Subcapitolul 5 - 3.5. Suprafeţe de siguranţă la capăt de pistă - Reglementari din 2008 Aeronautice Civile - Proiectarea şi exploatarea tehnică a aerodromurilor (RACR - AD - PETA) - Ediţia 1/2008
M.Of. 692 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 21 Aprilie 2010
SUBCAPITOLUL 5:3.5. Suprafeţe de siguranţă la capăt de pistă
SECŢIUNEA 1:Generalităţi
3.5.1.O suprafaţă de siguranţă la capăt de pistă trebuie asigurată la fiecare extremitate a benzii pistei, în cazul în care
- cifra de cod este 3 sau 4; şi
- cifra de cod este 1 sau 2 şi pista este instrumentală.
SECŢIUNEA 2:Dimensiunile suprafeţelor de siguranţă la capăt de pistă
3.5.2.O suprafaţă de siguranţă la capăt de pistă trebuie să se extindă pe o distanţă de cel puţin 90 m dincolo de extremitatea benzii pistei.
3.5.3.Se recomandă ca suprafaţa de siguranţă la capăt de pistă să se extindă, pe cât posibil, dincolo de extremitatea benzii pistei pe o distanţă de cel puţin :
- 240 m, în cazul în care cifra de cod este 3 sau 4; şi
-120 m, în cazul în care cifra de cod este 1 sau 2.
3.5.4.Lăţimea unei suprafeţe de siguranţă la capăt de pistă trebuie să fie cel puţin egală cu dublul lăţimii pistei asociate.
3.5.5.Se recomandă ca lăţimea unei suprafeţe de siguranţa la capăt de pistă, ori de câte ori este posibil, să fie egală cu lăţimea porţiunii nivelate a benzii pistei asociate.
SECŢIUNEA 3:Obiecte pe suprafeţele de siguranţă la capăt de pistă
Notă - Vezi Secţiunea 9.9 pentru informaţii cu privire la amplasarea de echipamente şi instalaţii în zonele operaţionale.
3.5.6.Se recomandă ca un obiect situat pe o suprafaţă de siguranţă la capăt de pistă, care ar putea pune în pericol avioanele, să fie considerat obstacol şi, pe cât este posibil, să fie înlăturat.
SECŢIUNEA 4:Degajarea şi nivelarea suprafeţelor de siguranţă la capăt de pistă
3.5.7.Se recomandă ca o suprafaţă de siguranţă la capăt de pistă să asigure o suprafaţă degajată şi nivelată avioanelor pentru care este destinată pista, în eventualitatea aterizării prea scurte sau depăşirii extremităţii pistei.
Notă - Suprafaţa de siguranţă la capăt de pistă nu trebuie amenajată la aceeaşi calitate ca banda pistei. Vezi, totuşi, paragraful 3.5.11.
SECŢIUNEA 5:Pantele suprafeţelor de siguranţă la capăt de pistă
3.5.8.Generalităţi
Se recomandă ca pantele unei suprafeţe de siguranţă la capăt de pistă să fie astfel încât nici o parte a suprafeţei respective să nu străpungă suprafaţa de apropiere sau cea de urcare la decolare.
3.5.9.Pante longitudinale
Se recomandă ca pantele longitudinale ale unei suprafeţe de siguranţă la capăt de pista să nu depăşească panta descendentă de 5%. Schimbările de pantă longitudinală ar trebui să fie cât mai graduale şi să fie evitate schimbările şi inversările bruşte de pantă.
3.5.10. Pante transversale
Se recomandă ca pantele transversale ale unei suprafeţe de siguranţă la capăt de pistă să nu depăşească panta ascendentă sau descendentă de 5%. Schimbările de pantă ar trebui să fie, pe cât posibil, graduale.
SECŢIUNEA 6:Rezistenţa suprafeţelor de siguranţă la capăt de pistă
3.5.11. Se recomandă ca suprafaţa de siguranţă la capăt de pistă să fie astfel amenajată sau construită, încât să reducă riscul de deteriorare a unui avion care ar ateriza prea scurt sau ar rula dincolo de capătul pistei, să faciliteze reducerea vitezei avionului şi să uşureze manevrele vehiculelor de salvare şi stingerea incendiilor, aşa cum se cere în paragrafele 9.2.26 la 9.2.28.