Capitolul v - Bilantul contabil - Regulament din 1993 de aplicare a Legii contabilitatii nr. 82/1991

M.Of. 303 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 22 Decembrie 1993
CAPITOLUL V:Bilantul contabil
134.Potrivit art. 27 din lege, bilantul contabil se intocmeste obligatoriu anual, precum si in situatia fuziunii sau incetarii, potrivit legii, a activitatii persoanelor prevazute la pct. 1, dupa caz.
Regiile autonome si societatile comerciale in care statul detine cel putin 20% din capitalul social, precum si celelalte persoane juridice care desfasoara activitati economice, intocmesc si depun, trimestrial, bilant contabil, la directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti, potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Finantelor, in baza prevederilor art. 4 din lege.
Bilantul contabil se compune din: bilant, contul de profit si pierderi, respectiv contul de executie in cazul institutiilor publice, anexa si este insotit de raportul de gestiune.
135.Bilantul este documentul contabil de sinteza prin care se prezinta activul si pasivul unitatii patrimoniale la incheierea exercitiului financiar, precum si in celelalte situatii prevazute de lege.
Bilantul unitatilor patrimoniale care desfasoara activitati economice cuprinde toate elementele de activ si de pasiv grupate dupa destinatie si, respectiv, provenienta lor.
In activul bilantului se cuprind urmatoarele grupe principale de elemente:
-a) activele imobilizate (imobilizari necorporale; imobilizari corporale; imobilizari financiare);
-b) activele circulante (stocuri, creante, titluri de plasament, disponibilitati si alte valori);
-c) conturile de regularizare si asimilate - activ (cheltuieli inregistrate in avans, diferentele de conversie - activ si alte elemente tranzitorii si de regularizat de activ);
-d) primele de rambursare a obligatiunilor.
Capitalul social subscris nevarsat se inscrie distinct in grupa activelor circulante ale bilantului.
Pasivul bilantului cuprinde urmatoarele grupe principale de elemente:
-a) capitalurile proprii (capitalul social sau individual; primele legate de capital si diferentele din reevaluare; rezervele; rezultatul reportat nerepartizat; rezultatul exercitiului financiar; fondurile proprii; subventiile pentru investitii si provizioanele reglementate);
-b) provizioanele pentru riscuri si cheltuieli;
-c) datoriile (imprumuturi si datorii asimilate; furnizori si conturi asimilate; datorii fata de personal; datorii fata de bugetul statului, asigurarile sociale, creditori si alte datorii);
-d) conturile de regularizare si asimilate - pasiv (veniturile inregistrate in avans; diferente de conversie - pasiv; alte elemente tranzitorii si de regularizat de pasiv).
136.Contul de profit si pierderi cuprinde: cifra de afaceri, veniturile si cheltuielile exercitiului financiar, grupate dupa natura lor, precum si rezultatul exercitiului financiar (profit sau pierderi).
Rezultatul exercitiului financiar se defalca in: rezultat curent, rezultat exceptional si impozitul pe profit.
137.La intocmirea bilantului contabil, potrivit prevederilor art. 28 din lege, se au in vedere urmatoarele reguli:
a)posturile inscrise in bilant sa corespunda cu datele inregistrate in contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor patrimoniale stabilite pe baza inventarului;
b)compensarile intre conturile ce se inscriu in bilant si, respectiv, intre veniturile si cheltuielile din contul de profit si pierderi nu sint admise.
Bilantul si contul de profit si pierderi cuprind: soldurile debitoare si creditoare, respectiv veniturile, cheltuielile si rezultatul privind exercitiul financiar incheiat si cel precedent.
138.In bilantul contabil, elementele patrimoniale se evalueaza si se reflecta avind in vedere prevederile pct. 19 lit. c) din prezentul regulament.
139.Anexa are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierderi si contine informatii cu privire la situatia patrimoniala si financiara, rezultatele aferente exercitiului financiar incheiat, cum sint:
a)activele imobilizate;
b)stocurile si productia in curs;
c)creantele si datoriile;
d)provizioanele;
e)determinarea rezultatului fiscal;
f)repartizarea rezultatului exercitiului financiar;
g)informatii suplimentare cu privire la: metodele de evaluare aplicate pentru diferitele posturi din bilant si contul de profit si pierderi; mentinerea si justificarea cazurilor de modificare a acestora, precum si metodele utilizate pentru calculul amortismentelor si provizioanelor; mentionarea motivelor pentru care unele posturi din bilant si contul de profit si pierderi nu sint comparabile de la un exercitiu financiar la altul; alte informatii pe care unitatea patrimoniala le considera semnificative cu privire la aprecierea modului de intocmire a bilantului contabil pentru exercitiul financiar incheiat.
140.Raportul de gestiune contine, in principal, urmatoarele: prezentarea situatiei unitatii patrimoniale si evolutia sa previzibila; elementele deosebite intervenite in activitatea unitatii patrimoniale dupa incheierea exercitiului financiar; participatiile de capital la alte unitati; activitatea si rezultatele de ansamblu ale sucursalelor si altor subunitati proprii; activitatea de cercetare-dezvoltare si alte referiri cu privire la activitatea desfasurata, care sint considerate necesare a fi inscrise in raportul de gestiune.
141.Potrivit art. 29 din lege, bilanturile contabile sint supuse verificarii si certificarii de catre cenzori, contabili autorizati sau experti contabili, dupa caz.
Sint supuse verificarii si certificarii bilanturile contabile ale societatilor comerciale si ale altor unitati patrimoniale care, potrivit legii, statutelor sau contractelor de asociere, au obligatia sa aiba cenzori.
Prin verificarea si certificarea bilanturilor se confirma ca acestea dau o imagine fidela, clara si completa a patrimoniului, a situatiei financiare si a rezultatului exercitiului financiar. In acest scop, pe baza verificarilor din cursul anului, precum si a altor elemente apreciate ca fiind necesare in vederea formularii unor concluzii corecte cu privire la certificarea bilanturilor contabile, se intocmeste un raport din care sa rezulte, in principal, urmatoarele:
- daca bilantul contabil concorda sau nu cu registrele de contabilitate;
- daca registrele de contabilitate sint tinute in conformitate cu reglementarile in vigoare;
- respectarea cu buna-credinta a regulilor privind evaluarea patrimoniului si a celorlalte norme si principii contabile.
Bilantul contabil poate fi certificat fara rezerve, cu rezerve sau se refuza certificarea acestuia.
Motivele certificarii cu rezerve sau ale refuzului de certificare se mentioneaza in raport.
142.Bilantul contabil se aproba si se publica in conditiile prevazute de lege.
Publicarea bilantului contabil se poate face intr-o forma simplificata.
143.Unitatile patrimoniale mici sau mijlocii pot intocmi bilantul contabil in forma simplificata.
Bilantul, contul de profit si pierderi si anexa, precum si bilantul contabil in forma simplificata se intocmesc pe baza modelelor stabilite de Ministerul Finantelor, potrivit prevederilor art. 4 din lege.
144.In caz de incetare a activitatii persoanelor prevazute la art. 1 din lege, bilantul contabil, registrele de contabilitate, precum si documentele justificative, care stau la baza inregistrarii in contabilitate, se predau si se arhiveaza potrivit art. 30 alin. (3) din lege.
145.Potrivit art. 184 din Legea nr. 31/1990, societatile comerciale in nume colectiv, in comandita simpla si cele cu raspundere limitata, dupa terminarea lichidarii, depun documentele prevazute la pct. 144 la asociatul desemnat de majoritatea asociatilor.
In cazul societatilor pe actiuni si in comandita pe actiuni, acestea se depun la Registrul comertului.
Documentele contabile ale acestor societati se pastreaza timp de 5 ani.
146.Bilantul contabil, certificat si aprobat conform pct. 141 si 142 din prezentul regulament, insotit de raportul cenzorilor, se depune la directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana respectiv a municipiului Bucuresti.
147.Bilantul contabil se pastreaza timp de 50 de ani, potrivit art. 30 alin. (2) din lege, in arhiva unitatii patrimoniale, in conditiile prevazute la pct. 125 din prezentul regulament.
148.Institutiile publice intocmesc bilantul contabil, contul de executie si celelalte anexe, potrivit normelor stabilite de Ministerul Finantelor.
Potrivit prevederilor art. 31 din lege, institutiile publice si celelalte persoane juridice, ai caror conducatori au calitatea de ordonatori de credite, depun un exemplar din bilantul contabil la organul ierarhic superior, la termenele stabilite de acesta.
Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, prefecturile, consiliile locale, consiliile judetene si consiliul municipiului Bucuresti, ai caror conducatori au calitatea de ordonatori de credite, depun la Ministerul Finantelor bilantul contabil anual pina la data de 31 ianuarie a anului urmator.
149.Asociatiile, fundatiile, sindicatele, unitatile de cult si alte asemenea unitati patrimoniale cu personalitate juridica intocmesc anual bilant contabil si cont de executie, care se depun la directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pina la data de 31 martie a anului urmator. Continutul si structura bilantului contabil si a contului de executie pentru aceste unitati se stabilesc prin reglementari ale Ministerului Finantelor.
Organizatiile obstesti care au in subordine filiale teritoriale primesc si centralizeaza bilanturile contabile ale acestora si depun un exemplar din bilantul contabil centralizat la directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pe raza carora acestea isi desfasoara activitatea.
Subventiile primite, potrivit legii, de organizatiile obstesti se raporteaza prin bilanturile contabile trimestriale si anuale.
Pentru subventiile acordate direct organizatiilor obstesti centrale, acestea au obligatia de a raporta trimestrial si anual Ministerului Finantelor modul de utilizare.
150.In aplicarea art. 32 din lege, unitatile patrimoniale care desfasoara activitati economice depun periodic la directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti deconturile privind rezultatele financiare si obligatiile fiscale, potrivit normelor stabilite de Ministerul Finantelor.