Secţiunea 3 - Implementarea PNIPVVD - Program din 2021 naţional integrat pentru protecţia victimelor violenţei domestice
M.Of. 542
În vigoare Versiune de la: 25 Mai 2021
SECŢIUNEA 3:Implementarea PNIPVVD
Art. 5
(1)Scopul programului naţional integrat pentru protecţia victimelor violenţei domestice constă în adoptarea unor soluţii integrate specifice, în măsură să răspundă interesului social general de ocrotire prin lege a relaţiilor sociale şi a principiilor de sănătate publică, care să asigure condiţiile necesare restabilirii unei vieţi normale şi independente, prin asigurarea protecţiei victimelor violenţei domestice împotriva efectelor negative şi repetate produse de violenţa domestică şi furnizarea sprijinului necesar în vederea integrării/reintegrării socioprofesionale şi facilitării transferului la o viaţă independentă a acestora.
(2)PNIPVVD se derulează, după caz, pe bază de parteneriat între autorităţile administraţiei publice centrale locale şi/sau furnizorii privaţi de servicii sociale, în vederea furnizării de servicii sociale destinate victimelor violenţei domestice de tipul:
a)locuinţe protejate;
b)grupuri de suport;
c)cabinete de orientare vocaţională;
d)orice alte tipuri de servicii specifice existente la nivel local/judeţean şi recomandate în urma evaluării situaţiei victimei violenţei domestice şi cuprinse în planul de intervenţie.
(3)Crearea, organizarea şi funcţionarea serviciilor sociale prevăzute la alin. (2) lit. a)-c) şi derularea PNIPVVD se realizează la nivel local/judeţean, în principal, prin intermediul autorităţilor administraţiei publice locale/furnizori publici de servicii sociale, care asigură funcţionarea integrată şi coordonarea locală a acestora.
(4)Crearea, organizarea şi funcţionarea serviciilor sociale prevăzute la alin. (2) lit. a) se realizează la nivel local/judeţean şi prin intermediul furnizorilor privaţi de servicii sociale, care asigură funcţionarea integrată şi coordonarea acestora.
(5)Includerea în PNIPVVD şi admiterea într-o locuinţă protejată din cadrul reţelei naţionale inovative integrate de locuinţe protejate se realizează de către serviciul public de asistenţă socială/direcţia de asistenţă socială/direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului/furnizorul privat de servicii sociale, pe o durată de timp de până la un an, cu posibilitate de prelungire în situaţii motivate, şi cuprinde următoarele etape:
a)identificarea victimelor violenţei domestice;
b)evaluarea detaliată şi multidisciplinară a situaţiei victimelor violenţei domestice în funcţie de criteriile de risc şi vulnerabilitate;
c)identificarea nevoilor privind asigurarea protecţiei vieţii, sănătăţii, integrităţii fizice şi psihice şi a măsurilor de sprijin necesare şi adecvate în vederea orientării şi integrării/reintegrării socioprofesionale pentru victimele violenţei domestice, precum şi a altor intervenţii necesare pentru restabilirea unei vieţi normale şi facilitarea transferului la o viaţă independentă;
d)furnizarea serviciilor şi a măsurilor de sprijin necesare şi adecvate şi orientarea către alte tipuri de servicii, după caz: grup de suport, consiliere vocaţională, consiliere psihologică, consiliere juridică, asistenţă juridică, servicii de formare profesională, servicii de acompaniere socioprofesională în vederea inserţiei/reinserţiei socioprofesionale în scopul facilitării tranziţiei la o viaţă independentă, sprijinirea accesului la servicii de îngrijire, educare şi reabilitare a copiilor;
e)monitorizarea şi reevaluarea periodică a progreselor înregistrate, a deciziilor şi a intervenţiilor specializate;
f)pregătirea şi facilitarea transferului către o viaţă independentă prin activităţi de îndrumare, consiliere şi sprijin în scopul identificării unui loc de muncă stabil, asigurării unei surse personale de venit, identificării unei locuinţe şi asumării unei vieţii independente;
g)monitorizarea modului de adaptare la viaţa independentă pe o perioadă de până la 6 luni şi închiderea cazului;
h)monitorizarea copilului victimă/martor a/al violenţei domestice cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 49/2011 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind prevenirea şi intervenţia în echipă multidisciplinară şi în reţea în situaţiile de violenţă asupra copilului şi de violenţă domestică şi a Metodologiei de intervenţie multidisciplinară şi interinstituţională privind copiii exploataţi şi aflaţi în situaţii de risc de exploatare prin muncă, copiii victime ale traficului de persoane, precum şi copiii români migranţi victime ale altor forme de violenţă pe teritoriul altor state, în colaborare cu managerul de caz/responsabilul de caz al copilului din cadrul direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, denumite în continuare DGASPC.
Art. 6
(1)Includerea în PNIPVVD şi admiterea într-o locuinţă protejată se pot realiza în situaţia în care sunt întrunite cumulativ cel puţin una dintre condiţiile de risc prevăzute la alin. (2) şi cel puţin una dintre condiţiile de vulnerabilitate prevăzute la alin. (3).
(2)Condiţiile de risc pentru victima violenţei domestice sunt următoarele:
a)este/a fost, în mod repetat, afectată de fapte de violenţă domestică ale căror efecte nu au fost încă eliminate;
b)a fost afectată de una sau mai multe forme de violenţă domestică, aşa cum sunt definite acestea în cuprinsul art. 4 din Legea nr. 217/2003, republicată;
c)este afectată de violenţă domestică în orice tip de relaţie familială, socială/partenerială, de rudenie/afinitate, în conformitate cu prevederile art. 5 din Legea nr. 217/2003, republicată. În acest sens, calitatea de victimă a violenţei domestice nu se va raporta numai la relaţia soţ-soţie, partener-parteneră, ci va cuprinde o sferă foarte largă de relaţii sociale conform prevederilor legale enunţate, de exemplu, soţ-soţie, concubină-concubin, mamă-fiu/fiică, soră-frate/soră, nepoată-unchi/mătuşă, fost soţ-fostă soţie şi altele asemenea;
d)beneficiază sau a beneficiat în ultimii 5 ani de cel puţin o măsură de protecţie, respectiv ordin de protecţie provizoriu sau ordin de protecţie;
e)se află sau s-a aflat în ultimii 5 ani în evidenţele unuia sau mai multor furnizori publici sau privaţi de servicii publice de asistenţă socială, uneia sau mai multor organizaţii neguvernamentale şi a beneficiat din partea acestora de acordarea unor servicii/măsuri de sprijin;
f)i s-a eliberat în ultimii 5 ani cel puţin un certificat medico-legal şi/sau certificat medical, scrisoare medicală, foaie de observaţie, care să ateste vătămările provenite din situaţiile de violenţă domestică;
g)prezintă orice alte documente doveditoare cu privire la efectele negative generate de situaţia de violenţă domestică, emise de către unităţi sanitare/cabinete de psihologie, servicii de recuperare şi reabilitare neuromotorie, kinetoterapie şi altele asemenea;
h)face dovada înregistrării unei cereri de divorţ sau a emiterii de către instanţele judecătoreşti a unei hotărâri definitive într-un proces de divorţ/certificat de divorţ.
(3)Condiţiile de vulnerabilitate pentru victima violenţei domestice sunt următoarele:
a)se află în situaţia de dependenţă economică faţă de agresor şi/sau nu are venituri proprii sau acestea sunt insuficiente;
b)nu există alternative privind separarea de agresor din punctul de vedere al spaţiului locativ;
c)primeşte în mod repetat din partea agresorului insulte şi cuvinte jignitoare, brutale, umilitoare şi/sau ameninţări la adresa vieţii şi integrităţii sale şi/sau a copiilor săi/persoanelor din anturajul său sau a rudelor/prietenilor;
d)nu are calitatea de salariat la momentul realizării evaluării;
e)are în îngrijire unul sau mai mulţi copii, s-a aflat sau se află în concediu de îngrijire a copilului/zile libere pentru supravegherea copilului;
f)nu deţine un certificat de calificare profesională pentru o anumită ocupaţie sau, dacă deţine un asemenea certificat, nu a putut profesa;
g)face parte din categoria de şomeri în vârstă de peste 45 de ani, şomeri de lungă durată, tineri care nu sunt încadraţi profesional şi nu urmează niciun program educaţional sau de formare sau şomeri care sunt părinţi unici susţinători ai familiilor monoparentale;
h)nu deţine nicio diplomă de studii sau deţine documente doveditoare privind absolvirea a cel puţin 4 clase;
i)este o persoană cu domiciliul în mediul rural, vârstnică sau cu dizabilităţi;
j)a beneficiat sau beneficiază de servicii sau beneficii de asistenţă socială sau de servicii de asistenţă comunitară;
k)se află în şomaj/şomaj tehnic;
l)a revenit din străinătate, se află în căutarea unui spaţiu de locuit sau a unui loc de muncă şi/sau prezintă dificultăţi şi probleme de reintegrare/readaptare, în raport cu membrii familiei;
m)asupra sa s-au exercitat sau continuă să se exercite presiuni din partea agresorului, constând în ameninţări sau fapte de violenţă demonstrativă asupra obiectelor şi animalelor;
n)relaţiile sale cu prieteni, rude, cunoştinţe au fost limitate sau îngrădite.
(4)Încadrarea în condiţiile de risc şi în condiţiile de vulnerabilitate prevăzute la alin. (2) şi (3) se face prin prezentarea oricăror înscrisuri doveditoare sau pe baza anchetei sociale în care este menţionată starea de vulnerabilitate a victimei.
(5)Pentru includerea în PNIPVVD, persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (1) completează o declaraţie pe propria răspundere privind calitatea de victimă a violenţei domestice, potrivit anexei A la metodologia-cadru prevăzută în anexa nr. 2 la hotărâre.
(6)Victimele violenţei domestice incluse în PNIPVVD sunt informate, inclusiv în formate accesibile în cazul în care victima este persoană cu dizabilităţi, despre obligativitatea de a furniza datele lor personale şi despre faptul că datele lor personale vor fi prelucrate în aplicaţii electronice aferente derulării PNIPVVD, cu respectarea dispoziţiilor art. 6 alin. (1) lit. d), ale art. 9 alin. (2) lit. c), precum şi ale art. 12 şi 13 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016. În acest sens, declaraţia privind informarea asupra prelucrării datelor personale ale victimei violenţei domestice se completează potrivit anexei B la metodologia-cadru prevăzută în anexa nr. 2 la hotărâre.
Art. 7
(1)În funcţie de particularităţile fiecărui caz, pentru fiecare victimă a violenţei domestice inclusă în PNIPVVD şi admisă într-o locuinţă protejată, inclusiv pentru copilul victimă/martor a/al violenţei, cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 49/2011, se elaborează un plan de intervenţie care cuprinde măsurile concrete de protecţie şi de sprijin adecvate în vederea reabilitării sociale şi a orientării vocaţionale şi integrării/reintegrării socioprofesionale a victimelor violenţei domestice.
(2)Elaborarea planului de intervenţie prevăzut la alin. (1) se realizează de către specialiştii din cadrul serviciului public de asistenţă socială/direcţiei de asistenţă socială/direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului/furnizorului privat de servicii sociale, cu consultarea victimei şi, după caz, cu consultarea reprezentantului legal al persoanei cu dizabilităţi, dacă aceasta nu se poate reprezenta singură. În cazul furnizorilor publici de servicii sociale, planul de intervenţie se realizează cu participarea responsabilului de servicii sociale care coordonează în plan local locuinţa protejată şi serviciile complementare.
(3)Măsurile de protecţie şi de sprijin adecvate în vederea orientării vocaţionale şi integrării/reintegrării socioprofesionale a victimelor violenţei domestice, prevăzute în Planul de intervenţie, sunt detaliate pentru fiecare caz, specificându-se, după caz, următoarele elemente:
a)concluziile evaluării nevoilor beneficiarului;
b)activităţile/serviciile necesare şi recomandate pentru a răspunde nevoilor identificate ale fiecărui beneficiar;
c)programarea activităţilor desfăşurate/serviciilor acordate zilnic, săptămânal sau lunar;
d)termenele de revizuire a planului de intervenţie;
e)numele, vârsta beneficiarului şi semnătura acestuia de luare la cunoştinţă;
f)numele şi profesia/ocupaţia persoanei/persoanelor care a/au elaborat planul şi semnătura acesteia/acestora.