Capitolul v - INVENTARIEREA ELEMENTELOR DE ACTIV ŞI DE PASIV - Reglementari Contabile din 2001 specifice domeniului asigurărilor armonizate cu directivele europene şi standardele internaţionale de contabilitate

M.Of. 34 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2002
CAPITOLUL V:INVENTARIEREA ELEMENTELOR DE ACTIV ŞI DE PASIV
33.În conformitate cu prevederile art. 8 din Legea contabilităţii nr. 82/ 1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, societăţile au obligaţia să efectueze inventarierea generală a elementelor de activ şi de pasiv: la începutul activităţii, cel puţin o dată pe an pe parcursul funcţionării sale, în cazul fuzionării sau încetării activităţii, precum şi în alte situaţii prevăzute de lege.
Inventarierea reprezintă ansamblul operaţiunilor prin care se constată existenţa tuturor elementelor de activ şi de pasiv, cantitativ-valoric sau numai valoric, după caz, la data la care aceasta se efectuează.
Inventarierea are ca scop principal stabilirea situaţiei reale a bunurilor din gestiunea fiecărei societăţi şi cuprinde toate elementele de activ şi de pasiv, precum şi bunurile şi valorile deţinute cu orice titlu aparţinând altor persoane juridice sau fizice.
La începutul activităţii, inventarierea are ca obiect principal stabilirea şi evaluarea elementelor deţinute ce constituie aportul în natură.
Pe parcursul funcţionării sale, societatea efectuează inventarierea elementelor de activ şi de pasiv, cel puţin o dată pe an, de regulă, cu ocazia încheierii exerciţiului financiar.
34.În aplicarea prevederilor art. 8 din lege, în funcţie de natura şi complexitatea activităţii lor, societăţile au obligaţia să asigure, în principal, următoarele: stabilirea perioadelor, organizarea şi numirea persoanelor împuternicite să efectueze inventarierea, pregătirea condiţiilor necesare efectuăm inventarierii. Înregistrarea în contabilitate a tuturor operaţiunilor aferente exerciţiului financiar, efectuarea faptică a inventarierii, determinarea rezultatelor inventarierii şi valorificarea acestora.
35.Inventarierea se efectuează la locurile de existenţă, de depozitare sau păstrare a bunurilor, prin numărare, cântărire, măsurare sau prin alte mijloace de determinare a existenţei faptice a acestora.
Toate bunurile inventariate, grupate pe gestiuni şi categorii de bunuri, se înscriu în liste de inventariere, care se semnează de către persoanele împuternicite să efectueze inventarierea.
Bunurile aparţinând altor persoane fizice sau juridice (în custodie, consignaţie, închiriere etc.) se inventariază şi se înscriu în liste separate, O copie de pe aceste liste se trimite, de regulă, şi persoanei juridice sau fizice, după caz, căreia îi aparţin bunurile respective.
Cu ocazia inventarierii, disponibilităţile şi depozitele băneşti aflate în conturi la bănci, precum şi creanţele şi obligaţiile faţă de terţi sunt supuse, de regulă, verificării şi confirmării pe baza extraselor de cont sau punctajelor reciproce în funcţie de necesităţi, după caz.
Pentru toate celelalte elemente de activ şi pasiv, cu ocazia inventarierii se verifică realitatea soldurilor conturilor respective. Pentru bunurile depreciate, inutilizabile sau deteriorate, precum şi pentru creanţele şi obligaţiile incerte ori în litigiu se întocmesc, de regulă, liste de inventariere separate.
36.Rezultatele inventarierii se consemnează într-un proces verbal de inventariere, în care se înscriu, în principal următoarele elemente: data întocmirii, numele şi prenumele membrilor comisiei de inventariere, numărul şi data actului de numire a comisiei de inventariere, gestiunea inventariată, data începerii şi terminării operaţiunii de inventariere, rezultatele inventarierii, concluziile şi propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor şi ale lipsurilor constatate şi la persoanele vinovate, precum şi propuneri de măsuri în legătură cu acestea, volumul bunurilor depreciate, propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar şi declasare sau casare a unor stocuri, constatări privind păstrarea, depozitarea, conservarea şi asigurarea integrităţii bunurilor din gestiune, precum şi alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate. Pentru elementele de activ la care s-au constatat deprecieri, pe baza listelor de inventariere întocmite distinct, comisia de inventariere face propuneri privind constituirea provizioanelor pentru depreciere sau de înregistrare a unor deprecieri suplimentare, pentru deprecierile ireversibile ale imobilizărilor, acolo unde este cazul, arătând totodată, cauzele care au determinat aceste deprecieri.