Regulament din 1994 privind urmarirea comportarii in exploatare, interventiile in timp si postutilizarea constructiilor

M.Of. 193

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 28 August 1994
Regulament din 1994 privind urmarirea comportarii in exploatare, interventiile in timp si postutilizarea constructiilor
Dată act: 8-iun-1994
Emitent: Guvernul
CAPITOLUL 1:Dispozitii generale
Art. 1
Urmarirea comportarii in exploatare, interventiile in timp si postutilizarea constructiilor sunt componente ale sistemului calitatii in constructii.
Art. 2
Prezentul regulament stabileste cadrul general pentru desfasurarea acestor activitati, se aplica tuturor categoriilor de constructii si sunt obligatorii pentru toti factorii implicati (investitori, proiectanti, executanti, proprietari, administratori, utilizatori) pe toata durata de existenta a acestor constructii.
Art. 3
Urmarirea comportarii in exploatare si interventiile in timp reprezinta actiuni distincte sistematice si complementare astfel :
a)urmarirea comportarii constructiilor se face in vederea mentinerii exigentelor esentiale ;
b)realizarea interventiilor in timp asupra constructiilor se face pe baza datelor furnizate de activitatea de urmarire.
Art. 4
Termenii specifici utilizati in prezentul regulament sint definiti in anexa nr. 1 a).
CAPITOLUL 2:Urmarirea comportarii in exploatare a constructiilor
Art. 5
Urmarirea comportarii in explotare a constructiilor este de doua categorii :
- urmarirea curenta ;
- urmarirea speciala.
Categoria de urmarire, perioadele la care se realizeaza, precum si metodologia de efectuare a acestora se stabilesc de catre proiectant, in functie de categoria de importanta a constructiilor si se consemneaza in cartea tehnica a constructiilor prin grija proprietarului.
SECTIUNEA 1:Urmarirea curenta
Art. 6
Urmarirea curenta este o activitate sistematica de culegere de date privind starea tehnica a constructiei, care, corelata cu activitatea de intretinere si reparatii, are ca obiectiv mentinerea constructiilor la parametrii proiectati.
Art. 7
Urmarirea curenta are caracter permanent si se realizeaza asupra tuturor constructiilor prin grija proprietarului, direct sau prin reprezentantii sai autorizati.
Constatarile facute in cadrul actiunii de urmarire curenta se inregistreaza in cartea tehnica a constructiei de factorii mentionati mai sus, iar in cazul constatarii unor degradari se stabilesc masurile de interventii in timp.
Art. 8
Urmarirea curenta se realizeaza prin examinare vizuala directa, cu mijloace simple de masurare de uz curent, in conformitate cu prevederile din cartea tehnica si a reglementarilor tehnice de urmarire a comportarii in exploatare specifice, pe categorii de lucrari si de constructii.
Art. 9
La constructiile la care s-a depasit durata de serviciu, se schimba destinatia sau conditiile de exploatare. La acestea si la cele la care se constata deficiente semnificative in cadrul urmaririi curente, proprietarul va solicita efectuarea unei expertize tehnice prin care se stabilesc masurile necesare.
Art. 10
In cadrul urmaririi curente, la aparitia unor degradari ce se considera ca pot afecta explotarea in conditii de siguranta a constructiei, proprietarul va solicita o consultanta de specialitate (in vederea instruirii urmaririi extinse, conform reglementarilor tehnice in vigoare).
SECTIUNEA 2:Urmarirea speciala
Art. 11
Urmarirea speciala este o activitate sistematica si cuprinde investigatii specifice, suplimentare fata de urmarirea curenta, asupra unor parametri ce caracterizeaza aptitudinea de utilizare pentru care constructia a fost proiectata.
Art. 12
Urmarirea speciala se instituie la :
- constructii noi de importanta deosebita sau exceptionala, stabilita prin proiect ;
- constructii in exploatare cu evolutie periculoasa (sau care au suferit avarii) stabilita in urma unei expertize.
Art. 13
Urmarirea speciala se realizeaza pa baza de proiect de catre personal tehnic de specialitate.
Urmarirea speciala nu exclude urmarirea curenta.
Rezultatele urmaririi speciale se inscriu in cartea tehnica a constructiei.
SECTIUNEA 3:Obligatii si raspunderi privind urmarirea comportarii in exploatare a constructiilor
Art. 14
Obligatii si raspunderi ale investitiilor :
a)stabilesc impreuna cu proiectantul acele constructii care se supun urmaririi speciale, asigura intocmirea proiectului si predarea lui la proprietari si comunica intocmirea lui la Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului ;
b)comunica proprietarilor, care preiau constructiile, obligatiile care le revin in cadrul urmaririi speciale.
Art. 15
Obligatii si raspunderi ale proprietarilor ;
a)raspund de activitatea privind urmarirea comportarii in exploatare a constructiilor, sub toate formele, angajeaza dupa caz responsabili autorizati, comanda expertizarea constructiilor in cazurile prevazute la art. 9 si art. 12, comanda proiectul de urmarire speciala si comuinica instituirea urmaririi speciale la Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului ;
b)la instrainarea sau inchirierea constructiilor, stipuleaza in contracte indatoririle ce decurg cu privire la urmarirea comportarii in exploatare a acestora.
Art. 16
Obligatii si raspunderi ale proiectantilor :
a)stabilesc impreuna cu investitorul si/sau proprietarul acele constructii care sint supuse urmaririi speciale ;
b)elaboreaza, pe baza unei comenzi, documentatiile tehnice pentru urmarirea curenta si proiectul de urmarire speciala.
Art. 17
Executantii au obligatia sa efectueze urmarirea curenta a constructiilor pe care le executa, sa monteze conform proiectului si sa protejeze dispozitivele pentru urmarirea comportarii in exploatare a constructiilor, pina la receptia acestora, dupa care acestea se vor preda proprietarului.
Art. 18
Administratorii si utilizatorii raspund de realizarea obligatiilor contractuale cu proprietarul, privind activitatea de urmarire a comportarii in exploatarea a constructiilor.
Art. 19
Persoanele care efectueaza urmarirea curenta si urmarirea speciala, denumite responsabili cu urmarirea comportarii in exploatare a constructiilor, au urmatoarele obligatii si raspunderi :
a)sa aiba o pregatire tehnica in constructii, cel putin de nivel mediu iar cei care efectueaza urmarierea speciala sa fie autorizati de Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului ;
b)sa cunoasca cartea tehnica a constructiei si sa tina la zi jurnalul evenimentelor ;
c)sa efectueze urmarierea curenta, iar pentru urmarirea speciala supravegheaza aplicarea programelor si proiectelor intocmite in acest sens.
CAPITOLUL 3:Interventiile in timp asupra constructiilor
Art. 20
Interventiile in timp asupra constructiilor sint fundamentate pe baza datelor furnizarte de activitatea de urmarire a comportarii in exploatare a constructiilor.
Interventiile in timp sint determinate de : exploatrea normala, actiunile accidentale si actiunile omului, pentru aducerea la parametrii initiali sau imbunatatirea, respectiv reabilitarea acestora.
SECTIUNEA 1:Interventiile determinate de exploatarea normala
Art. 21
Interventiile determinate de explotarea normala a constructiilor sint lucrarile de intretinere si reparatii si au ca obiectiv mentinerea caracteristicilor esentiale proiectate, pe intreaga durata de serviciu a constructiilor.
O data cu aceste interventii, se recomanda proprietarilor sa actioneze pentru imbunatatirea conditiilor de exploatare si de economisire a energiei.
Art. 22
Lucrarile de intretinere constau in reconditionarea periodica a unor detalii de suprafata cu durata scurata de existenta (finisaje, proiectii superficiale, straturi de uzura) si intocmirea unor piese din instalatii si echipamente de uzura rapida.
Art. 23
Lucrarile de reparatii constau in refaceri sau inlocuiri de elemente, detalii sau parti de constructie si instalatii iesite din uz, ca urmare a exploatarii sau actiunii agentilor de mediu.
Lucrarile de intretinere si reparatii se efectueaza periodic, in functie de categoria de importanta a constructiilor si de materialele incorporate, conform instructiunilor tehnice in vigoare sau in baza unui proiect si a prevederilor din cartea tehnica a constructiei.
SECTIUNEA 2:Interventiile determinate de actiunile accidentale
Art. 24
Interventiile determinate de actiunile accidentale asupra constructiilor (incendii, explozii, inundatii, uragane, alunecari si prabusiri de teren, zapezi foarte mari, cutremure) care afecteaza grav integritatea acestora, constau in efectuarea unor lucrari de inlaturare a efectelor actiunilor mentionate si readucerea constructiilor la nivelul calitativ initial.
Aceste interventii cuprind de regula urmatoarele categorii de lucrari :
- sustinerea provizorie a constructiei avariate ;
- demolarea si indepartarea partilor de constructie avariate grav ;
- remedierera degradarilor elementelor de constructie ;
- consolidarea elementelor si ansamblurilor structurale ;
- reconstruirea integrala a unor parti de constructie indepartate.
Art. 25
Remedierea consta in reparatii si/sau consolidari usoare si are ca scop reducerea partilor de constructie la un nivel calitativ apropiat de cel initial.
Art. 26
Consolidarea elementelor si ansamblurilor structurale avariate sau neavariate are ca scop ridicarea nivelului performantelor mecanice (rezistenta, rigiditate, ductilitate) ale acestora in raport cu cele initiale.
Art. 27
Reconstruirea integrala a unor parti de constructie indepartate are ca scop executarea din nou a acestora, cu respectarea caracteristicelor initiale.
Art. 28
Interventiile asupra constructiilor, determinate de actiunile accidentale, se efectueaza pa baza unui proiect elaborat ca urmare a unei experize tehnice.
Pentru interventiile determinate de actiunea cutremurelor se vor respecta si prevederile reglementarilor in vigoare.Interventiile determinate de actiunile omului
Art. 29
Interventiile determinate de actiunile omului asupara constructiilor au ca scop principal : schimbari de destinatie ale constructiilor, prelungirea duratei de serviciu, ridicarea nivelului performantelor prevazute initial, inclusiv in urma unor modificari functionale si retehnologizari.
Aceste interventii cuprind urmatoarele categorii de lucrari :
- transformari, completari sau inlocuiri ale unor parti de constructie ;
- extinderi sau supraetajari de constructii ;
- modernizari sau reabilitari.
Art. 30
Interventiile determinate de actiunile omului se efectueaza pe baza unui proiect elaborat ca urmare a unei experize tehnice.
SECTIUNEA 3:Obligatii si raspunderi privind interventiile in timp asupra constructiilor
Art. 31
Obligatii si raspunderi ale proprietarilor :
a)organizeaza si raspund de activitatea de interventii in timp asupra constructiilor, sub toate formele, respectiv, direct sau prin utilizatorii acestora, in baza contractelor incheiate cu ei ;
b)solicita acordul Inspectiei de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului pentru interventiile asupra constructiilor prevazute la art. 24-30.
Art. 32
Obligatii si raspunderi ale proiectantilor :
a)eleboreaza in baza unei comenzi proiecte pentru lucrari de interventii in timp asupra constructiilor, in conformitate cu prevederile legale ;
b)elaboreaza caiete de sarcini si instructiuni speciale pentru lucrarile de interventii in timp, anexe la proiectele elaborate de ei in acest scop, care se introduc in cartea tehnica a constructiei.
Art. 33
Executantii lucrarilor de interventii in timp asupra constructiilor au obligatia sa respecte prevederile din proiectele elaborate in acest scop.
Art. 34
Utilizatorii constructiilor au obligatia sa asigure efectuarea la timp a sarcinilor ce le revin in cadrul activitatii de interventii in timp asupra constructiilor, in baza contractelor incheiate cu proprietarii.
CAPITOLUL 4:Postutilizarea constructiilor
Art. 35
Declansarea activitatilor din etapa de postutilizare a unei constructii incepe o data cu initierea actiunii pentru desfiintarea acelei constructii, care se face :
a)la cererea proprietarului sau administratorului constructiei cu acordul proprietarului ;
b)la cererea autoritatilor administratiei publice locale, in cazurile in care :
- constructia a fost executata fara autorizatie de construire ;
- constructia nu prezinta siguranta in explotare si nu poate fi reabilitata din acest punct de vedere ;
- constructia prezinta pericol pentru mediul inconjurator si nu poate fi reabilitata pentru a se elimina acest pericol ;
- cerintele de sistematizare pentru utilitate publica impun necesitatea desfintarii constructiei.
Art. 36
La constructiile proprietate publica, decizia de declansare a activitatilor din etapa de postutilizare va fi luata in baza unui studiu de fezabilitate tinindu-se cont de cazurile prevazute la art. 35 si din care sa rezulte necesitatea, oportunitatea si eficienta economica a actiunii. Studiul respectiv va trebui sa fie aprobat potrivit legii.
La constructiile proprietate privata, la depasiraea duratei se serviciu, pe baza unei experize tehnice, proprietarii pot decide continuarea utilizarii pentru acceasi functiune sau schimbarea acesteia.
Art. 37
Desfasurarea activitatilor si lucrarilor din etapa de postutilizare se efectueaza pe baza unei documentatii tehnice si a unei autorizatii de desfiintare, elaborata de autoritatile competente, conform Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor si Ordinului ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului nr. 91/1991*) privind aprobarea formularelor, a procedurii de autorizare si a continutului documentatiilor prevazute in Legea nr. 50/1991.
Fac exceptie de la obtinerea autorizatiei de desfiintare, conform Legii nr. 50/1991, constructiile si instalatiile cu caracter militar din patrimoniul Ministerului Apararii Nationale, Ministerul de Interne si Serviciul Roman de Informatii, pentru care se vor elabora reglementarile specifice.
Art. 38
Elaborarea documentatiei tehnice aferente lucrarilor de demolare si executarea lucrarilor respective se efectueaza de agenti economici cu activitate in constructii.
Art. 39
Documentatia tehnica aferenta lucrarilor din etapa de postutilizare va cuprinde urmatoarele :
- planul de amplasare a constructiilor (pozitiei, dimensiuni, orientare, vecinatati) cu indicarea constructiei(lor) sau a partilor de constructie ce urmeaza a fi demolate ;
- planurile sau releveele constructiilor, din care sa rezulte destinatia, alcatuirea constructiei, si functiunile acesteia (planuri ale tuturor nivelurilor, sectiuni, fatade, planurile instalatiilor interioare etc.) intocmite la o scara convenabila ;
- planurile recordurilor la unitatile exterioare (apa, canal, energie electrica, energie termica, gaze, telefon) ;
- planurile de asigurare si refacere a continuitatii unitatilor exterioare pentru vecinatati care ar trebui, eventual, sa fie intrerupte la demolarea constructiilor ;
- conditii tehnice de calitate, corespunzatoare exigentelor esentiale ;
- detalierea si precizarea fazelor activitatilor si lucrarilor ;
- proceduri tehnice pentru executarea lucrarilor de demontare-demolare, cuprinzind descrierea detaliata a solutiilor tehnice adoptate, a tuturor operatiunilor necesare si masuri de protectia muncii ;
- recomandari (la constructiile proprietate publica) privind modul de reconditionare a produselor si elementelor de constructie recuperate cu ocazia demontarii si demolarii ;
- recomandari pentru evacuarea si transportul deseurilor nefolosibile si nereciclabile in zonele de reintegrare in natura ;
- masuri pentru protectia mediului inconjurator, in zona de demolare a constructiilor si in zonele de evacuare a deseurilor ;
- devizul lucrarilor de demolare, reciclare si utilizare a materialelor rezultate.
Documentatia tehnica pentru lucrarile de postutilizare trebuie verificata de specialistii verificatori de proiecte atestati. De asemenea, vor fi expertizate din punctul de vedere al rezistentei si stablitatii cladirile invecinate care pot fi afectate de demolare.
SECTIUNEA 1:Fazele activitatilor si lucrarilor din etapa de postutilizare a constructiilor
Art. 40
Dezafectarea constructiei cuprinde urmatoarele faze :
- incetarea activitatilor din interiorul constructiei ;
- suspendarea unitatilor ;
- asigurarea continuitatii instalatiilor tehnico-edilitare pentru vecinatati ;
- evacuarea din constructie a inventarului mobil (obiecte de inventar, mobilier, echipamente etc.).
Art. 41
Demontarea si demolarea constructiei cuprinde urmatoarele faze :
- dezechiparea constructiei prin desfacerea si demontarea elementelor de instalatii functionale, de finisaj si izolatii ;
- demontarea partilor si elementelor de constructie ;
- demolarea partilor de constructie nedemontabile (zidarii, structuri de rezistenta etc.), inclusiv a fundatiilor constructiei ;
- dezmembrarea partilor si elementelor de constructie si instalatiilor demontate, recuperarea componentelor si produselor refolosibile si sortarea lor pe categorii ;
- transportul deseurilor nefolosibile si nereciclabile in zonele destinate pentru utilizarea de materii brute sau reintegrarea in natura.
Art. 42
Reconditionarea, reciclarea si refolosirea produselor si materialelor de constructie rezultate din demontarea si demolarea constructiilor proprietate publica cuprind urmatoarele faze :
- reconditionarea produselor de constructie recuperate din demontare, in vederea refolosirii, prin operatiuni simple executate in ateliere ;
- reciclarea materialelor rezultate din demolare, in sectii de productie specializate, prin folosirea acestor materiale ca materii prime in vederea producerii de materiale de constructii ;
- pregatirea refolosirii produselor si materialelor de constructie rezultate din recuperare, reconditionare si reciclare, prin verificarea calitatii acestora si prin organizarea desfacerii lor in depozite de materiale de constructii.
Art. 43
Reintegrarea in natura a deseurilor nefolosibile si nereciclabile cuprinde urmatoarele faze :
- utilizarea deseurilor de materiale brute pentru umpluturi ;
- refacerea peisajului natural in zonele de folosire a deseurilor prin taluzari adecvate si lucrari de protectie aferente, inclusiv refacerea stratului vegetal si a plantatiilor.
SECTIUNEA 2:Obligatii si raspunderi privind postutilizarea constructiilor
Art. 44
Obligatii si raspunderi ale proprietarilor si administratorilor cu acordul proprietarilor :
Asigurarea, declansarea activitatilor si realizarea lucrarilor din etapa de postutilizare prin :
a)asigurarea fondurilor necesare pentru proiectarea si executarea lucrarilor ;
b)elaborarea documentatiei tehnice aferente de catre persoane fizice sau juridice autorizate pentru asemenea lucrari ;
c)obtinerea avizelor necesare si a autorizatiei de desfiintare de la autoritatile competente ;
d)incredintarea executiei lucrarilor din etapa de postutilizare unor persoane fizice sau juridice autorizate in constructii ;
e)urmarirea respectarii conditiilor de calitate stabilite pe baza exigentelor, precum si a reconditionarii si reciclarii in grad cit mai ridicat a materialelor si produselor rezultate din demontarea si demolarea constructiei.
Art. 45
Obligatii si raspunderi ale proiectantilor :
a)elaborarea documentatiei tehnice aferente lucrarilor de demolare, reciclare si utilizare a materialelor rezultate ;
b)asigurarea, prin solutiile tehnice si tehnologice de demontare si demolare, a respectarii prevederilor din avize si autorizatia de desfintare, a conditiilor tehnice de calitate corespunzatoare exigentelor esentiale, precum si a unui grup cit mai ridicat de recuperare, reconditionare si reciclare a materialelor si produselor rezultate din demontare si demolare ;
c)asigurarea asistentei tehnice solicitate de proprietar pentru aplicarea solutiilor din proiect.
Art. 46
Obligatii si raspunderi ale executantilor :
a)inceperea executiei lucrarilor de demolare numai pe baza autorizatiei de desfiintare si a documentatiei tehnice verificate, functie de categoria de importanta a constructiei ;
b)respectarea prevederilor din documentatia tehnica aferenta si din autorizatia de desfiintare ;
c)realizarea conditiilor de calitate prevazute in documentatia tehnica ;
d)instruirea personalului asupra procesului tehnologic, asupra succesiunii fazelor si operatiunilor si a masurilor de protectia muncii ;
e)luarea masurilor de protectie a vecinatatilor prin evitarea de transmitere a vibratiilor puternice sau a socurilor, prin degajari mari de praf, precum si prin asigurarea acceselor necesare la aceste vecinatati.
CAPITOLUL 5:Dispozitii finale
Art. 47
Activitatea de urmarire a comportarii in explotare si investitii in timp si cea privind postutilizarea constructiilor se vor executa cu respectarea reglementarilor tehnice in vigoare. Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului va lua masuri pentru imbunatatirea reglementarilor existente privind :
a)instructiunile-cadru pentru urmarirea comportarii in explotare si interventiile in timp asupra constructiilor ;
b)instructiunile tehnice pentru urmarirea comportarii in explotare si interventiile in timp privind constructiile alcatuite din diferite materiale ;
c)instructiuni tehnice (revizuire) pentru urmarirea comportarii in explotare si interventii in timp privind categoriile de constructii si de lucrari de constructii cu destinatie curenta ;
d)indrumatoare (ghiduri) tehnice privind metode, procedee, aparatura si echipamente specifice, recomandate pentru activitatile de urmarire a comportarii in explotare a constructiilor si interventiile in timp asupra acestora ;
e)instructiuni tehnice privind demolarea partiala sau totala a constructiilor.
Art. 48
Organele administratiei publice centrale vor lua masuri ca unitatile specializate de profil sa revizuiasca instructiunile tehnice in vigoare privind urmarirea comportarii in exploatare si inerventii in timp, pentru categoriile de constructii si lucrari de constructii specifice domeniului lor de activitate.
Art. 49
Urmarirea aplicarii si controlul respectarii prevederilor prezentului regulament se fac de catre Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urmbanism si amenajarea teritoriului.
Art. 50
Finantarea activitatilor prevazute in acest regulament se face potrivit prevederilor legale.
-****-
*) Ordinul nr. 91/1991 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 228 din 14 noiembrie 1991.