Subcapitolul 6 - Contabilitatea cheltuielilor, veniturilor şi rezultatelor - Reglementari Contabile din 2001 specifice domeniului asigurărilor armonizate cu directivele europene şi standardele internaţionale de contabilitate
M.Of. 34 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2002
SUBCAPITOLUL 6:Contabilitatea cheltuielilor, veniturilor şi rezultatelor
106.Cheltuielile societăţii reprezintă sumele sau valorile plătite sau de plătit pentru:
- daune şi prestaţii
- cheltuieli cu personalul
- cheltuieli de achiziţie privind contractele de asigurare
- executarea unor obligaţii legale sau contractuale
- consumurile, lucrările executate şi serviciile prestate de care beneficiază societatea
- cheltuieli cu plasamentele şi alte cheltuieli
În cadrul cheltuielilor pentru determinarea rezultatului exerciţiului financiar se cuprind, de asemenea:
- cheltuielile privind rezervele tehnice
- amortizările şi provizioanele constituite
- valoarea contabilă a activelor cedate, distruse sau constatate lipsă
107.Potrivit prevederilor legale, contabilitatea cheltuielilor se ţine distinct pentru activitatea de asigurări de viaţă cât şi pentru activitatea de asigurări generale, pe feluri de cheltuieli, după natura şi destinaţia lor, care se grupează astfel:
(1)Cheltuieli după natura:
a)Cheltuielile de exploatare după natura lor, cuprind:
- cheltuieli privind daunele şi prestaţiile (anuitătile, răscumpărările, recuperările şi alte cheltuieli privind daunele şi prestaţiile suportate de societatea de asigurări);
- cheltuieli privind rezervele tehnice;
- cheltuieli cu personalul (salarii şi alte drepturi de personal, asigurările şi protecţia socială, contribuţia unităţii la asigurările sociale şi pentru ajutorul de şomaj, cheltuieli cu pregătirea şi perfecţionarea profesională şi alte cheltuieli suportate de societatea de asigurare);
- cheltuieli privind comisioanele de reasigurare;
- cheltuieli privind consumurile de materiale consumabile, combustibil, piese de schimb, materiale de natura obiectelor de inventar;
- cheltuielile cu lucrările şi serviciile executate de terţi (întreţinere, reparaţii), redevenţe, locaţii de gestiune şi chirii, studii şi cercetări, cheltuieli cu alte servicii executate de terţi (colaboratori, comisioane, cheltuieli de protocol, reclamă şi publicitate, transportul de bunuri şi personal, deplasări, detaşări şi transferări, posta şi taxe de telecomunicaţii, servicii bancare şi altele);
- pierderi din creanţe, cheltuieli privind despăgubiri, amenzi, penalităţi, donaţii şi subvenţii acordate, cheltuieli privind activele cedate şi alte operaţii de capital.
b)Cheltuielile cu plasamentele şi alte cheltuieli, cuprind:
- pierderi din creanţe legate de participaţii
- cheltuieli privind plasamentele cedate,
- cheltuieli financiare privind amortizarea primelor de rambursare a obligaţiunilor
- cheltuieli din diferenţe de curs valutar
- cheltuieli privind dobânzile
- cheltuieli privind sconturile acordate
- alte cheltuieli similare.
c)Cheltuieli extraordinare reprezintă acele cheltuieli care nu sunt legate de activitatea normală, curentă a societăţii (cheltuieli cu calamităţile şi alte evenimente extraordinare);
d)Cheltuieli cu amortizările şi provizioanele cuprind:
- amortizarea imobilizărilor corporale şi în curs de natura plasamentelor;
- amortizarea imobilizărilor de natura altor active,
- amortizarea primelor de rambursare a obligaţiunilor,
- provizioanele pentru riscuri şi cheltuieli,
- provizioanele pentru deprecierea imobilizărilor,
- provizioanele pentru deprecierea altor elemente de activ
- provizioanele privind plasamentele
- cheltuieli pentru ajustarea la inflaţie
e)Cheltuieli cu impozitul pe profit calculat potrivit legii.
(2)Cheltuieli pe destinaţii:
- cheltuieli de achiziţie (cheltuieli ocazionate de achiziţionarea contractelor de asigurare, cheltuieli de deschidere a dosarelor, cheltuieli cu personalul, cheltuieli cu informatica, etc.)
- cheltuieli de administrare a contractelor ( cheltuieli cu încasarea primelor, cheltuieli cu personalul, cheltuieli cu informatica, etc.)
- cheltuieli cu gestionarea daunelor (cheltuieli cu personalul, cheltuieli cu informatica, cheltuieli cu serviciile de daune, etc.)
- cheltuieli cu administrarea plasamentelor.
Cheltuielile care pot fi direct atribuibile unei destinaţii înregistrarea acestora pe destinaţii trebuie efectuata individual fără aplicarea cheilor forfetare.
În cazul în care o cheltuiala are mai multe destinaţii sau nu poate fi direct atribuibilă, atunci ea este repartizată pe destinaţii prin aplicarea unei chei de repartiţie fundamentată, cel puţin la închiderea exerciţiului financiar.
Cheile utilizate trebuie să fie fondate pe criterii cantitative, obiective, controlabile şi în legătura directa cu natura cheltuielii.
Procedurile de repartizare a cheltuielilor după natura în conturi de cheltuieli pe destinaţie, după cum şi modalităţile de calcul care stau la baza cheilor de repartiţie trebuie să facă parte integrantă din programul informatic şi să fie definite într-o manieră explicită în documentele interne ale societăţii în aşa fel încât oricând să poată fi controlabile.
108.Cheltuielile privind sumele plătite pentru contractele de cercetare care se includ în costuri, comisioanele plătite agenţilor economici cu activitate de comerţ exterior, taxa pentru folosirea terenurilor, taxa asupra mijloacelor de transport, cotele prevăzute de lege pentru constituirea fondului de protejare a asiguraţilor, cheltuielile cu pregătirea şi perfecţionarea profesională, prelevările şi donaţiile făcute în scopuri umanitare şi pentru sprijinirea activităţilor sociale, culturale şi sportive, alte cheltuieli care, se înregistrează distinct în conturi analitice, în cadrul conturilor respective de cheltuieli.
În cadrul categoriilor de cheltuieli după natura lor, se pot dezvolta în analitice în funcţie de necesităţile impuse de anumite reglementări sau potrivit nevoilor proprii.
109.Principalele elemente care formează veniturile societăţii sunt sumele sau valorile încasate sau de încasat din:
- executarea obligaţiilor contractuale privind asiguraţii
- avantaje pe care societatea de asigurări a consimţit să le primească
- executarea unor obligaţii legale sau contractuale privind terţii
- venituri extraordinare
În cadrul veniturilor pentru determinarea rezultatului se cuprind, de asemenea, veniturile din:
- producţia imobilizată
- eliberarea rezervelor tehnice
- plasamente
- diminuarea sau anularea provizioanelor
- cedarea activelor
- alte venituri.
110.Cifra de afaceri conform prezentelor reglementări reprezintă primele brute subscrise din asigurarea directă, coasigurare şi reasigurare-acceptări în cursul exerciţiului financiar plus variaţia rezervelor de prime rezultată ca diferenţă între rezervele de la începutul perioadei şi rezervele de la sfârşitul perioadei.
111.Potrivit legii, contabilitatea veniturilor se ţine pe categorii de venituri, care se grupează astfel:
a)Venituri din exploatare care cuprind:
- venituri din prime brute subscrise
În contabilitate, se înregistrează primele încasate şi de încasat, inclusiv primele de reasigurare încasate şi de încasat aferente tuturor contractelor de asigurare şi reasigurare, care intra în vigoare în perioada de referinţa, înainte de deducerea oricăror sume din acestea.
- venituri din servicii prestate
- venituri din redevenţe, locaţii de gestiune şi chirii
- venituri din eliberarea rezervelor tehnice
- venituri din producţia de imobilizări, reprezentând costul lucrărilor şi cheltuielilor efectuate de societate pentru ea însăşi, care se înregistrează ca active imobilizate corporale şi necorporale;
- venituri din subvenţii de exploatare reprezentând finanţări de care beneficiază societatea acordate de stat sau de alte societăţi;
- alte venituri de exploatare cuprinzând veniturile din recuperări aferente asigurărilor generale, venituri din creanţe reactivate şi alte venituri netehnice:
b)Venituri din plasamente cuprinzând venituri din titluri de participare, venituri din creanţe imobilizate, venituri din plasamente cedate, venituri din diferenţe de curs valutar, venituri din dobânzi, venituri din sconturi obţinute şi alte venituri similare,
c)Venituri extraordinare reprezentând acele venituri care nu sunt legate de activitatea normală curentă a societăţii de asigurare,
d)Venituri din provizioane şi ajustarea la inflaţie cuprinzând venituri din provizioane pentru riscuri şi cheltuieli, din provizioanele pentru deprecierea imobilizărilor şi altor elemente de activ, venituri din fondul comercial negativ, venituri din provizioane privind plasamentele
112.Diminuarea sau anularea provizioanelor constituite se înregistrează la venituri în cazul în care nu se mai justifică menţinerea provizioanelor constituite, respectiv are loc realizarea riscului sau cheltuiala devine exigibilă.
113.Cheltuielile şi veniturile determinate de operaţiile asocierilor în participaţie se contabilizează distinct de către unul dintre asociaţi, conform prevederilor contractului de asociere.
La sfârşitul perioadei de raportare cheltuielile şi veniturile înregistrate pe naturi se transmit pe bază de decont fiecărui asociat în vederea înregistrării acestora în contabilitatea proprie.
114.Potrivit art. 19 alin. 1 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în contabilitate, profitul sau pierderea se stabilesc lunar, cumulat de la începutul anului.
În acest sens, conturile de cheltuieli şi conturile de venituri în care se înregistrează în funcţie de natura lor, cheltuielile, respectiv veniturile se închid prin rezultatul exerciţiului financiar.
Datele se preiau din rulajele debitoare ale conturilor de cheltuieli, respectiv din rulajele creditoare ale conturilor de venituri, cumulate de la începutul anului. Pentru situaţiile în care au fost efectuate înregistrări în creditul conturilor de cheltuieli sau în debitul conturilor de venituri (operaţiunile contabile privind reasigurarea, corectări prin înregistrări inverse etc.) datele sunt reprezentate de soldurile conturilor de venituri şi cheltuieli, înainte de a fi transferate asupra contului 121 "Profit şi pierdere" cumulate de la începutul anului.
Pentru stabilirea rezultatului exerciţiului societăţile vor întocmi contul de profit şi pierdere potrivit pct. 3.50-3.53 din capitolul Forma şi conţinutul situaţiilor financiare din prezentele reglementari.
115.Rezultatul exerciţiului financiar, respectiv profitul sau pierderea, se determină potrivit prevederilor pct. 3.53 din prezentele reglementări.
Repartizarea profitului se înregistrează în contabilitate pe destinaţiile prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare.