Capitolul viii - DOCUMENTE, FORMULARE ŞI REGISTRE DE CONTABILITATE - Reglementari Contabile din 2010 conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară - Republicare

M.Of. 96 bis

În vigoare
Versiune de la: 6 Noiembrie 2024
CAPITOLUL VIII:DOCUMENTE, FORMULARE ŞI REGISTRE DE CONTABILITATE
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
213.Prevederile prezentelor reglementări referitoare la documente, formulare şi registre de contabilitate se completează cu dispoziţiile generale, emise în acest sens de Ministerul Finanţelor Publice, în măsura în care acestea nu contravin prezentelor reglementări.
214.Modelele registrelor de contabilitate şi documentele, altele decât cele prevăzute la secţiunea 4 din prezentul capitol, precum şi cele ale formularelor comune pe economie ce se utilizează în activitatea financiară şi contabilă sunt prevăzute în reglementările emise în acest sens de Ministerul Finanţelor Publice.
215.Pentru înregistrarea operaţiunilor economico-financiare în contabilitate, se poate folosi forma de înregistrare "pe jurnale" sau alte forme de înregistrare contabilă adoptate în condiţiile respectării prevederilor prezentelor reglementări.
SECŢIUNEA 2:Registrele de contabilitate obligatorii
216.Potrivit prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal (cod 14-1-1), Registrul-inventar (cod 14-1-2) şi Cartea mare (cod 14-1-3).
217._
(1)Registrele de contabilitate se utilizează în strictă concordanţă cu destinaţia acestora şi se prezintă în mod ordonat şi astfel completate încât să permită, în orice moment, identificarea şi controlul operaţiunilor contabile efectuate.
(2)Registrele de contabilitate obligatorii se întocmesc şi se utilizează, conform modelelor şi normelor prevăzute la secţiunea 4 din prezentul capitol.
218.Registrele de contabilitate pot fi prezentate sub formă de registre sau listări informatice, după caz.
219._
(1)Registrul-jurnal (cod 14-1-1) este un document contabil obligatoriu în care se înregistrează, în mod cronologic, toate operaţiunile economico-financiare.
(2)Registrul-jurnal este prezentat sub forma unui registru-jurnal general şi a unor registre-jurnal auxiliare.
(3)Principalele registre-jurnal auxiliare utilizate sunt "Jurnalul operaţiunilor" şi "Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor".
(4)Înregistrările operaţiunilor economico-financiare în registrele-jurnal au la bază elemente cu privire la: felul, numărul şi data documentului justificativ, explicaţiile privind operaţiunile respective şi conturile debitoare şi creditoare în care s-au înregistrat sumele corespunzătoare operaţiunilor efectuate.
220._
(1)Registrul "Cartea mare" (cod 14-1-3) este un registru contabil obligatoriu în care se înscriu lunar, direct, pentru fiecare cont, înregistrările efectuate în registrul-jurnal auxiliar ("Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor"), stabilindu-se situaţia fiecărui cont, respectiv soldul iniţial, rulajele debitoare, rulajele creditoare şi soldurile finale.
(2)Registrul "Cartea mare" stă la baza întocmirii balanţei de verificare.
221.Registrul-jurnal şi registrul "Cartea mare" trebuie să reflecte toate operaţiunile efectuate de instituţia de credit, la nivelul centralei acesteia, precum şi la nivelul fiecărei subunităţi a instituţiei de credit şi se întocmesc de centrala instituţiei de credit, pentru operaţiunile proprii, şi de subunităţile instituţiei de credit care au fost împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei de credit. În situaţiile în care una sau mai multe subunităţi ale instituţiei de credit nu au fost împuternicite de către conducerea acestora să întocmească Registrul-jurnal şi registrul "Cartea mare", operaţiunile efectuate de către subunităţile în cauză trebuie să se reflecte în registrele întocmite de o altă subunitate a instituţiei de credit sau de către centrala instituţiei de credit.
222._
(1)Registrul-inventar (cod 14-1-2) este un document contabil obligatoriu în care se înregistrează toate elementele de activ, datorii, capitaluri proprii şi elementele înregistrate în conturi în afara bilanţului, grupate în funcţie de natura lor, inventariate de instituţia de credit potrivit normelor legale. În acest registru se înscriu, într-o formă recapitulativă, elementele inventariate după natura lor, suficient de detaliate, pentru a putea justifica fiecare post din situaţia poziţiei financiare.
(2)Registrul-inventar se întocmeşte la nivelul fiecărei subunităţi a instituţiei de credit, precum şi, centralizat, la nivel de instituţie.
(3)Elementele înscrise în Registrul-inventar au la bază listele de inventariere sau alte documente care justifică conţinutul fiecărui post din situaţia poziţiei financiare.
SECŢIUNEA 3:Balanţa de verificare
223._
(1)Balanţa de verificare (cod 14-6-30/A) este documentul contabil utilizat pentru verificarea exactităţii înregistrărilor contabile şi controlul concordanţei dintre contabilitatea sintetică şi cea analitică, precum şi principalul instrument pe baza căruia se întocmesc situaţiile financiare.
(2)Balanţa de verificare se întocmeşte obligatoriu lunar şi ori de câte ori se consideră necesar.
(3)Balanţa de verificare are 4 serii de egalităţi şi cuprinde, pentru toate conturile instituţiei de credit, următoarele elemente: simbolul şi denumirea conturilor (în ordinea din planul de conturi), soldurile iniţiale debitoare şi creditoare, rulajele lunare curente debitoare şi creditoare, rulajele cumulate debitoare şi creditoare, soldurile finale debitoare şi creditoare.
(4)Cu ajutorul balanţei de verificare se verifică corelaţiile dintre egalităţile generate de dubla înregistrare a operaţiunilor economico-financiare în contabilitate, respectiv concordanţa dintre totalul înregistrărilor din Registrul-jurnal şi totalul rulajelor debitoare şi totalul rulajelor creditoare din balanţă, precum şi concordanţa dintre totalul soldurilor finale debitoare şi creditoare din Registrul Cartea mare şi totalul soldurilor finale debitoare şi creditoare din balanţă.
(5)Balanţa de verificare se întocmeşte atât pentru conturile sintetice, cât şi pentru cele analitice; pentru conturile analitice se poate întocmi numai situaţia soldurilor.
(6)Prin intermediul balanţei de verificare analitice se verifică concordanţa dintre conturile sintetice şi conturile lor analitice.
(7)Balanţa de verificare se întocmeşte atât pentru conturile bilanţiere cât şi, separat, pentru conturile în afara bilanţului.
SECŢIUNEA 4:Modelele registrelor de contabilitate obligatorii şi cel al balanţei de verificare, precum şi normele de întocmire şi utilizare a acestora
SUBSECŢIUNEA 1:REGISTRUL-JURNAL (general) - (cod 14-1-1)
224._
(1)Serveşte ca document contabil obligatoriu pentru înregistrarea cronologică şi sistematică a tuturor operaţiunilor economico-financiare efectuate pe parcursul exerciţiului financiar.
(2)Se întocmeşte de către instituţia de credit într-un singur exemplar.
(3)Înregistrările în Registrul-jurnal (general) se fac în tot cursul lunii (perioadei) sau la sfârşitul lunii (perioadei), fie direct pe baza documentelor justificative, fie pe baza documentelor centralizatoare întocmite pentru operaţiunile aferente lunii (perioadei) respective, care sunt consemnate cronologic în acestea.
(4)Registrul-jurnal (general) se întocmeşte sub formă centralizată, în lei, pentru operaţiunile efectuate atât în lei cât şi în valută, precum şi pentru fiecare valută în parte.
(5)În cazul Registrului-jurnal (general) sub formă centralizată, în lei, rulajele totale debitoare şi creditoare se preiau din coloanele 8 şi, respectiv, 9 prevăzute în Jurnalul operaţiunilor.
(6)În Registrul-jurnal (general) pe fiecare valută se preiau rulajele totale debitoare şi creditoare pe valuta respectivă, înscrise în coloanele 10 şi, respectiv, 11 din Jurnalul operaţiunilor.
(7)În coloana 1 se înscrie numărul curent al înregistrării începând de la 1 ianuarie, respectiv începutul activităţii, până la 31 decembrie, respectiv încetarea activităţii.
(8)În coloana 2 se trece numărul jurnalului operaţiunilor.
(9)În coloana 3 se înscrie data (an, lună, zi) jurnalului operaţiunilor.
(10)În coloanele 4 şi 5 se trec rulajele totale, debitoare şi creditoare, ale jurnalelor operaţiunilor.
(11)Se întocmeşte la nivelul instituţiei de credit şi de către subunităţile acesteia (sucursale, agenţii etc.) împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei de credit.
(12)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
(13)Se arhivează, de către unitatea care este obligată să-l păstreze împreună cu Jurnalele operaţiunilor care au stat la baza întocmirii lui.
SUBSECŢIUNEA 2:REGISTRUL-JURNAL (general) (cod 14-1-1)

..............................

(Instituţie/ Subunitate)

Nr. pagină ....................

REGISTRUL - JURNAL (general) (cod 14-1-1)

Nr. crt.

Jurnalele operaţiunilor

Sume

Nr.

Data

(an, lună, zi)

Debitoare

Creditoare

1

2

3

4

5

REPORT

  
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

DE REPORTAT

  

Întocmit,

Verificat,

SUBSECŢIUNEA 3:JURNALUL OPERAŢIUNILOR
225._
(1)Serveşte ca:
a)document de înregistrare cronologică şi sistematică a modificării elementelor de activ, datorii, capitaluri proprii şi a elementelor înregistrate în afara bilanţului;
b)document pentru întocmirea Registrului-jurnal general şi a Recapitulaţiei pe conturi a jurnalelor operaţiunilor.
(2)Se întocmeşte într-un singur exemplar.
(3)Se întocmeşte pentru operaţiunile efectuate, prin înregistrare cronologică, fără ştersături şi spaţii libere, a documentelor în care se reflectă mişcarea elementelor de activ, datorii, capitaluri proprii şi a elementelor înregistrate în afara bilanţului.
(4)În coloana 1 se înscrie numărul curent al operaţiunilor înregistrate începând de la 1 ianuarie, respectiv începutul activităţii, până la 31 decembrie, respectiv încetarea activităţii.
(5)În coloanele 2, 3 şi 4 se înscriu felul documentului justificativ (factură, bon fiscal, situaţie privind operaţiunile de casă şi prin instituţii de credit, situaţie privind decontările cu furnizorii, creditorii etc.), numărul documentului şi, respectiv, data documentului (anul, luna, ziua).
(6)În coloana 5 se trece felul operaţiunii (codul operaţiunii) sau alte elemente similare de identificare a acesteia.
(7)În coloanele 6 şi 7 se trece simbolul contului, debitor şi creditor.
(8)În coloanele 8 şi 9 se înscriu sumele totale, debitoare şi creditoare, în lei, sau, după caz, în echivalent lei pentru operaţiunile în valută, din documentul justificativ. Se menţionează că sumele în echivalent lei înscrise în coloanele 8 şi 9, aferente operaţiunilor efectuate în valută, se stabilesc în funcţie de cursurile de schimb specificate în documentul justificativ sau, în cazurile în care nu se specifică utilizarea unui anumit curs de schimb, în funcţie de cursul de schimb utilizat pentru înregistrarea în contabilitate a elementelor în valută, potrivit prevederilor pct. 182.
(9)În coloanele 10 şi 11 se înscriu sumele în valută, debitoare şi creditoare, din documentul justificativ.
(10)În coloana 12 se înscrie felul valutei în care este efectuată operaţiunea respectivă în valută.
(11)În Jurnalul operaţiunilor se trec toate operaţiunile economico-financiare efectuate de instituţia de credit, indiferent dacă acestea au loc în numerar sau prin conturile de decontare cu alte instituţii şi clientela, neţinându-se seama dacă a avut loc plata sau încasarea efectivă etc.
(12)Se întocmeşte la nivelul instituţiei de credit şi de către subunităţile acesteia (sucursale, agenţii etc.) împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei de credit.
(13)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
(14)Se numerotează şi se arhivează de către unitatea care este obligată să-l păstreze împreună cu documentele justificative care au stat la baza întocmirii lui.
SUBSECŢIUNEA 4:JURNALUL OPERAŢIUNILOR

(Instituţie/ Subunitate)

..................................

Nr. pagină .......................

JURNALUL OPERAŢIUNILOR
Nr. ....................... DATA (anul, luna, ziua)

Nr. crt.

Documentul

Explicaţii

(codul operaţiunii)

Simbol conturi

Sume în lei/echivalent lei

Sume în valută

Felul documentului

Numărul documentului

Data documentului (an, lună, zi)

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

Felul valutei

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Report pg.

            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            
            

De reportat:

Întocmit,

Verificat,

SUBSECŢIUNEA 5:RECAPITULAŢIA PE CONTURI A JURNALELOR OPERAŢIUNILOR
226._
(1)Serveşte la:
a)stabilirea rulajelor conturilor;
b)furnizarea de date pentru efectuarea analizei activităţii economico - financiare;
c)întocmirea registrului Cartea mare.
(2)Se întocmeşte într-un singur exemplar.
(3)Se întocmeşte, de regulă, lunar (pentru operaţiunile efectuate în perioada respectivă), prin înscrierea, pentru fiecare cont în parte, a rulajelor debitoare şi creditoare preluate din Jurnalul operaţiunilor.
(4)Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor se întocmeşte, în lei pentru operaţiunile efectuate în lei, în fiecare valută pentru operaţiunile efectuate în valută, precum şi sub formă centralizată, în lei, pentru operaţiunile efectuate atât în lei cât şi în valută.
(5)În coloana 1 se înscrie numărul curent al operaţiunilor înregistrate.
(6)În coloana 2 se înscrie simbolul contului, iar în coloanele 3 şi 4 se trec rulajele debitoare şi creditoare ale contului respectiv.
(7)În Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor în lei, întocmită pentru operaţiunile în lei, se înscriu, pentru fiecare cont în parte, rulajele debitoare şi creditoare în lei, preluate din Jurnalul operaţiunilor.
(8)În Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor, întocmită pe fiecare valută, se înscriu, pentru fiecare cont în parte, rulajele debitoare şi creditoare în valuta respectivă, preluate din Jurnalul operaţiunilor.
(9)În cazul Recapitulaţiei pe conturi a jurnalelor operaţiunilor zilei sub formă centralizată, în lei, se menţionează că, echivalentul în lei al rulajelor debitoare şi creditoare în valută, preluate din Jurnalul operaţiunilor, se stabileşte în funcţie de cursurile pieţei valutare, comunicate de Banca Naţională a României, din data întocmirii Recapitulaţiei pe conturi a jurnalelor operaţiunilor, fără a se ţine seama de echivalentul în lei, al rulajelor debitoare şi creditoare aferente operaţiunilor în valută, înscris în coloana "Sume în lei/echivalent lei" din Jurnalul operaţiunilor.
(10)Se întocmeşte la nivelul instituţiei de credit şi de către subunităţile acesteia (sucursale, agenţii etc.) împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei de credit.
(11)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
(12)Se numerotează şi se arhivează de către instituţia de credit care este obligată să-l păstreze împreună cu Jurnalele operaţiunilor care au stat la baza întocmirii lui.
SUBSECŢIUNEA 6:RECAPITULAŢIA PE CONTURI A JURNALELOR OPERAŢIUNILOR

.....................................

(Instituţie/ Subunitate)

Nr. pagină ...................

RECAPITULAŢIA PE CONTURI A JURNALELOR OPERAŢIUNILOR Perioada (anul, luna, ziua)

Nr. crt.

Cont

Rulaj debitor

Rulaj creditor

1

2

3

4

Report pg.:

  
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    

De reportat:

  

Întocmit,

Verificat,

SUBSECŢIUNEA 7:CARTEA MARE (cod 14-1-3)
227._
I._
(1)Serveşte la:
a)stabilirea rulajelor lunare şi a soldurilor pe conturi sintetice;
b)verificarea înregistrărilor contabile efectuate;
c)furnizarea de date pentru efectuarea analizei activităţii economico - financiare;
d)întocmirea balanţei de verificare.
(2)Se întocmeşte într-un singur exemplar.
(3)Se întocmeşte la sfârşitul lunii, pe baza datelor din Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor şi a soldurilor finale aferente lunii anterioare.
(4)Registrul "Cartea mare" se întocmeşte în lei, pentru operaţiunile efectuate în lei, în fiecare valută, pentru operaţiunile efectuate în valută, precum şi sub formă centralizată, în lei, pentru operaţiunile efectuate atât în lei cât şi în valută.
(5)Registrul "Cartea mare" în lei, pentru operaţiunile efectuate în lei, se întocmeşte pe baza rulajelor totale debitoare şi creditoare, preluate din Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor (întocmită pentru operaţiunile în lei) şi a soldurilor finale aferente lunii anterioare, înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmită pentru operaţiunile în lei).
(6)Registrul "Cartea mare" pe fiecare valută se întocmeşte pe baza rulajelor totale debitoare şi creditoare pe valuta respectivă, preluate din Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor (întocmită pe valuta respectivă) şi a soldurilor finale aferente lunii anterioare, înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmită pe valuta respectivă).
(7)În cazul registrului "Cartea mare" sub formă centralizată, în lei, rulajele totale debitoare şi creditoare se preiau din Recapitulaţia pe conturi a jurnalelor operaţiunilor, întocmită sub formă centralizată, în lei, iar echivalentul în lei al soldurilor finale în valută, aferente lunii anterioare, înscrise în registrul "Cartea mare" pe fiecare valută, se stabileşte în funcţie de cursurile pieţei valutare, comunicate de Banca Naţională a României, din data întocmirii registrului "Cartea mare".
(8)Se întocmeşte la nivelul instituţiei de credit şi de către subunităţile acesteia (sucursale, agenţii etc.) împuternicite în acest sens de conducerea instituţiei de credit.
(9)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
(10)Registrul "Cartea mare" se numerotează şi se arhivează la compartimentul financiar-contabil al instituţiei de credit care este obligată să-l păstreze împreună cu "Recapitulaţiile pe conturi ale jurnalelor operaţiunilor", care au stat la baza întocmirii acestuia.
II._

.....................................

(Instituţie/ Subunitate)

Nr. pagină ...................

CARTEA MARE
(cod 14-1-3)
Perioada (anul, luna, ziua)

Nr. crt.

Cont nr.

Sold

Iniţial

Rulaje

Sold final

D

C

D

C

D

C

1

2

3

4

5

6

7

8

        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        
        

întocmit Verificat,

SUBSECŢIUNEA 8:REGISTRUL-INVENTAR (cod 14-1-2)
228._
I._
(1)Serveşte ca document contabil obligatoriu de înregistrare a rezultatelor inventarierii elementelor de activ, datorii, capitaluri proprii şi elementelor înregistrate în conturi în afara bilanţului.
(2)Se întocmeşte într-un singur exemplar, după ce a fost numerotat şi parafat.
(3)Se întocmeşte la începutul activităţii, la sfârşitul exerciţiului financiar sau cu ocazia încetării activităţii, fără ştersături şi fără spaţii libere, pe baza datelor cuprinse în listele de inventariere şi procesele-verbale de inventariere a elementelor de activ, datorii, capitaluri proprii şi elementelor înregistrate în conturi în afara bilanţului, prin gruparea acestora pe conturi sau grupe de conturi.
(4)Registrul-inventar se completează pe baza inventarierii faptice a elementelor de activ, datorii, capitaluri proprii şi elementelor înregistrate în conturi în afara bilanţului grupate după natura lor conform posturilor din situaţia poziţiei financiare. În cazul în care inventarierea are loc pe parcursul anului, datele rezultate din operaţiunea de inventariere se actualizează cu intrările şi ieşirile din perioada cuprinsă între data inventarierii şi data încheierii exerciţiului financiar, datele actualizate fiind apoi cuprinse în registrul-inventar. Operaţiunea de actualizare a datelor rezultate din inventariere se va efectua astfel încât la sfârşitul exerciţiului financiar să fie reflectată situaţia reală a elementelor de activ, datorii, capitaluri proprii şi a elementelor înregistrate în conturi în afara bilanţului.
(5)În cazul încetării activităţii, registrul-inventar se completează cu valoarea elementelor de activ, datorii, capitaluri proprii şi a elementelor înregistrate în conturi în afara bilanţului, inventariate faptic la acea dată.
(6)În coloana 1 se înscrie numărul curent al fiecărei operaţiuni înregistrate în registru, cronologic, de la deschiderea acestuia până la epuizarea filelor sau încetarea activităţii.
(7)În coloana 2 vor fi recapitulate elementele inventariate, detaliat pe fiecare cont de activ, datorii, capitaluri proprii şi din afara bilanţului, conturile de valori materiale putând fi defalcate pe gestiuni.
(8)În coloana 3 se înscrie valoarea contabilă a elementelor inventariate.
(9)În coloana 4 se înscrie valoarea de inventar a elementelor de activ, datorii, capitaluri proprii şi a elementelor înregistrate în conturi în afara bilanţului, stabilită de membrii comisiei de inventariere (pe baza listelor de inventariere şi a proceselor-verbale de inventariere).
(10)În coloana 5 se trec diferenţele din evaluare de înregistrat, calculate ca diferenţă între valoarea contabilă şi valoarea de inventar.
(11)În coloana 6 se menţionează cauzele diferenţelor (lipsuri, deprecieri etc.).
(12)Nu circulă, fiind document de înregistrare contabilă.
(13)Se arhivează, de către instituţia de credit care este obligată să-l păstreze împreună cu documentele justificative care au stat la baza întocmirii lui.
II._
.................................
(Instituţie/ Subunitate)
REGISTRUL - INVENTAR
(cod 14-1-2) la data de
Nr. pagină ...........................

Nr. crt.

Recapitulaţia elementelor inventariate

Valoarea contabilă

Valoarea de inventar

Diferenţe din evaluare

(de înregistrat)

Valoarea

Cauze diferenţe

1

2

3

4

5

6

      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      
      

Întocmit,

Verificat,

SUBSECŢIUNEA 9:BALANŢA DE VERIFICARE (cod 14-6-30/A)
229._
I._
(1)Se întocmeşte pe baza datelor înscrise în registrul "Cartea mare".
(2)Serveşte la:
a)verificarea exactităţii înregistrărilor;
b)controlul concordanţei dintre contabilitatea sintetică şi analitică;
c)întocmirea situaţiilor financiare.
(3)Balanţa de verificare se întocmeşte, în lei pentru operaţiunile efectuate în lei, în fiecare valută pentru operaţiunile efectuate în valută, precum şi sub formă centralizată, în lei, pentru operaţiunile efectuate atât în lei cât şi în valută.
(4)Balanţa de verificare, în lei pentru operaţiunile efectuate în lei, se întocmeşte pe baza datelor înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmit pentru operaţiunile în lei), iar pentru echilibrarea balanţei de verificare în lei se va include şi contul 3722 "Contravaloarea poziţiei de schimb".
(5)Balanţa de verificare pe fiecare valută se întocmeşte pe baza datelor înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmită pe valuta respectivă), iar pentru echilibrarea balanţei de verificare pe fiecare valută se va include şi contul 3721 "Poziţie de schimb" pe valuta respectivă.
(6)Balanţa de verificare sub formă centralizată, în lei, se întocmeşte pe baza datelor înscrise în registrul "Cartea mare" (întocmit sub formă centralizată, în lei).
(7)Se menţionează că la întocmirea balanţei de verificare sub formă centralizată, în lei, echivalentul în lei al soldurilor iniţiale şi al rulajelor cumulate, în valută, preluate din registrul "Cartea mare" pe fiecare valută, se stabileşte în funcţie de cursurile pieţei valutare, comunicate de Banca Naţională a României, din data întocmirii balanţei de verificare.
(8)Coloanele balanţei de verificare cu patru serii de egalităţi cuprind următoarele informaţii:
a)în coloanele 1 şi 2 se înscriu, în ordinea din planul de conturi, simbolul conturilor şi, respectiv, denumirea conturilor;
b)în coloanele 3 şi 4 se înscriu soldurile iniţiale debitoare sau, după caz, creditoare de la începutul anului;
c)în coloanele 5 şi 6 se înscriu rulajele lunii curente, respectiv rulajele debitoare şi creditoare aferente lunii pentru care se întocmeşte balanţa de verificare;
d)în coloanele 7 şi 8 se înscriu rulajele cumulate, aferente lunilor anterioare pentru care s-au întocmit balanţe de verificare;
e)în coloanele 9 şi 10 se înscriu soldurile finale debitoare sau, după caz, creditoare ale conturilor.
(9)Instituţiile de credit pot completa balanţa de verificare cu patru serii de egalităţi şi cu alte coloane, în funcţie de necesităţi.
(10)Formularul va cuprinde denumirea instituţiei de credit, denumirea formularului, data pentru care se întocmeşte, semnătura conducătorului compartimentului financiar-contabil sau a persoanei care întocmeşte documentul, după caz.
(11)Nu circulă fiind document de sinteză.
(12)Se arhivează la compartimentul financiar-contabil al instituţiei de credit care este obligată să-l păstreze împreună cu registrul "Cartea mare", care a stat la baza întocmirii acesteia.
II._

.............

(Instituţie/ Subunitate)

Nr. Pagină: ...............

BALANŢA DE VERIFICARE
(cod 14-6-30/A)
Perioada (anul, luna, ziua)

Simbolul conturilor

Denumirea conturilor

Solduri iniţiale

Rulaje luna curentă

Rulaje cumulate

Solduri finale

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

Debitoare

Creditoare

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

          
          
          
          
          
          
          
          
          
          
          
          
          

Întocmit

Conducătorul compartimentului financiar-contabil