Art. 3. - Dispoziţiile administrative aplicabile sunt cele prevăzute în Regulamentul (UE) 2018/858 şi în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/683 al Comisiei din 15 aprilie 2020 pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele administrative pentru omologarea şi supravegherea pieţei autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi ale sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2020/683 , la care se adaugă următoarele dispoziţii administrative naţionale suplimentare: - Reglementari din 2021 privind omologarea naţională a vehiculelor rutiere concepute şi fabricate sau modificate pentru a fi utilizate exclusiv de forţele armate

M.Of. 1177

În vigoare
Versiune de la: 13 Decembrie 2021
Art. 3
(1)Dispoziţiile administrative aplicabile sunt cele prevăzute în Regulamentul (UE) 2018/858 şi în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/683 al Comisiei din 15 aprilie 2020 pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele administrative pentru omologarea şi supravegherea pieţei autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi ale sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2020/683, la care se adaugă următoarele dispoziţii administrative naţionale suplimentare:
a)cererea pentru acordarea omologării naţionale de tip şi dosarul informativ trebuie depuse la Registrul Auto Român, denumit în continuare RAR, de către producător sau reprezentantul legal al acestuia. Acestea trebuie să fie în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2018/858. Fişa de informaţii din dosarul informativ va conţine doar caracteristicile aplicabile procedurii de omologare alese şi categoriei de vehicul, caracteristici descrise în modelul din anexa I sau II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/683. Suplimentar, dosarul va conţine:
(i)documentul prin care producătorul, dacă este cazul, îşi desemnează reprezentantul legal din România;
(ii)copia de pe certificatul de acreditare a sistemului de management al calităţii al producătorului în conformitate cu prevederile anexei IV la Regulamentul (UE) 2018/858; în cazul în care nu există, se va completa un chestionar de evaluare preliminară, în baza căruia RAR va efectua evaluarea iniţială a sistemului de management al calităţii în conformitate cu prevederile anexei IV la Regulamentul (UE) 2018/858;
b)cererea trebuie însoţită de un document emis de către Direcţia logistică din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, denumită în continuare DLog, prin care să se confirme că tipul de vehicul rutier respectiv se referă la un vehicul rutier conceput şi fabricat sau modificat pentru a fi utilizat exclusiv de forţele armate;
c)vehiculele completate nu pot fi supuse omologării naţionale de tip multietapă dacă nu există o omologare naţională de tip acordată de RAR sau de un alt stat membru al Uniunii Europene şi acceptată de RAR în conformitate cu prevederile lit. d) ori o omologare UE de tip valabilă pentru vehiculul de bază sau incomplet;
d)dacă omologarea naţională de tip a fost acordată de un alt stat membru al Uniunii Europene pe baza unor cerinţe tehnice care sunt integral echivalente cu cerinţele tehnice naţionale prevăzute în anexa la prezentele reglementări, RAR acceptă omologarea respectivă fără efectuarea de încercări suplimentare şi procedează mai departe ca şi în cazul omologării naţionale de tip acordate de RAR;
e)dacă omologarea naţională de tip a fost acordată de un alt stat membru al Uniunii Europene pe baza unor cerinţe tehnice care nu sunt integral echivalente cu cerinţele tehnice naţionale prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentele reglementări, RAR efectuează încercări numai pentru acele cerinţe tehnice naţionale care nu sunt respectate şi, în cazul în care rezultatul încercărilor suplimentare este favorabil, acordă omologarea naţională de tip;
f)respectarea cerinţelor tehnice prevăzute în anexa la prezentele reglementări trebuie să fie demonstrată prin intermediul unor certificate de omologare de tip ori al unor încercări adecvate efectuate de RAR sau de serviciile tehnice notificate de România;
g)încercările necesare sunt efectuate asupra vehiculelor reprezentative pentru tipul care urmează a fi omologat; selecţia vehiculelor reprezentative se face utilizând principiul selectării cazului celui mai defavorabil;
h)pentru certificatul de omologare naţională de tip este utilizat modelul A din anexa III la Regulamentul (UE) 2020/683, care va purta titlul: "Certificat de omologare naţională de tip pentru vehicule concepute şi fabricate sau modificate pentru a fi utilizate exclusiv de forţele armate";
i)pentru un tip de vehicul rutier conceput şi fabricat sau modificat pentru a fi utilizat exclusiv de forţele armate care nu îndeplineşte toate cerinţele tehnice prevăzute în anexa la prezentele reglementări se pot acorda derogări, cu respectarea procedurii menţionate la art. 5;
j)în certificatul de omologare naţională de tip se vor menţiona, dacă este cazul, derogările sau cerinţele tehnice alternative aplicate în raport cu cerinţele tehnice prevăzute în anexa la prezentele reglementări;
k)în cartea de identitate a vehiculului eliberată pentru vehiculele ce fac parte din tipul omologat se va introduce menţiunea: "Omologare naţională de tip acordată unui tip de vehicul conceput şi fabricat sau modificat pentru a fi utilizat exclusiv de forţele armate".
(2)În cazul omologării naţionale de tip a vehiculelor concepute şi fabricate sau modificate pentru a fi utilizate exclusiv de forţele armate nu este necesară emiterea certificatului de conformitate naţional pentru vehiculele ce fac parte din tipul omologat.
(3)La solicitarea DLog, RAR poate utiliza proceduri administrative simplificate pentru evaluarea iniţială a producătorului şi pentru asigurarea conformităţii producţiei, precum şi un format simplificat al documentului informativ, după agrearea oficială a acestora de către DLog şi RAR.