Art. 22. - Secţia ATI este condusă de către un medic şef de secţie, care are în principal următoarele atribuţii: - Regulament din 2009 de organizare şi funcţionare a secţiilor şi compartimentelor de anestezie şi terapie intensivă din unităţile sanitare

M.Of. 873

În vigoare
Versiune de la: 19 Decembrie 2025
Art. 22
Organizarea şi funcţionarea secţiilor ATI
(1)Secţia ATI este condusă de către un medic şef de secţie, care are în principal următoarele atribuţii:
a)coordonează întreaga activitate a secţiei din punct de vedere medical, administrativ şi educaţional;
b)se implică direct în îngrijirea pacienţilor din secţie (în sala de operaţie şi în compartimentul cu paturi);
c)răspunde de elaborarea, adoptarea şi actualizarea protocoalelor şi procedurilor terapeutice specifice;
d)coordonează activitatea de educaţie medicală continuă a personalului medical;
e)răspunde de asigurarea calităţii actului medical;
f)asigură direct sau printr-un înlocuitor de drept continuitatea conducerii secţiei, 24 de ore pe zi 7 zile pe săptămână, pentru probleme medicale şi/sau administrative;
g)repartizează medicii secţiei pe sectoare de activitate: săli de operaţie, săli de investigaţii, componenta cu paturi(TI, TIIP, SPA), circulaţie extracorporeală etc.;
h)desemnează medici responsabili de un anumit sector de activitate al secţiei (anestezie, terapie intensivă, terapie intermediară etc.), după caz;
i)întocmeşte referate de necesitate privitoare la medicamentele, materialele, dispozitivele medicale, aparatura necesară secţiei, precum şi cu privire la întreţinerea şi repararea acestora;
j)în secţiile clinice, răspunde şi coordonează activitatea medicală din cadrul procesului de învăţământ care se desfăşoară la nivelul secţiei;
k)propune calificativele anuale, premiile şi salariile de merit pentru personalul din subordine;
l)propune conducerii spitalului sancţionarea administrativă a personalului din subordine;
m)face parte din comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din secţie;
n)participă activ la activitatea din cadrul societăţii academice de profil: Societatea Româna de Anestezie şi Terapie Intensivă (SRATI) la nivel naţional sau local şi, eventual, în societăţile academice de profil internaţionale;
o)participă la programele de educaţie medicală continuă în domeniul ATI (la nivel naţional şi/sau internaţional);
p)participă activ la evaluarea utilizării adecvate a resurselor secţiei ATI în spital.
(2)Asistenta-şefă a secţiei ATI se subordonează direct medicului şef de secţie, coordonează întreaga activitate a personalului implicat direct în îngrijirea pacienţilor şi are în principal următoarele atribuţii:
a)răspunde de calitatea îngrijirilor acordate pacienţilor de către personalul din subordine;
b)răspunde de educaţia medicală continuă a personalului din subordine;
c)participă la programele de educaţie medicală continuă;
d)organizează echipele de lucru (asistente medicale, infirmiere, brancardieri, fiziokinetoterapeuţi/kinetoterapeuţi etc.) şi întocmeşte graficul pe ture, în vederea asigurării continuităţii asistenţei medicale;
e)verifică respectarea programului de lucru de către personalul din subordine şi întocmeşte lunar foaia colectivă de prezenţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
f)supraveghează corectitudinea aplicării manevrelor terapeutice de către personalul subordonat direct;
g)coordonează activitatea de întreţinere a aparaturii medicale şi a echipamentelor informatice din dotare;
h)coordonează şi răspunde de activitatea de menţinere a curăţeniei, asepsiei şi antisepsiei, precum şi a dezinfecţiei şi dezinsecţiei;
i)propune medicului şef de secţie sancţionarea administrativă a personalului din subordine;
j)face parte din comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante de asistente, infirmiere, brancardieri etc. din secţie;
k)răspunde de corectitudinea raportărilor efectuate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
l)verifică şi completează zilnic stocul obligatoriu de medicamente şi materiale necesare desfăşurării activităţii specifice secţiei.
(3)Medicii confirmaţi în specialitatea ATI din compartimentul/secţia ATI, precum şi medicii confirmaţi în una dintre specialităţile medicale clinice care deţin atestatul de studii complementare în terapie intensivă au în principal următoarele atribuţii:
a)asigură îngrijirea perioperatorie a pacienţilor chirurgicali (examen preanestezic şi pregătirea preoperatorie specifică, administrarea anesteziei şi terapia intensivă intraoperatorie, urmărirea postanestezică) în conformitate cu protocoalele recomandate de SRATI şi adoptate de secţie;
b)completează fişa de anestezie, care trebuie să cuprindă toate datele îngrijirii perioperatorii, inclusiv consumul de medicamente şi materiale;
c)verifică aparatura înaintea utilizării, iar orice incident sau accident legat de funcţionarea aparaturii trebuie semnalat în scris administraţiei spitalului;
d)examinează pacienţii din secţia cu paturi ori de câte ori este nevoie, dar cel puţin de două ori pe zi;
e)la internarea sau transferul pacienţilor în secţiile ATI, medicul ATI de salon sau de gardă completează toate evidenţele primare necesare, care conţin obligatoriu cel puţin: datele personale esenţiale ale pacientului, diagnosticul principal şi bolile asociate, motivul internării sau transferului în secţia ATI şi consemnează starea prezentă. Foaia de observaţie clinică întocmită de secţia care transferă pacientul în secţia ATI va rămâne în secţia ATI până la retransferul pacientului în secţia de origine;
f)consemnează în foaia de observaţie toate recomandările terapeutice necesare pacienţilor internaţi în secţie;
g)consemnează zilnic, în conformitate cu cerinţele din fişa postului, în foaia de observaţie de anestezie şi/sau în foaia de observaţie de terapie intensivă, în formă fizică şi/sau în formă digitală - electronică (parte a unui sistem de tip management al datelor pacientului din ATI, sistem agreat de către Ministerul Sănătăţii): datele pacientului, evoluţia, medicaţia administrată, manevrele diagnostice şi terapeutice, parametrii de monitorizare, rezultatele diverselor analize de laborator, precum şi materialele consumabile folosite;

h)solicită şi consemnează în foaia de observaţie clinică efectuarea consulturilor interdisciplinare, ori de câte ori evoluţia cazului o impune;
i)au obligaţia să efectueze gărzi conform programării şi normelor în vigoare;
j)participă la formele de educaţie medicală continuă (la nivel local, naţional, internaţional);
k)participă activ la activitatea din cadrul societăţii academice de profil (SRATI).
(4)Medicii rezidenţi ATI au competenţe limitate, desfăşurându-şi activitatea în limita nivelului lor de pregătire.
(5)Asistenţii medicali din secţiile ATI au în principal următoarele atribuţii:
a)asigură asistenţa medicală specifică, în limita competenţelor;
b)verifică aparatura înaintea utilizării, iar orice incident sau accident legat de funcţionarea aparaturii trebuie semnalat imediat medicului ATI;
c)respectă programul de ture aprobat al secţiei;
d)consemnează zilnic în foaia de observaţie clinică, în limita competenţelor, evoluţia, medicaţia administrată, manevrele diagnostice şi terapeutice, parametrii de monitorizare, rezultatele diverselor analize de laborator, precum şi materialele consumabile folosite;
e)înregistrează şi raportează, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, datele care reflectă activitatea desfăşurată la nivelul secţiei;
f)participă la formele de educaţie medicală continuă specifică asistenţilor (local, naţional, internaţional);
g)participă la instruirile cu privire la efectuarea unor tehnici speciale: epurare extrarenală, urmărirea balonului de contrapulsaţie, monitorizarea presiunii intracraniene, precum şi altele asemenea.