Secţiunea 1 - Rolul Programului naţional integrat pentru protecţia victimelor violenţei domestice - Program din 2021 naţional integrat pentru protecţia victimelor violenţei domestice

M.Of. 542

În vigoare
Versiune de la: 25 Mai 2021
SECŢIUNEA 1:Rolul Programului naţional integrat pentru protecţia victimelor violenţei domestice
Art. 1
(1)Programul naţional integrat pentru protecţia victimelor violenţei domestice, denumit în continuare PNIPVVD, reglementează asigurarea protecţiei şi a măsurilor de sprijin în vederea integrării/reintegrării socioprofesionale pentru victimele violenţei domestice care se află în situaţie de risc ca urmare a unor fapte de violenţă domestică care au fost înregistrate în mod repetat, deşi au beneficiat anterior de aplicarea unor diferite măsuri de protecţie prevăzute de lege.
(2)Obiectul PNIPVVD îl constituie stabilirea cadrului instituţional şi procedural de coordonare necesar pentru realizarea măsurilor integrate de protecţie şi de sprijin în vederea integrării/reintegrării socioprofesionale a victimelor violenţei domestice şi asigurării transferului acestora către o viaţă independentă, prin intermediul reţelei naţionale inovative integrate de locuinţe protejate destinate victimelor violenţei domestice şi conectarea la alte servicii complementare de sprijin existente, potrivit nevoilor specifice ale victimelor.
Art. 2
În sensul prezentei hotărâri, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)acordul de dublă confidenţialitate - actul juridic încheiat între autorităţile administraţiei publice locale care au calitatea de furnizori publici de servicii sociale sau, după caz, furnizorii privaţi de servicii sociale şi victima violenţei domestice care are calitatea de beneficiar al PNIPVVD, privind condiţiile care trebuie respectate de către cele două părţi în legătură cu utilizarea datelor personale, utilizarea datelor privind adresa locuinţei protejate şi a celorlalte servicii sociale, organizarea şi funcţionarea serviciilor sociale, menţinerea caracterului confidenţial faţă de terţi privind toate măsurile de sprijin adecvate de care victima beneficiază, drepturile şi obligaţiile acesteia, precum şi situaţiile în care furnizarea serviciilor sociale încetează;
b)autorităţi ale administraţiei publice centrale - Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale/Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi, Autoritatea Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Ministerul Afacerilor Interne/Inspectoratul General al Poliţiei Române, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Ministerul Educaţiei, Ministerul Justiţiei;
c)autorităţi ale administraţiei publice locale - consilii judeţene/consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, prin direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţie a drepturilor copilului, şi consiliile locale ale municipiilor, oraşelor, comunelor, prin direcţiile de asistenţă socială de la nivelul municipiilor şi oraşelor sau, după caz, prin serviciile publice de asistenţă socială de la nivelul celorlalte unităţi administrativ-teritoriale, organizate potrivit legii;
d)condiţiile de risc şi vulnerabilitate - totalitatea elementelor specifice unei situaţii de violenţă domestică stabilite prin prezenta hotărâre şi care stau la baza evaluării cazului respectiv în vederea furnizării măsurilor de protecţie şi de sprijin necesare şi adecvate pentru victimele violenţei domestice în cadrul PNIPVVD;
e)locuinţa protejată destinată victimelor violenţei domestice - serviciul social cu cazare pe durată determinată de timp de până la 1 an calendaristic, cu posibilitate de prelungire în situaţii motivate, care asigură servicii integrate pentru victimele beneficiare ale PNIPVVD în vederea depăşirii situaţiei de risc şi vulnerabilitate şi în scopul facilitării integrării/reintegrării socioprofesionale pentru victimele violenţei domestice şi asigurării transferului la o viaţă independentă;
f)organizaţii neguvernamentale - totalitatea asociaţiilor şi fundaţiilor care sunt constituite şi funcţionează potrivit legii şi care desfăşoară activităţi specifice în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei domestice, violenţei împotriva femeilor şi promovării egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi;
g)programul naţional integrat pentru protecţia victimelor violenţei domestice - totalitatea măsurilor de evaluare, orientare şi de furnizare a măsurilor integrate de protecţie şi sprijin pentru victimele violenţei domestice, acordate în parteneriat, potrivit legii, de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale cu responsabilităţi în domeniu sau, după caz, de către furnizorii privaţi de servicii sociale, în scopul asigurării protecţiei vieţii, sănătăţii, integrităţii fizice şi psihice şi a măsurilor de sprijin în vederea integrării/reintegrării socioprofesionale a victimelor violenţei domestice şi asigurării transferului acestora către o viaţă independentă, în condiţiile prevăzute de prezenta hotărâre;
h)reţeaua naţională inovativă integrată de locuinţe protejate - totalitatea locuinţelor protejate, servicii sociale destinate victimelor violenţei domestice, organizate la nivel local/judeţean de către furnizorii publici de servicii sociale, prin grija autorităţilor administraţiei locale cu responsabilităţi în domeniu, sau, după caz, de către furnizorii privaţi de servicii sociale;
i)serviciile complementare - serviciile de sprijin care funcţionează la nivel judeţean şi care asigură furnizarea de servicii specializate în complementaritate cu locuinţele protejate, din perspectiva nevoilor specifice victimelor violenţei domestice, prin intermediul grupurilor de suport şi/sau cabinetelor de orientare vocaţională sau, după caz, serviciilor publice de ocupare sau al oricăror alte tipuri de servicii specifice existente la nivel local/judeţean;
j)situaţia de risc - situaţia în care se află victima violenţei domestice, aşa cum aceasta este definită în sensul prevăzut la lit. d), ale cărei viaţă, sănătate, integritate fizică şi/sau psihică sunt ameninţate ca urmare a unor fapte de violenţă domestică repetate, deşi a beneficiat anterior de aplicarea unor diferite măsuri de protecţie prevăzute de lege şi care se află în situaţie de dependenţă economică faţă de agresor sau în imposibilitatea de a se întreţine;
k)victima violenţei domestice beneficiară a PNIPVVD - persoana fizică, cetăţean român, precum şi persoana fizică, cetăţean al unui alt stat, aflată pe teritoriul României, care este supusă uneia sau mai multor forme de violenţă prevăzute la art. 4 din Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, inclusiv copiii victime sau martori la aceste forme de violenţă, numai împreună cu victima adultă, şi care întruneşte condiţiile de risc şi vulnerabilitate necesare pentru a beneficia de măsurile de protecţie şi de sprijin din cadrul PNIPVVD.
Art. 3
(1)Crearea şi derularea PNIPVVD, precum şi crearea şi organizarea reţelei naţionale inovative integrate de locuinţe protejate destinate victimelor violenţei domestice se realizează în coordonarea metodologică a Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi, care se desemnează ca punct naţional de coordonare.
(2)În calitate de punct naţional de coordonare a PNIPVVD, Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi are următoarele atribuţii:
a)asigură înfiinţarea şi coordonarea activităţii Comitetului naţional de coordonare, sprijin şi monitorizare;
b)coordonează din punct de vedere metodologic derularea PNIPVVD, precum şi organizarea şi funcţionarea reţelei naţionale inovative integrate de locuinţe protejate destinate victimelor violenţei domestice;
c)asigură suport, îndrumare şi coordonare metodologică autorităţilor administraţiei publice locale, care au calitatea de furnizori publici de servicii sociale, sau, după caz, celor care au calitatea de furnizori privaţi de servicii sociale, prin intermediul cărora se înfiinţează şi funcţionează locuinţele protejate destinate victimelor violenţei domestice şi pot fi furnizate servicii complementare de sprijin de tipul grupuri de suport şi consiliere vocaţională;
d)asigură resursele financiare necesare creării şi funcţionării reţelei inovative de locuinţe protejate destinate victimelor violenţei domestice şi a serviciilor complementare de tipul grupurilor de suport şi cabinetelor de consiliere vocaţională, pentru partenerii din rândul autorităţilor administraţiei publice locale, conform Acordului de parteneriat încheiat în cadrul proiectului, pe durata implementării proiectului POCU/465/4/4/128038 - "Venus - Împreună pentru o viaţă în siguranţă!", respectiv până la data de 4 martie 2023, şi, ulterior, monitorizează asigurarea sustenabilităţii serviciilor înfiinţate la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale, pe o perioadă de 3 ani de la momentul finalizării proiectului;
e)asigură îndrumarea şi consilierea furnizorilor publici şi privaţi de servicii sociale privind aplicarea standardelor minime de calitate pentru locuinţele protejate destinate victimelor violenţei domestice;
f)sprijină furnizorii publici şi privaţi în procesul de licenţiere şi asigură licenţierea locuinţelor protejate destinate victimelor violenţei domestice;
g)monitorizează activităţile desfăşurate de către furnizorii publici şi privaţi la nivelul reţelei naţionale inovative integrate de locuinţe protejate destinate victimelor violenţei domestice şi al PNIPVVD;
h)centralizează datele şi informaţiile primite de la autorităţile administraţiei publice locale sau, după caz, de la furnizorii privaţi de servicii sociale privind victimele violenţei domestice care beneficiază de includerea în PNIPVVD şi admiterea în locuinţele protejate din cadrul reţelei naţionale inovative integrate de locuinţe protejate destinate victimelor violenţei domestice;
i)asigură confidenţialitatea deplină a informaţiilor şi datelor gestionate, conform Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare.
(3)Autorităţile administraţiei publice locale, ca furnizori publici de servicii sociale care asigură implementarea PNIPVVD prin furnizarea serviciilor sociale în cadrul locuinţelor protejate şi a altor servicii complementare de sprijin de tipul grupuri de suport şi consiliere vocaţională, au următoarele atribuţii:
a)asigură finanţarea locuinţelor protejate şi a serviciilor complementare pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice din sumele alocate cu această destinaţie din fonduri externe nerambursabile pe perioada de implementare a proiectului POCU/465/4/4/128038 - "Venus - Împreună pentru o viaţă în siguranţă!" şi, ulterior, din bugetele locale sau, după caz, în parteneriat public sau public-privat, pentru perioada de sustenabilitate de după momentul finalizării proiectului şi pentru viitor;
b)identifică victimele violenţei domestice care necesită includerea în PNIPVVD şi admiterea în cadrul locuinţelor protejate;
c)primesc solicitările de includere în PNIPVVD şi admitere în cadrul locuinţelor protejate;
d)realizează evaluarea situaţiei de risc şi vulnerabilitate a victimelor violenţei domestice;
e)realizează, în funcţie de particularităţile fiecărui caz, planul de intervenţie pentru fiecare victimă a violenţei domestice inclusă în PNIPVVD şi admisă într-o locuinţă protejată care cuprinde măsurile concrete de protecţie şi de sprijin adecvate în vederea orientării vocaţionale şi integrării/reintegrării socioprofesionale a victimelor violenţei domestice;
f)asigură furnizarea măsurilor de protecţie şi de sprijin adecvate în vederea orientării vocaţionale şi integrării/reintegrării socioprofesionale a victimelor violenţei domestice sau, după caz, orientarea către alte servicii complementare adecvate nevoilor victimelor violenţei domestice;
g)desemnează un responsabil de servicii sociale care asigură coordonarea în plan local a furnizării serviciilor sociale prin intermediul locuinţei protejate şi a serviciilor complementare;
h)colectează, centralizează şi transmit către Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi, denumită în continuare ANES, date şi informaţii privind monitorizarea măsurilor de protecţie şi sprijin în vederea orientării vocaţionale şi integrării/reintegrării socioprofesionale de care beneficiază victimele violenţei domestice incluse în PNIPVVD şi admise într-o locuinţă protejată;
i)asigură confidenţialitatea deplină a informaţiilor şi datelor gestionate.
(4)Furnizorii privaţi de servicii sociale, care sprijină implementarea PNIPVVD prin furnizarea serviciilor sociale în cadrul locuinţelor protejate, precum şi conectarea cu alte servicii complementare, au următoarele atribuţii:
a)asigură finanţarea şi funcţionarea locuinţelor protejate, precum şi conectarea la serviciile complementare pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice din bugetul propriu sau, după caz, în parteneriat public-privat, pe baza standardului de cost stabilit pentru locuinţele protejate destinate persoanelor victime ale violenţei domestice, potrivit prevederilor anexei nr. 5 lit. A pct. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 426/2020 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale;
b)identifică victimele violenţei domestice care necesită includerea în PNIPVVD şi admiterea în cadrul locuinţelor protejate;
c)primesc solicitările de includere în PNIPVVD şi admitere în cadrul locuinţelor protejate;
d)realizează evaluarea situaţiei de risc şi vulnerabilitate a victimelor violenţei domestice;
e)în funcţie de particularităţile fiecărui caz, realizează planul de intervenţie pentru fiecare victimă a violenţei domestice inclusă în PNIPVVD şi admisă într-o locuinţă protejată care cuprinde măsurile concrete de protecţie şi de sprijin adecvate în vederea orientării vocaţionale şi integrării/reintegrării socioprofesionale a victimelor violenţei domestice;
f)asigură furnizarea măsurilor de protecţie şi de sprijin adecvate în vederea orientării vocaţionale şi integrării/reintegrării socioprofesionale a victimelor violenţei domestice sau, după caz, orientarea către alte servicii complementare adecvate nevoilor victimelor violenţei domestice;
g)colectează, centralizează şi transmit către ANES date şi informaţii privind situaţia măsurilor de protecţie şi sprijin în vederea orientării vocaţionale şi integrării/reintegrării socioprofesionale de care beneficiază victimele violenţei domestice incluse în PNIPVVD şi admise într-o locuinţă protejată;
h)asigură confidenţialitatea deplină a informaţiilor şi datelor gestionate.
(5)Toate entităţile cu atribuţii în crearea, implementarea şi derularea PNIPVVD au obligaţia respectării dispoziţiilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE, în raport cu calitatea fiecăreia, respectiv de operatori de date cu caracter personal, operatori asociaţi sau împuterniciţi ai operatorilor.