sediul unităţii administrativ - teritoriale pe raza căreia este amplasată partida, în vederea aducerii la cunoştinţa persoanelor fizice şi juridice interesate.
(3)Persoanele fizice sau juridice interesate de cumpărarea/achiziţia de lemn de foc în condiţiile alin. (1) pot face solicitări în acest sens individual către proprietarul masei lemnoase/administratorul fondului forestier, pe perioada de valabilitate a ofertei prevăzute la alin. (1).
(4)Pentru fondul forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale, cererile vor fi onorate din volumul de lemn de foc aferent partizii constituite pe suprafaţa aflată în proprietate.
(5)Solicitările care nu pot fi onorate în condiţiile alin. (4) din fondul forestier proprietate publică aflat în proprietate vor fi transmise, în ordinea primirii acestora şi în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării, către proprietarul masei lemnoase/administratorul fondului forestier proprietate publică a statului care are autorizate partizi în raza administrativă a unităţii administrativ-teritoriale respective.
(6)În cazul unităţii administrativ-teritoriale care deţine în proprietate suprafeţe de fond forestier proprietate publică, obligaţiile de publicitate prevăzute la alin. (1) şi (2) pentru fondul forestier aflat în proprietate vor fi îndeplinite prin afişare la sediul propriu.
Art. 62
(1)Administratorii de fond forestier proprietate publică a statului care desfăşoară şi activităţi de operator economic, care au ca obiect exploatarea şi/sau procesarea de masă lemnoasă provenită din fondul forestier pe care îl administrează, au obligaţia să ţină evidenţe în mod distinct pentru cele două activităţi, conform reglementărilor financiar-contabile în vigoare.
(2)Volumul pentru care administratorii fondului forestier proprietate publică a statului realizează evidenţe în mod distinct se înregistrează în evidenţa administratorului la un preţ fundamentat stabilit în urma unei proceduri interne a administratorului.
Art. 63
În vederea realizării lucrărilor de îngrijire şi conducere, precum şi a recoltării produselor accidentale din fondul forestier proprietate publică a statului, în condiţiile art. 59 alin. (51)-(53) şi alin. (55)-(57) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, administratorii vor începe procedurile de contractare a lucrărilor de prestări servicii exploatare cu operatori atestaţi în termen de 15 zile de la aprobarea de către consiliul de administraţie a modalităţii de exploatare potrivit art. 3 alin. (1), (2) şi (4).
Art. 64
Partizile de curăţiri şi prima răritură pot fi exploatate fără colectarea şi valorificarea masei lemnoase rezultate, după îndeplinirea prevederilor art. 61 alin. (1), cu aprobarea comitetelor directoare ale entităţilor prevăzute la art. 3 alin. (1) sau a consiliului local în cazul fondului forestier proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale.