Capitolul iii - Atribuţiile ANCPI prin oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară - Protocolul de Colaborare 1404/2010 429312/1404 încheiat între Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România privind modul de efectuare a operaţiunilor de publicitate imobiliară, în aplicarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare

M.Of. 475

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 21 Octombrie 2013
CAPITOLUL III:Atribuţiile ANCPI prin oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară
1._
(1)În regiunile de carte funciară supuse regimului Decretului-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispoziţiilor privitoare la cărţile funciare, înscrierile privitoare la imobilele cuprinse în cartea funciară vor continua să fie făcute în aceleaşi cărţi funciare. De la această regulă se exceptează următoarele cazuri, în care este obligatorie întocmirea unei documentaţii cadastrale cu atribuire de număr cadastral pentru deschiderea cărţii funciare:
a)imobilele înscrise în cărţi funciare întocmite în baza Decretului-lege nr. 115/1938, care se modifică prin alipiri sau dezlipiri;
b)pentru înscrierea unei construcţii, care a fost edificată pe un teren care se află înscris într-o carte funciară deschisă în baza Decretului-lege nr. 115/1938;
c)când se cere înscrierea dreptului de proprietate dobândit în temeiul:
- Legii nr. 15/1990, cu modificările ulterioare, precum şi al Hotărârii Guvernului nr. 834/1991, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legii nr. 169/1997 pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În cazul în care numai o parte din imobilul înscris într-o carte întocmită în baza Decretului-lege nr. 115/1938 a făcut obiectul uneia dintre actele normative menţionate anterior la lit. c), se va proceda la desprinderea acelei părţi prin formarea unui imobil pentru care se va întocmi o carte funciară nouă. Operaţiunea de desprindere se va înscrie în cartea funciară existentă. Partea neafectată de actele normative prevăzute la lit. c) se va reînscrie în aceeaşi carte funciară, iar pentru partea desprinsă se va constitui o carte funciară nouă. În cartea funciară existentă se vor menţiona numărul cadastral şi numărul cărţii funciare în care s-a înscris imobilul.
(3)În toate situaţiile prevăzute la lit. a), b) şi c), în cărţile funciare, precum şi în actele notariale se vor menţiona atât numerele topografice, cât şi numerele cadastrale corespunzătoare.
2.Registratorul admite cererea de înscriere şi dispune înscrierea în cartea funciară prin încheiere, dacă înscrisul îndeplineşte următoarele condiţii:
a)este încheiat de către un notar public sau emană de la o autoritate publică, aşa cum a fost definit la cap. II pct. 2;
b)identifică corect numele sau denumirea părţilor, în sensul că acestea corespund cu cele ale titularilor de drepturi înscris în cartea funciară. Notarul public va menţiona în act inadvertenţele dintre numele sau denumirea titularului menţionat în extrasul de carte funciară sau certificatul de sarcini, după caz, şi cele din actele de identitate sau de proprietate ale acestuia;
c)obiectul actului sau faptului juridic este individualizat în baza documentaţiei cadastrale, iar dacă a fost înscris în cartea funciară, are număr cadastral sau, după caz, număr topografic, indicându-se totodată numărul şi localitatea cărţii funciare;
d)este însoţit de o traducere legalizată, dacă actul nu este întocmit în limba română;
e)este însoţit, după caz, de o copie a extrasului de carte funciară pentru autentificare sau a certificatului de sarcini împreună cu documentaţia cadastrală ce a stat la baza întocmirii actului;
f)este însoţit de dovada achitării impozitului potrivit art. 771 din Codul fiscal, cu excepţia actelor autentice notariale, în cazul cărora cuantumul impozitului perceput de notarul public este prevăzut în încheierea de autentificare;
g)este însoţit, cu excepţia scutirilor legale, de dovada achitării tarifului constând în:
(i)chitanţă personalizată cu antetul OCPI; sau
(ii)copie a bonului fiscal eliberat de biroul notarial; sau
(iii)copie a ordinului de plată a tarifului. Copia bonului fiscal sau a ordinului de plată vor fi vizate şi ştampilate pentru conformitate de biroul notarial.

3.Cererea de înscriere în cartea funciară este trimisă registratorului de carte funciară, într-un singur exemplar, împreună cu un exemplar original al actului notarial, de către notarul public instrumentator al actului autentic sau al certificatului de moştenitor ori de legatar. Cererea va fi înregistrată de îndată, după care referentul din cadrul compartimentului registratură va comunica notarului public numărul de înregistrare al acesteia din registrul general de intrare, în scris, prin fax sau prin altă modalitate de comunicare, în cazul actelor de garanţie imobiliară, numărul de înregistrare va fi comunicat de îndată prin fax notarului public instrumentator, luând în considerare specificul urgent al acestei proceduri.
Dacă nu se poate transmite cererea de înscriere în cartea funciară şi actul notarial, în original sau cu semnătură electronică, în ziua întocmirii actului sau cel târziu în prima zi lucrătoare consecutivă celei în care s-a întocmit actul, aceasta va fi transmisă prin fax sau prin altă modalitate de comunicare, în vederea înregistrării. În această situaţie, cererea, împreună cu actul în original, se va transmite prin poştă cu confirmare de primire sau direct, în aceeaşi zi în care s-a efectuat transmiterea prin fax a cererii.
Cererea de înscriere, împreună cu actul notarial, va fi transmisă direct sau prin fax la biroul de cadastru şi publicitate imobiliară în a cărui rază de activitate se află imobilul. După înscriere se vor transmite notarului public încheierea de înscriere şi un extras de carte funciară pentru informare.
4.În vederea îndeplinirii prevederilor din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, privind cercetarea cărţii funciare şi eliberarea de extrase de carte funciară şi certificate sau copii legalizate de pe acestea, oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară are următoarele obligaţii:
- să elibereze la cerere notarilor publici extrase sau, după caz, copii ale cărţilor funciare ori certificate de sarcini. Atât cererea, cât şi certificatele, extrasele şi copiile pot fi transmise între notarul public şi birourile de cadastru şi publicitate imobiliară prin fax, e-mail, on-line sau prin orice altă modalitate de comunicare care asigură confirmarea de primire. Eliberarea documentelor solicitate nu va fi condiţionată de primirea cererilor în original. În cazul în care extrasul de carte funciară a fost transmis prin fax, e-mail, on-line, originalul acestuia va fi comunicat prin poştă numai la solicitarea expresă a biroului notarial; oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară vor primi cererile de înscriere în cartea funciară şi actele ataşate la acestea, transmise de către notarii publici şi prin fax, e-mail sau on-line.

- eliberarea certificatului, a extrasului sau a copiei de pe cartea funciară se va face nominal notarului public solicitant, potrivit termenelor stabilite prin protocoalele încheiate între camerele notarilor publici şi oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară;
- în aplicarea dispoziţiilor legii, termenul de valabilitate a extrasului de carte funciară pentru autentificare este de 5 zile lucrătoare, calculate începând cu ziua şi ora înregistrării cererii în registrul general de intrare şi terminând cu sfârşitul celei de-a cincea zile lucrătoare. Cererea de eliberare a extrasului de carte funciară pentru autentificare constituie piedică la înscrierea altor drepturi din momentul înregistrării. În termenul de valabilitate a extrasului, registratorul nu va efectua nicio altă operaţiune de carte funciară, cu excepţia aceleia pentru care a fost solicitat extrasul. Termenul de valabilitate a extrasului de carte funciară este de natură să garanteze securitatea circulaţiei juridice a bunurilor imobile;
- eliberarea extrasului de carte funciară sau a copiei cărţii funciare se va face fără a fi condiţionată de prezentarea unui certificat fiscal.
5.În aplicarea dispoziţiilor art. 8 alin. (5) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, tarifele aferente prestării serviciilor de publicitate imobiliară pot fi încasate de notarii publici în numele ANCPI, în numerar (pe chitanţiere puse la dispoziţie de către oficiul teritorial sau pe bonuri fiscale care vor conţine aceleaşi menţiuni cu chitanţele) sau prin virament bancar în contul biroului notarului public care întocmeşte actul ce urmează a fi supus publicităţii imobiliare.
Indiferent de modalitatea de achitare a tarifului, notarul public poate emite, la cerere, factură personalizată cu antetul oficiului teritorial în circumscripţia căruia biroul notarial îşi desfăşoară activitatea, pusă la dispoziţie de către acesta şi pe care se va menţiona modalitatea de plată a tarifului:
(i)chitanţa oficiului teritorial;
(ii)bonul fiscal eliberat de biroul notarial;
(iii)ordinul de plată în contul biroului notarial, cu menţionarea contului biroului notarial, a tarifului şi a codului aferent serviciului solicitat.
Sumele încasate de notarii publici vor fi virate/vărsate în perioada 20-25 a lunii următoare celei în care acestea au fost încasate, într-o singură tranşă, în contul unic deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, de către ANCPI: IBAN RO80 TREZ 7005 032XXX00 4164, CIF: 9051601. Documentul de plată va cuprinde în mod obligatoriu codul de identificare fiscală (CIF) atribuit de Ministerul Finanţelor Publice biroului notarial respectiv sau asociaţiei constituite din 2 sau mai mulţi notari publici. Pentru sumele a căror provenienţă nu poate fi identificată (în lipsa menţionării CIF-ului sau în cazul identificării eronate a acestuia), biroul notarial nu va fi descărcat de obligaţia de plată până la identificarea cu CIF-ul corespunzător.
În cazul în care o asociaţie formată din 2 sau mai mulţi notari publici urmează a fi dizolvată, sumele datorate de aceasta ca urmare a încasării tarifelor de publicitate imobiliară se virează în contul unic al ANCPI înainte de intervenirea dizolvării, iar documentul de plată va cuprinde în mod obligatoriu CIF-ul atribuit de Ministerul Finanţelor Publice asociaţiei respective.
Completarea facturii se va efectua astfel:
-- în secţiunea dreapta sus dedicată furnizorului de servicii:
- se regăseşte personalizat antetul oficiului teritorial furnizor al facturierului (nu necesită completare din partea notarului public).
--în secţiunea centru sus:
- se regăsesc date despre factură. Se completează astfel:
Nr. factură: - se completează cu numărul facturii tipărit în colţul din stânga sus al acesteia;
Data (ziua, luna, anul): - se completează sub următoarea formă: zz/ll/an;
Nr. avizului de însoţire a mărfii: - nu se completează.
--în secţiunea stânga sus dedicată beneficiarului serviciului. Se completează astfel:
Cumpărător: - se completează cu denumirea completă a persoanei juridice/fizice;
Nr.ord.reg.com./an: - se completează pentru persoanele juridice cu numărul atribuit de către registrul comerţului;
C.I.F/C.N.P. - se completează pentru persoanele juridice cu codul de identificare fiscală, iar pentru persoanele fizice, cu codul numeric personal;
Sediul: - se completează cu adresa sediului persoanei juridice/fizice;
Judeţul: - se completează cu denumirea judeţului de reşedinţă a persoanei juridice/fizice;
Contul: - se completează cu IBAN-ul contului curent al persoanei juridice/fizice;
Banca: - se completează cu denumirea băncii unde persoana juridică/fizică are deschis contul curent.
-- secţiunea centrală a facturii se completează astfel:
Denumirea produselor sau a serviciilor: - se completează detaliat cu titulatura serviciului de publicitate imobiliară conform reglementărilor în vigoare în materie de tarife, precum şi codul aferent;
U.M.:- nu se completează;
Cantitatea: - se completează cu numărul de servicii de care beneficiază cumpărătorul la codul de tarif aferent;
Preţul unitar: - se completează cu valoarea în lei a codului de tarif/serviciu;
Valoare: - se calculează şi completează preţul final al serviciului;
Total: - se calculează şi se completează preţul final al serviciilor de care beneficiază cumpărătorul.
-- în secţiunea centru jos dedicată datelor privind expediţia se completează astfel:
Numele delegatului: - se completează cu numele şi prenumele celui căruia îi este eliberată factura fiscală;
CI.: - se completează cu seria şi numărul cărţii de identitate, precum şi data când aceasta a fost eliberată;
Semnătura: - în această rubrică se solicită semnătura persoanei căreia îi este eliberată factura.
Completarea documentelor de plată trebuie să aibă obligatoriu în vedere următoarele elemente:
Plătitor: se completează cu denumirea biroului notarial/asociaţiei constituite din 2 sau mai mulţi notari publici;
Cod de identificare fiscală: se completează cu CIF-ul atribuit de Ministerul Finanţelor Publice biroului notarial sau asociaţiei constituite din 2 sau mai mulţi notari publici;
Adresă: se completează cu adresa biroului notarial sau a asociaţiei constituite din 2 sau mai mulţi notari publici;
Cod IBAN plătitor: se completează cu IBAN-ul biroului notarial sau al asociaţiei constituite din 2 sau mai mulţi notari publici;
Beneficiar: ANCPI;
Cod de identificare fiscală: 9051601;
Adresă: Splaiul Independentei nr. 202A, sectorul 6, Bucureşti;
Cod IBAN beneficiar: RO80TREZ7005032XXX004164;
Deschis la: Trezoreria operativă a municipiului Bucureşti;
Reprezentând: tarife aferente lunii ............;
Birourile notarilor publici ale căror plăţi nu corespund sumelor ce trebuiau încasate vor fi înştiinţate de către oficiul teritorial, înştiinţarea va fi transmisă spre informare camerei notarilor publici în circumscripţia căreia se situează biroul notarial respectiv.
Având în vedere prevederile art. 8 alin. (2) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ANCPI nu are posibilitatea suportării comisioanelor bancare aferente sumelor încasate şi virate de către notarii publici în numele acesteia.

51.Chitanţierele şi facturierele personalizate cu antetul oficiului teritorial se obţin de la oficiul teritorial din raza căruia îşi are sediul biroul notarial/asociaţia constituită din 2 sau mai mulţi notari publici, pe baza unui proces-verbal de predare-primire care consemnează felul documentului, seria şi numărul de început şi de sfârşit ale acestuia. Aceste documente se predau către oficiul teritorial în baza unui proces-verbal de predare-primire al cărui model este cuprins în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul protocol. Predarea chitanţierelor şi a facturierelor se efectuează lunar, după folosirea tuturor filelor acestora, dar nu mai târziu de 30 de zile de la completarea lor integrală. La predarea fiecărui chitanţier în procesul-verbal de predare-primire se va preciza cuantumul total al sumelor înscrise în filele acestora.
52.Chitanţele puse la dispoziţie de către oficiul teritorial cuprind un număr de 4 file şi se utilizează astfel: exemplarul original revine beneficiarului serviciului, un exemplar se arhivează în cadrul biroului notarial, la actul notarial întocmit, un exemplar se ataşează la documentaţia transmisă oficiului teritorial, iar un exemplar rămâne ataşat la cotorul chitanţierului.
53.Facturile puse la dispoziţie de către oficiul teritorial cuprind un număr de 3 file şi se utilizează astfel: exemplarul original revine beneficiarului serviciului, iar două exemplare rămân ataşate la cotorul facturierului, dintre care unul se foloseşte pentru înregistrare în contabilitatea oficiului teritorial, iar celălalt se arhivează de oficiul teritorial.

6.ANCPI va întocmi borderourile de plată centralizatoare lunare.
7.ANCPI va pune la dispoziţia notarilor publici, prin intermediul UNNPR, o bază de date care să cuprindă adresele, numerele de telefon şi fax, adrese de e-mail şi numele registratorilor de carte funciară, având totodată obligaţia, dacă este cazul, de a actualiza periodic această bază de date.
8.ANCPI se obligă să centralizeze toate încheierile de respingere a cererilor de înscriere în cartea funciară a actelor autentice încheiate de notarii publici, în vederea standardizării procedurilor de lucru, cu sprijinul comisiei de specialitate înfiinţată la nivelul UNNPR.