Capitolul i - Dispoziţii generale - Regulament din 2017 de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică
M.Of. 812
În vigoare Versiune de la: 2 Februarie 2023
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
1.a) act de punere în valoare, denumit în continuare APV - document tehnico-economic care conţine rezultatele evaluării cantitative şi calitative conform normelor tehnice silvice, precum şi informaţiile privitoare la localizarea masei lemnoase destinate exploatării, conform amenajamentelor silvice;
3.c) arboret inaccesibil - arboret situat în anumite condiţii de teren, precum: pantă, orografie, cursuri de apă, diguri, căi de comunicaţii, clădiri şi alte construcţii care fac imposibile exploatarea şi/sau transportul masei lemnoase care s-ar exploata din respectivul arboret;
4.d) consum propriu al administratorului fondului forestier proprietate publică a statului - volumul de lemn fasonat destinat pentru realizarea diverselor lucrări necesare administrării fondului forestier proprietate publică a statului - lucrări de investiţii şi reparaţii pentru lucrări de reconstrucţie ecologică, lucrări de regenerare, lucrări de protecţie a pădurilor, amenajări cinegetice şi piscicole, lucrări de investiţii, de reparaţii ale amenajărilor de tipul împrejmuirilor, construcţiilor administrative, a drumurilor şi căilor de acces, încălzirea spaţiilor şi clădirilor, amenajări pentru prevenirea şi stingerea incendiilor de pădure, amenajări pentru administrarea ariilor naturale protejate, precum şi volumul de lemn fasonat necesar pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute în contractele colective de muncă; volumul de lemn fasonat destinat consumului propriu al administratorului fondului forestier proprietate publică a statului nu face obiectul comercializării; volumul necesar se estimează de administrator şi se publică pe site-ul administratorului, anterior licitaţiei principale;
6.f) garanţie de contractare - garanţia care se constituie de către operatorul economic, la înscrierea la licitaţie, în scopul de a garanta organizatorului că va încheia contractul pentru volumul de masă lemnoasă pe picior/lemn fasonat adjudecat, că va plăti şi exploata masa lemnoasă pe picior, respectiv că va plăti şi va ridica lemnul fasonat, conform contractului încheiat între părţi; garanţia de contractare se constituie, la dispoziţia vânzătorului, în cuantum de 5% din valoarea, fără TVA, a volumului pentru care se înscrie la licitaţie;
9.i) grupaj de partizi - două sau mai multe partizi a căror masă lemnoasă s-a stabilit a se valorifica «pe picior», partizi grupate în funcţie de: bazinet, instalaţii de scos-apropiat, calea de transport cu caracter permanent care le deserveşte şi care se pot exploata de un singur operator economic; în cadrul grupajului ordinea de autorizare la exploatare a partizilor este: accidentale, igienă, secundare, conservare şi principale;
17.q) preţ de pornire la licitaţie/negociere, denumit în continuare preţ de pornire - preţul stabilit de organizatorul licitaţiei/negocierii, în conformitate cu prevederile prezentului regulament; pentru masa lemnoasă, stabilirea acestui preţ se face pornind de la preţul de APV, exprimat în lei/mc, volum brut, fără TVA; preţul de pornire la licitaţie/negociere pentru grupajele de partizi se stabileşte pe grupaj, ca medie a preţurilor de pornire ale partizilor componente, ponderate cu volumele acestora; preţul de adjudecare al grupajului se defalcă pe partizi corespunzător creşterii obţinute prin licitaţie/negociere; în cazul lemnului fasonat, preţul de pornire la licitaţie/negociere se fundamentează pe principiile economiei de piaţă, corelat cu condiţia de livrare, pe fiecare lot/piesă personalizată, pentru volumul brut; pentru masa lemnoasă care nu se adjudecă la o procedură de valorificare, organizată potrivit prevederilor prezentului regulament, preţul de pornire se poate modifica prin scăderea nivelului acestuia faţă de nivelul de la procedura anterioară, dar nu poate fi mai mic decât nivelul preţului de APV; pentru masa lemnoasă care nu se adjudecă la o procedură de valorificare, organizată potrivit prevederilor prezentului regulament, preţul de pornire se poate modifica prin scăderea nivelului acestuia faţă de nivelul de la procedura anterioară, în condiţii de piaţă, inclusiv sub preţul de APV, în limitele spaţiului de negociere aprobat de către organizatorul licitaţiei;
18.r) preţ de referinţă - preţul unui metru cub de masă lemnoasă pe picior care se recoltează din fondul forestier proprietate publică, stabilit anual cel târziu până la data de 30 octombrie a anului anterior anului de producţie; acesta este un preţ stabilit în condiţii de piaţă, în funcţie de specie sau grupa de specii, de gradul de accesibilitate, de sortiment şi de natura produsului şi se utilizează pentru calculul preţului actului de punere în valoare - «preţ de APV»; preţul de referinţă se aprobă, pentru fiecare an de producţie, prin decizie a conducătorului administratorului fondului forestier proprietate publică a statului, la nivel judeţean, la nivel naţional sau la nivelul regiunii de dezvoltare, respectiv de proprietar pentru masa lemnoasă provenită din fondul forestier proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale; preţul de referinţă poate fi revizuit o singură dată în cursul unui an; decizia privind preţul de referinţă se publică pe site-ul administratorului fondului forestier proprietate publică a statului, respectiv pe site-ul administratorului/proprietarului fondului forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale;
21.t) produse accidentale dispersate - produsele lemnoase rezultate ca urmare a afectării unor arborete de către factori biotici şi/sau abiotici destabilizatori, al căror volum afectat este de cel mult 60% din volumul arboretului înscris în descrierea parcelară a unităţii amenajistice diminuat cu volumul recoltat de la intrarea în vigoare a amenajamentului, precum şi cele rezultate din afectarea unor arborete integral pe suprafeţe compacte de maximum 0,5 ha;
22.ţ) produse accidentale realizate pe suprafeţe compacte - produsele lemnoase rezultate ca urmare a afectării unui arboret de către factori biotici şi/sau abiotici destabilizatori, al căror volum afectat este de peste 60% din volumul arboretului înscris în descrierea parcelară a unităţii amenajistice, diminuat cu volumul recoltat de la intrarea în vigoare a amenajamentului sau integral pe suprafeţe compacte mai mari de 0,5 ha; în cazul arboretelor care prin extragerea arborilor afectaţi se vor încadra în urgenţa 1 de regenerare, se pun în valoare ca produse accidentale toţi arborii;
23.u) produse accidentale suprapuse - arbori afectaţi de factori biotici şi abiotici în perioada cuprinsă între adjudecare şi reprimirea parchetului în cazul partizilor exploatate pe picior sau prin prestări servicii, respectiv în perioada cuprinsă între autorizare şi reprimirea parchetului în cazul partizilor exploatate cu forţele proprii ale administratorului fondului forestier proprietate publică;
24.v) reprezentant al operatorului economic - persoana fizică învestită cu atribuţii de administrator sau lichidator ales, numit sau desemnat într-un alt mod, al cărui nume este înscris în registrul de stat unde este înregistrată persoana juridică sau împuternicitul acesteia prin înscris semnat în original de reprezentantul operatorului economic, inclusiv prin semnătură electronică;
25.w) sortiment industrial de material lemnos - sortimentul industrial obţinut din lemnul aferent partizilor autorizate şi exploatate; sortimentele industriale sunt: cele reglementate de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură prin sistemul informatic SUMAL 2.0, în temeiul prevederilor legale în vigoare referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi la unele măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare;
27.y) valorificarea superioară a masei lemnoase - valorificarea masei lemnoase realizată de către proprietarii/administratorii de fond forestier proprietate publică, sub formă de sortimente de lemn fasonat, prin care fiecărui sortiment îi este dată destinaţia industrială adecvată, care permite realizarea unei valori adăugate superioare.
31.cc) instrumente bancare decontabile - cec, bilet la ordin avalizat de bancă, scrisoare de garanţie bancară.
În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:
1.a) act de punere în valoare, denumit în continuare APV - document tehnico-economic care conţine rezultatele evaluării cantitative şi calitative conform normelor tehnice silvice, precum şi informaţiile privitoare la localizarea masei lemnoase destinate exploatării, conform amenajamentelor silvice;2.b) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri şi servicii pe o piaţă, cu respectarea prevederilor legale privind ajutorul de stat;
3.c) arboret inaccesibil - arboret situat în anumite condiţii de teren, precum: pantă, orografie, cursuri de apă, diguri, căi de comunicaţii, clădiri şi alte construcţii care fac imposibile exploatarea şi/sau transportul masei lemnoase care s-ar exploata din respectivul arboret;
4.d) consum propriu al administratorului fondului forestier proprietate publică a statului - volumul de lemn fasonat destinat pentru realizarea diverselor lucrări necesare administrării fondului forestier proprietate publică a statului - lucrări de investiţii şi reparaţii pentru lucrări de reconstrucţie ecologică, lucrări de regenerare, lucrări de protecţie a pădurilor, amenajări cinegetice şi piscicole, lucrări de investiţii, de reparaţii ale amenajărilor de tipul împrejmuirilor, construcţiilor administrative, a drumurilor şi căilor de acces, încălzirea spaţiilor şi clădirilor, amenajări pentru prevenirea şi stingerea incendiilor de pădure, amenajări pentru administrarea ariilor naturale protejate, precum şi volumul de lemn fasonat necesar pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute în contractele colective de muncă; volumul de lemn fasonat destinat consumului propriu al administratorului fondului forestier proprietate publică a statului nu face obiectul comercializării; volumul necesar se estimează de administrator şi se publică pe site-ul administratorului, anterior licitaţiei principale;5.e) consum propriu al proprietarului/administratorului fondului forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale - volumul de lemn fasonat destinat pentru realizarea diverselor lucrări necesare administrării fondului forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale - lucrări de investiţii şi reparaţii pentru lucrări de reconstrucţie ecologică, lucrări de regenerare, alte plantaţii, lucrări de protecţie a pădurilor, amenajări cinegetice şi piscicole, lucrări de investiţii, de reparaţii ale amenajărilor de tipul împrejmuirilor, construcţiilor administrative, a drumurilor şi căilor de acces, încălzirea spaţiilor şi clădirilor, amenajări pentru prevenirea şi stingerea incendiilor de pădure, amenajări pentru administrarea ariilor naturale protejate, precum şi volumul de lemn fasonat necesar pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute în contractele colective de muncă; volumul de lemn fasonat destinat consumului propriu al proprietarului/administratorului fondului forestier proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale nu face obiectul comercializării; volumul necesar se estimează de administrator/prestatorul de servicii silvice;
6.f) garanţie de contractare - garanţia care se constituie de către operatorul economic, la înscrierea la licitaţie, în scopul de a garanta organizatorului că va încheia contractul pentru volumul de masă lemnoasă pe picior/lemn fasonat adjudecat, că va plăti şi exploata masa lemnoasă pe picior, respectiv că va plăti şi va ridica lemnul fasonat, conform contractului încheiat între părţi; garanţia de contractare se constituie, la dispoziţia vânzătorului, în cuantum de 5% din valoarea, fără TVA, a volumului pentru care se înscrie la licitaţie;7.g) grad de accesibilitate - distanţa determinată prin măsurători pe teren, pe traseul instalaţiilor de scos-apropiat existente sau al celor proiectate, dintre centrul suprafeţei parchetului şi cea mai apropiată cale de transport cu caracter permanent - rutier, feroviar sau punctul naval de încărcare;
8.h) grup de operatori economici - orice asociere de operatori economici asupra căreia un alt operator economic autorizat, persoană fizică sau juridică, poate exercita, direct sau indirect, o influenţă dominantă sau care poate exercita o influenţă dominantă asupra altui subiect de drept sau care, ca urmare a asocierii cu un subiect de drept, se află sub influenţa dominantă a unui alt subiect de drept;
9.i) grupaj de partizi - două sau mai multe partizi a căror masă lemnoasă s-a stabilit a se valorifica «pe picior», partizi grupate în funcţie de: bazinet, instalaţii de scos-apropiat, calea de transport cu caracter permanent care le deserveşte şi care se pot exploata de un singur operator economic; în cadrul grupajului ordinea de autorizare la exploatare a partizilor este: accidentale, igienă, secundare, conservare şi principale;10.j) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de forma juridică, de modul de finanţare sau de existenţa unui scop lucrativ al acesteia, în sensul reglementărilor europene privind ajutorul de stat;
11.k) lemn fasonat - materialele lemnoase care fac obiectul prezentului regulament, respectiv: lemnul rotund şi despicat de lucru şi lemnul de foc;
12.l) operator economic - orice întreprindere atestată, în condiţiile legii, pentru lucrări de exploatare forestieră, în cazul cumpărării masei lemnoase pe picior, precum şi orice persoană juridică sau fizică, în cazul cumpărării de lemn fasonat; termenul include şi întreprinderile individuale şi persoanele fizice autorizate, înregistrate la oficiul registrului comerţului;
13.m) organizator al licitaţiei/negocierii - administratorii fondului forestier proprietate publică a statului şi/sau structurile din subordinea acestora, precum şi proprietarul/administratorul/prestatorul de servicii al fondului forestier proprietate publică a unei unităţi administrativ-teritoriale;
14.n) participant la licitaţie - persoana fizică sau juridică care îndeplineşte toate condiţiile de a licita masă lemnoasă/lemn fasonat şi este prezentă la licitaţie;
15.o) partidă - un lot de arbori destinat exploatării, estimat cantitativ şi calitativ conform metodelor dendrometrice pentru evaluarea volumului de lemn, în vigoare la data estimării şi care are acelaşi număr de identificare şi denumire cu cele ale APV-ului;
16.p) postaţă - parte dintr-o partidă stabilită şi delimitată pe teren, în conformitate cu eşalonarea din anexa la contractul de vânzare încheiat între părţi;
17.q) preţ de pornire la licitaţie/negociere, denumit în continuare preţ de pornire - preţul stabilit de organizatorul licitaţiei/negocierii, în conformitate cu prevederile prezentului regulament; pentru masa lemnoasă, stabilirea acestui preţ se face pornind de la preţul de APV, exprimat în lei/mc, volum brut, fără TVA; preţul de pornire la licitaţie/negociere pentru grupajele de partizi se stabileşte pe grupaj, ca medie a preţurilor de pornire ale partizilor componente, ponderate cu volumele acestora; preţul de adjudecare al grupajului se defalcă pe partizi corespunzător creşterii obţinute prin licitaţie/negociere; în cazul lemnului fasonat, preţul de pornire la licitaţie/negociere se fundamentează pe principiile economiei de piaţă, corelat cu condiţia de livrare, pe fiecare lot/piesă personalizată, pentru volumul brut; pentru masa lemnoasă care nu se adjudecă la o procedură de valorificare, organizată potrivit prevederilor prezentului regulament, preţul de pornire se poate modifica prin scăderea nivelului acestuia faţă de nivelul de la procedura anterioară, dar nu poate fi mai mic decât nivelul preţului de APV; pentru masa lemnoasă care nu se adjudecă la o procedură de valorificare, organizată potrivit prevederilor prezentului regulament, preţul de pornire se poate modifica prin scăderea nivelului acestuia faţă de nivelul de la procedura anterioară, în condiţii de piaţă, inclusiv sub preţul de APV, în limitele spaţiului de negociere aprobat de către organizatorul licitaţiei;
18.r) preţ de referinţă - preţul unui metru cub de masă lemnoasă pe picior care se recoltează din fondul forestier proprietate publică, stabilit anual cel târziu până la data de 30 octombrie a anului anterior anului de producţie; acesta este un preţ stabilit în condiţii de piaţă, în funcţie de specie sau grupa de specii, de gradul de accesibilitate, de sortiment şi de natura produsului şi se utilizează pentru calculul preţului actului de punere în valoare - «preţ de APV»; preţul de referinţă se aprobă, pentru fiecare an de producţie, prin decizie a conducătorului administratorului fondului forestier proprietate publică a statului, la nivel judeţean, la nivel naţional sau la nivelul regiunii de dezvoltare, respectiv de proprietar pentru masa lemnoasă provenită din fondul forestier proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale; preţul de referinţă poate fi revizuit o singură dată în cursul unui an; decizia privind preţul de referinţă se publică pe site-ul administratorului fondului forestier proprietate publică a statului, respectiv pe site-ul administratorului/proprietarului fondului forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale;19.s) preţ de APV - preţul mediu al masei lemnoase cuprinse într-un act de punere în valoare - APV, exprimat în lei/mc volum brut, rezultat prin aplicarea preţurilor de referinţă prevăzute la lit. r), aferente sortimentelor dimensionale, lemnului de foc şi cojii, ponderate cu cantităţile acestora;
20.ş) procesare - prelucrarea primară a lemnului fasonat;
21.t) produse accidentale dispersate - produsele lemnoase rezultate ca urmare a afectării unor arborete de către factori biotici şi/sau abiotici destabilizatori, al căror volum afectat este de cel mult 60% din volumul arboretului înscris în descrierea parcelară a unităţii amenajistice diminuat cu volumul recoltat de la intrarea în vigoare a amenajamentului, precum şi cele rezultate din afectarea unor arborete integral pe suprafeţe compacte de maximum 0,5 ha;
22.ţ) produse accidentale realizate pe suprafeţe compacte - produsele lemnoase rezultate ca urmare a afectării unui arboret de către factori biotici şi/sau abiotici destabilizatori, al căror volum afectat este de peste 60% din volumul arboretului înscris în descrierea parcelară a unităţii amenajistice, diminuat cu volumul recoltat de la intrarea în vigoare a amenajamentului sau integral pe suprafeţe compacte mai mari de 0,5 ha; în cazul arboretelor care prin extragerea arborilor afectaţi se vor încadra în urgenţa 1 de regenerare, se pun în valoare ca produse accidentale toţi arborii;
23.u) produse accidentale suprapuse - arbori afectaţi de factori biotici şi abiotici în perioada cuprinsă între adjudecare şi reprimirea parchetului în cazul partizilor exploatate pe picior sau prin prestări servicii, respectiv în perioada cuprinsă între autorizare şi reprimirea parchetului în cazul partizilor exploatate cu forţele proprii ale administratorului fondului forestier proprietate publică;
24.v) reprezentant al operatorului economic - persoana fizică învestită cu atribuţii de administrator sau lichidator ales, numit sau desemnat într-un alt mod, al cărui nume este înscris în registrul de stat unde este înregistrată persoana juridică sau împuternicitul acesteia prin înscris semnat în original de reprezentantul operatorului economic, inclusiv prin semnătură electronică;
25.w) sortiment industrial de material lemnos - sortimentul industrial obţinut din lemnul aferent partizilor autorizate şi exploatate; sortimentele industriale sunt: cele reglementate de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură prin sistemul informatic SUMAL 2.0, în temeiul prevederilor legale în vigoare referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi la unele măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare;26.x) valorificarea masei lemnoase - acţiunea de punere pe piaţă a masei lemnoase care se recoltează din fondul forestier proprietate publică, de către proprietari/administratori, ca masă lemnoasă pe picior, precum şi a lemnului fasonat, modalităţile de valorificare fiind: prin vânzare în licitaţie publică, ca masă lemnoasă pe picior şi/sau ca lemn fasonat; prin negociere ca masă lemnoasă pe picior şi/sau ca lemn fasonat; prin vânzarea directă a lemnului fasonat; prin donaţie şi sponsorizări, în cazul lemnului fasonat, cu respectarea prevederilor legale în vigoare; prin utilizarea lemnului fasonat pentru consumul propriu al proprietarului şi/sau al administratorului; prin prelucrarea primară a lemnului fasonat în instalaţiile proprii ale proprietarului şi/sau ale administratorului fondului forestier proprietate publică;
27.y) valorificarea superioară a masei lemnoase - valorificarea masei lemnoase realizată de către proprietarii/administratorii de fond forestier proprietate publică, sub formă de sortimente de lemn fasonat, prin care fiecărui sortiment îi este dată destinaţia industrială adecvată, care permite realizarea unei valori adăugate superioare.28.z) vânzător - proprietarul/administratorul fondului forestier proprietate publică, care realizează operaţiunea de vânzare a masei lemnoase/lemnului fasonat recoltată/recoltat din acest fond, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
29.aa) volum brut - volumul masei lemnoase conform APV, al lemnului de foc, al lemnului rotund sau despicat de lucru, inclusiv coaja acestora;
30.bb) volum net - volumul lemnului de lucru, fără coajă, prevăzut în APV, în cazul masei lemnoase; volumul lemnului rotund şi despicat de lucru, fără coaja acestuia, în cazul lemnului fasonat.
31.cc) instrumente bancare decontabile - cec, bilet la ordin avalizat de bancă, scrisoare de garanţie bancară.Art. 2
(1)Volumul de masă lemnoasă care se recoltează anual din fondul forestier proprietate publică, potrivit Legii nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se valorifică potrivit prevederilor prezentului regulament.
(2)Volumul de masă lemnoasă prevăzut la alin. (1) este cel cuprins în actele de punere în valoare.
Art. 3
(2)La adoptarea hotărârii prevăzute la alin. (1) se au în vedere următoarele:
a)partizile de produse secundare şi de igienă la care exploatarea se realizează în ordinea prevăzută la art. 59 alin. (51) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)procentele de valorificare ca lemn fasonat stabilite prin Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c)necesarul anual estimat de lemn de foc destinat încălzirii populaţiei. Volumul minim ce va fi oferit spre vânzare către populaţie şi ceilalţi beneficiari prevăzuţi de lege, ca lemn de foc şi lemn de lucru rotund cu diametrul la capătul gros de maximum 24 cm, este de 1 milion mc/an de producţie. La adoptarea hotărârii, pentru îndeplinirea obligaţiei prevăzute la art. 60 alin. (5) lit. d) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, privind asigurarea cu prioritate a lemnului de foc pentru populaţie, se vor avea în vedere, cu prioritate, partizile cu procentul cel mai mare de lemn de foc;
d)necesarul anual estimat de lemn rotund de lucru pentru producătorii din industria mobilei;
e)necesitatea efectuării lucrărilor de îngrijire şi conducere a arboretelor tinere, precum şi a celor de extragere a produselor accidentale şi de igienă;
f)capacitatea anuală efectivă de exploatare a ocoalelor silvice/bazelor experimentale.
(3)Hotărârea prevăzută la alin. (1) se publică pe site-ul administratorilor fondului forestier proprietate publică a statului.
(4)[textul din Art. 3, alin. (4) din capitolul I a fost abrogat la 02-feb-2023 de Art. I, punctul 3. din Hotarirea 99/2023]
(7)Partizile rămase neadjudecate după parcurgerea a două licitaţii şi a unei negocieri, cele care au făcut obiectul contractelor de vânzare reziliate, precum şi partizile care au fost adjudecate, dar nu a fost încheiat contractul de vânzare-cumpărare în termenul stabilit prin caietul de sarcini se pot exploata în regie proprie, cu forţe proprii sau prin prestări servicii cu operatori economici atestaţi pentru lucrări de exploatare forestieră.
(8)Produsele extraordinare, astfel cum sunt definite de Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu modificările şi completările ulterioare, se valorifică de administratorii fondului forestier proprietate publică, de regulă, ca lemn fasonat. Exploatarea masei lemnoase care constituie aceste produse se face de către operatori economici atestaţi pentru activitatea de exploatare forestieră şi care concomitent îndeplinesc, după caz, exigenţele prevăzute de legislaţia specifică domeniilor: energie electrică, gaze naturale, petrol, căi de transport, inclusiv forestiere. În cazul reţelelor de transport şi distribuţie a energiei electrice, gazelor naturale, petrolului, al căilor de transport rutiere şi feroviare, exploatarea produselor extraordinare se realizează de către operatorii economici atestaţi pentru lucrări de exploatări forestiere care au încheiat contracte de prestări servicii cu titularii de autorizaţii şi licenţe, conform legislaţiei în vigoare, aceştia putând fi titulari ai autorizaţiilor de exploatare.
(12)Produsele extraordinare care necesită exploatarea în regim de urgenţă pentru asigurarea siguranţei circulaţiei publice, a siguranţei în funcţionare a liniilor electrice aeriene de transport şi distribuţie a energiei electrice, precum şi produsele accidentale I care fac obiectul defrişărilor legal aprobate apărute în fondul forestier proprietate publică vor fi exploatate cu prioritate de către administratori/prestatori servicii silvice prin modalităţile prevăzute de lege, cu forţe proprii, în limita capacităţilor de exploatare existente.
(1)Hotărârea privind modul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică a statului, ca «masă lemnoasă pe picior» sau ca «lemn fasonat» se ia, cu respectarea prevederilor alin. (2) şi (4), de către:
a)Consiliul de administraţie al Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva, direct sau prin comitetele directoare ale unităţilor Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva, pentru fondul forestier proprietate publică a statului administrat de aceasta;
b)Comitetul de direcţie al Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură "Marin Drăcea", pentru fondul forestier proprietate publică a statului administrat de acesta;
c)Consiliul de administraţie al Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", pentru fondul forestier proprietate publică a statului administrat de aceasta.
(2)La adoptarea hotărârii prevăzute la alin. (1) se au în vedere următoarele:
a)partizile de produse secundare şi de igienă la care exploatarea se realizează în ordinea prevăzută la art. 59 alin. (51) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)procentele de valorificare ca lemn fasonat stabilite prin Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c)necesarul anual estimat de lemn de foc destinat încălzirii populaţiei. Volumul minim ce va fi oferit spre vânzare către populaţie şi ceilalţi beneficiari prevăzuţi de lege, ca lemn de foc şi lemn de lucru rotund cu diametrul la capătul gros de maximum 24 cm, este de 1 milion mc/an de producţie. La adoptarea hotărârii, pentru îndeplinirea obligaţiei prevăzute la art. 60 alin. (5) lit. d) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, privind asigurarea cu prioritate a lemnului de foc pentru populaţie, se vor avea în vedere, cu prioritate, partizile cu procentul cel mai mare de lemn de foc;
d)necesarul anual estimat de lemn rotund de lucru pentru producătorii din industria mobilei;
e)necesitatea efectuării lucrărilor de îngrijire şi conducere a arboretelor tinere, precum şi a celor de extragere a produselor accidentale şi de igienă;
f)capacitatea anuală efectivă de exploatare a ocoalelor silvice/bazelor experimentale.
(3)Hotărârea prevăzută la alin. (1) se publică pe site-ul administratorilor fondului forestier proprietate publică a statului.
(4)[textul din Art. 3, alin. (4) din capitolul I a fost abrogat la 02-feb-2023 de Art. I, punctul 3. din Hotarirea 99/2023](5)
[textul din Art. 3, alin. (5) din capitolul I a fost abrogat la 21-feb-2019 de Art. 1, punctul 5. din Hotarirea 55/2019]
(6)[textul din Art. 3, alin. (6) din capitolul I a fost abrogat la 21-feb-2019 de Art. 1, punctul 5. din Hotarirea 55/2019]
(7)Partizile rămase neadjudecate după parcurgerea a două licitaţii şi a unei negocieri, cele care au făcut obiectul contractelor de vânzare reziliate, precum şi partizile care au fost adjudecate, dar nu a fost încheiat contractul de vânzare-cumpărare în termenul stabilit prin caietul de sarcini se pot exploata în regie proprie, cu forţe proprii sau prin prestări servicii cu operatori economici atestaţi pentru lucrări de exploatare forestieră.
(8)Produsele extraordinare, astfel cum sunt definite de Legea nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu modificările şi completările ulterioare, se valorifică de administratorii fondului forestier proprietate publică, de regulă, ca lemn fasonat. Exploatarea masei lemnoase care constituie aceste produse se face de către operatori economici atestaţi pentru activitatea de exploatare forestieră şi care concomitent îndeplinesc, după caz, exigenţele prevăzute de legislaţia specifică domeniilor: energie electrică, gaze naturale, petrol, căi de transport, inclusiv forestiere. În cazul reţelelor de transport şi distribuţie a energiei electrice, gazelor naturale, petrolului, al căilor de transport rutiere şi feroviare, exploatarea produselor extraordinare se realizează de către operatorii economici atestaţi pentru lucrări de exploatări forestiere care au încheiat contracte de prestări servicii cu titularii de autorizaţii şi licenţe, conform legislaţiei în vigoare, aceştia putând fi titulari ai autorizaţiilor de exploatare.(9)Din partizile prevăzute la alin. (2), (4), (7) şi (8) se poate asigura, prin vânzare directă, şi consumul populaţiei, al instituţiilor publice şi al unităţilor de interes local, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat sau bugetul local şi care nu desfăşoară activitate economică în sensul reglementărilor europene în domeniul ajutorului de stat.
(10)Volumul necesar consumului propriu al administratorului fondului forestier proprietate publică a statului se asigură din partizile a căror masă lemnoasă a fost stabilită a fi valorificată ca lemn fasonat, potrivit prezentului regulament, precum şi din partizile prevăzute la alin. (7) şi (8).
(11)Lemnul rotund de lucru rezultat din exploatarea partizilor prevăzute a fi valorificate ca lemn fasonat potrivit prezentului regulament poate face obiectul procesării în instalaţiile proprii ale administratorului fondului forestier proprietate publică a statului, cu respectarea prevederilor legale din domeniu.
(12)Produsele extraordinare care necesită exploatarea în regim de urgenţă pentru asigurarea siguranţei circulaţiei publice, a siguranţei în funcţionare a liniilor electrice aeriene de transport şi distribuţie a energiei electrice, precum şi produsele accidentale I care fac obiectul defrişărilor legal aprobate apărute în fondul forestier proprietate publică vor fi exploatate cu prioritate de către administratori/prestatori servicii silvice prin modalităţile prevăzute de lege, cu forţe proprii, în limita capacităţilor de exploatare existente.
Art. 4
(1)Hotărârea privind modul de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică a unei unităţi administrativ-teritoriale ca "masă lemnoasă pe picior" sau ca "lemn fasonat" se ia de către consiliul de administraţie al regiei publice locale sau, după caz, de către consiliul local.
(2)Hotărârea prevăzută la alin. (1) se publică pe site-ul administratorului fondului forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale şi/sau al organizatorului licitaţiei.Art. 5
(1)Volumul de masă lemnoasă care se recoltează anual din fondul forestier proprietate publică a unei unităţi administrativ-teritoriale se propune, în condiţiile legii, de către ocolul silvic care administrează/asigură serviciile silvice, în baza prevederilor amenajamentelor silvice şi în condiţiile prevăzute la art. 59 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi se aprobă prin hotărâre a consiliului local. La stabilirea acestui volum se vor urmări:
i)problemele create de existenţa unor litigii sau hotărâri judecătoreşti executorii.
a)recoltarea integrală a posibilităţii anuale de produse principale;
b)realizarea integrală a volumului anual de lucrări de conservare;
c)parcurgerea cu lucrări de îngrijire şi conducere a arboretelor, cel puţin a suprafeţelor prevăzute de amenajamentele silvice;
d)necesitatea extragerii produselor accidentale şi a produselor de igienă, puse în valoare;
e)respectarea condiţiilor tehnice necesare punerii în valoare a masei lemnoase şi oportunităţii efectuării lucrărilor silvotehnice;
f)regimul ariilor protejate;
g)inaccesibilitatea unor arborete;
h)aplicarea unor acte normative;
i)problemele create de existenţa unor litigii sau hotărâri judecătoreşti executorii.(2)Masa lemnoasă prevăzută la alin. (1) se valorifică în condiţiile prezentului regulament.
Art. 6
(1)Volumul de masă lemnoasă care se recoltează anual din fondul forestier proprietate publică a unei unităţi administrativ-teritoriale se propune, în condiţiile legii, de ocolul silvic care administrează/asigură serviciile silvice, în baza prevederilor amenajamentelor silvice şi în condiţiile reglementate de art. 59 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi se aprobă prin hotărâre a consiliului local.
(2)La propunerea şi aprobarea volumului prevăzut la alin. (1) se vor urmări:
i)problemele create de existenţa unor litigii sau hotărâri judecătoreşti executorii.
a)recoltarea integrală a posibilităţii anuale de produse principale;
b)realizarea integrală a volumului anual de lucrări de conservare;
c)parcurgerea cu lucrări de îngrijire şi conducere a arboretelor, cel puţin a suprafeţelor prevăzute de amenajamentele silvice;
d)respectarea condiţiilor tehnice necesare punerii în valoare a masei lemnoase şi a oportunităţii efectuării lucrărilor silvotehnice;
e)necesitatea extragerii produselor accidentale şi a produselor de igienă, puse în valoare;
f)regimul ariilor protejate;
g)inaccesibilitatea unor arborete;
h)aplicarea unor acte normative;
i)problemele create de existenţa unor litigii sau hotărâri judecătoreşti executorii.(3)Masa lemnoasă prevăzută la alin. (1) se valorifică în condiţiile prezentului regulament. Face obiectul valorificării, prin modalităţile prevăzute la art. 1 lit. x), volumul de masă lemnoasă rămas disponibil după asigurarea necesarului, în următoarea ordine de prioritate, pentru:
a)consumul populaţiei;
b)consumul propriu al unităţilor de interes local finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat sau bugetul local, care nu desfăşoară activitate economică în sensul reglementărilor comunitare în domeniul ajutorului de stat;
c)consumul propriu al proprietarului/administratorului fondului forestier proprietate publică a unităţii administrativ-teritoriale respective.
(4)Criteriile, volumele şi priorităţile privind valorificarea masei lemnoase prevăzută la alin. (3) sunt stabilite de consiliul local al unităţii administrativ-teritoriale care este proprietarul acestui fond forestier.
(5)După asigurarea necesarului prevăzut la alin. (3), masa lemnoasă şi lemnul fasonat se pot valorifica altor solicitanţi, în condiţiile prezentului regulament.
Art. 7
(1)Un operator economic/grup de operatori economici poate cumpăra la licitaţie publică/negociere materiale lemnoase rezultate din produse principale sau accidentale I, sub formă de lemn de lucru rotund fasonat la drum auto, provenit din fondul forestier proprietate publică, dacă la momentul organizării procedurii de licitaţie/negociere îndeplineşte condiţiile prevăzute de art. 60 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(1)Un operator economic/grup de operatori economici poate cumpăra la licitaţie publică/negociere materiale lemnoase rezultate din produse principale sau accidentale I, sub formă de lemn de lucru rotund fasonat la drum auto, provenit din fondul forestier proprietate publică, dacă la momentul organizării procedurii de licitaţie/negociere îndeplineşte condiţiile prevăzute de art. 60 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.(2)Informaţiile cu privire la operatorii economici/grupurile de operatori economici care nu respectă procentul prevăzut la art. 60 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se comunică autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură de către structura de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură competentă teritorial, aceasta având obligaţia publicării pe site-ul propriu, în termen de 5 zile lucrătoare de la comunicare.
Art. 8
(1)Autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură are obligaţia de a afişa pe site-ul acesteia, anual, până la data de 15 februarie, volumele lemnului fasonat valorificat din sortimentele: lemn rotund şi despicat de lucru şi lemn de foc, din fiecare specie, stabilite ca medie a ultimilor 3 ani, în baza datelor din sistemul informatic SUMAL 2.0, rezultate prin aplicarea procentului prevăzut de art. 60 alin. (5) lit. f) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(1)Autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură are obligaţia de a afişa pe site-ul acesteia, anual, până la data de 15 februarie, volumele lemnului fasonat valorificat din sortimentele: lemn rotund şi despicat de lucru şi lemn de foc, din fiecare specie, stabilite ca medie a ultimilor 3 ani, în baza datelor din sistemul informatic SUMAL 2.0, rezultate prin aplicarea procentului prevăzut de art. 60 alin. (5) lit. f) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.(2)Pentru respectarea condiţiilor prevăzute de art. 60 alin. (5) lit. f) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, operatorul economic/grupul de operatori economici depune la organizatorul licitaţiei o declaraţie pe propria răspundere care să cuprindă situaţia volumului de lemn fasonat achiziţionat/procesat anual din fiecare specie şi sortiment industrial de material lemnos, astfel cum este definit la art. 1 lit. w).
(3)Informaţiile cu privire la operatorii economici/grupurile de operatori economici care au depăşit procentul prevăzut la art. 60 alin. (5) lit. f) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din sortimentele prevăzute la alin. (1), se comunică de către garda forestieră competentă teritorial autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, aceasta având obligaţia publicării pe site-ul propriu, în termen de 5 zile lucrătoare de la comunicare.
Art. 9
(1)În vederea asigurării transparenţei amplasării şi valorificării masei lemnoase care se recoltează din fondul forestier proprietate publică a statului şi a lemnului fasonat, administratorii fondului forestier au obligaţia de a asigura publicarea licitaţiilor/negocierilor de vânzare a masei lemnoase şi a lemnului fasonat provenite din acest fond forestier, pe site-ul organizatorului, cu minimum 30 de zile calendaristice înainte de desfăşurarea licitaţiei principale, în cazul masei lemnoase, şi cu minimum 10 zile calendaristice înainte de desfăşurarea licitaţiilor intermediare/negocierilor de vânzare a masei lemnoase şi a licitaţiilor/negocierilor de vânzare a lemnului fasonat; publicarea anunţului se face şi pe site-ul www.produselepadurii.ro, administrat de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură, iar publicarea este gratuită.
(2)În vederea asigurării transparenţei amplasării şi valorificării masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi a comercializării acesteia şi a lemnului fasonat care se supun valorificării în conformitate cu prevederile Legii nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, administratorii/prestatorii de servicii silvice au obligaţia să publice cu minimum 10 zile calendaristice înainte de desfăşurarea licitaţiilor pe site-ul organizatorilor licitaţiile/ negocierile de masă lemnoasă/lemn fasonat care provine din acest fond forestier. Publicarea anunţului se face şi pe site-ul www.produselepadurii.ro. Conţinutul şi modelul anunţului sunt prevăzute în anexa nr. 1.
(1)În vederea asigurării transparenţei amplasării şi valorificării masei lemnoase care se recoltează din fondul forestier proprietate publică a statului şi a lemnului fasonat, administratorii fondului forestier au obligaţia de a asigura publicarea licitaţiilor/negocierilor de vânzare a masei lemnoase şi a lemnului fasonat provenite din acest fond forestier, pe site-ul organizatorului, cu minimum 30 de zile calendaristice înainte de desfăşurarea licitaţiei principale, în cazul masei lemnoase, şi cu minimum 10 zile calendaristice înainte de desfăşurarea licitaţiilor intermediare/negocierilor de vânzare a masei lemnoase şi a licitaţiilor/negocierilor de vânzare a lemnului fasonat; publicarea anunţului se face şi pe site-ul www.produselepadurii.ro, administrat de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură, iar publicarea este gratuită.
(2)În vederea asigurării transparenţei amplasării şi valorificării masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi a comercializării acesteia şi a lemnului fasonat care se supun valorificării în conformitate cu prevederile Legii nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, administratorii/prestatorii de servicii silvice au obligaţia să publice cu minimum 10 zile calendaristice înainte de desfăşurarea licitaţiilor pe site-ul organizatorilor licitaţiile/ negocierile de masă lemnoasă/lemn fasonat care provine din acest fond forestier. Publicarea anunţului se face şi pe site-ul www.produselepadurii.ro. Conţinutul şi modelul anunţului sunt prevăzute în anexa nr. 1.(3)Pentru partizile supuse vânzării prin negociere, în condiţiile prevederilor art. 44, nu se aplică prevederile alin. (1) şi (2).