Capitolul ii - Organizarea şi desfăşurarea studiilor universitare de doctorat - Regulament-Cadru din 2024 privind studiile universitare de doctorat

M.Of. 56

În vigoare
Versiune de la: 29 Iulie 2025
CAPITOLUL II:Organizarea şi desfăşurarea studiilor universitare de doctorat
Art. 3
Studiile universitare de doctorat reprezintă al III-lea ciclu de studii universitare, a cărui finalitate constă în dezvoltarea resursei umane competente în realizarea cercetării ştiinţifice, capabile de inserţie pe piaţa muncii înalt calificate. Ele constau în formarea prin cercetare pentru cercetare-dezvoltare şi inovare şi constituie o experienţă profesională de cercetare, finalizată, după susţinerea tezei de doctorat şi validarea procedurii, prin acordarea diplomei de doctor.
Art. 4
Studiile universitare de doctorat se organizează şi se desfăşoară în conformitate cu prevederile prezentului regulament, doar în cadrul instituţiilor de învăţământ superior şi în cadrul Academiei Române, care au dobândit legal dreptul de a organiza programe universitare de doctorat.
Art. 5
Prin aplicarea dispoziţiilor prezentului regulament se urmăreşte atingerea următoarelor obiective:
a)realizarea unui cadru minim de referinţă pentru practicile de organizare a programelor de studii universitare de doctorat;
b)promovarea de proceduri şi principii comune pentru garantarea calităţii în organizarea şi desfăşurarea programelor de studii universitare de doctorat.
Art. 6
(1)Prezentul regulament se aplică tuturor programelor de studii universitare de doctorat organizate de IOSUD, inclusiv programelor de studii universitare de doctorat realizate în cadrul cooperării internaţionale universitare, în regim de cotutelă, pe baza acordului scris între instituţiile respective, precum şi celor organizate în comun de mai multe instituţii de învăţământ superior-integrat şi în consorţii pentru învăţământ dual, inclusiv în IOSUD realizate prin consorţii universitare, formate din instituţii de învăţământ superior şi spitale, clinici sau institute de cercetare din ţară sau din străinătate.
(2)Instituţiile de învăţământ superior româneşti organizatoare de studii universitare de doctorat acreditate pot organiza, în comun cu alte instituţii de învăţământ superior acreditate din Spaţiul european al învăţământului superior, programe de studii universitare de doctorat integrate, finalizate cu diplomă comună sau diplomă dublă sau multiplă, recunoscute de statul de origine, în conformitate cu o metodologie-cadru adoptată prin ordin al ministrului educaţiei.
(3)Instituţiile de învăţământ superior româneşti organizatoare de studii universitare de doctorat, care organizează programe de studii integrate, finalizate cu diplomă comună sau cu diplomă dublă sau multiplă, în condiţiile alin. (2), stabilesc un regulament propriu de organizare şi funcţionare a acestora, aprobat de senatul universitar. Prin regulament se stabilesc inclusiv modalitatea de admitere şi finalizare a acestor studii, formatul actelor de studii, precum şi modalitatea de eliberare a acestora.
Art. 7
(1)Programele de studii universitare de doctorat se organizează în şcoli doctorale şi sunt de două tipuri:
a)doctorat ştiinţific, care are ca finalitate producerea de cunoaştere ştiinţifică originală, relevantă internaţional, pe baza unor metode ştiinţifice, organizat numai la forma de învăţământ cu frecvenţă. Acesta poate fi realizat şi în condiţiile prevederilor art. 9 alin. (11), în regim cu taxă. Doctoratul ştiinţific este o condiţie pentru cariera profesională în învăţământul superior şi cercetare;
b)doctorat profesional, în domeniile artelor, sportului, ale ştiinţelor militare, respectiv pentru învăţământul universitar dual, care are ca finalitate producerea de cunoaştere originală pe baza aplicării metodei ştiinţifice, a reflecţiei sistematice sau a cercetării aplicative asupra unor creaţii artistice, asupra unor performanţe sportive de înalt nivel naţional şi internaţional sau asupra unor teme de importanţă practică şi care constituie o bază pentru cariera profesională în învăţământul superior şi în cercetare, în domeniile vizate.
(2)Învăţământul superior dual se organizează pentru ciclul al III-lea prin doctorat profesional conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
(3)Ciclul de studii doctorale în regim dual este forma de învăţământ în care responsabilităţile cu privire la desfăşurarea activităţilor de învăţare, predare, aplicative, de cercetare şi evaluare sunt partajate între IOSUD şi operatorii economici.
(4)IOSUD organizează şi desfăşoară activităţi de învăţare, predare şi evaluare, iar operatorii economici organizează activităţi de învăţare prin muncă şi participă la evaluare. Activităţile aplicative şi de cercetare se pot desfăşura atât la IOSUD, cât şi la operatorii economici.
(5)IOSUD încheie cu operatorii economici contractul de parteneriat, prin care sunt stabilite condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri.
(6)Studentul-doctorand încheie cu IOSUD şi operatorul economic un contract individual de studii şi pregătire practică/cercetare, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile părţilor.
(7)Competenţele dobândite în urma promovării studiilor universitare de doctorat sunt cele aferente calificării de nivelul 8 din EQF/CEC şi din CNC.
(8)Programele de studii universitare de doctorat asigură formarea unor competenţe profesionale (de conţinut, cognitive şi de cercetare) în domenii de specialitate, precum şi a unor competenţe transversale.
(9)În sensul prezentului regulament sunt calificate drept competenţe profesionale următoarele competenţe specifice domeniului:
a)cunoştinţe avansate în domeniu;
b)capacitatea de identificare, formulare şi soluţionare într-o manieră creativă a problemelor de cercetare;
c)stăpânirea metodelor şi tehnicilor de cercetare avansată;
d)cunoştinţe privind managementul proiectelor de cercetare;
e)stăpânirea procedeelor şi soluţiilor noi în cercetare;
f)abilităţi de documentare şi valorificare a lucrărilor ştiinţifice;
g)capacitate de a redacta lucrări ştiinţifice şi alte materiale academice la un nivel avansat, într-un stil adecvat domeniului de studiu şi cu respectarea rigorilor specifice acestuia la nivel naţional şi internaţional;
h)capacitatea de a prelucra şi procesa date la un nivel avansat, inclusiv prin utilizarea softurilor dedicate, în funcţie de domeniu;
i)abilităţi lingvistice la nivel academic în limbi de circulaţie internaţională necesare documentării şi elaborării de lucrări ştiinţifice;
j)înţelegerea şi capacitatea de aplicare a principiilor şi valorilor eticii cercetării ştiinţifice în domeniul respectiv.
(10)În sensul prezentului regulament, sunt considerate drept competenţe transversale următoarele:
a)competenţe de comunicare, scrisă şi orală, în domeniul ştiinţei şi culturii;
b)competenţe lingvistice avansate în limbi de circulaţie internaţională, inclusiv de a exprima şi formula idei în contexte multiculturale şi multilingve;
c)aptitudini şi competenţe digitale avansate, parte a transformării digitale la nivel social, inclusiv prin utilizarea inteligenţei artificiale;
d)abilităţi de interrelaţionare şi de lucru în echipă;
e)cunoştinţe de management al resurselor umane, materiale şi financiare;
f)cunoştinţe privind managementul carierei, precum şi însuşirea de tehnici privind căutarea unui loc de muncă şi de creare de locuri de muncă pentru alţii;
g)cunoştinţe privind managementul riscului, crizei şi al eşecului;
h)cunoştinţe privind gândirea critică, inclusiv aptitudinea de a analiza, interpreta sau formula raţionamente în diferite contexte;
i)cunoştinţe privind utilizarea legislaţiei în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală;
j)capacitatea de a inova şi însuşirea conceptelor privind antreprenoriatul economic, tehnologic şi social.
Art. 8
(1)Programele de studii universitare de doctorat ştiinţific se organizează la forma de învăţământ cu frecvenţă.
(2)Programele de studii universitare de doctorat profesional se pot organiza, de regulă, la forma de învăţământ cu frecvenţă.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), programele de studii universitare de doctorat se pot organiza şi la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă.
(4)Pentru programele de studii universitare de doctorat, obligaţiile referitoare la frecvenţă şi frecvenţă redusă sunt stabilite de către senatul universitar/Prezidiul Academiei Române, la propunerea CSUD.
(5)Candidatul la studiile universitare de doctorat profesional poate opta în momentul înscrierii la concursul de admitere pentru una dintre formele de învăţământ, în acord cu obligaţiile prevăzute la alin. (4).