Capitolul vi - Cerinţe şi proceduri la instalarea, repararea sau inspecţia tahografelor ori a limitatoarelor de viteză - Reglementari din 2008 privind condiţiile de instalare, reparare sau inspecţie a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză care echipează autovehiculele, precum şi autorizarea operatorilor economici care desfăşoară astfel de activităţi - RNTR 8

M.Of. 147

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 21 Mai 2020
CAPITOLUL VI:Cerinţe şi proceduri la instalarea, repararea sau inspecţia tahografelor ori a limitatoarelor de viteză
Art. 35
(1)Inspecţia tahografelor se efectuează cu dispozitive şi aparatură care respectă cerinţele prevăzute de legislaţia privind activitatea de metrologie.
(2)Nu sunt admise modificări sau intervenţii neautorizate ale dispozitivelor şi aparaturii cu care se efectuează inspecţia tahografelor.
(3)Inspecţia tahografelor digitale de generaţia a doua se realizează doar cu dispozitivele de inspecţie indicate de un producător de astfel de tahografe; inspecţia poate fi efectuată şi pentru tahografe digitale de generaţia a doua fabricate de un alt producător de astfel tahografe, cu condiţia ca dispozitivul de inspecţie indicat să permită inspecţia tahografelor produse de un alt producător de tahografe.

Art. 36
ITLV se efectuează numai la autovehiculele la care se prezintă:
a)pentru cele înmatriculate în România:
- certificatul de înmatriculare sau dovada înlocuitoare a certificatului de înmatriculare, eliberată de autorităţile competente şi completată în mod corespunzător cu datele necesare identificării;
- CIV;
b)pentru cele înmatriculate în alte state membre UE sau părţi contractante ale AETR:
- documentul de înmatriculare.
Art. 37
În vederea efectuării ITLV trebuie îndeplinite următoarele cerinţe:
a)autovehiculul trebuie să fie curat, în special caroseria, şasiul, ansamblurile şi subansamblurile ce urmează să fie controlate;
b)autovehiculul trebuie să fie neîncărcat, în condiţii normale de funcţionare;
c)pneurile trebuie să fie umflate la presiunea nominală, în acord cu instrucţiunile producătorului autovehiculului;
d)în timpul efectuării încercărilor pista trebuie să fie curată, fără zăpadă sau gheaţă;
e)în dreptul liniilor de start şi stop, inscripţionate pe pistă, trebuie să fie amplasate două jaloane, vertical, astfel încât să nu fie deteriorate de autovehiculele verificate. Distanţa dintre centrele acestor jaloane trebuie să fie de 20 +/- 0,01 m.
Art. 38
(1)Erorile maxime tolerate la ITLV sunt cele prevăzute în anexa nr. 20.
(2)Erorile maxime tolerate la ITLV sunt valabile pentru o temperatură între 0°C şi 40°C, temperaturile fiind măsurate în imediata apropiere a aparaturii.
Art. 39
(1)La ITLV se verifică dacă se respectă configuraţia de omologare a tahografului.
(2)La ITLV prima operaţiune este identificarea autovehiculului şi ultima operaţiune este sigilarea instalaţiei.
Art. 40
În cazul în care la identificarea autovehiculului se constată necesitatea respingerii pentru motive de neconcordanţă între documentele însoţitoare şi autovehicul, se interzice continuarea ITLV. În acest caz nu se acceptă efectuarea unei noi ITLV decât după rezolvarea problemelor care au condus la respingerea autovehiculului. Este obligatorie înregistrarea în sistemul naţional de supraveghere informatică a inspecţiilor tahografelor şi limitatoarelor de viteză a problemelor care au condus la respingerea autovehiculului.
Art. 41
(1)Pentru fiecare ITLV se completează de către personalul atestat un raport ITLV la care se anexează documentele care atestă efectuarea inspecţiei. Raportul ITLV va fi semnat de către persoana atestată care a efectuat inspecţia.
(2)Documentele care se anexează la raportul ITLV sunt, după caz, următoarele:
a)foi de înregistrare, listinguri care conţin date tehnice, evenimente şi abateri, raport card atelier 24h, raport depăşiri viteze sau raport de interpretare a datelor descărcate din tahograf;
b)copie de pe dovada de inspecţie;
c)copie a documentului de înmatriculare pentru autovehiculele înmatriculate în state membre UE sau părţi contractante ale AETR;
d)copie de pe CIV;
e)copie de pe declaraţia de desigilare;
f)declaraţie de conformitate;
g)declaraţie de limitare a vitezei;
h)declaraţie de imposibilitate descărcare date din tahograf.
Art. 42
(1)Este obligatorie menţionarea pe raportul ITLV a tuturor defectelor constatate.
(2)În cazul în care se constată defecte şi persoana atestată are capabilitatea tehnică necesară pentru remedierea lor, aceasta va proceda la eliminarea lor numai în limita autorizaţiei tehnice a ATLV.
(3)În cazul în care se constată defecte şi persoana atestată nu are capabilitatea tehnică necesară pentru remedierea lor, aceasta va respinge de la ITLV instalaţia tahograf şi/sau limitatorul de viteză. În această situaţie, persoana care a prezentat autovehiculul la ITLV va fi informată cu privire la defectele constatate.
Art. 43
În cadrul ITLV se va respecta ordinea operaţiunilor prevăzută în procedura de inspecţie şi în planul de operaţiuni, conform fluxului de inspecţie declarat la autorizarea ATLV. Persoana atestată nu va începe o nouă ITLV până nu o finalizează pe cea curentă, inclusiv înregistrarea în calculator, emiterea dovezii de inspecţie, sigilarea completă a instalaţiei de tahograf, a plăcuţei de instalare şi încărcarea înregistrărilor fotografice.
Art. 44
(1)Pentru fiecare ITLV se realizează 7 înregistrări fotografice, care sunt precizate în procedura de inspecţie şi care vor fi salvate în unitatea hardware a ATLV.
(2)Arhiva cu înregistrările fotografice efectuate anual se memorează pe un mediu de stocare extern şi se păstrează pe o perioadă de cel puţin 5 ani.
Art. 45
După finalizarea ITLV, inspectorii RAR pot reverifica inspecţia, în conformitate cu procedurile şi planul de operaţiuni. Dacă în urma reverificării efectuate sunt constatate neconformităţi, acestea sunt consemnate în raportul ITLV întocmit de inspectorul RAR, după care se efectuează înregistrarea acestora în calculator, urmând ca finalizarea ITLV să se realizeze în funcţie de constatările inspectorului RAR.
Art. 46
Persoana atestată va proceda la finalizarea ITLV în următoarele situaţii:
a)nu s-a solicitat de RAR prin mijloace informatice sau prin intermediul inspectorului RAR reverificarea ITLV;
b)RAR solicită reverificarea ITLV, dar inspectorul RAR nu se prezintă în intervalul de timp prevăzut (45 min.).
Art. 47
(1)Persoana atestată nu va părăsi incinta ATLV în situaţia în care inspecţia tahografului a fost selectată pentru reinspecţie, până la finalizarea reinspecţiei.
(2)În cazul reinspecţiei, inspectorul RAR întocmeşte şi semnează un raport ITLV.
Art. 48
ATLV comunică electronic RAR informaţiile necesare pentru generarea dovezii de inspecţie, iar RAR transmite electronic ATLV dovada de inspecţie în vederea emiterii acesteia şi seriile sigiliilor ce vor fi utilizate la sigilarea instalaţiei tahografului şi a limitatorului de viteză.
Art. 49
(1)După finalizarea şi validarea ITLV se eliberează dovada de inspecţie şi plăcuţa de instalare.
(2)După finalizarea inspecţiei tahografului, persoana atestată va sigila următoarele părţi:
a)plăcuţa de instalare;
b)senzorul de mişcare de pe carcasa cutiei de viteză;
c)cele două capete ale elementului de legătură dintre aparatura de înregistrare propriu-zisă şi autovehicul, după caz;
d)adaptorul propriu-zis şi punctul de inserare al acestuia în circuit, după caz;
e)dispozitivul de comutare pentru autovehiculele cu două sau mai multe rapoarte ale punţii motoare, după caz;
f)elementele de legătură ale adaptorului şi dispozitivului de comutare cu restul aparaturii, după caz;
g)toate părţile interioare ale aparaturii care trebuie să fie protejate împotriva umidităţii şi prafului, precum şi împotriva accesului neautorizat prin carcase care pot fi sigilate;
h)orice strat protector pentru accesul la dispozitivele de adaptare a constantei aparaturii de înregistrare la coeficientul caracteristic autovehiculului;
i)conexiunea cu sistemele DSRC şi GNSS în cazul în care sunt unităţi separate de tahograf, după caz.
(3)În cazuri particulare, pot fi necesare şi sigilii suplimentare, care sunt menţionate în certificatul de omologare al tahografului.
Art. 50
(1)Sigiliile utilizate de către ATLV trebuie inscripţionate cu marca de sigilare precizată în autorizaţia tehnică.
(2)Sigilarea senzorului de mişcare de pe carcasa cutiei de viteză, a adaptorului destinat autovehiculelor M1 şi N1, a conexiunii GNSS externă şi a tahografului se realizează cu sigilii fabricate de producători de sigilii înregistraţi în baza de date specifică a Comisiei Europene.
Art. 51
Înainte de înlocuirea sigiliilor, se realizează o inspecţie a tahografului de către un atelier autorizat.
Art. 52
Pentru fiecare ocazie cu care sigiliile sunt îndepărtate de către atelierele de reparaţii, acestea întocmesc o declaraţie de desigilare.
Art. 53
Dovada de inspecţie se eliberează şi pentru autovehicule înmatriculate în alte state membre UE sau părţi contractante ale AETR.
Art. 54
(1)Pentru dovada de inspecţie se poate elibera un duplicat dacă plăcuţa de instalare şi/sau dovada de inspecţie este deteriorată, ilizibilă, lipsă sau pierdută.
(2)Duplicatul dovezii de inspecţie poate fi eliberat de ATLV care a emis dovada de inspecţie.
(3)Pentru emiterea duplicatului dovezii de inspecţie se vor parcurge obligatoriu următoarele etape:
a)identificarea autovehiculului şi conformitatea instalaţiei tahografului şi a limitatorului de viteză;
b)realizarea si arhivarea a 3 înregistrări fotografice astfel:
- plăcuţa constructor tahograf;
- sigiliul aplicat la senzorul de mişcare;
- plăcuţa de instalare aplicată;
c)arhivarea copiei duplicatului.
Art. 55
(1)La repararea instalaţiei tahograf se utilizează numai componente furnizate de producătorii de tahografe sau de reprezentanţii acestora, care să fie însoţite de documente de provenienţă şi declaraţii de conformitate ale componentei.
(2)Operatorii economici autorizaţi pentru activitatea de reparare tahografe pot înlocui sau repara orice componentă a instalaţiei tahograf.