Subcapitolul 8 - 2.8. Statistica sănătăţii - Program din 2011 STATISTIC NAŢIONAL ANUAL

M.Of. 753 bis

În vigoare
Versiune de la: 26 Octombrie 2011
SUBCAPITOLUL 8:2.8. Statistica sănătăţii
SECŢIUNEA 1:LUCRĂRI ŞI CERCETĂRI STATISTICE CE SE VOR REALIZA DE CĂTRE INS
SUBSECŢIUNEA 1:ACTIVITATEA UNITĂŢILOR SANITARE
(1)OBIECTIVUL, SFERA DE CUPRINDERE ŞI CONŢINUTUL CERCETĂRII
Domeniul statistic: Statistica sănătăţii
Obiectivul: Evaluarea activităţii sanitare, pe diferite tipuri de unităţi sanitare publice şi particulare şi producerea de statistici comparabile privind îngrijirea sănătăţii.
Priorităţi în 2011: Dezvoltarea sistemului de colectare, analiză şi diseminare a unui set consistent de date privind sănătatea publică, în conformitate cu cerinţele Programului de Sănătate Publică al Comunităţii Europene pentru perioada 2008-2012; îmbunătăţirea calităţii datelor.
Tipul de cercetare: Cercetare statistică exhaustivă
Gradul de armonizare cu acquis-ul comunitar: În mare măsură. Domenii neacoperite: indicatorii de morbiditate sunt obţinuţi din surse administrative şi aceştia nu acoperă întreg domeniul sănătăţii, în măsura în care sunt solicitaţi de regulament.
Cadrul legal
Naţional:
a)Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;
b)Ordinul Preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 691/2006 privind metodologia cercetării statistice a sistemului sanitar.
European: Regulamentul nr. 1338/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2008 privind statisticile comunitare referitoare la sănătatea publică şi la sănătatea şi securitatea la locul de muncă.
Sfera de cuprindere: Reţeaua unităţilor sanitare publice şi particulare.
Numărul de unităţi observate: circa 20.300 de unităţi sanitare
Principalele variabile incluse în cercetare: Unităţile sanitare şi pacienţii internaţi; dotarea cu paturi a unităţilor sanitare care acordă internare pacienţilor, creşele după regimul de funcţionare, consultaţiile acordate fără internarea pacienţilor, personalul sanitar cu studii medii/superioare, pacienţi internaţi în spital după domiciliu, cheltuielile unităţilor sanitare pe surse de finanţare, categorii de cheltuieli, tipuri de unităţi, dotarea unităţilor sanitare cu echipamente medicale cu tehnologie avansată, asistenţa medicală de urgenţă.
(2)FLUXUL INFORMAŢIILOR
Unităţile furnizoare de date: Reţeaua unităţilor sanitare
Instituţii colaboratoare: Ministerul Sănătăţii şi alte ministere cu reţea sanitară proprie, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
Modul de colectare a datelor primare: Auto-înregistrare şi electronic prin Portalul WEB
Suportul de colectare a datelor: Prin chestionarul statistic SAN şi Portalul WEB
Periodicitate: Anual
Perioada de referinţă: Anul calendaristic 2010
Locul şi termenul limită de transmitere a datelor:
a)Autorităţile teritoriale cu reţea sanitară, unităţile sanitare independente la direcţiile teritoriale de statistică/Portal WEB: 21.02.2011;
b)Direcţiile teritoriale de statistică la INS - sediul central: 11.03.2011.
(3)MODUL DE VALORIFICARE A REZULTATELOR ŞI TERMENELE DE DISEMINARE
Principalii indicatori rezultaţi: Numărul unităţilor sanitare pe tipuri de unităţi; numărul internaţilor în unităţile sanitare; numărul paturilor pe tipuri de unităţi, pe specialităţi şi după durata de internare; creşele după regimul de funcţionare: unităţi, paturi, număr de copii, copii/zile; consultaţii acordate pacienţilor fără internare, dotarea unităţilor sanitare cu echipamente medicale cu tehnologie avansată; pacienţi internaţi în spitale, după domiciliu; cheltuielile unităţilor sanitare pe surse de finanţare, tipuri de unităţi şi servicii; numărul personalului medico-sanitar pe categorii de personal şi caracteristici demografice; numărul medicilor pe specializări; gradul de utilizare a paturilor din spitale; durata medie de spitalizare; personalul medico-sanitar ce revine la 10.000 de locuitori.
Tipul de serii de date: Anual
Profilul de prelucrare a datelor: Naţional, macroregiuni, regiuni de dezvoltare, judeţe, medii de rezidenţă, forme de proprietate.
Bazele de date ale INS: BDJ, TEMPO, Baza de metadate - informaţiile şi datele sunt accesibile pe site-ul INS: www.insse.ro.
Bazele de date ale organizaţiilor internaţionale: Baza de date EUROSTAT, OMS, OECD.
Publicaţii realizate: "Activitatea unităţilor sanitare - anul 2010"
Alte publicaţii în care se regăsesc datele: "Anuarul statistic al României", "Tendinţe sociale", "Statistică teritorială", "Femeile şi bărbaţii: parteneriat de muncă şi de viaţă", "România în cifre-breviar statistic", "Starea socială şi economică a României", "Evoluţia sectorului privat în România".
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: Administraţia Prezidenţială, Parlamentul României, Guvernul României, Ministerul Sănătăţii, Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap, alte ministere şi instituţii ale administraţiei publice, unităţi de învăţământ, institute de cercetare, alţi utilizatori.
b)externi: EUROSTAT, Banca Mondială, Organizaţia Mondială a Sănătăţii.
Modalităţi de diseminare: prin Biroul de diseminare informaţii statistice de la INS - sediul central şi prin compartimentele de diseminare ale DRS şi DJS.
Termen de diseminare a datelor: 06.10.2011 - TEMPO
Termen de difuzare a publicaţiei: 31.05.2011
SECŢIUNEA 2:LUCRĂRI ŞI CERCETĂRI STATISTICE CE SE VOR REALIZA DE CĂTRE ALTE AUTORITĂŢI ŞI INSTITUŢII PUBLICE
SUBSECŢIUNEA 1:ACCIDENTELE DE MUNCĂ
(Cercetare statistică realizată de Inspecţia Muncii)
(1)OBIECTIVUL, SFERA DE CUPRINDERE ŞI CONŢINUTUL CERCETĂRII
Domeniul statistic: Statistica accidentelor de muncă
Obiectivul: Înregistrarea, raportarea, prelucrarea datelor privind accidentele de muncă, precum şi producerea de statistici comparabile privind accidentele de muncă înregistrate în România, cu cele existente la nivelul comunităţii europene.
Priorităţi în 2011: Realizarea analizei asupra cauzelor şi circumstanţelor în care s-au produs accidentele de muncă, necesară pentru luarea unor măsuri preventive, în vederea reducerii numărului accidentelor de muncă la nivel naţional.
Gradul de armonizare cu acquis-ul comunitar: În mare măsură. Domenii neacoperite: variabilele specifice domeniului accidentelor de muncă sunt obţinute din surse administrative, dar acestea nu acoperă toată reţeaua unităţilor economice (excepţie: unităţi ale Ministerul Apărării Naţionale, structurile militare şi structurile în care îşi desfăşoară activitatea funcţionari publici cu statut special din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, Administraţia Naţională a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Protecţie şi Pază, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, precum şi Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare).
Cadrul legal
Naţional:
a)Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006;
b)HG nr. 1425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
European:
a)Directiva Consiliului 89/391/CEE din 12 iunie 1989 cu privire la punerea în aplicare a măsurilor care vizează promovarea îmbunătăţirii securităţii şi sănătăţii lucrătorilor la locul de muncă, cu modificările ulterioare;
b)Regulamentul nr. 1338/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2008 privind statisticile comunitare referitoare la sănătatea publică şi la sănătatea şi securitatea în muncă.
Sfera de cuprindere: Toţi angajatorii din sectorul public, privat şi cooperatist, inclusiv cu capital străin, care desfăşoară activităţi pe teritoriul României; autorităţile şi instituţiile publice; angajatorii români care efectuează lucrări, cu personal român, pe teritoriul altor ţări, în baza unor convenţii internaţionale, contracte bilaterale sau alte forme prevăzute de lege; asociaţiile cu scop lucrativ, constituite potrivit prevederilor legale, care au dobândit personalitate juridică; asociaţiile şi organizaţiile nonprofit constituite ca persoane juridice.
Nu sunt cuprinse: Ministerul Apărării Naţionale, structurile militare şi structurile în care îşi desfăşoară activitatea funcţionari publici cu statut special din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, Administraţia Naţională a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Protecţie şi Pază, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, precum şi Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare organizează, coordonează şi controlează activitatea de securitate şi sănătate în muncă din unităţile lor, prin serviciile de prevenire şi protecţie create sau desemnate de către aceste instituţii, în scopul aplicării prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006. Cercetarea, înregistrarea şi evidenţa accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale produse în unităţile din subordinea acestora se efectuează de organele proprii ale acestora.
Principalele variabile incluse în cercetare:
Informaţii privind activitatea economică a angajatorului; ocupaţia victimei, statutul profesional, sexul, vârsta şi naţionalitatea; localizarea geografică şi mărimea unităţii locale a întreprinderii; data şi ora; mediul de lucru, punctul de lucru şi activitatea desfăşurată; activitatea fizică efectivă, abaterea şi contactul - modalitatea de rănire şi agenţii materiali asociaţi corespunzători; partea corpului rănită, tipul leziunii şi numărul de zile absentate.
(2)FLUXUL INFORMAŢIILOR
Unităţile furnizoare de date: Toţi angajatorii economici din sectorul public, privat şi cooperatist, inclusiv cu capital străin, care desfăşoară activităţi pe teritoriul României; autorităţile şi instituţiile publice; angajatorii români care efectuează lucrări, cu personal român, pe teritoriul altor ţări, în baza unor convenţii internaţionale, contracte bilaterale sau alte forme prevăzute de lege; asociaţiile cu scop lucrativ, constituite potrivit prevederilor legale, care au dobândit personalitate juridică; asociaţiile şi organizaţiile nonprofit constituite ca persoane juridice.
Instituţii colaboratoare: Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
Modul de colectare a datelor primare: Auto-înregistrare
Suportul de colectare a datelor: Prin intermediul Formularului de înregistrare a Accidentelor de Muncă - FIAM
Periodicitate: Trimestrial
Locul şi termenul limită de transmitere a datelor: Inspectoratele Teritoriale de Muncă la Inspecţia Muncii: Trimestrial, înregistrările accidentelor de muncă.
(3)MODUL DE VALORIFICARE A REZULTATELOR ŞI TERMENELE DE DISEMINARE
Principalii indicatori rezultaţi:
Indicatorii de frecvenţă pe sectoare economice şi pe judeţe;
Indicatorii de gravitate şi de durată medie, pe sectoare economice şi pe judeţe.
Tipul de serii de date: Trimestrial
Profilul de prelucrare a datelor: Naţional, judeţe, sectoare economice. Bazele de date ale INS: TEMPO
Bazele de date ale organizaţiilor internaţionale: Baza de date EUROSTAT (ESAW)
Publicaţii în care se regăsesc datele: "Anuarul statistic al României", "Buletinul Statistic al Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale".
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, INS.
b)externi: EUROSTAT, Organizaţia Internaţională a Muncii.
Modalităţi de diseminare: prin Serviciul Informatică din cadrul Inspecţiei Muncii.
Termen de transmitere a datelor la INS: 15.06.2011
Termen de transmitere a datelor la EUROSTAT: 30.06.2011
Termene de diseminare a datelor:
a)T+60;
b)15.09.2011 - TEMPO
SECŢIUNEA 3:LUCRĂRI ŞI CERCETĂRI STATISTICE FINANŢATE DIN FONDURI EXTERNE - GRANTURI COMUNITARE
SUBSECŢIUNEA 1:CONSOLIDAREA METODOLOGIILOR DE COLECTARE A DATELOR PRIVIND BOLILE PROFESIONALE
(1)DESCRIEREA PROIECTULUI
Domeniul statistic: Statistica sănătăţii şi siguranţei la locul de muncă (bolile profesionale)
Obiectivul proiectului: Consolidarea metodologiei de colectare a datelor privind bolile profesionale - EODS, în vederea îmbunătăţirii calităţii acestora, în concordanţă cu programul de lucru şi cu metodologiile elaborate de EUROSTAT.
Cadrul legal
European: Regulamentul (CE) nr. 1338/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2008 privind statisticile comunitare referitoare la sănătatea publică, precum şi la sănătatea şi siguranţa la locul de muncă.
Acţiuni prevăzute în anul 2011: Îmbunătăţirea cadrului metodologic pentru colectarea datelor privind bolile profesionale, implementarea instrumentarului statistic naţional în acord cu metodologia europeană a bolilor profesionale - EODS; dezvoltarea sistemului de codificare a bolilor profesionale, a clasificărilor, a formularelor de înregistrare şi a programelor de prelucrare informatică.
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: Ministerul Sănătăţii - Institutul de Sănătate Publică
b)externi: EUROSTAT
Termen final de realizare: mai 2011
SUBSECŢIUNEA 2:STATISTICA MORBIDITĂŢII
(1)DESCRIEREA PROIECTULUI
Domeniul statistic: Statistica sănătăţii
Obiectivul proiectului: Inventarierea surselor de date naţionale pentru morbiditate şi colectarea datelor de morbiditate înscrise într-o listă de boli elaborată la nivel european.
Gradul de armonizare: Parţial armonizat. Domenii neacoperite: Diverşi indicatori din sursele administrative: incidenţa şi prevalenta pentru diverse boli din lista de boli elaborată de EUROSTAT pentru statistica morbidităţii, migraţia pacienţilor.
Cadrul legal
European: Regulamentul (CE) nr. 1338/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2008 privind statisticile comunitare referitoare la sănătatea publică, precum şi la sănătatea şi siguranţa la locul de muncă.
Lucrări/Acţiuni prevăzute în anul 2011: Inventarierea surselor de date pentru statistica morbidităţii, colectarea, în colaborare cu experţii din Ministerul Sănătăţii, din Casa Naţională a Asigurărilor de Sănătate, din alte ministere cu reţea sanitară proprie şi din Institutul Naţional de Sănătate care gestionează baze de date pentru morbiditate, conform listei de boli elaborată de EUROSTAT pentru statele membre UE şi în conformitate cu sursele naţionale identificate. Centralizarea, analiza şi transmiterea datelor privind statistica morbidităţii, în conformitate cu lista de boli, recomandată de metodologia europeană.
Beneficiarii rezultatelor:
a)interni: INS, ministerele cu reţea sanitară proprie, alte instituţii cu responsabilităţi în domeniul sanitar.
b)externi: EUROSTAT.
Termen final de realizare: iunie 2011