Capitolul 10 - Auditul şi asigurarea raportării privind durabilitatea - Reglementari Contabile din 2014 privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate

M.Of. 963

În vigoare
Versiune de la: 19 Noiembrie 2025
CAPITOLUL 10:Auditul şi asigurarea raportării privind durabilitatea
SECŢIUNEA 101:Cerinţe generale privind auditul
563._
(1)Situaţiile financiare anuale ale entităţilor mijlocii şi mari, precum şi ale societăţilor/companiilor naţionale, societăţilor cu capital integral sau majoritar de stat şi regiilor autonome sunt auditate de unul sau mai mulţi auditori statutari sau firme de audit.
(2)Sunt supuse, de asemenea, auditului entităţile care, la data bilanţului, depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele 3 criterii:
a)totalul activelor: 16.000.000 lei;
b)cifra de afaceri netă: 32.000.000 lei;
c)numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
Obligaţia de auditare pentru entităţile prevăzute la prezentul alineat se aplică atunci când acestea depăşesc limitele respective în două exerciţii financiare consecutive. De asemenea, entităţile respective sunt scutite de la obligaţia de auditare a situaţiilor financiare anuale dacă limitele a două dintre cele trei criterii menţionate nu sunt depăşite în două exerciţii financiare consecutive.

(3)Situaţiile financiare anuale ale entităţilor mici şi microentităţilor se verifică, după caz, de cenzori, potrivit legii.
(4)Totodată, auditorul (auditorii) statutar(i) sau firma (firmele) de audit:
a)exprimă o opinie privind:
(i)consecvenţa raportului administratorilor cu situaţiile financiare pentru acelaşi exerciţiu financiar; şi
(ii)întocmirea raportului administratorilor în conformitate cu cerinţele legale aplicabile, cu excepţia cerinţelor referitoare la raportarea privind durabilitatea prevăzute la capitolul 71;

a1)dacă este cazul, exprimă o opinie bazată pe o misiune de asigurare limitată în ceea ce priveşte conformitatea raportării privind durabilitatea cu cerinţele aplicabile, inclusiv conformitatea raportării privind durabilitatea cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b sau al art. 29c din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, procesul desfăşurat de entitate pentru identificarea informaţiilor raportate în temeiul respectivelor standarde de raportare privind durabilitatea şi conformitatea cu cerinţa de a marca raportarea privind durabilitatea în conformitate cu art. 29d din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, precum şi în ceea ce priveşte conformitatea cu cerinţele de raportare prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852;

b)declară dacă, pe baza cunoaşterii şi a înţelegerii dobândite în cursul auditului cu privire la entitate şi la mediul acesteia, a(au) identificat informaţii eronate semnificative prezentate în raportul administratorilor, indicând natura acestor informaţii eronate.
(5)Opinia menţionată la alin. (4) lit. a1) este exprimată de auditorul statutar sau firma de audit care efectuează auditul statutar al situaţiilor financiare sau de un alt auditor statutar sau o altă firmă de audit.

564._
(1)Prevederile pct. 563 alin. (1) referitoare la obligaţia auditării se aplică şi situaţiilor financiare anuale consolidate.
(11)Auditarea situaţiilor financiare anuale individuale ale entităţilor cuprinse în consolidare se efectuează potrivit prevederilor pct. 563.

(2)Prevederile pct. 563 alin. (4) se aplică şi situaţiilor financiare anuale consolidate şi rapoartelor consolidate ale administratorilor.
5641.[textul din punctul 564^1. din capitolul 10, sectiunea 10^1 a fost abrogat la 26-ian-2024 de Art. I, punctul 3. din Ordinul 85/2024]
SECŢIUNEA 102:Raportul de audit
565._
(1)Raportul de audit conţine:
a)o introducere care identifică cel puţin situaţiile financiare care fac obiectul auditului statutar, împreună cu cadrul de raportare financiară care a fost aplicat la întocmirea acestora;
b)o descriere a domeniului de aplicare al auditului statutar, care identifică cel puţin standardele de audit conform cărora a fost efectuat auditul statutar;
c)o opinie de audit care este fără rezerve, cu rezerve sau contrară şi care prezintă clar punctul de vedere al auditorului statutar cu privire la următoarele:
(i)dacă situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă, în conformitate cu cadrul relevant de raportare financiară; şi
(ii)după caz, dacă situaţiile financiare anuale sunt conforme cerinţelor legale aplicabile.
Dacă auditorul statutar nu este în măsură să emită o opinie de audit, raportul menţionează imposibilitatea emiterii unei astfel de opinii;
d)o menţiune privind aspectele asupra cărora auditorul statutar atrage atenţia prin evidenţiere, fără ca opinia de audit să fie cu rezerve;
e)opinia şi declaraţia menţionate la pct. 563 alin. (4).
(2)Raportul de audit se semnează şi se datează de către auditorul statutar. În cazul în care auditul statutar este efectuat de o firmă de audit, raportul de audit poartă semnătura cel puţin a auditorului/auditorilor statutar(i) care a(u) efectuat auditul în numele firmei de audit.
(3)Raportul de audit privind situaţiile financiare anuale consolidate trebuie să respecte cerinţele prevăzute la alin. (1) şi (2). În cazul situaţiilor financiare anuale consolidate, atunci când raportează asupra consecvenţei raportului administratorilor cu situaţiile financiare, aşa cum se prevede la alin. (1) lit. e), auditorul statutar sau firma de audit are în vedere situaţiile financiare anuale consolidate şi raportul consolidat al administratorilor. Dacă situaţiile financiare anuale ale societăţii-mamă sunt prezentate în vederea aprobării odată cu situaţiile financiare anuale consolidate, iar societatea-mamă are obligaţia de auditare, cele două rapoarte de audit pot fi prezentate sub forma unui singur raport.