Capitolul 5 - Definiţii şi abrevieri - Program din 2016 de siguranţă în aviaţia civilă

M.Of. 813

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 14 Octombrie 2016
CAPITOLUL 5:Definiţii şi abrevieri
SUBCAPITOLUL 1:5.1. Definiţii
Definiţiile utilizate în prezentul document sunt cele menţionate în cadrul secţiunii a II-a "Termeni şi definiţii" cap. I "Prevederi generale" din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, la care se adaugă cele menţionate la acest subpunct:
Autoritate naţională competentă - instituţia sau organizaţia având atribuţii în reglementarea sau supravegherea siguranţei zborului, conform prevederilor legislative naţionale specifice. În funcţie de domeniile de aplicabilitate, termenul de autoritate naţională competentă se referă la: MT, AACR, CIAS, AR sau persoana juridică autorizată de AACR să exercite atribuţiile de autoritate de certificare pentru AUN;
Baza de date naţională privind evenimentele de aviaţie civilă - baza de date instituită şi gestionată de CIAS la nivel naţional, care conţine informaţii privind evenimentele de aviaţie civilă raportate;
indicator de performanţă a siguranţei - parametrul de siguranţă folosit pentru monitorizarea şi evaluarea performanţei siguranţei;
nivelul acceptabil de performanţă a siguranţei - nivelul minim de performanţă a siguranţei definit la nivel naţional sau la nivelul unui furnizor de servicii, exprimat prin indicatori de performanţă a siguranţei, ţinte de performanţă şi praguri de alertă;
probabilitatea riscului la adresa siguranţei - posibilitatea apariţiei unui eveniment sau a unei condiţii nesigure;
Plan naţional de siguranţă - set integrat de indicatori de siguranţă, cu ţinte de siguranţă şi praguri de alertă, precum şi acţiuni de reducere a riscurilor pentru siguranţă asociate acestor indicatori;
Program naţional de siguranţă - set integrat de reglementări, activităţi şi procese ce au ca scop creşterea siguranţei în aviaţia civilă;
risc la adresa siguranţei - evaluarea consecinţelor unui pericol, exprimată în termeni de probabilitate predictibilă şi severitate, având ca referinţă cea mai gravă situaţie previzibilă. Cuantificarea riscurilor cu impact asupra siguranţei se realizează printr-o convenţie alfanumerică;
severitatea riscului la adresa siguranţei - posibilele consecinţe ale unui eveniment sau ale unor condiţii nesigure, având ca referinţă cea mai gravă situaţie previzibilă;
siguranţa în aviaţia civilă - capacitate a activităţii aeronautice constând în evitarea afectării sănătăţii sau pierderii de vieţi omeneşti, precum şi a producerii de pagube materiale;
Sistem de management al siguranţei - abordare sistematică pentru managementul siguranţei, inclusiv a structurilor organizaţionale necesare, a responsabilităţilor, politicilor şi procedurilor. Termen generic ce cuprinde evaluarea şi minimalizarea riscurilor asupra siguranţei, a consecinţelor pericolelor ce ameninţă capabilităţile unei organizaţii, la un nivel cât de scăzut posibil;
ţinte de performanţă a siguranţei - obiective concrete de performanţă a siguranţei ce sunt propuse a fi realizate.
SUBCAPITOLUL 2:5.2. Abrevieri
AACR - Autoritatea Aeronautică Civilă Română;
AAMN - Autoritatea Aeronautică Militară Naţională;
ACC - Unitate de Trafic Aerian de Dirijare şi Control Regional al Zborurilor;
ADREP - Sistemul OACI de raportare a accidentelor/incidentelor (ICAO Accident/Incident Data Reporting System);
ALoSP - nivelul acceptabil de performanţă a siguranţei (acceptable level of safety performance);
AMC - Celula de management al spaţiului aerian (Airspace Management Cell);
APP - Unitate de trafic aerian pentru controlul de apropiere (Approach Control Unit);
AR - Aeroclubul României;
ATM - Managementul traficului aerian (AirTraffic Management);
AUN - aeronave ultrauşoare nemotorizate;
BD - bază de date;
CES - Comitetul de Evaluare a Siguranţei;
CFIT - coliziunea cu solul a unei aeronave aflate în zbor controlat (Controlled Flight Into Terrain);
CIAS - Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile;
CMSA - Consiliul de Management al Spaţiului Aerian;
CTS - Comitetul Tehnic de Siguranţă;
EASA - Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei (European Aviation Safety Agency);
EASP - Programul European pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (European Aviation Safety Programme);
ECAC - Conferinţa Europeană a Aviaţiei Civile (European Civil Aviation Conference);
ECAST - Echipa europeană pentru siguranţa aviaţiei comerciale (European Commercial Aviation Safety Team);
ECCAIRS - Centrul European de Coordonare a Sistemului de Raportare a Incidentelor şi Accidentelor (European Coordination Center for Accident and Incident Reporting Systems);
ECR - Baza de date europeană pentru accidente şi incidente de aviaţie civilă (European Central Repository);
EGAST - Echipa europeană pentru siguranţa aviaţiei generale (European General Aviation Safety Team);
EGPWS - Sistem dezvoltat de avertizare a apropierii faţă de sol (Enhanced Ground Proximity Warning System);
EHEST - Echipa europeană pentru siguranţa elicopterelor (European Helicopter Safety Team);
EPAS - Planul european pentru siguranţa aviaţiei (European Plan for Aviation Safety);
ESSI - Iniţiativa strategică europeană pentru siguranţa aviaţiei civile (European Strategic Safety Initiative);
FDM - Monitorizarea datelor de zbor (Flight Data Monitoring);
GANP - Planul global pentru navigaţie aeriană (Global Air Navigation Plan);
GASP - Planul global pentru siguranţa aviaţiei (Global Aviation Safety Plan);
GAT - trafic aerian general (General Air Traffic);
GPWS - Sistem de avertizare a apropierii faţă de sol (Ground Proximity Warning System);
HG - hotărâre de Guvern;
ICVM - Misiunea coordonată de validare OACI (ICAO Coordinated Validation Mission);
IFSD - oprirea motoarelor în zbor (In-Flight Shutdown);
IFTB - revenirea la sol a unei aeronave aflate în zbor (InFlight Turn Back);
LRBS - Aeroportul Internaţional Băneasa - Aurel Vlaicu;
LRCK - Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu;
LROP - Aeroportul Internaţional Otopeni - Henri Coandă;
LRTR - Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia;
LRST - Echipă locală de siguranţă a pistei (Local Runway Safety Team);
MApN - Ministerul Apărării Naţionale;
MT - Ministerul Transporturilor;
OACI - Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale;
OAT - trafic aerian operaţional (Operational Air Traffic);
OG - ordonanţa de Guvern
OMT - ordin al ministrului transporturilor;
OMTCT - ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului;
PANS - Proceduri pentru serviciile de navigaţie aeriană (Procedures for Air Navigation Services);
PNSAC - Programul naţional de siguranţă în aviaţia civilă;
RACR - reglementare aeronautică civilă română;
RAMP - inspecţia la platformă a aeronavelor (Ramp inspections on aircraft used by third country operators);
RASG-EUR - Grupul regional pentru siguranţa aviaţiei - Europa al OACI (ICAO Regional Aviation Safety Group Europe);
RAT - instrument de analiză a riscului (Risk Analysis Tool);
RE - ieşire în afara pistei de decolare/aterizare (Runway Excursion);
ROMATSA - Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian;
SACA - evaluarea siguranţei, în ceea ce priveşte supravegherea siguranţei, la aeronavele operatorilor aflaţi sub jurisdicţia altui stat membru (Safety Assessmment of Community Aircraft);
SARPs OACI - Standarde şi practici recomandate (ICAO - Standards and Recommended Practices);
SAFA - evaluarea siguranţei, în ceea ce priveşte supravegherea siguranţei, la aeronavele operatorilor aflaţi sub jurisdicţia unei ţări terţe (Safety Assessmment of Foreign Aircraft);
SD - deviaţii standard (Standard Deviations);
SMFA - Statul Major al Forţelor Aeriene;
SMM - Manual de management al siguranţei (Safety Management Manual);
SMS - Sistemul de management al siguranţei (Safety Management System);
SPI - indicator de performanţă a siguranţei (Safety Performance Indicator);
SSAvC - Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă;
SSP - Program naţional de siguranţă (State Safety Programme);
TAWS - Sistem de avertizare pentru evitarea coliziunii cu solul (Terrain Avoidance and Warning System);
UE - Uniunea Europeană;
ULM - aeronave ultrauşoare motorizate (Ultra Light Motorized);
USOAP - Programul universal de audituri de siguranţă OACI
(CMA) - (Abordarea monitorizării continue) [ICAO Universal Safety Oversight Audit Programme (Continuous Monitoring Approach)]
SPAŢIU LĂSAT INTENŢIONAT LIBER