Art. 6. - Art. 6: Soluţionarea plângerilor - Regulament din 2010 privind analiza şi soluţionarea plângerilor referitoare la încălcarea prevederilor art. 5, 6 şi 9 din Legea concurenţei nr. 21/1996 şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene
M.Of. 687
Ieşit din vigoare Versiune de la: 9 Septembrie 2015
Art. 6: Soluţionarea plângerilor
(2)Consiliul Concurenţei poate decide să declanşeze procedura de investigaţie privind o eventuală încălcare a art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 sau 102 din TFUE în orice moment, dar nu mai târziu de expirarea termenului de 60 de zile lucrătoare, pentru emiterea unei decizii referitoare la o plângere. Termenul de 60 de zile lucrătoare începe să curgă de la data la care i se confirmă reclamantului faptul că plângerea este considerată completă şi îndeplineşte toate condiţiile, potrivit art. 3 din prezentul regulament. Decizia va fi luată de comisia de caz, cu excepţia situaţiei în care cel puţin unul dintre membrii comisiei solicită motivat dezbaterea plângerii de către plenul Consiliului Concurenţei. De asemenea, cazul poate fi dezbătut în plen şi la solicitarea preşedintelui Consiliului Concurenţei.
(3)În cazul plângerilor privind o posibilă încălcare a art. 9 din lege, în situaţia în care se constată, la o primă evaluare, existenţa unor posibile fapte de natură anticoncurenţială prohibite expres de lege, Consiliul Concurenţei poate comunica autorităţii sau instituţiei administraţiei publice centrale ori locale rezultatele primei sale evaluări cu privire la natura faptelor care formează obiectul plângerii şi poate da acesteia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere, respectiv de a adopta măsurile şi remediile necesare restabilirii unui mediu concurenţial normal. La expirarea termenului legal de 60 de zile lucrătoare pentru analiza plângerii, în funcţie de poziţia exprimată sau adoptată de autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau locale, Consiliul Concurenţei poate decide declanşarea unei investigaţii sau respingerea plângerii.
(5)Procedura de investigaţie se va derula potrivit dispoziţiilor art. 41-44 din lege. Raportul asupra investigaţiei, cu excepţia prevăzută la art. 42 alin. (1) din lege, va fi transmis spre luare la cunoştinţă persoanelor supuse investigaţiei, acordându-se acestora un termen de minimum 30 de zile în care să îşi formuleze, în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului. Termenul pentru comunicarea observaţiilor de către părţile implicate este fixat de preşedintele Consiliului Concurenţei, de la caz la caz, ţinând seama de complexitatea cazului, şi nu va fi mai scurt de 30 de zile de la data primirii raportului asupra investigaţiei de către părţi.
(51)În cadrul termenului pentru comunicarea observaţiilor, părţile implicate, care sunt supuse investigaţiei, pot solicita organizarea de audieri. Preşedintele Consiliului Concurenţei poate organiza audieri şi în lipsa unei solicitări din partea părţilor implicate, în cazul în care apreciază că este util pentru stabilirea adevărului în cauza investigată.
(52)În situaţia în care investigaţia a fost declanşată ca urmare a unei plângeri şi se constată că aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind încălcarea legii, care să justifice impunerea de măsuri sau sancţiuni de către Consiliul Concurenţei, închiderea investigaţiei se va face prin decizie a Plenului Consiliului Concurenţei, în urma audierii părţilor implicate, dacă acestea solicită organizarea de audieri.
(81)În luarea deciziei de declanşare a procedurii de investigaţie, Consiliul Concurenţei va ţine cont şi de utilizarea raţională a resurselor.
(9)Atunci când Consiliul Concurenţei, în urma analizei plângerii, consideră că, pe baza informaţiilor pe care le are în posesie, nu sunt suficiente temeiuri pentru a justifica declanşarea unei investigaţii, ţinând cont şi de utilizarea raţională a resurselor conform prevederilor alin. (81), va informa autorul plângerii despre intenţia sa de a respinge plângerea, inclusiv despre motivele care stau la baza acestei intenţii, şi va stabili un termen rezonabil în cadrul căruia acesta să îşi prezinte punctul de vedere în scris în faţa comisiei Consiliului Concurenţei. Consiliul Concurenţei poate admite ca reclamantul să îşi exprime punctul de vedere şi verbal, în cazul în care acesta solicită în scris, în termenul menţionat de Consiliu, ascultarea sa. Consiliul Concurenţei nu este obligat să ia în considerare orice alte informaţii sau documente transmise ulterior expirării acestui termen de către reclamant, inclusiv în scris.
(10)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), reclamantul poate solicita o prelungire a termenului fixat pentru furnizarea punctului său de vedere. În funcţie de circumstanţele cazului, Consiliul Concurenţei poate acorda o astfel de prorogare, dar va stabili un termen rezonabil, astfel încât Consiliul Concurenţei să poată adopta soluţia finală în termenul de 60 de zile lucrătoare.
(12)În cazul în care reclamantul îşi exprimă punctul de vedere în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, iar informaţiile şi documentele suplimentare furnizate nu duc la o evaluare diferită a plângerii, Consiliul Concurenţei va respinge plângerea prin decizie. Respingerea plângerii se face, potrivit art. 7, prin decizia comisiei Consiliului Concurenţei. În situaţia în care cel puţin un membru al comisiei solicită motivat acest lucru, după ce autorului plângerii i s-a dat posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere în scris, propunerea direcţiei de resort se supune dezbaterii plenului Consiliului Concurenţei, care va hotărî respingerea plângerii sau declanşarea unei investigaţii. De asemenea, cazul poate fi dezbătut în plen şi la solicitarea preşedintelui Consiliului Concurenţei.
(1)Pe baza analizei efectuate în cadrul compartimentelor de specialitate, Consiliul Concurenţei va hotărî, după caz:
c)transmiterea unei înştiinţări, în scris, cu privire la faptul că plângerea nu intră sub incidenţa legii în ceea ce priveşte faptele reclamate;
a)declanşarea unei investigaţii;
b)emiterea unei decizii de respingere a plângerii, în cazul în care plângerea nu prezintă suficient temei de fapt şi de drept pentru a justifica declanşarea unei investigaţii;
c)transmiterea unei înştiinţări, în scris, cu privire la faptul că plângerea nu intră sub incidenţa legii în ceea ce priveşte faptele reclamate;d)transmiterea unei înştiinţări, în scris, a reclamantului cu privire la faptul că plângerea nu va fi analizată de Consiliul Concurenţei, întrucât Comisia Europeană sau o altă autoritate de concurenţă dintr-un alt stat membru instrumentează sau a instrumentat aceeaşi plângere.
(2)Consiliul Concurenţei poate decide să declanşeze procedura de investigaţie privind o eventuală încălcare a art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 sau 102 din TFUE în orice moment, dar nu mai târziu de expirarea termenului de 60 de zile lucrătoare, pentru emiterea unei decizii referitoare la o plângere. Termenul de 60 de zile lucrătoare începe să curgă de la data la care i se confirmă reclamantului faptul că plângerea este considerată completă şi îndeplineşte toate condiţiile, potrivit art. 3 din prezentul regulament. Decizia va fi luată de comisia de caz, cu excepţia situaţiei în care cel puţin unul dintre membrii comisiei solicită motivat dezbaterea plângerii de către plenul Consiliului Concurenţei. De asemenea, cazul poate fi dezbătut în plen şi la solicitarea preşedintelui Consiliului Concurenţei.
(3)În cazul plângerilor privind o posibilă încălcare a art. 9 din lege, în situaţia în care se constată, la o primă evaluare, existenţa unor posibile fapte de natură anticoncurenţială prohibite expres de lege, Consiliul Concurenţei poate comunica autorităţii sau instituţiei administraţiei publice centrale ori locale rezultatele primei sale evaluări cu privire la natura faptelor care formează obiectul plângerii şi poate da acesteia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere, respectiv de a adopta măsurile şi remediile necesare restabilirii unui mediu concurenţial normal. La expirarea termenului legal de 60 de zile lucrătoare pentru analiza plângerii, în funcţie de poziţia exprimată sau adoptată de autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau locale, Consiliul Concurenţei poate decide declanşarea unei investigaţii sau respingerea plângerii.(4)Declanşarea procedurii de investigaţie poate fi făcută publică în orice mod, inclusiv pe pagina oficială de internet a Consiliului Concurenţei.
(5)Procedura de investigaţie se va derula potrivit dispoziţiilor art. 41-44 din lege. Raportul asupra investigaţiei, cu excepţia prevăzută la art. 42 alin. (1) din lege, va fi transmis spre luare la cunoştinţă persoanelor supuse investigaţiei, acordându-se acestora un termen de minimum 30 de zile în care să îşi formuleze, în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului. Termenul pentru comunicarea observaţiilor de către părţile implicate este fixat de preşedintele Consiliului Concurenţei, de la caz la caz, ţinând seama de complexitatea cazului, şi nu va fi mai scurt de 30 de zile de la data primirii raportului asupra investigaţiei de către părţi.
(51)În cadrul termenului pentru comunicarea observaţiilor, părţile implicate, care sunt supuse investigaţiei, pot solicita organizarea de audieri. Preşedintele Consiliului Concurenţei poate organiza audieri şi în lipsa unei solicitări din partea părţilor implicate, în cazul în care apreciază că este util pentru stabilirea adevărului în cauza investigată.
(52)În situaţia în care investigaţia a fost declanşată ca urmare a unei plângeri şi se constată că aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind încălcarea legii, care să justifice impunerea de măsuri sau sancţiuni de către Consiliul Concurenţei, închiderea investigaţiei se va face prin decizie a Plenului Consiliului Concurenţei, în urma audierii părţilor implicate, dacă acestea solicită organizarea de audieri.(6)Persoanelor a căror audiere a fost admisă conform art. 43 alin. (2) din lege li se va trimite, cu cel puţin două săptămâni înainte de data fixată pentru audiere, o copie a raportului asupra investigaţiei, numai la cerere şi dacă preşedintele Consiliului Concurenţei apreciază că este util în interesul investigaţiei, împreună cu convocările pentru audiere.
(7)În convocarea pentru audiere se vor preciza:
a)data fixată pentru audiere;
b)posibilitatea şi condiţiile în care poate fi consultat dosarul cauzei la sediul Consiliului Concurenţei;
c)data până la care părţile implicate pot transmite, în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului de investigaţie;
d)faptul că neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi refuzul oricărei depoziţii nu constituie, conform art. 43 alin. (3) din lege, impedimente pentru continuarea procedurii de investigaţie în cazul respectiv.
(8)Consiliul Concurenţei nu este obligat să declanşeze o investigaţie pe baza fiecărei plângeri primite, pentru a stabili dacă a fost săvârşită o încălcare a legii. Consiliul Concurenţei are datoria de a analiza cu atenţie elementele de fapt şi de drept aduse în atenţia sa de către reclamant, în scopul de a stabili dacă aceste elemente indică un comportament care este în măsură să încalce prevederile art. 5, 6 sau 9 din lege şi prevederile art. 101 sau 102 din TFUE, după caz.
(81)În luarea deciziei de declanşare a procedurii de investigaţie, Consiliul Concurenţei va ţine cont şi de utilizarea raţională a resurselor.
(9)Atunci când Consiliul Concurenţei, în urma analizei plângerii, consideră că, pe baza informaţiilor pe care le are în posesie, nu sunt suficiente temeiuri pentru a justifica declanşarea unei investigaţii, ţinând cont şi de utilizarea raţională a resurselor conform prevederilor alin. (81), va informa autorul plângerii despre intenţia sa de a respinge plângerea, inclusiv despre motivele care stau la baza acestei intenţii, şi va stabili un termen rezonabil în cadrul căruia acesta să îşi prezinte punctul de vedere în scris în faţa comisiei Consiliului Concurenţei. Consiliul Concurenţei poate admite ca reclamantul să îşi exprime punctul de vedere şi verbal, în cazul în care acesta solicită în scris, în termenul menţionat de Consiliu, ascultarea sa. Consiliul Concurenţei nu este obligat să ia în considerare orice alte informaţii sau documente transmise ulterior expirării acestui termen de către reclamant, inclusiv în scris.
(10)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), reclamantul poate solicita o prelungire a termenului fixat pentru furnizarea punctului său de vedere. În funcţie de circumstanţele cazului, Consiliul Concurenţei poate acorda o astfel de prorogare, dar va stabili un termen rezonabil, astfel încât Consiliul Concurenţei să poată adopta soluţia finală în termenul de 60 de zile lucrătoare.(11)În cazul în care reclamantul îşi exprimă punctul de vedere în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, iar informaţiile şi documentele suplimentare furnizate sunt de natură a schimba analiza preliminară efectuată, Consiliul Concurenţei poate declanşa procedura de investigaţie privind întreprinderile împotriva cărora a fost formulată plângerea.
(12)În cazul în care reclamantul îşi exprimă punctul de vedere în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, iar informaţiile şi documentele suplimentare furnizate nu duc la o evaluare diferită a plângerii, Consiliul Concurenţei va respinge plângerea prin decizie. Respingerea plângerii se face, potrivit art. 7, prin decizia comisiei Consiliului Concurenţei. În situaţia în care cel puţin un membru al comisiei solicită motivat acest lucru, după ce autorului plângerii i s-a dat posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere în scris, propunerea direcţiei de resort se supune dezbaterii plenului Consiliului Concurenţei, care va hotărî respingerea plângerii sau declanşarea unei investigaţii. De asemenea, cazul poate fi dezbătut în plen şi la solicitarea preşedintelui Consiliului Concurenţei.(13)Dacă autorul plângerii nu se prezintă sau nu transmite punctul său de vedere în scris în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, plângerea va fi considerată ca fiind retrasă.
(14)În cazul în care plângerea înaintată nu cade sub incidenţa legii, Consiliul Concurenţei va răspunde, în scris, în termen de 30 de zile de la înregistrarea plângerii.
(15)Atunci când Consiliul Concurenţei suspendă sau respinge o plângere în temeiul art. 13 din Regulamentul nr. 1/2003, acesta informează de îndată reclamantul, în scris, cu privire la autoritatea de concurenţă care instrumentează sau a instrumentat cauza.