Capitolul xiii - DOCUMENTE, FORMULARE ŞI REGISTRE DE CONTABILITATE - Reglementari din 2011 contabile conforme cu directivele europene

M.Of. 930 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2014
CAPITOLUL XIII:DOCUMENTE, FORMULARE ŞI REGISTRE DE CONTABILITATE
SECŢIUNEA 1:DISPOZIŢII GENERALE
400.Prevederile prezentelor reglementări referitoare la documente, formulare şi registre de contabilitate se completează cu dispoziţiile generale, emise în acest sens de Ministerul Finanţelor Publice, în măsura în care acestea nu contravin prezentelor reglementări.
401.Modelele registrelor de contabilitate şi documentele, altele decât cele prevăzute la Secţiunea 4 din prezentul capitol, precum şi cele ale formularelor financiar-contabile sunt prevăzute în reglementările emise în acest sens de Ministerul Finanţelor Publice.
402._
(1)Înscrierea datelor în documente, formulare şi în registrele contabile se face manual (cu cerneală, cu pix cu pastă) sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automată a datelor, după caz, nefiind admise ştersături, modificări sau alte asemenea procedee, precum şi lăsarea de spaţii libere între operaţiunile înscrise în acestea sau file lipsă.
(2)În cazul utilizării sistemelor informatice de prelucrare automată a datelor pentru întocmirea documentelor justificative şi pentru prelucrarea şi înregistrarea datelor în contabilitate, registrele de contabilitate şi formularele financiar-contabile pot fi adaptate în funcţie de specificul şi necesităţile instituţiilor, cu condiţia respectării conţinutului de informaţii al modelelor prevăzute şi a normelor de întocmire şi utilizare a acestora.
(3)În afară de aceste formulare, instituţiile pot folosi în activitatea financiar-contabilă şi alte formulare specifice elaborate de acestea, în funcţie de necesităţi şi se pot stabili norme proprii de întocmire şi utilizare a formularelor respective, cu condiţia ca acestea să nu contravină reglementărilor legale în vigoare.
403.Pentru înregistrarea operaţiunilor economico-financiare în contabilitate, se poate folosi forma de înregistrare "pe jurnale" sau alte forme de înregistrare contabilă adoptate în condiţiile respectării prevederilor prezentelor reglementări.
SECŢIUNEA 2:REGISTRELE DE CONTABILITATE OBLIGATORII
404.Potrivit prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal (cod 14-1-1), Registrul-inventar (cod 14-1-2) şi Cartea mare (cod 14-1-3).
405._
(1)Registrele de contabilitate se utilizează în strictă concordanţă cu destinaţia acestora şi se prezintă în mod ordonat şi astfel completate încât să permită, în orice moment, identificarea şi controlul operaţiunilor contabile efectuate.
(2)Registrele de contabilitate obligatorii se întocmesc şi se utilizează, conform modelelor şi normelor prevăzute la secţiunea 4 din prezentul capitol.
406.Registrele de contabilitate pot fi prezentate sub formă de registre, foi volante sau listări informatice, după caz.
407._
(1)Registrul-jurnal (cod 14-1-1) este un document contabil obligatoriu în care se înregistrează, în mod cronologic, toate operaţiunile economico-financiare.
(2)Registrul-jurnal este prezentat sub forma unui registru-jurnal general şi a unor registre-jurnal auxiliare.
(3)Principalele registre-jurnal auxiliare utilizate sunt "Jurnalul operaţiunilor" şi "Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor".
(4)Înregistrările operaţiunilor economico-financiare în registrele-jurnal au la bază elemente cu privire la: felul, numărul şi data documentului justificativ, explicaţiile privind operaţiunile respective şi conturile debitoare şi creditoare în care s-au înregistrat sumele corespunzătoare operaţiunilor efectuate.
408._
(1)Registrul "Cartea mare" (cod 14-1-3) este un registru contabil obligatoriu în care se înscriu lunar, direct, pentru fiecare cont, înregistrările efectuate în registrul-jurnal auxiliar ("Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor"), stabilindu-se situaţia fiecărui cont, respectiv soldul iniţial, rulajele debitoare, rulajele creditoare şi soldurile finale.
(2)Registrul "Cartea mare" stă la baza întocmirii balanţei de verificare.
409.Registrul-jurnal şi registrul "Cartea mare" trebuie să reflecte toate operaţiunile efectuate de instituţie, la nivelul centralei acesteia, precum şi la nivelul fiecărei subunităţi a instituţiei şi se întocmesc de centrala instituţiei, pentru operaţiunile proprii, şi de subunităţile instituţiei (sucursale, agenţii etc.) care au fost împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei. În situaţiile în care una sau mai multe subunităţi ale instituţiei nu au fost împuternicite de către conducerea acestora să întocmească Registrul-jurnal şi registrul "Cartea mare", operaţiunile efectuate de către subunităţile în cauză trebuie să se reflecte în registrele întocmite de o altă subunitate a instituţiei sau de către centrala instituţiei.
410._
(1)Registrul-inventar (cod 14-1-2) este un document contabil obligatoriu în care se înregistrează toate elementele de activ, datorii şi capitaluri proprii grupate în funcţie de natura lor, inventariate de instituţie potrivit legii. În acest registru se înscriu, într-o formă recapitulativă, elementele inventariate după natura lor, suficient de detaliate pentru a putea justifica conţinutul fiecărui post al bilanţului.
(2)Registrul inventar se întocmeşte la nivelul fiecărei subunităţi a instituţiei, precum şi, centralizat, la nivelul de instituţie pe baza registrelor întocmite la nivelul fiecărei subunităţi.
(3)Elementele înscrise în Registrul-inventar au la bază listele de inventariere sau alte documente care justifică conţinutul acestora la sfârşitul exerciţiului financiar.
SECŢIUNEA 3:BALANŢA DE VERIFICARE
411._
(1)Balanţa de verificare (cod 14-6-30/A) serveşte la:
a)verificarea exactităţii înregistrărilor;
b)controlul concordanţei dintre contabilitatea sintetică şi cea analitică;
c)întocmirea situaţiilor financiare.
(2)Balanţa de verificare se întocmeşte obligatoriu lunar şi ori de câte ori se consideră necesar.
(3)Balanţa de verificare are 4 serii de egalităţi şi cuprinde pentru toate conturile instituţiei următoarele elemente: simbolul şi denumirea conturilor (în ordinea din planul de conturi), soldurile iniţiale debitoare şi creditoare, rulajele lunare curente debitoare şi creditoare, rulajele cumulate debitoare şi creditoare, soldurile finale debitoare şi creditoare.
(4)Cu ajutorul balanţei de verificare se verifică corelaţiile dintre egalităţile generate de dubla înregistrare a operaţiunilor economico-financiare în contabilitate, respectiv concordanţa dintre totalul înregistrărilor din Registrul-jurnal şi totalul rulajelor debitoare şi totalul rulajelor creditoare din balanţă, precum şi concordanţa dintre totalul soldurilor finale debitoare şi creditoare din Registrul Cartea mare şi totalul soldurilor finale debitoare şi creditoare din balanţă.
(5)Balanţa de verificare se întocmeşte atât pentru conturile sintetice, cât şi pentru cele analitice; pentru conturile analitice se poate întocmi numai situaţia soldurilor.
(6)Balanţa de verificare se întocmeşte atât pentru conturile bilanţiere cât şi, separat, pentru conturile în afara bilanţului.
SECŢIUNEA 4:MODELELE ŞI NORMELE DE ÎNTOCMIRE ŞI UTILIZAREA REGISTRELOR DE CONTABILITATE OBLIGATORII ŞI ALE BALANŢEI DE VERIFICARE
SUBSECŢIUNEA 1:REGISTRUL - JURNAL (general) - (cod 14-1-1)
412._
(1)Serveşte ca document contabil obligatoriu pentru înregistrarea cronologică şi sistematică a modificării elementelor de activ, datorii şi capitaluri proprii ale instituţiei.
(2)Se întocmeşte de către instituţie într-un singur exemplar.
(3)Înregistrările în Registrul jurnal (general) se fac în tot cursul lunii (perioadei) sau la sfârşitul lunii (perioadei), fie direct pe baza documentelor justificative, fie pe baza documentelor centralizatoare întocmite pentru operaţiunile aferente lunii (perioadei) respective, care sunt consemnate cronologic în acestea.
(4)Registrul jurnal (general) se întocmeşte sub formă centralizată, în lei, pentru operaţiunile efectuate atât în lei cât şi în valută, precum şi pentru fiecare valută în parte.
(5)În cazul Registrului jurnal (general) sub formă centralizată, în lei, rulajele totale debitoare şi creditoare se preiau din coloanele 8 şi, respectiv, 9 prevăzute în Jurnalul operaţiunilor.
(6)În Registrul jurnal (general) pe fiecare valută se preiau rulajele totale debitoare şi creditoare pe valuta respectivă, înscrise în coloanele 10 şi, respectiv, 11 din Jurnalul operaţiunilor.
(7)În coloana 1 se înscrie numărul curent al înregistrării începând de la 1 ianuarie, respectiv începutul activităţii, până la 31 decembrie, respectiv încetarea activităţii.
(8)În coloana 2 se trece numărul jurnalului operaţiunilor.
(9)În coloana 3 se înscrie data (an, lună, zi) jurnalului operaţiunilor.
(10)În coloanele 4 şi 5 se trec rulajele totale, debitoare şi creditoare, ale jurnalelor operaţiunilor.
(11)Se întocmeşte la nivelul instituţiei şi de către subunităţile acesteia împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei.
(12)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
(13)Se arhivează împreună cu Jurnalele operaţiunilor care au stat la baza întocmirii lui.

......................................

(instituţie/Subunitate)

Nr. pagină ........

REGISTRUL-JURNAL (general) (cod 14-1-1)

Nr. crt.

Jurnalele operaţiunilor

Sume

Nr.

Data (an, lună, zi)

Debitoare

Creditoare

1

2

3

4

5

REPORT

  
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

DE REPORTAT

  

Întocmit,

Verificat,

SUBSECŢIUNEA 2:JURNALUL OPERAŢIUNILOR
413._
(1)Serveşte ca:
a)document de înregistrare cronologică şi sistematică a modificării elementelor de activ, datorii şi capitaluri proprii;
b)document pentru întocmirea Registrului-jurnal general şi a Recapitulaţiei pe conturi a jurnalelor operaţiunilor.
(2)Se întocmeşte într-un singur exemplar.
(3)Se întocmeşte pentru operaţiunile efectuate, prin înregistrare cronologică, fără ştersături şi spaţii libere, a documentelor în care se reflectă mişcarea elementelor de activ, datorii şi capitaluri proprii.
(4)În coloana 1 se înscrie numărul curent al operaţiunilor înregistrate începând de la 1 ianuarie, respectiv începutul activităţii, până la 31 decembrie, respectiv încetarea activităţii.
(5)În coloanele 2, 3 şi 4 se înscriu felul documentului justificativ (factură, bon fiscal, situaţie privind operaţiunile de casă şi prin instituţii de credit, situaţie privind decontările cu furnizorii, creditorii etc.), numărul documentului şi, respectiv, data documentului (anul, luna, ziua).
(6)În coloana 5 se trece felul operaţiunii (codul operaţiunii) sau alte elemente similare de identificare a acesteia.
(7)În coloanele 6 şi 7 se trece simbolul contului, debitor şi creditor.
(8)În coloanele 8 şi 9 se înscriu sumele totale, debitoare şi creditoare, în lei, sau, după caz, în echivalent lei pentru operaţiunile în valută, din documentul justificativ. Se menţionează că sumele în echivalent lei înscrise în coloanele 8 şi 9, aferente operaţiunilor efectuate în valută, se stabilesc în funcţie de cursurile de schimb specificate în documentul justificativ sau, în cazurile în care nu se specifică utilizarea unui anumit curs de schimb, în funcţie de cursul de schimb utilizat pentru înregistrarea în contabilitate a elementelor în valută, potrivit prevederilor pct. 356 din prezentele reglementări.
(9)În coloanele 10 şi 11 se înscriu sumele în valută, debitoare şi creditoare, din documentul justificativ.
(10)În coloana 12 se înscrie felul valutei în care este efectuată operaţiunea respectivă în valută.
(11)În Jurnalul operaţiunilor se trec toate operaţiunile economico-financiare efectuate de instituţie, indiferent dacă acestea au loc în numerar sau prin conturile de decontare cu alte instituţii şi clientela, neţinându-se seama dacă a avut loc plata sau încasarea efectivă, etc.
(12)Se întocmeşte la nivelul instituţiei şi de către subunităţile acesteia (sucursale, agenţii etc.) împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei.
(13)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
(14)Se numerotează şi se arhivează împreună cu documentele justificative care au stat la baza întocmirii lui.

......................................

(Instituţie/Subunitate)

Nr. pagină ........

JURNALUL OPERAŢIUNILOR
Nr. ........ DATA (anul, luna, ziua)

Nr. crt.

Documentul

Explicaţii (codul operaţiunii)

Simbol conturi

Sume în lei/echivalent lei

Sume în valută

Felul documentului

Numărul documentului

Data documentului (an, lună, zi)

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

Felul valutei

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Report pg.

            
            
            
            
            
            
            
            
            
            

De reportat:

Întocmit,

Verificat,

SUBSECŢIUNEA 3:RECAPITULAŢIA PE CONTURI A JURNALELOR OPERAŢIUNILOR
414._
(1)Serveşte la:
a)stabilirea rulajelor conturilor;
b)furnizarea de date pentru efectuarea analizei activităţii economico-financiare;
c)întocmirea registrului Cartea mare.
(2)Se întocmeşte într-un singur exemplar.
(3)Se întocmeşte, de regulă, lunar (pentru operaţiunile efectuate în perioada respectivă), prin înscrierea, pentru fiecare cont în parte, a rulajelor debitoare şi creditoare preluate din Jurnalul operaţiunilor.
(4)Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor se întocmeşte, în lei pentru operaţiunile efectuate în lei, în fiecare valută pentru operaţiunile efectuate în valută, precum şi sub formă centralizată, în lei, pentru operaţiunile efectuate atât în lei cât şi în valută.
(5)În coloana 1 se înscrie numărul curent al operaţiunilor înregistrate.
(6)În coloana 2 se înscrie simbolul contului, iar în coloanele 3 şi 4 se trec rulajele debitoare şi creditoare ale contului respectiv.
(7)În Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor în lei, întocmită pentru operaţiunile în lei, se înscriu, pentru fiecare cont în parte, rulajele debitoare şi creditoare în lei, preluate din Jurnalul operaţiunilor.
(8)În Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor, întocmită pe fiecare valută, se înscriu, pentru fiecare cont în parte, rulajele debitoare şi creditoare în valuta respectivă, preluate din Jurnalul operaţiunilor.
(9)În cazul Recapitulaţiei pe conturi a jurnalelor operaţiunilor zilei sub formă centralizată, în lei, se menţionează că, echivalentul în lei al rulajelor debitoare şi creditoare în valută, preluate din Jurnalul operaţiunilor, se stabileşte în funcţie de cursurile pieţei valutare, comunicate de Banca Naţională a României, din data întocmirii Recapitulaţiei pe conturi a jurnalelor operaţiunilor, fără a se ţine seama de echivalentul în lei, al rulajelor debitoare şi creditoare aferente operaţiunilor în valută, înscris în coloana "Sume în lei/echivalent lei" din Jurnalul operaţiunilor.
(10)Se întocmeşte la nivelul instituţiei şi de către subunităţile acesteia (sucursale, agenţii etc.) împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei.
(11)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
(12)Se numerotează şi se arhivează împreună cu Jurnalele operaţiunilor care au stat la baza întocmirii lui.

......................................

(Instituţie/Subunitate)

Nr. pagină ........

RECAPITULAŢIA PE CONTURI A JURNALELOR OPERAŢIUNILOR
Perioada (anul, luna, ziua)

Nr. crt.

Cont

Rulaj debitor

Rulaj creditor

1

2

3

4

Report pg.:

  
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    

De reportat:

  

Întocmit,

Verificat,

SUBSECŢIUNEA 4:CARTEA MARE (cod 14-1-3)
415._
(1)Serveşte la:
a)stabilirea rulajelor lunare şi a soldurilor pe conturi sintetice;
b)verificarea înregistrărilor contabile efectuate;
c)întocmirea balanţei de verificare.
(2)Se întocmeşte într-un singur exemplar.
(3)Se întocmeşte la sfârşitul lunii, pe baza datelor din Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor şi a soldurilor finale aferente lunii anterioare.
(4)Registrul "Cartea mare" se întocmeşte în lei, pentru operaţiunile efectuate în lei, în fiecare valută, pentru operaţiunile efectuate în valută, precum şi sub formă centralizată, în lei, pentru operaţiunile efectuate atât în lei cât şi în valută.
(5)Registrul "Cartea mare" în lei, pentru operaţiunile efectuate în lei, se întocmeşte pe baza rulajelor totale debitoare şi creditoare, preluate din Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor (întocmită pentru operaţiunile în lei) şi a soldurilor finale aferente lunii anterioare, înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmită pentru operaţiunile în lei).
(6)Registrul "Cartea mare" pe fiecare valută se întocmeşte pe baza rulajelor totale debitoare şi creditoare pe valuta respectivă, preluate din Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor (întocmită pe valuta respectivă) şi a soldurilor finale aferente lunii anterioare, înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmită pe valuta respectivă).
(7)În cazul registrului "Cartea mare" sub formă centralizată, în lei, rulajele totale debitoare şi creditoare se preiau din Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor, întocmită sub formă centralizată, în lei, iar echivalentul în lei al soldurilor finale în valută, aferente lunii anterioare, înscrise în registrul "Cartea mare" pe fiecare valută, se stabileşte în funcţie de cursurile pieţei valutare, comunicate de Banca Naţională a României, din data întocmirii registrului "Cartea mare".
(8)Se întocmeşte la nivelul instituţiei şi de către subunităţile acesteia (sucursale, agenţii etc.) împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei.
(9)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
(10)Registrul "Cartea mare" se numerotează şi se arhivează la compartimentul financiar-contabil împreună cu "Recapitulaţiile pe conturi ale jurnalelor operaţiunilor", care au stat la baza întocmirii acestuia.

......................................

(Instituţie/Subunitate)

Nr. pagină ........

CARTEA MARE (cod 14-1-3)
Perioada (anul, luna, ziua)

Nr. crt.

Cont nr.

Sold Iniţial

Rulaje

Sold final

D

C

D

C

D

C

1

2

3

4

5

6

7

8

        
        
        
        
        
        
        
        
        
        

Întocmit,

Verificat,

SUBSECŢIUNEA 5:REGISTRUL-INVENTAR (cod 14-1-2)
416._
(1)Serveşte ca document contabil obligatoriu de înregistrare a rezultatelor inventarierii elementelor de activ, datorii şi capitaluri proprii.
(2)Se întocmeşte într-un singur exemplar, după ce a fost numerotat, şnuruit, parafat şi înregistrat în evidenţa instituţiei.
(3)Se completează la începutul activităţii, la sfârşitul exerciţiului financiar sau cu ocazia încetării activităţii, fără ştersături şi fără spaţii libere, pe baza datelor cuprinse în listele de inventariere şi respectiv procesele-verbale de inventariere a elementelor de activ, datorii şi capitaluri proprii, grupate pe conturi sau grupe de conturi, după caz.
(4)Registrul-inventar se completează pe baza inventarierii faptice a elementelor de activ, datorii şi capitaluri proprii grupate după natura lor, conform posturilor din bilanţ. În cazul în care inventarierea are loc pe parcursul anului, datele rezultate din operaţiunea de inventariere se actualizează cu intrările şi ieşirile din perioada cuprinsă între data inventarierii şi data încheierii exerciţiului financiar, datele actualizate fiind apoi cuprinse în registrul-inventar. Operaţiunea de actualizare a datelor rezultate din inventariere se va efectua astfel încât la sfârşitul exerciţiului financiar să fie reflectată situaţia reală a elementelor de activ, datorii şi capitaluri proprii.
(5)În cazul încetării activităţii, registrul-inventar se completează cu valoarea elementelor de activ, datorii şi capitaluri proprii inventariate faptic la acea dată.
(6)În coloana 1 se înscrie numărul curent al fiecărei operaţiuni înregistrate în registru, cronologic, de la deschiderea acestuia până la epuizarea filelor sau încetarea activităţii.
(7)În coloana 2 vor fi recapitulate elementele inventariate, detaliat pe fiecare cont de activ, datorii şi capitaluri proprii, conturile de valori materiale putând fi defalcate pe gestiuni.
(8)În coloana 3 se înscrie valoarea contabilă a elementelor inventariate.
(9)În coloana 4 se înscrie valoarea de inventar a elementelor de activ, datorii şi capitaluri proprii, stabilită de membrii comisiei de inventariere (pe baza listelor de inventariere şi a proceselor-verbale de inventariere).
(10)În coloana 5 se trec diferenţele din evaluare (de înregistrat), calculate ca diferenţă între valoarea contabilă şi valoarea de inventar.
(11)În coloana 6 se menţionează cauzele diferenţelor (deprecieri, dezmembrări, dezasortări, calamităţi, terţi neidentificaţi etc.).
(12)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă a rezultatelor inventarierii.
(13)Se arhivează împreună cu documentele justificative care au stat la baza întocmirii lui.
......................................
(Instituţie/Subunitate)
REGISTRUL - INVENTAR (cod 14-1-2)
la data de ..............
Nr. pagină ........

Nr. crt.

Recapitulaţia elementelor inventariate

Valoarea contabilă

Valoarea de inventar

Diferenţe din evaluare (de înregistrat)

Valoarea

Cauze diferenţe

1

2

3

4

5

6

      
      
      
      
      
      
      
      
      
      

Întocmit,

Verificat,

SUBSECŢIUNEA 6:BALANŢA DE VERIFICARE (cod 14-6-30/A)
417._
(1)Se întocmeşte pe baza datelor înscrise în registrul "Cartea mare".
(2)Serveşte la:
a)verificarea exactităţii înregistrărilor;
b)controlul concordanţei dintre contabilitatea sintetică şi analitică;
c)întocmirea situaţiilor financiare.
(3)Balanţa de verificare se întocmeşte, în lei pentru operaţiunile efectuate în lei, în fiecare valută pentru operaţiunile efectuate în valută, precum şi sub formă centralizată, în lei, pentru operaţiunile efectuate atât în lei cât şi în valută.
(4)Balanţa de verificare, în lei pentru operaţiunile efectuate în lei, se întocmeşte pe baza datelor înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmit pentru operaţiunile în lei), iar pentru echilibrarea balanţei de verificare în lei se va include şi contul 3722 "Contravaloarea poziţiei de schimb".
(5)Balanţa de verificare pe fiecare valută se întocmeşte pe baza datelor înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmită pe valuta respectivă), iar pentru echilibrarea balanţei de verificare pe fiecare valută se va include şi contul 3721 "Poziţie de schimb" pe valuta respectivă.
(6)Balanţa de verificare sub formă centralizată, în lei, se întocmeşte pe baza datelor înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmit sub formă centralizată, în lei).
(7)Se menţionează că la întocmirea balanţei de verificare sub formă centralizată, în lei, echivalentul în lei al soldurilor iniţiale şi al rulajelor cumulate, în valută, preluate din registrul "Cartea mare" pe fiecare valută, se stabileşte în funcţie de cursurile pieţei valutare, comunicate de Banca Naţională a României, din data întocmirii balanţei de verificare.
(8)Coloanele balanţei de verificare cu patru serii de egalităţi cuprind următoarele informaţii:
a)în coloanele 1 şi 2 se înscriu, în ordinea din planul de conturi, simbolul conturilor şi, respectiv, denumirea conturilor;
b)în coloanele 3 şi 4 se înscriu soldurile iniţiale debitoare sau, după caz, creditoare de la începutul anului;
c)în coloanele 5 şi 6 se înscriu rulajele lunii curente, respectiv rulajele debitoare şi creditoare aferente lunii pentru care se întocmeşte balanţa de verificare;
d)în coloanele 7 şi 8 se înscriu rulajele cumulate, aferente lunilor anterioare pentru care s-au întocmit balanţe de verificare;
e)în coloanele 9 şi 10 se înscriu soldurile finale debitoare sau, după caz, creditoare ale conturilor.
(9)Instituţiile pot completa balanţa de verificare cu patru serii de egalităţi şi cu alte coloane, în funcţie de necesităţi.
(10)Formularul va cuprinde denumirea instituţiei, denumirea formularului, data pentru care se întocmeşte, semnătura conducătorului compartimentului financiar-contabil şi a persoanei care întocmeşte documentul, după caz.
(11)Nu circulă, fiind document de sinteză.
(12)Se arhivează la compartimentul financiar - contabil împreună cu registrul "Cartea mare", care a stat la baza întocmirii acesteia.

......................................

(Instituţie/Subunitate)

Nr. pagină ........

BALANŢA DE VERIFICARE (cod 14-6-30/A)
Perioada (anul, luna, ziua)

Simbolul conturilor

Denumirea conturilor

Solduri iniţiale

Rulaje luna curentă

Rulaje cumulate

Solduri finale

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

          
          
          
          
          
          
          
          
          
          

Întocmit

Conducătorul compartimentului financiar-contabil