Art. 131. - Regulament din 2015 de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti
M.Of. 970
Ieşit din vigoare Versiune de la: 15 Iunie 2022
Art. 131
(8)Grefierul de şedinţă comunică părţilor sau, după caz, altor persoane prevăzute de lege hotărârea, în copie, în cel mult 3 zile de la data la care a fost redactată şi semnată. În situaţiile prevăzute la art. 427 alin. (2)-(4) din Codul de procedură civilă ori în alte cazuri în care legea prevede că hotărârea se comunică altor instituţii sau autorităţi, în vederea îndeplinirii atribuţiilor care le revin, instanţa comunică din oficiu copia legalizată a hotărârii judecătoreşti, realizată potrivit dispoziţiilor art. 161 alin. (2).
(1)Cei mai târziu a şasea zi după pronunţare, grefierul de şedinţă va preda dosarele judecătorilor, în vederea motivării hotărârilor, după ce, în prealabil, a întocmit partea introductivă a acestora.
(2)Hotărârea judecătorească are conţinutul stabilit de lege. În cuprinsul hotărârii, conţinutul actelor de sesizare a instanţei şi apărările părţilor sunt sintetizate. Motivarea hotărârii judecătoreşti trebuie să arate silogismul juridic din care rezultă aplicarea normei de drept la situaţia de fapt reţinută.
(3)În căile de atac, hotărârea cuprinde dispozitivul hotărârii sau hotărârilor atacate, iar motivele pe care s-au întemeiat hotărârile celorlalte instanţe se vor arăta pe scurt. Conţinutul motivării căilor de atac şi apărările faţă de acestea sunt sintetizate. Motivarea hotărârii judecătoreşti trebuie să arate argumentele pentru care s-a pronunţat soluţia în calea de atac şi susţinerile care au fost înlăturate.
(4)Hotărârile judecătoreşti se tehnoredactează integral cu caractere Times New Român 12, la distanţă de un rând, cu alineate la început de paragraf şi cu diacriticele specifice limbii române.
(5)Hotărârile tehnoredactate vor purta, pe ultima pagină, următoarele menţiuni: data tehnoredactării, iniţialele redactorului şi ale tehnoredactorului (judecători, magistraţi-asistenţi sau asistenţi judiciari) şi numărul exemplarelor, iar la instanţele de control judiciar se va trece numele judecătorilor care au pronunţat hotărârile supuse controlului. Hotărârile se vor redacta în numărul de exemplare necesar, spre a se asigura comunicarea acestora tuturor persoanelor pentru care legea prevede că hotărârea se comunică integral. Două exemplare de pe fiecare hotărâre vor fi semnate de membrii completului de judecată şi de grefierul de şedinţă.
(6)După verificarea şi semnarea hotărârii de către membrii completului de judecată, grefierul de şedinţă închide, în aceeaşi zi, documentul final "Hotărâre" din programul ECRIS.
(7)După verificarea şi semnarea hotărârii, grefierul de şedinţă sau, după caz, grefierul delegat la executări penale predă, în aceeaşi zi, al doilea exemplar de pe hotărâre grefierului-şef, respectiv grefierului şef secţie, în vederea depunerii la mapă.
(8)Grefierul de şedinţă comunică părţilor sau, după caz, altor persoane prevăzute de lege hotărârea, în copie, în cel mult 3 zile de la data la care a fost redactată şi semnată. În situaţiile prevăzute la art. 427 alin. (2)-(4) din Codul de procedură civilă ori în alte cazuri în care legea prevede că hotărârea se comunică altor instituţii sau autorităţi, în vederea îndeplinirii atribuţiilor care le revin, instanţa comunică din oficiu copia legalizată a hotărârii judecătoreşti, realizată potrivit dispoziţiilor art. 161 alin. (2).(9)După întocmirea procedurilor de comunicare, grefierul de şedinţă predă dosarele grefierului arhivar şef, sub semnătură pe lista de şedinţă. Listele purtând semnătura de predare-primire vor fi îndosariate şi păstrate pentru evidenţă.