Capitolul viii - Plata garanţiilor, recuperarea creanţelor şi dispoziţii finale - Procedura din 2024 de implementare a Programului IMM PLUS pentru componentele IMM ROMÂNIA PLUS, AGRO PLUS, IMM PROD PLUS, CONSTRUCT PLUS şi INNOVATION PLUS
M.Of. 373 bis
În vigoare Versiune de la: 17 Iunie 2024
CAPITOLUL VIII:Plata garanţiilor, recuperarea creanţelor şi dispoziţii finale
Art. 27
(1)Cererea de plată se depune de către instituţia de credit, ulterior trecerii integrale la restanţă a finanţării garantate nerambursate şi după executarea garanţiei ipotecare mobiliare asupra depozitului colateral constituit de beneficiar, dacă este cazul, respectiv după înregistrarea de către beneficiar a cel puţin 60 de zile calendaristice de la data trecerii integrale la restanţă a finanţării garantate, dar nu mai târziu de 180 de zile calendaristice calculate de la data trecerii integrale la restanţă a creditului, împreună cu următoarele documente:
a)contractul de credit, inclusiv anexele, însoţit de toate actele adiţionale încheiate la acesta, în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
b)cererile de executare silită a beneficiarului şi a tuturor terţilor garanţi înregistrate la executorul judecătoresc şi/sau, după caz, cererea de deschidere a procedurii de insolvenţă a beneficiarului/declaraţia de creanţă, împreună cu dovada transmiterii documentului la instanţa competentă, documentul care atestă preluarea în posesie, în mod paşnic, a bunului afectat garanţiei, dacă a intervenit o astfel de situaţie, în copie certificată de instituţia de credit pentru conformitate cu originalul. Fac excepţie ipotecile legale imobiliare şi/sau mobiliare asupra activelor finanţate prin credit, ipotecile legale constituite asupra altor bunuri mobile sau imobile proprietatea beneficiarului şi/sau a terţilor garanţi (constituite pentru garantarea creditele de investiţii în situaţia în care nu se pot institui ipoteci legale asupra bunurilor achiziţionate prin credit), pentru care procedurile de recuperare se efectuează de organele fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi ipoteca reală mobiliară constituită asupra depozitului colateral;
c)prima/primele poliţă/poliţe de asigurare, precum şi cea/cele mai recentă/recente poliţă/poliţe de asigurare, pentru toate riscurile, inclusiv poliţa PAD, dacă este cazul, încheiată/încheiate de beneficiar/terţii garanţi pe toată perioada de valabilitate a creditului pentru bunurile imobile/mobile asigurabile, admise pentru garantarea creditului, inclusiv a activelor finanţate din credit, cesionate în favoarea statului român, reprezentat de MF, şi a instituţiei de credit, proporţional cu procentul de garantare, în copie certificată de instituţia de credit pentru conformitate cu originalul;
d)extrasele de carte funciară şi/sau extrasele din registrele de evidenţă şi publicitate asimilate şi/sau avizul/avizele de înscriere în Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară, după caz, pentru toate garanţiile accesorii finanţării garantate, din care să rezulte intabularea/înscrierea ipotecilor imobiliare/mobiliare în favoarea statului român, prin, MF şi instituţiei de credit, după caz, proporţional cu procentul de garantare, valabile până la stingerea tuturor obligaţiilor ce revin beneficiarului în baza contractului de garantare, în copie certificată de instituţia de credit pentru conformitate cu originalul. Pot fi prezentate extrase de carte funciară eliberate în format electronic. Sunt exceptate de la îndeplinirea formalităţilor legale de publicitate, garanţiile colaterale pentru care legea nu prevede efectuarea unor astfel de formalităţi;
e)extrasul contului curent la data cererii de plată aferent ultimei luni de finanţare, până la data formulării cererii de plată, în copie certificată de instituţia de credit pentru conformitate cu originalul;
f)extrasul contului de credit şi restant al beneficiarului sau un document echivalent, din care să rezulte fără echivoc, întreaga valoare a finanţării garantate nerambursate şi data trecerii la restanţă a acesteia, în copie certificată de instituţia de credit pentru conformitate cu originalul;
g)notificarea transmisă de instituţia de credit către beneficiarul finanţării garantate, cu privire la trecerea integrală la restanţă a finanţării garantate nerambursate, însoţită de dovada expedierii acesteia, în copii certificate de instituţia de credit pentru conformitate cu originalul. Din documentele anexate trebuie să rezulte faptul că notificarea a fost transmisă beneficiarului în termen de cel mult 15 zile de la data trecerii integrale la restanţă anticipat sau la scadenta finala a soldului finanţării garantate;
h)originalul declaraţiei pe propria răspundere a instituţiei de credit referitoare la respectarea prevederilor art. 10, pct. 1-5, după caz, din Anexa la O.U.G. nr. 18/2024, după caz, cu privire la tragerile efectuate de beneficiar până la prima utilizare a creditului/prima utilizare integrală a liniei de credit;
i)documente de plată care fac dovada achitării de către beneficiar a obligaţiilor fiscale restante şi alte creanţe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare din creditul/linia de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, în copie certificată pentru conformitate cu originalul.
(2)În situaţia în care finanţarea garantată pentru care se solicită plata garanţiei este garantată cu depozit colateral, cererea de plată se transmite Fondului după regularizarea finanţării garantate restante cu valoarea depozitului colateral executat, iar suma solicitată la plată va fi determinată astfel: (finanţarea restantă - valoare depozit colateral) * procent de garantare.
(3)Documentaţia care trebuie să însoţească cererea de plată se depune/transmite la sediul social al F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, într-un singur exemplar, îndosariat, paginat şi opisat.
(4)F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, poate solicita instituţiei de credit, dacă este cazul, completarea documentaţiei, în termen de 50 de zile calendaristice de la primirea cererii de plată, iar aceasta este obligată să le depună în termen de 20 de zile calendaristice de la data transmiterii solicitării de completare de către F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz. Documentele solicitate în completare se depun de către instituţia de credit la sediul F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de împlinirea termenului prevăzut la art. 28 alin. (1), se vor ataşa de F.N.G.C.I.M.M., F.C.G.R. sau F.R.C., după caz, la documentaţia depusă odată cu cererea de plată şi vor fi luate în considerare la soluţionarea acesteia.
Art. 28
(1)În termen de cel mult 85 de zile calendaristice de la primirea cererii de plată, F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, aprobă sau respinge cererea de plată.
(2)F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, aprobă cererea de plată a garanţiei, în condiţiile transmiterii tuturor documentelor prevăzute la art. 27, a asumării de către finanţator a obligaţiilor prevăzute la art. 10 pct. 1-5 după caz, din Schema de ajutor de stat, prevăzută în Anexa la O.U.G. nr. 18/2024, după caz, şi a respectării de către instituţia de credit a obligaţiilor prevăzute la art. 2 lit. e) şi f), art. 13 alin. (1) şi art. 26 alin. (1) şi (2) din Procedura de implementare a Programului IMM PLUS.
(3)Dacă până la data înregistrării cererii de plată instituţia de credit nu şi-a îndeplinit obligaţia de a transmite contractele de garantare şi acordurile de finanţare, în original, obligaţia F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, de a soluţiona cererea de plată în termenul prevăzut la alin. (1) se suspendă până la data transmiterii celor două exemplare originale ale contractului de garantare, fără ca suspendarea să opereze şi în privinţa termenului prevăzut la alin. (7).
(4)F.N.G.C.I.M.M., F.C.G.R. sau F.R.C., după caz, respinge cererea de plată a garanţiei, în condiţiile depunerii documentaţiei de plată ulterior expirării termenului de 180 zile calendaristice calculat de la data trecerii integrale la restanţă a creditului, transmiterii incomplete a documentelor care însoţesc cererea de plată prevăzute la art. 27 şi/sau a neasumării de către instituţia de credit a obligaţiilor prevăzute la art. 10 pct. 1-5, din Schema de ajutor de stat, Anexa la O.U.G. nr. 18/2024, după caz, a nerespectării de către instituţia de credit a obligaţiilor prevăzute la art. 2 lit. e) şi f), art. 13 alin. (1) şi art. 26 alin. (1) şi (2), precum şi în situaţia în care pentru beneficiarul finanţării a fost emisa o Decizie de recuperare/stopare a ajutorului de stat, ca urmare a utilizării finanţării garantate pentru activităţi neeligibile/neautorizate în cadrul Programului, acestea fiind considerate esenţiale în analiza cererii de plată, neputând fi complinite prin prezentarea altor documente sau prin îndeplinirea în alt mod a obligaţiilor prevăzute de prezenta procedură.
(5)Decizia de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei se comunică instituţiei de credit şi MF cel mai târziu în ziua lucrătoare imediat următoare datei adoptării, pe fax sau prin poştă electronică, urmând ca ulterior, în cel mult două zile lucrătoare, să se transmită şi documentul în original.
(6)F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, restituie cererea de plată şi documentele care o însoţesc, în cazul în care au fost transmise înainte ca beneficiarul să înregistreze cel puţin 60 de zile calendaristice de restanţă la plata principalului.
(7)Plata garanţiei se face de către MF într-un cont unic al instituţiei de credit indicat în cererea de plată a garanţiei, pe baza deciziei F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, de aprobare a cererii de plată, în termen de 5 zile calendaristice de la primirea acesteia, fără însă a se depăşi 90 de zile calendaristice de la data înregistrării la F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, a cererii de plată.
(8)Sumele garantate de către F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, în numele şi contul statului se plătesc instituţiei de credit de către MF de la bugetul de stat, prin bugetul MF - Acţiuni generale, titlul "Alte transferuri", cod 55, alineatul "Sume rezultate din executarea garanţiilor acordate din bugetul de stat", cod 55.01.50, şi se recuperează de către organele fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală de la debitorul beneficiar al finanţării garantate, în condiţiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 29
(1)În termen de 5 zile lucrătoare de la data plăţii valorii de executare a garanţiei, MF transmite F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, dovada efectuării plăţii.
(2)După primirea dovezii efectuării plăţii potrivit alin. (1), F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, întocmeşte un înscris, act premergător procedurii de executare silită, prin care se individualizează creanţa bugetară rezultată prin plată, precum şi data scadenţei acesteia. Titlul de creanţă se comunică debitorului - beneficiar al finanţării garantate, prin poştă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în termen de 15 zile calendaristice de la data primirii dovezii efectuării plăţii prevăzute la alin. (1). F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, transmite înscris spre ştiinţă şi instituţiei de credit, scanat, la o adresă de e-mail comunicată prin cererea de plată.
(3)În cazul în care comunicarea înscrisului potrivit alin. (2) nu a fost posibilă, aceasta se poate realiza prin publicitate, respectiv prin afişarea, la sediul F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, sau pe pagina de internet a acestuia, a unui anunţ în care se menţionează că a fost emis titlul de creanţă bugetară pe numele debitorului.
(4)Anunţul prevăzut la alin. (3) se menţine afişat cel puţin 60 de zile de la data publicării acestuia şi conţine următoarele elemente:
a)denumirea debitorului;
b)adresa sediului social, codul unic de înregistrare/codul de identificare fiscală a debitorului;
c)numărul şi data emiterii titlului de creanţă bugetară.
(5)În cazul în care înscrisul se comunică prin publicitate, acesta se consideră comunicat în termen de 15 zile de la data afişării anunţului.
(6)Termenul de plată voluntară a obligaţiei rezultate din executarea garanţiei este de 15 zile de la data comunicării înscrisului.
(7)La data expirării termenului de plată prevăzut la alin. (6), înscrisul devine titlu executoriu.
(8)Titlul executoriu prevăzut la alin. (7) se înaintează de către F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, organelor fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în vederea recuperării creanţei bugetare rezultate din executarea garanţiei de stat, în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii dovezii privind efectuarea procedurii de comunicare, în vederea recuperării creanţei bugetare, în condiţiile Codului de procedură fiscală, împreună cu următoarele documente:
a)dovada efectuării procedurii de comunicare către debitorul-beneficiar al finanţării garantate (confirmarea de primire sau extras din consultarea paginii de internet a F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, din care rezultă efectuarea procedurii de afişare);
b)contractul de garantare însoţit de toate actele adiţionale încheiate la acesta, în original, semnat olograf sau semnat cu semnături electronice. În cazul în care contractul de garantare este semnat electronic, acesta se va transmite de către F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, sub forma unui fişier.pdf cu.xml ataşat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă;
c)extrasele de carte funciară/avizele din Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară în copie certificată de instituţia de credit pentru conformitate cu originalul.
(9)Dobânzile şi penalităţile de întârziere aferente sumelor rezultate din plata către instituţiile de credit a valorii de executare a garanţiilor de stat acordate de F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R sau F.R.C., după caz, se calculează şi se comunică, în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală, de către organele fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, începând cu ziua următoare datei plăţii sumei rezultate din executarea garanţiei de stat şi până la data stingerii inclusiv şi sunt recuperate de către acestea.
(10)Instituţia de credit poate retrage cererea de plată în condiţiile prevăzute în reglementările sale interne şi cu respectarea condiţiilor Programului.
(11)F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, revocă decizia de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei, dacă solicitarea privind retragerea cererii de plată a fost transmisă până în a 85-a zi calendaristică de la data înregistrării la F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz a cererii de plată transmise de către instituţia de credit, şi restituie acesteia documentaţia aferentă cererii de plată împreună cu comunicarea privind menţinerea valabilităţii garanţiei cu respectarea condiţiilor Programului.
(12)După încasarea oricărei sume în contul beneficiarului Programului, ulterior transmiterii cererii de plată, instituţia de credit transmite F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, letric, o solicitare de modificare a cererii de plată, în baza căreia F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, va modifica valoarea de executare a garanţiei printr-un addendum la decizia de aprobare sau, după caz, de respingere a cererii de plată a garanţiei. Addendumul urmează regimul juridic al deciziei de aprobare/respingere a cererii de plată.
(13)Addendumul se comunică instituţiei de credit şi MF în ziua lucrătoare următoare adoptării acestuia de către F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, pe fax sau prin poştă electronică, urmând ca ulterior, în cel mult două zile lucrătoare, să se transmită şi documentul în original, cu respectarea unui termen de două zile lucrătoare necesare efectuării plăţii de către MF şi fără a depăşi termenul de 90 de zile calendaristice de la înregistrarea cererii de plată a garanţiei la F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz.
(14)În cazul beneficiarilor Programului care intră în procedura insolvenţei, anterior efectuării de MF a plăţii valorii de executare a garanţiei de stat către instituţia de credit, MF poate mandata direcţiile generale regionale ale finanţelor publice sau, după caz, ANAF să solicite înscrierea la masa credală a valorii finanţării garantate ca o creanţă sub condiţie, pe baza documentaţiei aferente acordării garanţiei transmisă de F.N.G.C.I.M.M., F.G.C.R. sau F.R.C., după caz, într-un termen rezonabil, anterior termenului limită pentru înregistrarea cererii de admitere a creanţelor asupra averii debitorului, după caz.
(15)În situaţia finalizării executării silite imobiliare de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală pentru recuperarea valorii de executare a garanţiei plătite finanţatorului de către Ministerul Finanţelor şi a tuturor accesoriilor aferente, precum şi în situaţia recuperării integrale a creanţei bugetare rezultate din plata valorii de executare a garanţiei de către beneficiar, Ministerul Finanţelor emite acordul privind radierea dreptului de ipotecă legală de rang I sau rang secund, după caz, în favoarea statului român, la solicitarea organelor fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(16)Instituţiile de credit vor efectua procedurile de radiere a dreptului de ipotecă legală de rang I sau rang secund, după caz, în favoarea statului român, în baza comunicărilor organelor fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală însoţite de acordul Ministerului Finanţelor.