Art. 10. - Direcţia analiză şi prelucrare a informaţiilor are următoarele atribuţii principale: - Regulament din 2006 de organizare şi funcţionare a Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor
M.Of. 392
Ieşit din vigoare Versiune de la: 8 Mai 2006
Art. 10
(1)Direcţia generală operativă este condusă de un director general, asimilat funcţiei de consilier, care coordonează activitatea de primire, preluare, prelucrare şi păstrare a informaţiilor în cadrul Oficiului, îndeplinind şi atribuţiile de funcţionar de securitate al instituţiei, în conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările ulterioare, precum şi cu celelalte prevederi legale în vigoare în domeniu. Directorul general îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege, regulament, norme interne sau decizii ale plenului Oficiului.
(2)Direcţia analiză şi prelucrare a informaţiilor are următoarele atribuţii principale:
a)primeşte, analizează şi prelucrează cazurile suspecte de spălare a banilor şi finanţare a terorismului, în conformitate cu metodologia internă, aprobate prin decizie a plenului Oficiului;
b)solicită, în condiţiile art. 5 din lege, oricărei instituţii competente datele şi informaţiile necesare verificării, analizei şi prelucrării cazurilor suspecte de spălare a banilor şi/sau finanţarea actelor de terorism;
c)întocmeşte note cu privire la rezultatul prelucrării informaţiilor, pe care le supune dezbaterii plenului Oficiului;
d)transmite de îndată, în baza deciziei plenului Oficiului, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cazurile în care sunt indicii temeinice referitoare la spălarea banilor şi/sau finanţarea actelor de terorism;
e)sesizează de îndată organele competente, în baza deciziei plenului Oficiului, atunci când după finalizarea analizei se constată existenţa unor indicii temeinice de săvârşire numai a altor infracţiuni decât cele de spălare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism;
f)sesizează de îndată Serviciul Român de Informaţii, în baza deciziei plenului Oficiului, cu privire la operaţiunile suspecte de finanţare a actelor de terorism;
g)întocmeşte imediat după primirea sesizării nota de fundamentare a deciziei plenului Oficiului în vederea suspendării efectuării unei operaţiuni, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) din lege, şi, dacă este cazul, întocmeşte nota cu privire la prelungirea suspendării efectuării operaţiunii, conform prevederilor art. 3 alin. (3) din lege;
h)prezintă trimestrial plenului Oficiului, pentru analiză şi dispunerea de măsuri, situaţia lucrărilor nefinalizate;
i)orice alte atribuţii stabilite prin lege, regulament, norme interne sau decizii ale plenului Oficiului.
(3)Direcţia tehnologia informaţiei îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a)asigură managementul sistemului informatic, administrarea şi actualizarea bazelor de date;
b)primeşte şi preia în bazele de date proprii rapoartele privind operaţiunile cu sume în numerar şi rapoartele pentru transferuri externe transmise de persoanele fizice şi juridice prevăzute la art. 8 din lege;
c)organizează activitatea de registratură şi secretariat;
d)organizează şi administrează arhiva Oficiului;
e)elaborează normele interne de protecţie a informaţiilor clasificate în cadrul Oficiului, organizează şi asigură respectarea acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002, cu modificările ulterioare, ale Standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările ulterioare, ale Normelor privind protecţia informaţiilor clasificate ale Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 353/2002, cu modificările ulterioare, precum şi cu celelalte prevederi legale în vigoare în domeniu, şi libera circulaţie a acestor date;
f)asigură procesarea şi protecţia datelor cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare;
g)orice alte atribuţii stabilite prin lege, regulament, norme interne sau decizii ale plenului Oficiului.
(4)Direcţia cooperare interinstituţională şi relaţii internaţionale îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a)asigură legătura şi colaborarea cu organismele internaţionale şi cu instituţiile străine care au funcţii asemănătoare Oficiului;
b)primeşte, transmite şi administrează informaţiile de la şi către instituţiile străine care au funcţii asemănătoare şi obligaţia păstrării secretului în condiţii similare, dacă asemenea comunicări sunt făcute în scopul prevenirii şi combaterii spălării banilor sau al finanţării actelor de terorism;
c)informează în timp util plenul Oficiului cu privire la acţiunile externe şi interne la care este invitat să participe Oficiul, în vederea stabilirii măsurilor necesare pentru o bună reprezentare internaţională şi interinstituţională;
d)gestionează evidenţa şi derularea activităţilor specifice de colaborare internaţională şi interinstituţională, inclusiv pentru ducerea la îndeplinire a măsurilor din programele de asistenţă externă;
e)organizează baza de date privind legislaţia şi practica europeană în materie;
f)elaborează, în colaborare cu direcţiile de specialitate, materialele necesare în vederea participării reprezentanţilor Oficiului la seminarii, sesiuni de pregătire profesională, conferinţe internaţionale şi schimburi de experienţă;
g)gestionează, conform legii, activitatea de relaţii cu presa;
h)orice alte atribuţii stabilite prin lege, regulament, norme interne sau decizii ale plenului Oficiului.
(5)Direcţia economico-financiară şi administrativă are următoarele atribuţii principale:
a)asigură, în condiţiile legii, fundamentarea şi susţinerea proiectului de buget de venituri şi cheltuieli al Oficiului şi urmăreşte execuţia acestuia;
b)analizează şi urmăreşte cheltuirea cu eficienţă a fondurilor aprobate;
c)întocmeşte dările de seamă contabile prevăzute de lege;
d)asigură aplicarea prevederilor legale cu privire la selecţionarea, angajarea şi salarizarea personalului;
e)asigură achiziţionarea, gestionarea şi administrarea mijloacelor fixe, a obiectelor de inventar şi a materialelor consumabile;
f)asigură întreţinerea şi exploatarea parcului auto;
g)organizează inventarierea mijloacelor materiale şi băneşti ale Oficiului;
h)organizează activitatea de control financiar preventiv şi control financiar de gestiune, în conformitate cu prevederile legale;
i)elaborează şi verifică îndeplinirea planului de prevenire şi stingere a incendiilor, asigurând dotarea cu echipamentele necesare, precum şi instruirea personalului în domeniu;
j)orice alte atribuţii stabilite prin lege, regulament, norme interne sau decizii ale plenului Oficiului.
(6)Direcţia juridică, metodologie şi control îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a)asigură asistenţa juridică de specialitate în relaţiile Oficiului cu terţii;
b)reprezintă, prin persoanele desemnate, Oficiul în faţa instanţelor judecătoreşti;
c)oferă consultanţă de specialitate juridică personalului Oficiului în legătură cu atribuţiile de serviciu ale acestuia şi avizează pentru legalitate actele administrative ale preşedintelui Oficiului;
d)urmăreşte, reţine şi difuzează în cadrul Oficiului actele normative care au incidenţă asupra activităţii acestuia;
e)elaborează, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, norme privind supravegherea, verificarea şi controlul modului de aplicare a legii de către entităţile raportoare care nu sunt supuse supravegherii prudenţiale a unor autorităţi;
f)elaborează programul acţiunilor de verificare şi control al modului de aplicare a legii de către entităţile raportoare şi, după aprobarea de către plenul Oficiului, asigură îndeplinirea acestuia;
g)constată contravenţiile şi aplică sancţiunile contravenţionale prevăzute la art. 22 din lege, prin persoanele desemnate de preşedintele Oficiului să îndeplinească atribuţiile de agent constatator, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
h)elaborează, pe baza cazurilor analizate în Oficiu, tipologii specifice de spălare a banilor şi/sau de finanţare a actelor de terorism;
i)elaborează şi alte materiale de analiză şi sinteză în domeniul de activitate al Oficiului;
j)orice alte atribuţii stabilite prin lege, regulament, norme interne sau decizii ale plenului Oficiului.
(7)Compartimentul resurse umane are următoarele atribuţii principale:
a)păstrează şi completează carnetele de muncă, registrele şi alte documente privind activitatea de personal;
b)întocmeşte documentele şi îndeplineşte activităţile necesare pentru angajări, transferări şi pentru încetarea raporturilor de muncă;
c)întocmeşte şi urmăreşte îndeplinirea programelor de perfecţionare a pregătirii profesionale a personalului Oficiului;
d)orice alte atribuţii stabilite prin lege, regulament, norme interne sau decizii ale plenului Oficiului.
(8)Compartimentul de audit public intern are următoarele atribuţii principale:
a)elaborează norme metodologice specifice, obţinând avizarea lor de către Uniunea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern;
b)elaborează proiectul planului anual de audit public intern;
c)efectuează activităţi de audit public intern pentru a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale entităţii publice sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
d)informează Uniunea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern despre recomandările neînsuşite de conducătorul entităţii publice auditate, precum şi despre consecinţele acestora;
e)raportează periodic asupra constatărilor, concluziilor şi recomandărilor rezultate din activităţile sale de audit;
f)elaborează raportul anual al activităţii de audit public intern;
g)raportează imediat preşedintelui Oficiului identificarea unor nereguli sau posibile prejudicii;
h)orice alte atribuţii stabilite prin lege, regulament, norme interne sau decizii ale plenului Oficiului.