Regulament din 2002 CADRU de organizare si functionare, lista oficiilor de studii pedologice si agrochimice teritoriale (OSPA), structura organizatorica, atributiile si dimensionarea activitatii acestor unitati publice

M.Of. 598

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 13 August 2002
Regulament din 2002 CADRU de organizare si functionare, lista oficiilor de studii pedologice si agrochimice teritoriale (OSPA), structura organizatorica, atributiile si dimensionarea activitatii acestor unitati publice
Dată act: 28-mai-2002
Emitent: Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
Partea A:Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a oficiilor de studii pedologice şi agrochimice teritoriale
Art. 1
(1)Oficiile de studii pedologice şi agrochimice teritoriale sunt organizate şi funcţionează în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 477/1990 privind unele măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii direcţiilor generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi a altor unităţi agricole, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor.
(2)Lista oficiilor de studii pedologice şi agrochimice teritoriale, cu denumirea şi sediul acestora, este prevăzută la lit. C.
(3)Structura organizatorică a oficiului de studii pedologice şi agrochimice teritorial este prevăzută la lit. D.
Art. 2
Oficiile de studii pedologice şi agrochimice au sarcini ce decurg din Programul naţional de monitorizare sol-teren pentru agricultură, privind elaborarea de studii pedologice şi agrochimice, precum şi realizarea şi reactualizarea periodică a Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură.
Art. 3
(1)Oficiile de studii pedologice şi agrochimice, denumite în continuare OSPA, sunt organe tehnice de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, în teritoriu, şi funcţionează ca instituţii de stat de interes public, cu personalitate juridică, în subordinea direcţiilor generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(2)Directorii generali ai direcţiilor generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene şi a municipiului Bucureşti vor urmări respectarea prevederilor legale privind organizarea şi funcţionarea OSPA şi vor sprijini unităţile în asigurarea cu fonduri şi dotări în vederea bunei funcţionări a acestora.
Art. 4
OPSA funcţionează în subordonarea tehnică a Serviciului de fond funciar şi cadastru forestier din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor şi în subordonarea metodologică a Institutului de Cercetări pentru Pedologie şi Agrochimie Bucureşti.
Art. 5
Pe baza prezentului regulament-cadru fiecare OSPA va funcţiona conform regulamentului de organizare şi funcţionare întocmit cu respectarea tuturor prevederilor legale.
Art. 6
OSPA sunt unităţi finanţate din surse extrabugetare, veniturile acestora provenind din:
a)alocaţii bugetare din bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, prin direcţiile generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru:
- întocmirea de studii pedologice în vederea realizării şi reactualizării periodice a Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură şi necesare fundamentării programelor Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, care constau în: stabilirea, delimitarea şi inventarierea unităţilor de sol-teren, favorabilităţii terenurilor agricole pentru culturi, a claselor de calitate după nota de bonitare pentru folosinţe agricole, determinarea stării de aprovizionare/asigurare a solurilor cu nutrienţi, precum şi reacţia solurilor, stabilirea categoriilor şi subcategoriilor de folosinţă pentru agricultură sau silvicultură pe baza pretabilităţii terenurilor, identificarea, delimitarea şi inventarierea tipurilor de degradări ale solurilor/terenurilor, stabilirea restricţiilor terenurilor pentru diferite utilizări şi stabilirea măsurilor agropedoameliorative şi antierozionale corespunzătoare;
- constituirea şi întreţinerea la nivel de judeţ a băncilor de date aferente sistemelor judeţene de monitorizare sol-teren pentru agricultură;
b)surse atrase din elaborarea de:
- studii pedologice şi încadrarea terenurilor agricole în clase de calitate, în vederea furnizării datelor necesare sistemului de impozite şi taxe pentru stabilirea corectă a obligaţiilor fiscale ale contribuabililor pe teritorii administrative şi la nivel de deţinător;
- studii pedologice şi de bonitare a terenurilor agricole, în scopul stabilirii sarcinilor ce revin asupra terenurilor agricole ca urmare a circulaţiei juridice a acestora;
- studii pedologice şi bonitarea terenurilor agricole, în vederea concesionării, arendării, comasării parcelelor pe proprietari/exploataţii, obţinerea creditului ipotecar;
- documentaţii de evaluare a terenurilor agricole potrivit legii;
- studii de evaluare, prognoză şi avertizare pentru determinarea efectelor economice şi ecologice ale lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, precum şi pentru terenurile degradate;
- studii pedologice pentru fundamentarea proiectelor privind impactul unor însuşiri ale solului asupra obiectivelor social-economice;
- studii de impact şi ale bilanţului de mediu pentru obţinerea autorizaţiei de mediu, potrivit prevederilor legale;
- studii de specialitate privind poluarea solului;
- studii pedologice necesare aplicării prevederilor legale pentru scoaterea definitivă sau temporară a terenurilor din circuitul agricol şi stabilirea corectă a taxelor aferente;
- studii pedologice pentru silvicultură;
- studii pedologice pentru fundamentarea proiectelor de redare în circuitul productiv a terenurilor degradate şi poluate sau pentru prevenirea şi combaterea aridizării;
- studii de specialitate pentru înfiinţarea plantaţiilor de livezi, vii, amenajări orizicole şi legumicole, silvice şi piscicole şi alte amenajări agrosilvice;
- studii şi analize de sol specifice privind calitatea terenurilor, poluarea mediului şi altele, solicitate de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, Ministerul Industriei şi Resurselor, Ministerul Dezvoltării şi Prognozei şi de alte ministere sau organe centrale;
- studii agrochimice pentru utilizarea raţională şi eficientă a îngrăşămintelor şi amendamentelor;
- studii agropedologice privind exploatarea raţională şi eficientă a terenurilor agricole;
- studii de planificare a utilizării optime a terenurilor agricole;
- analize de sol, plantă, îngrăşăminte, reziduuri de pesticide din sol şi plantă;
- analize privind calitatea produselor agroalimentare, potrivit legii;
- cercetări ştiinţifice în câmpurile experimentale proprii şi parcele de referinţă, testări sau verificări de produse şi tehnologii de producţie pentru agricultură, direct sau în colaborare;
- servicii de consultanţă şi extensie;
- supravegherea şi controlul privind respectarea legilor fondului funciar cu privire la protecţia solului;
- supravegherea şi controlul modului de aplicare şi respectare a reglementărilor privind utilizarea îngrăşămintelor chimice;
- alte analize care privesc solul, plantele, îngrăşămintele şi amendamentele.
Art. 7
Activităţile prevăzute la art. 6 lit. a) şi b) constituie obiectul de activitate al OSPA.
Art. 8
(1)Veniturile realizate prin efectuarea lucrărilor specifice prevăzute la art. 6 de către OSPA sunt destinate acoperirii cheltuielilor pentru realizarea acestora şi sunt utilizate potrivit prevederilor Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice.
(2)Soldul anual rezultat din execuţia bugetului OSPA rămâne la dispoziţia acestora, urmând a fi folosit în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
Art. 9
OSPA elaborează studiile pedologice şi agrochimice, realizează şi reactualizează sistemele judeţene de monitorizare sol-teren pentru agricultură prin direcţiile generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Art. 10
Studiile şi cercetările elaborate potrivit art. 6 se întocmesc potrivit cerinţelor beneficiarului, prin contracte economice.
Art. 11
Studiile pedologice şi agrochimice realizate prin contractare cu direcţiile generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene şi a municipiului Bucureşti se vor întocmi potrivit Normelor de conţinut pentru studiile pedologice elaborate în vederea realizării şi reactualizării periodice a Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură.
Art. 12
Sistemul judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură se elaborează potrivit Metodologiei privind realizarea şi reactualizarea Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură.
Art. 13
Studiile pedologice întocmite, precum şi bazele de date aferente sistemelor judeţene de monitorizare sunt în administrarea direcţiilor generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene şi a municipiului Bucureşti, în vederea fundamentării acţiunilor specifice Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 38/2002 privind întocmirea şi finanţarea studiilor pedologice şi agrochimice şi finanţarea Sistemului naţional de monitorizare sol-teren pentru agricultură, precum şi sol-vegetaţie forestieră pentru silvicultură.
Art. 14
Prelucrarea şi/sau reactualizarea studiilor pedologice şi a sistemelor judeţene de monitorizare sol-teren se fac de OSPA, potrivit reglementărilor tehnice specifice.
Art. 15
Studiile pedologice şi agrochimice şi informaţiile din Baza de date a sistemelor judeţene de monitorizare sol-teren, aflate la OSPA, reprezintă bun proprietate publică şi sunt accesibile contra cost persoanelor fizice şi juridice interesate, cu excepţia cazurilor reglementate potrivit prevederilor legale.
Art. 16
Institutul de Cercetări pentru Pedologie şi Agrochimie Bucureşti, denumit în continuare ICPA, integrează Baza de date a sistemelor judeţene de monitorizare sol-teren pentru agricultură, obţinute de către OPSA, în Sistemul naţional de monitorizare sol-teren şi realizează Banca de date pedologice pentru agricultură.
Art. 17
Datele şi informaţiile din Sistemul naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură, actualizate, vor fi puse anual la dispoziţie Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor - Serviciul de fond funciar şi cadastru forestier.
Art. 18
Studiile pedologice şi agrochimice elaborate în vederea realizării/reactualizării Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură pot fi utilizate şi în alte scopuri, prin actualizare, adaptare şi/sau completare, corespunzător cerinţelor, numai de către OSPA, organe tehnice de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor.
Art. 19
Salarizarea personalului OSPA se va face în conformitate cu legislaţia în vigoare privind unităţile extrabugetare.
Art. 20
(1)Patrimoniul existent (clădiri, terenuri, aparatură de laborator, birotică, mijloace de transport şi întreţinere) sunt şi rămân în administrarea OPSA, potrivit legii.
(2)Terenurile agricole pe care OSPA au organizat sau organizează câmpuri experimentale de lungă durată fac parte din domeniul public al statului şi rămân în administrarea acestora, potrivit legii.
Art. 21
Compartimentul analize de laborator din cadrul OSPA funcţionează pentru analize specifice obiectului de activitate numai cu aviz favorabil din partea ICPA şi cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 22
(1)Controlul interlaboratoare şi avizarea funcţionării compartimentului analize de laborator din cadrul OSPA se vor efectua anual, contra cost, de către ICPA.
(2)Rezultatul controlului şi propunerile de reavizare pentru compartimentul analize de laborator din cadrul OSPA sunt transmise anual Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor care va lua măsurile ce se impun potrivit reglementărilor tehnice/organizatorice specifice.
Art. 23
Condiţiile de avizare pentru compartimentul analize de laborator din cadrul OSPA sunt cele elaborate de ICPA, conform reglementărilor tehnice specifice în vigoare.
Art. 24
(1)Studiile pedologice şi agrochimice elaborate în vederea realizării/reactualizării Sistemului naţional şi judeţean de monitorizare sol-teren pentru agricultură vor fi avizate de comisia de avizare constituită la nivel judeţean, având componenţa prevăzută la lit. B.
(2)Nominalizarea membrilor comisiei judeţene de avizare se va face prin decizie a directorului general al direcţiei generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Art. 25
(1)Se va organiza la nivel de ţară Corpul de inspecţie în domeniul protecţiei şi conservării solului.
(2)Personalul Corpului de inspecţie va fi selectat, pe bază de concurs organizat de Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, din cadrul specialiştilor din OSPA şi din ICPA şi va fi numit prin ordin al ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor.
(3)Sarcinile Corpului de inspecţie sunt în conformitate cu prevederile legilor fondului funciar cu privire la constatarea şi aplicarea de sancţiuni pentru încălcarea prevederilor din domeniul conservării şi utilizării raţionale a terenului, utilizării îngrăşămintelor şi amendamentelor, poluării şi degradării solurilor, privind protecţia solului şi alte acte normative în domeniu, stabilite prin ordin al ministrului.
Art. 26
(1)Ministerul Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor, prin direcţiile de specialitate, va verifica prin sondaj calitatea studiilor pedologice şi agrochimice şi modul de tarifare.
(2)În cazul constatării de abateri de la metodologia aprobată se va dispune refacerea acestora.
Art. 27
Directorul OSPA va fi desemnat prin concurs organizat de direcţia generală pentru agricultură şi industrie alimentară judeţeană şi a municipiului Bucureşti, cu avizul Ministerului Agriculturii, Alimentaţiei şi Pădurilor.
Art. 28
Anual direcţiile generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene şi a municipiului Bucureşti vor contracta cu OSPA elaborarea de studii pedologice şi agrochimice şi realizarea/reactualizarea sistemelor judeţene de monitorizare sol-teren pentru agricultură, în limita sumelor alocate.
Partea B:Componenţa comisiei judeţene de avizare a studiilor pedologice şi agrochimice necesare pentru realizarea şi reactualizarea Sistemului naţional de monitorizare sol-teren pentru agricultură:
- director producţie vegetală din direcţia generală pentru agricultură şi industrie alimentară judeţeană sau a municipiului Bucureşti - preşedinte;
- 1 specialist agronom al direcţiei generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene sau a municipiului Bucureşti - membru;
- 1 economist al direcţiei generale pentru agricultură şi industrie alimentară judeţene sau a municipiului Bucureşti - membru;
- 1 specialist al ICPA - membru;
- directorul OSPA - secretar.
Partea C:Lista oficiilor de studii pedologice şi agrochimice teritoriale (denumire, sediu)

Nr. crt.

Denumirea unităţii

Sediul

Localitatea

Judeţul

1.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Alba

Alba-Iulia

Alba

2.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Arad

Arad

Arad

3.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Argeş

Piteşti

Argeş

4.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Bacău

Bacău

Bacău

5.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Bihor

Oradea

Bihor

6.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Botoşani

Botoşani

Botoşani

7.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Braşov

Braşov

Braşov

8.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Brăila

Brăila

Brăila

9.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Buzău

Buzău

Buzău

10.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Călăraşi

Călăraşi

Călăraşi

11.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Cluj

Cluj-Napoca

Cluj

12.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Constanţa

Constanţa

Constanţa

13.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Dâmboviţa

Târgovişte

Dâmboviţa

14.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Dolj

Craiova

Dolj

15.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Galaţi

Galaţi

Galaţi

16.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Giurgiu

Giurgiu

Giurgiu

17.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Gorj

Târgu Jiu

Gorj

18.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Harghita

Miercurea-Ciuc

Harghita

19.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Hunedoara

Deva

Hunedoara

20.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Ialomiţa

Slobozia

Ialomiţa

21.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice laşi

Iaşi

laşi

22.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Maramureş

Baia Mare

Maramureş

23.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Mehedinţi

Turnu Severin

Mehedinţi

24.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Mureş

Târgu Mureş

Mureş

25.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Neamţ

Piatra-Neamţ

Neamţ

26.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Olt

Slatina

Olt

27.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Prahova

Ploieşti

Prahova

28.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Satu Mare

Satu Mare

Satu Mare

29.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Sălaj

Zalău

Sălaj

30.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Sibiu

Sibiu

Sibiu

31.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Suceava

Suceava

Suceava

32.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Teleorman

Alexandria

Teleorman

33.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Timişoara

Timişoara

Timiş

34.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Tulcea

Tulcea

Tulcea

35.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Vaslui

Vaslui

Vaslui

36.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Vâlcea

Râmnicu Vâlcea

Vâlcea

37.

Oficiul de studii pedologice şi agrochimice Vrancea

Focşani

Vrancea

Partea D:Structura organizatorică OSPA
1.OSPA cuprinde în structura sa organizatorică, după caz, următoarele compartimente:
a)compartiment de studii pedologice, pedohidrologice, geotehnice, de bonitare a terenurilor agricole şi de utilizare raţională a resurselor de teren;
b)compartiment evaluatori funciari;
c)compartiment de studii agrochimice;
d)compartiment de monitorizare, evaluare, control şi avertizare pentru prevenirea, limitarea şi combaterea poluării mediului în agricultură;
e)compartiment analize de laborator (pentru: sol, apă, plantă, produse agroalimentare şi alte analize specifice obiectului de activitate);
f)compartiment cercetări, verificări, testări în câmpuri experimentale şi parcele de referinţă, consultanţă şi extensie;
g)compartiment cartografie, multiplicare, difuzare;
h)compartiment financiar-contabil, personal, salarizare, juridic, administrativ.
2.Conducerea OSPA este asigurată de director, care coordonează şi răspunde de întreaga activitate, şi de contabil-şef, care răspunde de activitatea financiar-contabilă.
-****-
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 598 din data de 13 august 2002