Titlul iv - Reclamaţii administrative Acţiuni. Prescripţii - Regulament din 1997 de transport pe caile ferate din Romania

M.Of. 220

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 29 Octombrie 1997
TITLUL IV:Reclamaţii administrative Acţiuni. Prescripţii
Art. 87: Reclamaţii administrative
87.1.În toate cazurile în care se aplică Regulamentul, orice acţiune privind răspunderea, cu orice titlu ar fi, nu poate fi exercitată împotriva căii ferate decât în condiţiile şi limitele acestor reglementări.
87.2.Aceleaşi reglementări se aplică şi pentru orice acţiune exercitată împotriva agenţilor şi altor persoane pentru care calea ferată răspunde potrivit art. 3.
87.3.Reclamaţiile administrative, rezultate din contractul de transport sunt obligatorii şi trebuie adresate în scris căii ferate în termen de 3 luni de la datele prevăzute la art. 92.4, 92.5 şi 93.3, în afara cazurilor prevăzute la art. 92.1, 92.3 şi 93.2.
87.4.Dreptul de a reclama aparţine persoanei care are dreptul de a acţiona calea ferată, conform art. 88.
87.5.În cazul restituirilor sau despăgubirilor privind expediţiile de călători sau bagaje, cel îndreptăţit anexează la reclamaţie legitimaţiile de călătorie sau recipisele de bagaje şi alte documente în legătură cu prejudiciul, fie în original, fie în copii, acestea din urmă legalizate. În caz de aprobare a reclamaţiei, documentele se vor preda în original căii ferate, la lichidarea drepturilor, înainte de efectuarea plăţilor.
87.6.În cazul expediţiilor de marfă, pentru despăgubiri privind pierderea sau avarierea, când reclamaţia este făcută de expeditor, el trebuie să prezinte duplicatul scrisorii de trăsură. Când este făcută de destinatar, el trebuie să prezinte unicatul scrisorii de trăsură.
87.7.Reclamantul este obligat să depună, odată cu reclamaţia, exemplarul corespunzător din scrisoarea de trăsură şi celelalte acte doveditoare pe care le consideră necesare pentru a justifica temeinicia reclamaţiei, inclusiv cele de constatare a pagubei, în original sau în copii legalizate.
Proba valorii, de regulă, se face cu factura de cumpărare.
87.8.În momentul soluţionării reclamaţiei, calea ferată va cere să i se prezinte în original unicatul scrisorii de trăsură sau, după caz, duplicatul, pentru a menţiona pe ele modul cum s-a lichidat reclamaţia.
87.9.Reclamaţiile trebuie să fie motivate.
87.10.În cazul restituirilor privind expediţiile de marfă, cel îndreptăţit trebuie să anexeze la cererea sa de restituire scrisoarea de trăsură, alte documente susceptibile de a justifica temeinicia ei şi, în special, justificarea şi devizul cheltuielilor.
Cel îndreptăţit trebuie să anexeze la cererea sa de despăgubire pentru pierdere sau avariere toate documentele susceptibile de a justifica temeinicia ei şi de a proba valoarea mărfii, în special cu factura de cumpărare.
87.11.Reclamaţiile prezentate privind expediţiile de marfă, de alte persoane decât cel îndreptăţit conform art. 88, nu sunt luate în considerare decât dacă ele sunt însoţite de o declaraţie, pe o filă separată, prin care cel îndreptăţit consimte ca suma de plată să fie vărsată reclamantului. Această declaraţie, a cărei semnătură trebuie să fie legalizată dacă se cere de calea ferată, trebuie să fie întocmită în conformitate cu dispoziţiile legale.
Art. 88: Persoanele care pot exercita dreptul de acţiune împotriva căii ferate
88.1.Acţiunea juridică contra căii ferate, care se naşte din contractul de transport, aparţine persoanei care posedă legitimaţia de călătorie sau recipisa de bagaje, sau scrisoarea de trăsură, după caz, sau care, în lipsa acestora dovedeşte dreptul său în alt mod.
88.2.În caz de rănire, acţiunea aparţine persoanei rănite iar în caz de moarte prin accident, moştenitorilor ei legali.
88.3.Acţiunea de restituire a unei sume plătite în virtutea contractului de transport, nu aparţine decât aceluia care a efectuat această plată.
88.4.Acţiunea relativă la rambursele prevăzute de Regulament, aparţine numai expeditorului.
88.5.Celelalte acţiuni contra căii ferate care derivă din contractul de transport aparţin:
88.5.1. - expeditorului, atâta timp cât el are dreptul să modifice contractul de transport;
88.5.2. - destinatarului, din momentul în care, fie că a primit scrisoarea de trăsură, fie că şi-a valorificat drepturile care îi aparţin.
88.6.Pentru a exercita aceste acţiuni, expeditorul trebuie să prezinte duplicatul scrisorii de trăsură. În lipsa duplicatului, el nu poate acţiona calea ferată decât dacă destinatarul l-a autorizat pentru aceasta sau dacă face dovada că destinatarul a refuzat marfa.
88.7.Pentru a exercita acţiunile sale, destinatarul trebuie să prezinte scrisoarea de trăsură, dacă aceasta i-a fost predată.
Art. 89: Calea ferată care poate fi acţionată
89.1.Acţiunea judecătorească pentru restituirea unei sume plătite în temeiul contractului de transport poate fi exercitată împotriva căii ferate care a încasat această sumă sau împotriva aceleia în folosul căreia ea a fost încasată.
89.2.Acţiunea judecătorească referitoare la ramburs nu poate fi exercitată decât împotriva căii ferate de predare.
89.3.Celelalte acţiuni judecătoreşti care izvorăsc din contractul de transport pot fi exercitate împotriva căii ferate de predare, împotriva căii ferate de destinaţie sau împotriva aceleia pe parcursul căreia s-a produs faptul care a dat naştere acţiunii.
Calea ferată de destinaţie poate fi acţionată în judecată, chiar dacă nu a primit nici marfa, nici scrisoarea de trăsură.
89.4.Dacă reclamantul are de ales între mai multe căi ferate, dreptul său de opţiune se stinge de îndată ce acţiunea a fost intentată împotriva uneia din aceste căi ferate.
89.5.Acţiunea judecătorească poate fi exercitată împotriva unei alte căi ferate în cazurile menţionate la art. 89.1, 89.2, 89.3, când ea este formulată în instanţă, pe cale de cerere reconvenţională sau de excepţie, în legătură cu acelaşi contract de transport.
Art. 90: Stingerea acţiunii izvorâte din răspunderea căii ferate în caz de moarte şi de rănire a călătorilor
90.1.Orice acţiune a celui îndreptăţit, întemeiată pe răspunderea căii ferate, în caz de moarte şi de rănire a călătorilor, este stinsă dacă el nu semnalează, în scris, accidentul survenit călătorului, în termen de 6 luni de la cunoaşterea pagubei.
90.2.Totuşi, acţiunea nu se stinge dacă:
90.2.1. - accidentul nu a fost semnalat sau a fost semnalat cu întârziere, ca urmare a unor împrejurări care nu sunt imputabile celui îndreptăţit;
90.2.2. - cel îndreptăţit dovedeşte că accidentul a avut drept cauză o culpă a căii ferate.
Art. 91: Stingerea dreptului la acţiune împotriva căii ferate
91.1.Acceptarea bagajelor sau a mărfii de către cel îndreptăţit stinge orice drept la acţiune izvorâtă din contractul de transport împotriva căii ferate, în caz de pierdere parţială, de avariere a mărfii sau de depăşire a termenului contractului de transport, respectiv eliberarea cu întârziere.
91.2.Dreptul la acţiune nu se stinge:
91.2.1. - în caz de pierderi parţiale sau de avariere a mărfii, dacă:
91.2.1.1. - pierderea sau avarierea mărfii a fost constatată înainte ca cel îndreptăţit să fi primit marfa, în conformitate cu articolul 82;
91.2.1.2. - constatarea care trebuia să fie făcută în conformitate cu articolul 75, a fost omisă numai din vina căii ferate;
91.2.2. - în caz de reclamaţie pentru pagube neaparente a căror existenţă este constatată după primirea bagajelor sau a mărfii de către cel îndreptăţit, dacă acesta:
91.2.2.1. - cere constatarea în conformitate cu articolul 75, de îndată ce a descoperit paguba şi cel mai târziu în 3 zile de la primirea bagajelor sau 5 zile de la acceptarea mărfii;
91.2.2.2. - dovedeşte, în plus, că paguba s-a produs în timpul dintre primirea la transport şi eliberarea mărfii;
91.2.3. - în caz de eliberare cu întârziere a bagajelor, dacă cel îndreptăţit, în termen de 21 de zile, îşi valorifică drepturile;
91.2.4. - în caz de depăşire a termenului contractului de transport la expediţiile de marfă, dacă cel îndreptăţit, în termen de 60 de zile şi-a valorificat drepturile la una din căile ferate indicate la articolul 89.3.;
91.2.5. - dacă cel îndreptăţit dovedeşte că paguba are drept cauză un dol sau o culpă gravă imputabilă căii ferate.
91.3.Răspunderea pentru pierderea totală a bagajelor se stinge dacă, în timp de 14 zile după sosirea trenului cu care trebuia să sosească bagajele, acestea nu au fost cerute în staţia de destinaţie, în afară de cazul când coletul este regăsit şi poartă indicaţiile necesare pentru avizare.
91.4.Dacă o parte din bagajele menţionate în recipisa de bagaje lipsesc chiar la eliberare, călătorul poate cere înainte de a lua în primire pe celelalte, ca pe recipisă calea ferată să-i ateste acest lucru.
91.5.Dacă marfa a fost repredată în conformitate cu art. 84.1., acţiunile în caz de pierdere parţială sau de avariere izvorâte din unul din contractele de transport anterioare se sting ca şi când ar fi vorba de un singur contract.
Art. 92: Prescripţia acţiunii privind expediţiile de călători şi bagaje
92.1.Acţiunile pentru daune-interese, întemeiate pe răspunderea căii ferate în caz de moarte şi de rănire a călătorilor, se prescriu:
92.1.1. - pentru călători, în 3 ani socotiţi din ziua următoare celei în care s-a produs accidentul;
92.1.2. - pentru ceilalţi îndreptăţiţi, în 3 ani socotiţi din ziua următoare celei în care s-a produs decesul călătorului.
92.2.Celelalte acţiuni care izvorăsc din contractul de transport sunt prescrise după trecerea unui an.
92.3.Cu toate acestea, prescripţia este de 2 ani, dacă acţiunea este întemeiată pe o pagubă rezultată dintr-un act sau dintr-o acţiune sau dintr-o omisiune comisă fie cu intenţia de a provoca o astfel de pagubă, fie având cunoştinţă că ar putea rezulta o astfel de pagubă şi acceptând producerea ei.
92.4.Prescripţia prevăzută la art. 92.2. curge pentru acţiunea:
92.4.1. - în daune, pentru pierderea totală din a 14-a zi care urmează după expirarea termenului prevăzut la art. 28.3.;
92.4.2. - în daune, pentru pierderea parţială, avarierea sau eliberarea cu întârziere din ziua în care a avut loc eliberarea;
92.4.3. - privind plata sau restituirea tarifului de transport, a tarifelor accesorii sau a tarifelor suplimentare ori privind rectificarea în caz de aplicare incorectă a unui tarif sau de greşeală de calcul sau de încasare, din ziua plăţii sau, dacă nu s-a făcut plata, din ziua în care plata ar trebui să fie făcută;
92.4.4. - privind plata unui supliment de tarif reclamat de organele vamale sau de alte autorităţi administrative, din ziua cererilor acestor autorităţi.
92.5.In toate celelalte cazuri privind transportul călătorilor, din ziua expirării valabilităţii legitimaţiei de călătorie.
92.5.1. Ziua indicată ca punct de începere a prescripţiei nu este niciodată cuprinsă în termen.
92.6.In caz de reclamaţie adresată căii ferate în conformitate cu art. 87, însoţită de documentele justificative necesare, prescripţia se suspendă până la rezolvarea reclamaţiei, însă cel mai târziu până la expirarea unui termen de 3 luni socotit de la înregistrarea reclamaţiei.
92.6.1. In ziua în care calea ferată respinge în scris reclamaţia restituie documentele. În caz de acceptare parţială a reclamaţiei, prescripţia reîncepe să curgă pentru partea de reclamaţie care rămâne în litigiu.
92.6.2. Dovada primirii reclamaţiei sau a răspunsului, precum şi a restituirii documentelor, revine în sarcina părţii care invocă acest fapt.
92.6.3. După încetarea suspendării, prescripţia îşi reia cursul, socotindu-se şi timpul curs înainte de suspendare.
92.6.4. Prescripţia nu se va împlini totuşi înainte de expirarea unui termen de 6 luni, socotit de la încetarea cauzei de suspendare.
92.7.Reclamaţiile ulterioare având acelaşi obiect nu suspendă prescripţia.
92.8.Acţiunea prescrisă nu poate fi exercitată, nici chiar pe cale de cerere reconvenţională sau de excepţie.
92.9.Pentru calculul termenelor, ziua acceptării mărfii de cel îndreptăţit nu se socoteşte.
92.10.Dacă un termen trebuie să ia sfârşit într-o sâmbătă ori duminică sau o zi de sărbătoare legală, expirarea lui se prelungeşte până la prima zi lucrătoare care urmează.
Art. 93: Prescripţia acţiunii privind expediţiile de mărfuri
93.1.Acţiunea izvorâtă din contractul de transport se prescrie prin trecerea unui an.
93.2.Cu toate acestea, prescripţia este de 2 ani în ceea ce priveşte acţiunea:
93.2.1 - pentru plata unui ramburs încasat de calea ferată de la destinatar;
93.2.2. - pentru plata unui rest din preţul unei vânzări efectuate de calea ferată;
93.2.3. - întemeiată pe o pagubă rezultată dintr-o acţiune sau dintr-o omisiune comisă, fie cu intenţia de a provoca o pagubă, fie având reprezentarea că ar putea rezulta o astfel de pagubă şi acceptând producerea ei;
93.2.4. - întemeiată pe unul din contractele de transport anterioare repredării, în cazul prevăzut la art. 84.1.
93.3.Prescripţia curge pentru acţiunea:
93.3.1. - în daune pentru pierderea totală, din a 30-a zi care urmează după expirarea termenului de transport;
93.3.2. - în daune pentru pierderea parţială, avariere a mărfii sau depăşirea termenului contractului de transport, din ziua în care a avut loc eliberarea mărfii;
93.3.3. - privind plata sau restituirea tarifelor de transport şi accesorii, altor tarife sau a tarifelor suplimentare ori privind rectificarea în caz de aplicare incorectă a unui tarif sau în caz de greşeală de calcul sau de încasare:
93.3.3.1. - dacă s-a făcut plata, din ziua plăţii;
93.3.3.2. - dacă nu s-a făcut plata, din ziua primirii mărfii la transport, dacă plata incumbă expeditorului, sau din ziua în care destinatarul a retras scrisoarea de trăsură, dacă plata incumbă acestuia;
93.3.3.3. - dacă este vorba de sume plătite în condiţiile prevederilor art. 62.3, din ziua în care calea ferată remite contul cheltuielilor; în lipsa acestei remiteri, termenul pentru creanţele căii ferate curge începând din a 30-a zi după expirarea termenului de executare a contractului de transport;
93.3.4. - căii ferate privind restituirea unei sume plătite de destinatar în locul expeditorului sau invers, şi pe care calea ferată trebuie s-o restituie celui îndreptăţit, din ziua în care a fost făcută cererea de restituire;
93.3.5. - referitoare la ramburse, prevăzute la art. 64, din a 30-a zi care urmează după expirarea termenului contractului de transport;
93.3.6. - privind plata preţului unei vânzări, din ziua vânzării;
93.3.7. - privind plata unui supliment de tarife reclamat de organele vamale sau de alte autorităţi administrative, din ziua cererii acestor autorităţi;
93.3.8. - în toate celelalte cazuri, din ziua în care dreptul poate fi exercitat.
Ziua indicată ca punct de începere a prescripţiei nu este niciodată cuprinsă în termen.
93.4.În caz de reclamaţie adresată căii ferate în conformitate cu art. 87, însoţită de documentele justificative necesare, prescripţia se suspendă până în ziua în care calea ferată respinge în scris reclamaţia şi restituie documentele (maximum 3 luni). În caz de acceptare parţială a reclamaţiei, prescripţia reîncepe să curgă pentru partea de reclamaţie care rămâne în litigiu. Dovada primirii reclamaţiei sau a răspunsului, precum şi aceea a restituirii documentelor sunt în sarcina părţilor care invocă acest fapt.
Reclamaţiile ulterioare având acelaşi obiect nu suspendă prescripţia.
93.5.Acţiunea prescrisă nu mai poate fi exercitată, nici chiar pe cale de cerere reconvenţională sau de excepţie.
93.6.În măsura în care prezentul Regulament nu dispune altfel, acesta se completează cu prevederile în vigoare referitoare la suspendarea şi întreruperea prescripţiei.