Capitolul iii - Valorificarea la intern - Regulament din 2002 privind organizarea procedurilor pentru valorificarea bunurilor aflate in administrarea Ministerului Apararii Nationale
M.Of. 218
Ieşit din vigoare Versiune de la: 30 Decembrie 2004
CAPITOLUL III:Valorificarea la intern
SECŢIUNEA 1:Organizarea şi desfăşurarea procedurii de valorificare prin licitaţie publică deschisă cu strigare
Art. 12
(1)Valorificarea bunurilor prevăzute la art. 9 lit. a) se face prin organizarea de licitaţie publică deschisă cu strigare.
(2)Licitaţia se organizează de către Companie.
Art. 13
La licitaţiile de vânzare a bunurilor poate participa orice persoană fizică sau juridică care prezintă până la data ţinerii şedinţei de licitaţie următoarele:
a)documentul din care să rezulte constituirea garanţiei de participare;
b)copie de pe certificatul de înmatriculare în registrul comerţului şi de pe codul fiscal, pentru persoanele juridice, sau copie de pe actul de identitate pentru persoanele fizice;
c)chitanţa de achitare a taxei de participare, eliberată de casieria organizatorului licitaţiei;
d)declaraţia de acceptare a proiectului de contract de vânzare-cumpărare prevăzut de caietul de sarcini;
e)alte documente prevăzute de legislaţia în vigoare şi solicitate de organizatorul licitaţiei.
Art. 14
(1)Conducătorul Companiei numeşte prin decizie, cu cel puţin 30 de zile lucrătoare înainte de data ţinerii licitaţiei, comisia de licitaţie, formată din cel puţin 3 membri cu probitate morală, în următoarea componenţă:
a)preşedintele şi secretarul comisiei de licitaţie, din partea organizatorului licitaţiei;
b)membri, specialişti cu experienţă profesională în domeniu.
(2)Nu pot face parte din comisia de licitaţie membrii comisiilor de evaluare.
Art. 15
(1)Nu pot participa la licitaţie, în calitate de cumpărători, membrii comisiilor de evaluare şi ai celor de licitaţie şi nici soţul/soţia sau rudele ori afinii până la gradul al IV-lea inclusiv.
(2)Membrii comisiilor de licitaţie au obigaţia de a semna pe propria răspundere o declaraţie prin care se angajează să respecte prevederile alin. (1).
Art. 16
(1)Garanţia de participare la licitaţie, selecţie de oferte de preţ/negociere directă reprezintă 5 % din valoarea preţului de pornire stabilit în caietul de sarcini pentru bunurile care se valorifică şi se depune cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data licitaţiei, respectiv cu cel puţin o zi lucrătoare înainte de selecţia de ofertă de preţ/negocierea directă.
(2)Garanţia de participare se poate transfera, pe baza solicitărilor scrise ale participanţilor care au depus-o anterior, pentru alte proceduri de valorificare, cu excepţia garanţiilor emise de bănci.
(3)Garanţia de participare se va returna, începând cu cea de-a treia zi lucrătoare de la data închiderii procedurii de valorificare, celor declaraţi necâştigători, respectiv celor declaraţi câştigători după achitarea şi ridicarea integrală a bunurilor adjudecate, prin ordin de plată sau în numerar, în limita plafonului de casă stabilit prin norme de Ministerul Finanţelor Publice.
(1)Garanţia de participare la licitaţie, selecţie de oferte de preţ/negociere directă reprezintă 5 % din valoarea preţului de pornire stabilit în caietul de sarcini pentru bunurile care se valorifică şi se depune cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data licitaţiei, respectiv cu cel puţin o zi lucrătoare înainte de selecţia de ofertă de preţ/negocierea directă.
(2)Garanţia de participare se poate transfera, pe baza solicitărilor scrise ale participanţilor care au depus-o anterior, pentru alte proceduri de valorificare, cu excepţia garanţiilor emise de bănci.
(3)Garanţia de participare se va returna, începând cu cea de-a treia zi lucrătoare de la data închiderii procedurii de valorificare, celor declaraţi necâştigători, respectiv celor declaraţi câştigători după achitarea şi ridicarea integrală a bunurilor adjudecate, prin ordin de plată sau în numerar, în limita plafonului de casă stabilit prin norme de Ministerul Finanţelor Publice.Art. 17
Organizatorul licitaţiei întocmeşte următoarele:
a)caietul de sarcini;
b)anunţul publicitar;
c)tabelul cuprinzând persoanele care participă la licitaţie.
Art. 18
(1)Caietul de sarcini se întocmeşte în baza informaţiilor transmise de structura specializată şi cuprinde cel puţin următoarele:
a)obiectul licitaţiei;
b)cantitatea oferită şi locul de depozitare sau de păstrare;
c)preţul de începere a licitaţiei, precum şi valoarea salturilor de supralicitare;
d)modalităţile de plată;
e)termenul limită de prezentare a documentelor de către licitator;
f)data şi locul de desfăşurare a licitaţiei;
g)modul de desfăşurare a licitaţiei;
h)valoarea taxei de participare, cuantumul şi modul de constituire a garanţiei care trebuie să fie depusă de către solicitanţi pentru a fi admişi la licitaţie, locul şi data depunerii;
i)proiectul de contract de vânzare-cumpărare;
j)modelul declaraţiei licitatorului de acceptare a proiectului de contract de vânzare-cumpărare;
k)clauze asigurătorii privind pierderea garanţiei de participare la licitaţie, în cazul în care câştigătorul licitaţiei renunţă la cumpărarea bunului şi refuză semnarea contractului de vânzare-cumpărare, şi privind neadmiterea la licitaţie a persoanelor care nu prezintă toate documentele sau care prezintă documente incomplete ori incorect întocmite;
l)alte condiţii şi precizări pe care comisia de licitaţie le consideră necesare.
(2)Caietul de sarcini se aprobă de conducătorul Companiei.
Art. 19
(1)Caietul de sarcini şi fişa tehnică se pun la dispoziţie solicitanţilor, contra cost, cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării licitaţiei.
(2)Costul documentelor prevăzute la alin. (1) reprezintă contravaloarea redactării şi multiplicării acestora.
Art. 20
(1)Anunţul publicitar se face printr-o publicaţie cu circulaţie la nivel naţional. În scopul asigurării unei transparenţe maxime, anunţul publicitar se poate face şi pe pagina de Internet a Companiei sau prin alte mijloace de informare, cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru licitaţie.
(1)Anunţul publicitar se face printr-o publicaţie cu circulaţie la nivel naţional. În scopul asigurării unei transparenţe maxime, anunţul publicitar se poate face şi pe pagina de Internet a Companiei sau prin alte mijloace de informare, cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru licitaţie.(2)Anunţul privind vânzarea prin licitaţie conţine următoarele informaţii:
a)denumirea şi adresa organizatorului licitaţiei;
b)locul, data şi ora începerii licitaţiei;
c)locul şi data la care se poate obţine caietul de sarcini;
d)numărul de fax sau adresa de e-mail la care se pot obţine informaţii suplimentare.
Art. 21
(1)Persoana care a achiziţionat caietul de sarcini, denumită în continuare licitator, are dreptul să examineze condiţiile, formularele, termenii şi specificaţiile din documentele licitaţiei, iar în cazul în care are nevoie de informaţii suplimentare în legătură cu acestea, le solicită în scris organizatorului licitaţiei.
(2)Acesta răspunde în scris la toate solicitările primite, înainte de termenul limită de depunere a documentelor de către licitatori.
Art. 22
(2)Modificările aduse documentelor licitaţiei vor fi notificate tuturor licitatorilor, în scris, prin fax, poştă electronică sau telefonic, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de termenul limită de depunere a documentelor.
(1)Organizatorul licitaţiei poate aduce modificări documentelor licitaţiei, din proprie iniţiativă sau ca urmare a solicitării licitatorilor.
(2)Modificările aduse documentelor licitaţiei vor fi notificate tuturor licitatorilor, în scris, prin fax, poştă electronică sau telefonic, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de termenul limită de depunere a documentelor.(3)Omiterea vreunei informaţii în documentele de participare la licitaţie sau prezentarea unor documente necorespunzătoare faţă de cele stabilite prin caietul de sarcini determină descalificarea licitatorului respectiv.
Art. 23
Taxa de participare la licitaţie se determină în funcţie de cheltuielile de organizare şi desfăşurare a licitaţiei şi se achită la sediul organizatorului licitaţiei, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data licitaţiei.
Taxa de participare la licitaţie se determină în funcţie de cheltuielile de organizare şi desfăşurare a licitaţiei şi se achită la sediul organizatorului licitaţiei, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data licitaţiei.Art. 24
(3)Renunţarea participanţilor la licitaţie la dreptul de a inspecta bunurile licitate nu constituie temei pentru anularea totală sau parţială a contractului de vânzare-cumpărare.
(1)Solicitanţilor care prezintă chitanţa de plată a taxei de participare la licitaţie li se va permite examinarea bunurilor la locul în care se află, fără punerea în funcţiune sau fără efectuarea probelor de rulaj.
(2)Nu se admit consumuri de energie, de carburanţi şi lubrifianţi sau de piese de schimb şi materiale.
(3)Renunţarea participanţilor la licitaţie la dreptul de a inspecta bunurile licitate nu constituie temei pentru anularea totală sau parţială a contractului de vânzare-cumpărare.Art. 25
(1)Comisia de licitaţie analizează documentele prezentate de licitatori cu două zile lucrătoare înainte de începerea licitaţiei şi întocmeşte lista cuprinzând ofertanţii acceptaţi, excluzându-i de la participare pe cei care nu au îndeplinit condiţiile sau care nu au prezentat, în totalitate şi la termenul stabilit, documentele cerute prin caietul de sarcini.
(2)Cu această ocazie comisia verifică:
a)dosarul cu documentele de organizare a licitaţiei;
b)dacă publicitatea s-a făcut conform prevederilor prezentului regulament;
c)documentele privind calificarea participanţilor la licitaţie.
Art. 26
(1)Licitaţia se desfăşoară în prezenţa tuturor membrilor comisiei de licitaţie, iar şedinţa este condusă de către preşedintele comisiei.
(2)La data şi ora stabilite pentru începerea licitaţiei, în cazul în care sunt cel puţin 2 participanţi, preşedintele comisiei de licitaţie anunţă obiectul licitaţiei, face prezenţa participanţilor şi constată dacă sunt îndeplinite condiţiile legale pentru desfăşurarea acesteia.
(3)Desfăşurarea în continuare a licitaţiei se face astfel:
a)preşedintele anunţă preţul iniţial de vânzare de la care se porneşte strigarea, cu precizarea salturilor de supralicitare stabilite;
b)participanţii la licitaţie prezintă oferta de preţ prin strigări. Oferta trebuie să respecte condiţiile de salt precizate la deschiderea licitaţiei;
c)preşedintele comisiei de licitaţie anunţă cu glas tare şi clar suma oferită de licitator;
d)dacă la a treia strigare a ultimei oferte nu se strigă o sumă mai mare, preşedintele comisiei de licitaţie anunţă adjudecarea licitaţiei în favoarea participantului care a oferit ultima sumă;
e)licitaţia se declară închisă după anunţarea verbală a câştigătorului de către preşedintele comisiei de licitaţie şi după întocmirea procesului-verbal care se semnează de către membrii comisiei de licitaţie şi de către participanţii la licitaţie.
(4)Procesul-verbal al licitaţiei, împreună cu documentele privind organizarea şi desfăşurarea acesteia, se arhivează la sediul organizatorului licitaţiei, constituind baza legală a încheierii contractului de vânzare-cumpărare.
Art. 27
(1)Pentru bunurile care fac obiectul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 95/1999 cu privire la valorificarea bunurilor scoase din funcţiune aflate în administrarea instituţiilor publice, de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată cu modificări prin Legea nr. 28/2001, în situaţia în care se prezintă un singur participant, comisia negociază preţul de vânzare pornind de la preţul iniţial al licitaţiei.
(2)Rezultatul negocierii se înscrie într-un proces-verbal de negociere semnat de ambele părţi, care va constitui temei legal pentru încheierea contractului de vânzare-cumpărare.
(3)Preţul rezultat din negociere nu poate fi mai mic decât cel stabilit ca preţ de pornire la procedura prin licitaţie.
(4)În situaţia în care bunul nu a fost adjudecat sau nu s-a prezentat nici un participant, organizatorul licitaţiei informează în scris structura specializată, pentru ca aceasta să dispună măsuri de valorificare prin celelalte proceduri prevăzute la art. 9 ori casarea, după caz.
Art. 28
(1)Pentru bunurile care fac obiectul Ordonanţei Guvernului nr. 122/1998 privind acumularea, scoaterea şi împrospătarea produselor din rezervele proprii ale forţelor destinate apărării naţionale, aprobată prin Legea nr. 50/1999, cu modificările ulterioare, în cazul în care nu s-au prezentat cel puţin 2 participanţi la licitaţie sau dacă nici un ofertant din cei prezenţi nu a oferit preţul de pornire, se încheie proces-verbal de constatare, urmând ca licitaţia să se repete.
(2)Repetarea licitaţiei se face după trecerea a cel mult 15 zile lucrătoare de la data primirii noilor condiţii de valorificare din partea structurii specializate.
(3)În cazul în care nici de această dată nu se prezintă la licitaţie cel puţin 2 participanţi şi nu se oferă cel puţin preţul de pornire, licitaţia se va relua în condiţiile alin. (2).
(4)În situaţia în care după a treia licitaţie bunul nu a fost adjudecat sau nu a fost oferit cel puţin preţul de pornire a licitaţiei, organizatorul licitaţiei informează în scris structura specializată, pentru ca aceasta să dispună măsuri de scoatere din funcţiune sau declasare şi valorificare prin transmitere fără plată sau casare, după caz.
Art. 29
(1)Participanţii la licitaţie pot formula contestaţii în cazul în care consideră că nu s-au respectat dispoziţiile legale şi precizările din caietul de sarcini referitoare la organizarea şi desfăşurarea licitaţiei.
(2)Contestaţiile se depun la sediul organizatorului licitaţiei în termen de 24 de ore de la încheierea acesteia.
Art. 30
Organizatorul licitaţiei este obligat să soluţioneze contestaţia în termen de 5 zile lucrătoare de la depunerea acesteia şi să comunice rezultatul în scris. În acest sens va fi numită o comisie formată din 3-5 membri, alţii decât cei care fac parte din comisia de licitaţie.
Art. 31
(5)Dacă participanţii la licitaţie nu oferă în timpul desfăşurării acesteia cel puţin preţul de pornire, aceştia pierd garanţia depusă.
(1)În termen de 10 zile lucrătoare de la adjudecare sau de la soluţionarea contestaţiilor persoana căreia i s-a adjudecat bunul licitat este obligată să semneze contractul de vânzare-cumpărare şi să achite preţul acestuia. Cumpărătorul va intra în posesia bunurilor în momentul achitării integrale a preţului.
(2)Dacă persoana care a câştigat licitaţia renunţă la cumpărarea bunului sau nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (1), aceasta pierde garanţia depusă.
(3)În această situaţie organizatorul licitaţiei negociază cu ceilalţi ofertanţi, pornind de la preţul licitat de fiecare, în ordine descrescătoare, şi semnează contractul de vânzare-cumpărare cu cel care a oferit preţul cel mai bun.
(4)În caz de neadjudecare, în funcţie de categoria bunurilor, se procedează conform art. 27 alin. (4) sau art. 28 alin. (4).
(5)Dacă participanţii la licitaţie nu oferă în timpul desfăşurării acesteia cel puţin preţul de pornire, aceştia pierd garanţia depusă.Art. 32
(1)Organizatorul licitaţiei are dreptul de a anula licitaţia până la închiderea acesteia în una dintre situaţiile următoare:
a)nu a fost asigurat un nivel corespunzător al concurenţei la licitaţiile organizate pentru bunurile prevăzute la art. 28;
b)nici unul dintre ofertanţi nu a îndeplinit condiţiile de calificare;
c)au fost prezentate numai oferte necorespunzătoare sau în circumstanţe excepţionale. Circumstanţele excepţionale se enunţă şi se definesc în instrucţiuni.
(2)Decizia de anulare a licitaţiei creează pentru organizatorul acesteia obligaţia de a comunica în scris tuturor participanţilor la licitaţie atât încetarea obligaţiilor pe care aceştia şi le-au asumat prin depunerea de oferte, cât şi motivul anulării, precum şi obligaţia de a returna garanţia de participare.
SECŢIUNEA 2:Organizarea şi desfăşurarea procedurii de valorificare prin selecţie de oferte sau negociere directă
Art. 33
(1)Valorificarea bunurilor prevăzute la art. 9 lit. b) şi a celor care se găsesc în situaţia prevăzută la art. 27 alin. (4) se face prin organizarea selecţiei de oferte de preţ/negocierii directe, pe baza preţurilor diminuate şi aprobate de şeful structurii specializate, potrivit art. 10 alin. (3).
(1)Valorificarea bunurilor prevăzute la art. 9 lit. b) şi a celor care se găsesc în situaţia prevăzută la art. 27 alin. (4) se face prin organizarea selecţiei de oferte de preţ/negocierii directe, pe baza preţurilor diminuate şi aprobate de şeful structurii specializate, potrivit art. 10 alin. (3).(2)Deşeurile rezultate în urma delaborărilor se valorifică prin agenţii economici români producători de muniţii, prin procedura de negociere directă. Costul delaborării muniţiilor poate fi plătit şi prin deşeurile rezultate, valoarea acestora urmând să fie negociată în raport cu preţul de bursă al metalelor respective la data negocierii. Preţurile pulberilor şi explozivilor rezultaţi din delaborare se negociază potrivit legii.
Art. 35
(1)Selecţia de oferte de preţ reprezintă procedura simplificată prin care se solicită, fără publicarea unui anunţ publicitar, oferte de preţ de la cel puţin 2 potenţiali cumpărători.
(2)În acest sens se trimit invitaţii de participare care vor cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a)obiectul selecţiei de ofertă de preţ;
b)modalitatea de transmitere a ofertei;
c)cantitatea oferită;
d)preţul minim de începere a procedurii;
e)starea bunurilor supuse valorificării;
f)termenul limită de prezentare a ofertei.
(3)Fiecare ofertant are voie să facă o singură ofertă de preţ pe care nu o poate schimba.
(4)Ofertele de preţ se depun sau se transmit la sediul organizatorului procedurii de valorificare, în plic închis şi sigilat, până la data şi ora precizate, semnate de ofertantul interesat. Ofertele sunt analizate în prezenţa membrilor comisiei. Rezultatul analizei ofertelor de preţ se consemnează într-un proces-verbal.
(5)Contractul de vânzare-cumpărare se încheie cu persoana care a oferit preţul cel mai mare.
(6)Dacă un singur ofertant a răspuns la solicitare, bunurile se valorifică către acesta prin negociere directă.
Art. 36
(1)Negocierea directă reprezintă procedura prin care se negociază clauzele contractuale, inclusiv preţul, cu un singur cumpărător.
(2)Rezultatele negocierii se consemnează într-un proces-verbal semnat de ambele părţi şi care constituie baza stabilirii valorii contractului de vânzare-cumpărare.
SECŢIUNEA 3:Organizarea şi desfăşurarea procedurii de valorificare directă fără organizare de licitaţie
Art. 37
Prin valorificare directă fără organizare de licitaţie se înţelege procedura prin care se schimbă bunurile aprobate pentru valorificare cu altele noi, având cel puţin aceiaşi parametri, sau în alte situaţii, cu alte bunuri din aceeaşi categorie, la care nu se aplică procedurile specificate la art. 9 lit. a) şi b).
Art. 38
Valorificarea directă se aprobă de ministrul apărării naţionale la propunerea şefului Statului Major General.
SECŢIUNEA 4:Organizarea şi desfăşurarea procedurii de valorificare prin transmitere fără plată
Art. 39
Transmiterea fără plată se execută conform prevederilor legale, după desfăşurarea procedurilor prevăzute la art. 9 lit. a)-c).
Art. 40
Listele cu bunurile ce urmează să fie valorificate prin transmitere fără plată se comunică de către structura specializată instituţiilor publice interesate.
Art. 401
(1)La cererea scrisă a unor instituţii publice, cu aprobarea ordonatorului principal de credite, piesele de armament de artilerie, scoase din funcţiune şi demilitarizate, pot fi transmise fără plată, înaintea desfăşurării procedurilor prevăzute la art. 9 lit. a)-c).
(2)Bunurile transmise potrivit alin. (1) se vor utiliza exclusiv pentru ambientarea, prin expunere statică, a unor monumente istorice.Art. 41
[textul din Art. 41 din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 19-nov-2003 de Art. I, punctul 12. din Hotarirea 1294/2003]